Jump to content

Steun de Stoppers

Twister24

Recommended Posts

Beste leden,

Dit topic is gemaakt naar aanleiding van de tekst van Cilly:

Ik ga over een week stoppen. Vind het zo banaal om op 1 januari te stoppen. Ik weet het, klinkt raar, is raar. Maar toch...Misschien een "Steun de stopper"-topic maken?

Regels voor dit topic:

In dit topic alleen over het stoppen van roken, dus niet over wat het beste rookt en wat lekker is bij het roken of zoiets dergelijks.

Gelieve alleen ontopic te posten.

Als iemand een beetje jong is om te roken, benadruk dat niet, want dat is echt heel vervelend voor die persoon zelf.

Als iemand veel rookt, benadruk dat dan ook niet, want dat is ook echt heel vervelend voor die persoon zelf!

Dit topic is bedoeld om mensen te helpen, als je er niks aan hebt, wegwezen!

Dit topic is bedoeld voor de rokers die willen stoppen en misschien wel wat hulp kunnen gebruiken.

Eerst wat info over het roken zelf:

Statistische onderzoeken wijzen uit dat roken (direct en indirect) verantwoordelijk is voor een groot aantal sterfgevallen, en de kans op vele ziekten vergroot. Ziekten die door roken worden bevorderd zijn onder meer:

Ziekten van hart en bloedvaten (o.a. hartinfarct, angina pectoris, etalagebenen, fenomeen van Raynaud, beroerte (cerebrovasculair accident), boezemfibrilleren (een hartritmestoornis), Impotentie en overige atherosclerose). De ziekte van Buerger wordt vrijwel alleen bij rokers gezien.

Ziekten van de luchtwegen (bronchitis, COPD, Emfyseem).

Aandoeningen in de mondholte (parodontitis) en vrijwel alle soorten kanker (met name mondkanker, keelkanker, longkanker, teelbalkanker).

Schildklierziekten, o.a. ziekte van Graves.

Bot-, spier- en gewrichtziekten, o.a. osteoporose (botontkalking) en rugklachten.

Vermindering van het denkvermogen.

Versnelde verslechtering van het gehoor.

Visusverlies door beschadiging van de gele vlek (maculadegeneratie) en blindheid door beschadiging van de bloedvaten in het oog.

Licht verhoogde kans op de ziekte van Alzheimer.

Een zware roker is te herkennen aan een veranderde gebitskleur (bruine tanden), onfrisse adem, kleurverandering van de handen (vooral de vingers), voortijdige veroudering van de huid (rimpels), verhoogde kans op haaruitval en een minder goede algehele lichamelijke conditie.

Rookverslaving is de verslaving aan het roken van tabak, en wordt veroorzaakt door de stof nicotine en de daaraan gekoppelde geestelijke verslaving. Jaarlijks sterven steeds meer mensen aan de gevolgen van hun jarenlange rookverslaving, de verwachting is dat het aantal in de komende jaren nog verder zal stijgen, door de verplaatsing van de "tabaksepidemie" naar de arme landen.

Aan commercieel verkrijgbare tabak worden bovendien nog veel andere stoffen toegevoegd zoals cacao, menthol, drop en suiker, die bij verbranding de negatieve effecten van rookverslaving verder vergroten door onder meer het hogere gehalte aan de formaldehyde die vrijkomt. Dit soort feiten, evenals de feiten omtrent de schadelijke bijwerkingen van roken, worden door de tabaksindustrie niettemin al jaren gebagatelliseerd of ontkend. Artsen raden het gebruik van tabaksproducten sterk af en in vele landen zijn gezondheidswaarschuwingen op de verpakking verplicht. In Nederland bestaat sinds 1990 de Tabakswet die sindsdien steeds verder aangescherpt wordt om het roken te ontmoedigen, naast het rookverbod in de horeca van 1 juli 2008.

Van verslaving is sprake wanneer iemand grote moeite heeft het gebruik van een bepaald middel te staken, ook al is hij of zij ervan overtuigd dat dit gebruik overwegend nadelige gevolgen heeft: het verlangen naar 'goede gevoel' heeft de overhand. Verslaving is dus in de eerste plaats een motivatieprobleem. Daarnaast kan het gebruik van het middel lichamelijke veranderingen veroorzaken, vooral in de hersenen, waardoor afhankelijkheid ontstaat; bij staken van het gebruik treden dan ontwenningsverschijnselen op. Tenslotte kan het gebruik omgeven zijn met allerlei handelingen die een gewoonte worden, en gewoonten zijn moeilijk weer af te leren. Bij rookverslaving spelen al deze factoren een rol.

Bij rookverslaving is vooral nicotine de verslavende stof. Nicotine heeft effecten op de hersenen, het neuro-endocriene systeem, het hart-vaatstelsel, het maagdarmkanaal en op de skeletspieren. Het zorgt onder meer voor adrenerge stimulatie, wat resulteert in een hogere hartslag en een hogere bloeddruk. Verder heeft nicotine een belangrijk effect op de hersenen. Het stimuleert specifieke acetylcholinereceptoren. Daarnaast leidt nicotine tot dopamine-afgifte in de hersenen, wat resulteert in een gevoel van gerief, en bij afname van de dopamine-expressie tot behoefte aan nicotine. Waarschijnlijk speelt de dopamine-afgifte daarmee een rol in de verslavende werking van nicotine, en overigens ook in de verslaving aan veel andere stoffen. Zestig milligram nicotine, dat wil zeggen ongeveer de hoeveelheid die aanwezig is in drie pakjes sigaretten of een halve sigaar, kan voor een volwassen mens een dodelijke hoeveelheid zijn. Niet de complete hoeveelheid zal echter ook daadwerkelijk in het lichaam van de roker terecht komen, een deel ervan komt in de lucht terecht en kan daardoor tevens door anderen worden ingeademd, hetgeen ook wel passief roken wordt genoemd. Alleen het stoppen met nicotine is vaak niet voldoende. De opgebouwde geestelijke verslaving, die de behoefte aan nicotine koppelt aan een (positieve) ervaring, bijvoorbeeld "het is lekker bij de koffie", of "het helpt me te ontspannen", is een grote factor in het al dan niet slagen van een 'poging' te stoppen met roken. Indien men inziet dat de momenten dat roken lekker lijkt, puur de behoefte aan nicotine is, is het al een stuk minder moeilijk. Men kan nog maanden treuren over het feit dat men niet meer rookt en het stoppen met roken als zeer moeilijk beschouwen of men kan blij zijn eraf te zijn en er na enkele weken al geen behoefte meer aan hebben.

(Bron www.Wikipedia.nl/)

* Als je wil stoppen met roken schrijf dan voor jezelf eens op papier op wat jouw voordelen en nadelen zijn van stoppen met roken of blijven roken. En kijk dan welk van de twee het meest doorweegt.

* als roken meer voordelen bied dan om te stoppen met roken. Kijk dan of je geen alternatief middel kan vinden voor het roken. Bvb Je wil niet stoppen met roken omdat je van roken rustig van word. Gebruik dan bvb een kop rustgevende thee.

* Als het bvb de gewoonte is om direct na het eten een sigaret op te steken. Begin dan vanaf nu onmiddellijk na het eten de tafel af te ruimen en de afwas te doen.

* Als je gaat stoppen met roken, vertel dan aan uw vrienden dat je gestopt bent met roken. Zo voel je jezelf ook verplicht om daadwerkelijk te stoppen met roken. (Anders heb je GELOGEN)

* Eens je besloten hebt om te stoppen met roken, werp dan alles weg in huis en in uw auto dat met roken te maken heeft.

* Begin met stoppen met roken op een zaterdag avond. Zo is het op zondag veel moeilijker om nog ergens sigaretten te kopen vermits de meeste winkels gesloten zijn.

* Beloon jezelf. Leg het geld dat je spaart door te stoppen met roken apart. En gebruik dit om iets leuk te kopen.

* Als het je niet alleen lukt om zonder hulp te stoppen met roken, bestaan er ook cursussen die je met andere mensen in groep kan doen.

* Of via uw huisarts kan je ook medicijnen bekomen die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken.

(Bron: Hier)

Hier site's die misschien (?) kunnen helpen:

Stoppen met roken? KLIK HIER!

Vindt hier de hulp bij stoppen met roken!

Stoppen met roken begint hier!

Centrum over de schade die roken toebrengt!

Ik rook zelf niet, maar ik wil graag mensen helpen die stoppen, want mijn ouders roken en ik vind het echt heel goor!!!

Ik hoop dat sommige leden hier wat aan hebben!

Twist

Bewerkt: door Twister24
Delen op andere websites

Er is nog een vrij extreme techniek om verslavingen te stoppen :

Maak met al je vrienden (die willen meedoen) de afspraak dat wanneer je weer begint met roken je een x aantal euro's per persoon moet betalen die meedoet.

Als je dus 10 vrienden heb die je wel willen 'helpen' met x = 50 kost 1 peuk je dus... *pakt rekenmachine*

500 euro =]

Dat verlies je je motivatie in ieder geval niet.

Een andere tip is om vooral niet te veel te drinken; vele krijgen een terugval door alcohol.

Delen op andere websites

Nog meer geld motivatie:

Een vriend van mij had 2 ouders die rookte. Toen besloten ze te stoppen en voor elke keer dat ze eigenlijk een pakje zouden kopen, hebben ze dat geld in een potje gedaan. Na een jaar hadden ze een vakantie voor meer dan een week naar Amerika bij elkaar!

Delen op andere websites

Cool, bedankt Twister! Mooi topic, veel informatie en tips!

Goed, ik ga vanaf maandag stoppen en ik heb er zin in. De reden waarom ik niet gelijk stop is simpel; ik kan impulsief stoppen, maar net zo impulsief weer beginnen. Nu ga ik mij goed voorbereiden en zal het (hoop ik) een stuk makkelijker gaan.

Ik ben vooral 'geestelijk veslaafd'. Roken is bij mij een automatisme, na het opstaan, eten en bij verveling steek ik, zonder erbij na te denken, een peuk op. Vaak vind ik het niet eens lekker. :$ Ik rook zo'n 10 sigaretten per dag, gok ik.

Afgelopen mei ben ik ziek geweest en dat zou alleen overgaan als ik zou stoppen. Ik ben toen gestopt met het boek van Allen Carr, wat ik voor de prijs van een pakje peuken op MP had gekocht, daar staan goede dingen in. Je raadt het al; zodra ik weer fit was en geen pijn meer had, begon ik met roken. Mijn tip is (en dat staat ook in 'hét' boek!); Geen doel stellen! Als je bijv. zegt 'ik stop en spaar het geld op net zolang tot ik mijn rijbewijs kan betalen.' is de kans groot dat je na het halen van je rijbewijs opnieuw begint.

Nog een paar tips (al voel ik mij redelijk hypocriet om over dit onderwerp tips te geven, ik rook immers zelf ook);

*Gooi, indien mogelijk, al het rookwaar weg.

*Denk niet "eentje kan geen kwaad".

*Probeer niet krampachtig het roken te vergeten, dan wordt het verlangen vaak alleen maar groter.

*Denk aan alle positieve dingen die het niet-roken geeft. Gezondheid, etc.

*Vertel aan iedereen dat je bent gestopt en vraag begrip en desnoods hulp.

Nou, iedereen die niet meer rookt; Goed zo! Zet hem op en vanaf maandag hoor ik ook bij jullie clubbie! :tu:

Delen op andere websites

Nog meer geld motivatie:

Een vriend van mij had 2 ouders die rookte. Toen besloten ze te stoppen en voor elke keer dat ze eigenlijk een pakje zouden kopen, hebben ze dat geld in een potje gedaan. Na een jaar hadden ze een vakantie voor meer dan een week naar Amerika bij elkaar!

Mijn ouders hebben ook gerookt. Ze zijn nu gestopt, al is m'n pa nu verslaafd aan lolly's. :puh: Maar we besparen dik 400 euro per jaar nu. :)

Delen op andere websites

veel succes! :tu:

mijn opa is trouwens ook sinds 4 jaar gestopt maar hij had op een gegeven moment er genoeg van en is gewoon in 1 dag gestopt en heeft nooit meer een sigaret opgepakt :bonk:

Haha, dat ken ik wel.

Stoppen hoeft ook niet perse moeilijk te zijn.

Als je er echt 100% achterstaat & accepteert dat je jezelf de eerste paar weken vreemd/kut voelt, kan het best meevallen.

Delen op andere websites

Allereerst moet je het vooral zelf willen en een sterk doorzettingsvermogen hebben. Als je het zelf niet wilt kun je jezelf wel op verschillende manieren motiveren, maar uiteindelijk vind je daar zelf ook wel een excuus voor. Je neemt je eigen voorwaarden niet zo nou en je gaat dan jezelf ook een beetje voor de gek houden.. Zolang je er zelf achter staat en echt wilt stoppen, dan kun je dat ook prima doen. De eerste paar dagen zijn het zwaarst, omdat het vooral een gewoonte is. Daarna wordt het steeds minder en merk je ook lichamelijk vooruitgang, dat moet dan ook weer motiveren. Het helpt natuurlijk ook als je niet veel in aanraking komt met anderen die roken, anders is de verleiding erg groot. Maar goed, dat is tegenwoordig nog een behoorlijke opgave.. :puh:

Zelf heb ik geen ervaring met roken, dus ik kan me ook niet echt inleven hoe moeilijk het precies is.. Maar in ieder geval veel succes aan de leden die willen stoppen! :)

Delen op andere websites

opzich ook wel een grappig/apart verhaal en omdat het semi-ontopic is als reactie op Jowx :

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Erd%C5%91s

Paul Erdős (occasionally spelled Erdos or Erdös; Hungarian: Erdős Pál, pronounced [ˈɛrdøːʃ ˈpaːl]; 26 March 1913 – 20 September 1996) was an immensely prolific and famously eccentric Hungarian mathematician.

His colleague Alfréd Rényi said, "a mathematician is a machine for turning coffee into theorems", and Erdős drank copious quantities. (This quotation is often attributed incorrectly to Erdős himself.)[6] After 1971 he also took amphetamines, despite the concern of his friends, one of whom (Ron Graham) bet him $500 that he could not stop taking the drug for a month.[7] Erdős won the bet, but complained during his abstinence that mathematics had been set back by a month: "Before, when I looked at a piece of blank paper my mind was filled with ideas. Now all I see is a blank piece of paper." After he won the bet, he promptly resumed his amphetamine habit.

Iedereen kan stoppen maar clean blijven is een ander verhaal :)

Bewerkt: door Amfetamientje
Delen op andere websites

opzich ook wel een grappig/apart verhaal en omdat het semi-ontopic is als reactie op Jowx :

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Erd%C5%91s

Paul Erdős (occasionally spelled Erdos or Erdös; Hungarian: Erdős Pál, pronounced [ˈɛrdøːʃ ˈpaːl]; 26 March 1913 – 20 September 1996) was an immensely prolific and famously eccentric Hungarian mathematician.

His colleague Alfréd Rényi said, "a mathematician is a machine for turning coffee into theorems", and Erdős drank copious quantities. (This quotation is often attributed incorrectly to Erdős himself.)[6] After 1971 he also took amphetamines, despite the concern of his friends, one of whom (Ron Graham) bet him $500 that he could not stop taking the drug for a month.[7] Erdős won the bet, but complained during his abstinence that mathematics had been set back by a month: "Before, when I looked at a piece of blank paper my mind was filled with ideas. Now all I see is a blank piece of paper." After he won the bet, he promptly resumed his amphetamine habit.

Iedereen kan stoppen maar clean blijven is een ander verhaal :)

Lol, dat is wel een grappig verhaaltje.

Clean blijven is inderdaad moeilijk, maar er is bewezen (? bron ?) dat je heroïne makkelijker kan dumpen als roken.

Delen op andere websites

Er zijn wel meer van dat soort onderzoeken over welke drugs het gevaarlijkst zijn en ze verschillen allemaal :').

Hero verslaafde zitten veelal nog jaren aan de methadon. Nicotine is volgens mij veel minder zwaar (al zal ook dit per persoon verschillen).

Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...