Jump to content

Moeite met de letter "R"

Ottoman 47

Recommended Posts

Als ik de 'r' uitspreek, komt er een soort 'g' (niet helemaal een 'g', maar een lijkende).

als je de limbuRGse zachte G bedoelt, dat is toch wel helemaal een 'g' emo.gif

bedoel je de "G" toon als een halve "Gay" toon?

Halve gay toon?

Dat alleen mensen in Nederland behalve noord Brabant en Limburg met een GGRRRRR g praten kunnen wij niks aan doen, meeste talen gebruiken ze ook een zachte g.

En wij zeggen geen gay, maar geeej, totaal verschillend.

En de r komt volgens mij door ene bepaalde trilling in de tong, zodra je die hebt, spreek je (goed) de r ;)

Delen op andere websites

Het probleem is gewoon de kak 'r'. Voor de rest ben ik géén Chinees. Wel een Aziaat, maar dan Turkije, en de kak 'r' bij mij is niet erfelijk, want mijn ouders hebben het niet.

mss hadden je ouders het vroeger als kind ook wel.... of is het een meng gezin? vader/moeder nederlands en vader/moeder turks?

ofzow iets..,daar schijnt het ook aan te kunnen liggen heb ik een keer gelezen ergens...

Delen op andere websites

Ik heb al sinds mijn geboorte last om het letter 'r' uit te spreken. Vroeger kon ik de 'l' ook niet zeggen, dan kreeg je (L)ogopedie. Dat is godzijdank verbetert, dus zijn er mensen die een oplossing hebben om het letter 'r' goed uit te spreken? :-(

Nee, gewoon veel oefenen. Of een cursus logopedie doen. En je hebt er toch geen problemen mee? Hoe klinkt jouw R dan. Het hoeft geen rollende RRRRRR te zijn om goed Nederlands te spreken.

"Waarom deze reactie nou weer?"

Waarom niet ^_^.

Bewerkt: door ikt
Delen op andere websites

Toevallig heb ik ook moeite met het uitspreken van de letter 'r'. Ik had geloof ik lang geleden een topic aangemaakt met dezelfde reden. Er stonden best een paar goeie tips, maar ik kan het topic helaas niet meer vinden. Dus ik geef je maar een paar tips die ik heb onthouden; Probeer eens deze twee woorden hardop op te zeggen: 'BduinBdood' en 'Kdentenbdood'. Door dit op te noemen gaat je tong rollen ( denk er wel aan dat je je tong slapjes moet houden). Als dat niet werkt dan zou ik aanraden om naar een logopedist te gaan. :)

Delen op andere websites

• 2 weken later...

Had ik vroeger toen ik klein was ook, tractor werd lactor en trein werd lein. Ik ging naar logopedie. Heel vaak de letter 'r' zeggen.

En met de 'k' moest ik met een kartonnen hamertje op heel veel 'ka's' tikken en k,k,k,k enz. zeggen.

Delen op andere websites

Katwijkers hebben weer een probleem met de letter S, dan moet je een katwijker. Sluwe slaantje sloeg de slome slager laten zeggen, geen gehoor. :bier:

Ik zelf praat nogal plat omdat ik uit Den Haag kom. :bonk: Alleen typen gaat wel lekker.

Bewerkt: door doesthematter
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...