Jump to content

Virus detected virus


Cryde

Recommended Posts

Te straks zat ik gewoon op GTAForum. Opeens opent Firefox een nieuw pagina in mijn GTAF tab, met een soort van (overduidelijk fake) 'You may have a virus'. Ik zag er geen McAfee of Malwarebytes bij staan.

Anyway, ik dacht dus 'hmm.. is dat berichtje zelf niet het gevolgd van een virus?' dus ik eerst scannen met MABM, die vond niks. Daarna nog even met McAfee voor de zekerheid, die vond wel iets, iets met cookies ofzo. Ik die 'gevaarlijke' bestanden/cookies dus verwijderen.

MABM vond niks, McAfee wel en dat is nu opgeruimd.. hoe weet ik nu of ik überhaupt een virus had en hoe weet ik of het er nog steeds zit?

Link to comment
Delen op andere websites

hoi Cryde

er opende een extra tad in firefox, dat wil vaak zeggen dat er inderdaad schadelijke cookies zijn.

nu je die verwijderd hebt zal hoogstwaarschijnlijk, het probleem ook weg zijn.

is dit niet zo, dan zou je ad-aware eens op je pc kunnen draaien.

een virus haalt mcaffee er wel af, of herkent hem op zijn minst dus het lijkt mij dat er verder weinig met pc verkeerd is.

gr, jeroen

Link to comment
Delen op andere websites

Een pop-up heeft maar weinig met een virus te maken, en áls het dan al een virus is zijn het wel ergere sites dan "virus detected". Geen zorgen over maken zolang je nergens op die site iets gedownload hebt ofzo. Mensen een scherm van een fake Windows of virusscanner tonen in een browser is gewoon een manier om mensen op die "free scan" te laten klikken, en pas dan heb je problemen.

Link to comment
Delen op andere websites

hoi Cryde

er opende een extra tad in firefox, dat wil vaak zeggen dat er inderdaad schadelijke cookies zijn.

nu je die verwijderd hebt zal hoogstwaarschijnlijk, het probleem ook weg zijn.

is dit niet zo, dan zou je ad-aware eens op je pc kunnen draaien.

een virus haalt mcaffee er wel af, of herkent hem op zijn minst dus het lijkt mij dat er verder weinig met pc verkeerd is.

gr, jeroen

Het was geen extra tab, hij verliet gewoon mn GTAF pagina en ging naar een nieuwe 'pagina'.

Bedankt iig :)

Een pop-up heeft maar weinig met een virus te maken, en áls het dan al een virus is zijn het wel ergere sites dan "virus detected". Geen zorgen over maken zolang je nergens op die site iets gedownload hebt ofzo. Mensen een scherm van een fake Windows of virusscanner tonen in een browser is gewoon een manier om mensen op die "free scan" te laten klikken, en pas dan heb je problemen.

Ik denk dus niet dat het van de site waar ik op zat afkomt.. dat was nl. GTAF :7 Was ook de enigste tab die openstond, geloof ik.

Bewerkt: door Cryde
Link to comment
Delen op andere websites

gebeurt er zoiets dan is er maar 1 ding te doen, direct je internet explorere afsluiten, al je cookies cleanen en scannen.

Zulke dingen kunnen maarzo komen en er is een enorme kans dat dit gewoon 1 van de reclames van ads by google is. op mijn pc worden geloof ik ook cookies van google geweigerd. Je kunt het instellen of er elke keer word gevrgaat of je cookies van de site wilt accepteren, vertrouwede sites kun je dan accepteren en minder vertrouwde weigeren.

Link to comment
Delen op andere websites

Een cookie is heel wat anders dan een virus.

Een cookie is een stukje informatie dat door de server naar de browser wordt gestuurd bij je eerste bezoek. Bij elk volgend bezoek verstuurt de browser de cookie opnieuw naar de server. De server op zijn beurt maakt van deze informatie dan weer gebruik en hecht er een voor de gebruiker uniek getal aan. Zo kan via dat unieke getal worden bijgehouden hoe dikwijls de eigenaar op bezoek komt. Aan de hand van deze informatie wordt een bezoekersprofiel samengesteld. ( bron: http://www.leerwiki.nl/Wat_zijn_cookies )

Een computervirus is een programma code, die tot doel heeft om bestanden op uw computer te beschadigen. ( bron: http://www.leerwiki.nl/Computervirus,_wat_is_het )

Tenslotte zijn er ook nog computerwormen:

Een computerworm is een computervirus, maar dan een speciale. Het is kwaadaardige software met als doel de bestanden op uw computer te beschadigen en persoonlijke gegevens naar anderen door te sturen. ( bron: http://www.leerwiki.nl/Computerworm%2C_wat_is_het )

Een cookie kan nooit de oorzaak van een zichzelf openende popup of pagina zijn, een virus kan dat wel.

Als je wat meer zekerheid wilt hebben over of er nog een virus aanwezig is, kan je via Internet Explorer een volledige scan doen met:

voor XP: http://onecare.live.com/site/nl-nl/default.htm

voor Vista en W7: http://onecare.live.com/site/nl-nl/center/whatsnew.htm

Deze virusscanner van Microsoft zoekt en verwijdert virussen, verwijdert ongewenste bestanden van je harde schijf, schoont het register op, controleert op openstaande poorten in je firewall en bekijkt of defragmentatie van je harde schijf gewenst is.

Wat de ene viruscanner niet vindt, kan een ander wél vinden.

Succes.

Link to comment
Delen op andere websites

Een cookie is heel wat anders dan een virus.

Cookies worden opgeslagen als tijdelijke bestanden, en waar staan die? Jeej, op je HardDisk, dus zolang het bestanden zijn kan het geïnfecteerd raken met een virus. Cookies of niet, het is mogelijk. Op deze manier kunnen volgens mij ook webserver geïnfecteerd raken. Maar daar weet ik niks vanaf.
Link to comment
Delen op andere websites

Ja ehm, ik weet wel wat een cookie is en ook wat een virus is. :7

Uit de reacties op je eerste post bleek wat verwarring over virussen en cookies, vandaar dat ik het verschil even uitlegde.

En mijn advies over de virusscanner van Microsoft was een antwoord op je vraag:

"MABM vond niks, McAfee wel en dat is nu opgeruimd.. hoe weet ik nu of ik überhaupt een virus had en hoe weet ik of het er nog steeds zit?"

Graag gedaan. :)

Link to comment
Delen op andere websites

nu ik lees dat je mcafee hebt begin ik het wel toevallig te vinden, toen ik mcafee had kreeg ik dat ook soms wel eens, heel toevallig, maar nu ik geen mcafee meer heb(ik heb het al ruim een jaar neit meer) heb ik het ook al net zo lang neit meer gehad.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...