Jump to content

Rode LED Lampjes van 5mm aansluiten op moederbord


Michael_Scofield94941

Recommended Posts

Hey,

Ik heb vandaag 10 rode LED lampjes van diameter 5mm gekocht en ik zou ze graag in mijn behuizing van mijn pc willen steken en ze willen aansluiten op het moederbord.

Ik weet dat ik eerst gaten van diameter 5 in mijn behuizing moet boren, maar ik weet niet hoe ik de lampjes kan verbinden met het moederbord zodat ze enkel aangaan wanneer de pc aanstaat.

Ik heb een Asus K8N4-E Series moederbord.

Ik moet morgen ook weerstandjes gaan kopen, maar ik moet weten van hoeveel volt ofzo, ik moest kijken op de voeding van de computer of zoiets, kan iemand mij helpen ?

Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Ik heb vandaag 10 rode LED lampjes van diameter 5mm gekocht en ik zou ze graag in mijn behuizing van mijn pc willen steken en ze willen aansluiten op het moederbord.

Ik weet dat ik eerst gaten van diameter 5 in mijn behuizing moet boren, maar ik weet niet hoe ik de lampjes kan verbinden met het moederbord zodat ze enkel aangaan wanneer de pc aanstaat.

Ik heb een Asus K8N4-E Series moederbord.

Ik moet morgen ook weerstandjes gaan kopen, maar ik moet weten van hoeveel volt ofzo, ik moest kijken op de voeding van de computer of zoiets, kan iemand mij helpen ?

Je kan het kabeltje van de CPU koeler doorknippen en daar wat draadjes met weerstandjes aan vast solderen.

Als je dan je PC weer aan doet gaan de lampjes ook aan,

Ik weet niet of dit werkt met lampjes, ik heb dit namelijk gedaan met een eigengemaakt koelblok xD.

Er gaat trouwens meestal 12V naar je koeler.

Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Ik heb vandaag 10 rode LED lampjes van diameter 5mm gekocht en ik zou ze graag in mijn behuizing van mijn pc willen steken en ze willen aansluiten op het moederbord.

Ik weet dat ik eerst gaten van diameter 5 in mijn behuizing moet boren, maar ik weet niet hoe ik de lampjes kan verbinden met het moederbord zodat ze enkel aangaan wanneer de pc aanstaat.

Ik heb een Asus K8N4-E Series moederbord.

Ik moet morgen ook weerstandjes gaan kopen, maar ik moet weten van hoeveel volt ofzo, ik moest kijken op de voeding van de computer of zoiets, kan iemand mij helpen ?

Je kan het kabeltje van de CPU koeler doorknippen en daar wat draadjes met weerstandjes aan vast solderen.

Als je dan je PC weer aan doet gaan de lampjes ook aan,

Ik weet niet of dit werkt met lampjes, ik heb dit namelijk gedaan met een eigengemaakt koelblok xD.

Er gaat trouwens meestal 12V naar je koeler.

Dat lijkt me nogal riskant xD

Is er geen andere manier ?

Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Ik heb vandaag 10 rode LED lampjes van diameter 5mm gekocht en ik zou ze graag in mijn behuizing van mijn pc willen steken en ze willen aansluiten op het moederbord.

Ik weet dat ik eerst gaten van diameter 5 in mijn behuizing moet boren, maar ik weet niet hoe ik de lampjes kan verbinden met het moederbord zodat ze enkel aangaan wanneer de pc aanstaat.

Ik heb een Asus K8N4-E Series moederbord.

Ik moet morgen ook weerstandjes gaan kopen, maar ik moet weten van hoeveel volt ofzo, ik moest kijken op de voeding van de computer of zoiets, kan iemand mij helpen ?

Je kan het kabeltje van de CPU koeler doorknippen en daar wat draadjes met weerstandjes aan vast solderen.

Als je dan je PC weer aan doet gaan de lampjes ook aan,

Ik weet niet of dit werkt met lampjes, ik heb dit namelijk gedaan met een eigengemaakt koelblok xD.

Er gaat trouwens meestal 12V naar je koeler.

Dat lijkt me nogal riskant xD

Is er geen andere manier ?

Via een molex aansluiting aansluiten op de voeding. Ook erg slim trouwens, een idee hebben spullen kopen en dan vragen hoe je alles moet doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Hey,

Ik heb vandaag 10 rode LED lampjes van diameter 5mm gekocht en ik zou ze graag in mijn behuizing van mijn pc willen steken en ze willen aansluiten op het moederbord.

Ik weet dat ik eerst gaten van diameter 5 in mijn behuizing moet boren, maar ik weet niet hoe ik de lampjes kan verbinden met het moederbord zodat ze enkel aangaan wanneer de pc aanstaat.

Ik heb een Asus K8N4-E Series moederbord.

Ik moet morgen ook weerstandjes gaan kopen, maar ik moet weten van hoeveel volt ofzo, ik moest kijken op de voeding van de computer of zoiets, kan iemand mij helpen ?

Je kan het kabeltje van de CPU koeler doorknippen en daar wat draadjes met weerstandjes aan vast solderen.

Als je dan je PC weer aan doet gaan de lampjes ook aan,

Ik weet niet of dit werkt met lampjes, ik heb dit namelijk gedaan met een eigengemaakt koelblok xD.

Er gaat trouwens meestal 12V naar je koeler.

Dat lijkt me nogal riskant xD

Is er geen andere manier ?

Via een molex aansluiting aansluiten op de voeding. Ook erg slim trouwens, een idee hebben spullen kopen en dan vragen hoe je alles moet doen.

Een idee kost geen geld en de LED lampjes kosten maar 1 € dus dat is niet zo erg...

EDIT : Ik zie zojuist aan de achterkant van mijn PC case waar de voeding ligt 230 volt staan, is dit dan 230 volt of heeft dit er helemaal niets mee te maken ?

Bewerkt: door Michael_Scofield94941
Link to comment
Delen op andere websites

Jij was toch de gozer die een KUTT scanner in zijn pc-case wilde maken? :7 Volgens mij heeft een gele molex kabel een spanning van 12 volt en een rode molex kabel 5 volt, die 230 volt is natuurlijk de spanning van het lichtnet hè. 0_0 Ik weet niet op welke spanning jou LED-jes horen te lopen, maar het lijkt me vrij kut om al die weerstandjes ertussen gaan te zetten...

Bewerkt: door ArticLight
Link to comment
Delen op andere websites

Jij was toch de gozer die een KUTT scanner in zijn pc-case wilde maken? :7 Volgens mij heeft een gele molex kabel een spanning van 12 volt en een rode molex kabel 5 volt, die 230 volt is natuurlijk de spanning van het lichtnet hè. 0_0 Ik weet niet op welke spanning jou LED-jes horen te lopen, maar het lijkt me vrij kut om al die weerstandjes ertussen gaan te zetten...

Je kunt er er ook 1 doen.

molex------weerstand-------LED------LED-----LED-----LED-----LED-----LED--------molex

Je begint dus op de gele draad van die molex aansluiting en eindigt op de zwarte, de ground

Molex aansluiting.

7552d1210860165-powering-two-9800gtx-gpus-enough-connectors-800px-molex_female_connector.jpg

de makkelijkste manier voor die aansluiting te maken lijk mij via een kroonsteen.

Je pakt de molex aansluiting en stript de gele en zwarte draad, die zet je elk in een kroonsteen en vanuit daar ga je verder.

Link to comment
Delen op andere websites

Jij was toch de gozer die een KUTT scanner in zijn pc-case wilde maken? :7 Volgens mij heeft een gele molex kabel een spanning van 12 volt en een rode molex kabel 5 volt, die 230 volt is natuurlijk de spanning van het lichtnet hè. 0_0 Ik weet niet op welke spanning jou LED-jes horen te lopen, maar het lijkt me vrij kut om al die weerstandjes ertussen gaan te zetten...

Je kunt er er ook 1 doen.

molex------weerstand-------LED------LED-----LED-----LED-----LED-----LED--------molex

Je begint dus op de gele draad van die molex aansluiting en eindigt op de zwarte, de ground

Molex aansluiting.

http://www.dvinfo.net/forum/attachments/non-linear-editing-pc/7552d1210860165-powering-two-9800gtx-gpus-enough-connectors-800px-molex_female_connector.jpg

de makkelijkste manier voor die aansluiting te maken lijk mij via een kroonsteen.

Je pakt de molex aansluiting en stript de gele en zwarte draad, die zet je elk in een kroonsteen en vanuit daar ga je verder.

Is een kroonsteen hetzelfde als een lusterklem ?

Dus ik moet de gele en zwarte draad eruit halen, en in een lusterklem steken ?

En welke weerstand moet ik gebruiken ?

Ik snap er niks van :-(

>>> Door Thundercover: Afbeelding(en) uit quote gehaald.<<<

Bewerkt: door Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Jij was toch de gozer die een KUTT scanner in zijn pc-case wilde maken? :7 Volgens mij heeft een gele molex kabel een spanning van 12 volt en een rode molex kabel 5 volt, die 230 volt is natuurlijk de spanning van het lichtnet hè. 0_0 Ik weet niet op welke spanning jou LED-jes horen te lopen, maar het lijkt me vrij kut om al die weerstandjes ertussen gaan te zetten...

Je kunt er er ook 1 doen.

molex------weerstand-------LED------LED-----LED-----LED-----LED-----LED--------molex

Je begint dus op de gele draad van die molex aansluiting en eindigt op de zwarte, de ground

Molex aansluiting.

Plaatje

de makkelijkste manier voor die aansluiting te maken lijk mij via een kroonsteen.

Je pakt de molex aansluiting en stript de gele en zwarte draad, die zet je elk in een kroonsteen en vanuit daar ga je verder.

Is een kroonsteen hetzelfde als een lusterklem ?

Dus ik moet de gele en zwarte draad eruit halen, en in een lusterklem steken ?

En welke weerstand moet ik gebruiken ?

Ik snap er niks van :-(

een kroonsteen is het zelfde als een lusterklem ja, helaas ben ik verder geen electricien en kan ik je niet verder helpen. Dit is dan ook ook wat ik bedoelde met een idee hebben alles aanschaffen en dan niet weten wat te doen en hoe.

Doe je onderzoek en kom niet voor problemen te staan.

Waar heb je de LEDs gekocht en welke LEDs zijn het?

Link to comment
Delen op andere websites

Jij was toch de gozer die een KITT scanner in zijn pc-case wilde maken? :7 Volgens mij heeft een gele molex kabel een spanning van 12 volt en een rode molex kabel 5 volt, die 230 volt is natuurlijk de spanning van het lichtnet hè. 0_0 Ik weet niet op welke spanning jou LED-jes horen te lopen, maar het lijkt me vrij kut om al die weerstandjes ertussen gaan te zetten...

Je kunt er er ook 1 doen.

molex------weerstand-------LED------LED-----LED-----LED-----LED-----LED--------molex

Je begint dus op de gele draad van die molex aansluiting en eindigt op de zwarte, de ground

Molex aansluiting.

Plaatje

de makkelijkste manier voor die aansluiting te maken lijk mij via een kroonsteen.

Je pakt de molex aansluiting en stript de gele en zwarte draad, die zet je elk in een kroonsteen en vanuit daar ga je verder.

Is een kroonsteen hetzelfde als een lusterklem ?

Dus ik moet de gele en zwarte draad eruit halen, en in een lusterklem steken ?

En welke weerstand moet ik gebruiken ?

Ik snap er niks van :-(

een kroonsteen is het zelfde als een lusterklem ja, helaas ben ik verder geen electricien en kan ik je niet verder helpen. Dit is dan ook ook wat ik bedoelde met een idee hebben alles aanschaffen en dan niet weten wat te doen en hoe.

Doe je onderzoek en kom niet voor problemen te staan.

Waar heb je de LEDs gekocht en welke LEDs zijn het?

Ik heb het al bijna, de spanning op de voeding is 350 W ( 350 watt ) en ik heb de lampjes gekocht op school, zij zullen mij morgen wel verder kunnen helpen, maar heel erg bedankt voor je tijd en moeite :tu::D

Link to comment
Delen op andere websites

Maar goed dat je op school zit want spanning is geen watt

Vermogen(P) = Watt(W)

spanning(U) = Voltage(V)

stroom(I) = Amperage(A)

het wattage van een voeding wordt berekend door de amperages van alle lijnen te vermenigvuldigen met de spanning per lijn.

Vaak zie je op de zijkant van een voeding het volgende

label.jpg

Het aansluiten van LEDs kost wel veel moeite en als je het verkeerd doet zijn zo zo dood.

Je zult het nodige moeten uitzoeken.

Kijk hier eens.

led aansluiten op pc-voeding

Hier is de link die in de eerste reactie van bovenstaande link wordt genoemd:

de LED

Bewerkt: door Thundercover
Lange quote verwijderd. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Dit staat op de zijkant van de voeding

http://i45.tinypic.com/rh7bcx.jpg

http://i50.tinypic.com/kbzjax.jpg

>>> Door Thundercover: Grote afbeelding(en) van boven 1024x786 gelieve in een link te plaatsen. Bij deze aangepast.<<<

Bewerkt: door Thundercover
Lange quote verwijderd. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Ik probeerde alleen iets duidelijk te maken met mijn uitleg. Zorg gewoon dat je weet wat je LEDs nodig hebben aan Spanning en Stroom.

Vul dat hier in.

Klik

Daar komt dat de juiste weerstand uit.

Bewerkt: door Thundercover
Lange quote verwijderd. ~~ Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

Leds kun je nooit zo rechtstreeks op je voeding aansluiten, maar moet je altijd via een weerstand voeden. Je kunt zoals eerder aangegeven wel meerdere leds in serie aan 1 weerstand hangen.

Aansluiten gaat het best op een een vrije connectoren op je voeding. Om het vermogen van je voeding (aantal watts) zou ik me geen zorgen maken. Led's gebruken relatief erg weinig stroom.

Om de leds aan te sluiten moet je dus een vrije uitgang van je voeding vinden en achterhalen hoeveel spanning daarop staat. (waarschijnlijk 5 of 12 volt). Daarna zul je moeten zien uit te vinden welk type led je hebt, want afhankelijk van het type hebben ze een bepaalde spanning nodig. Met die informatie is het dan mogelijk om uit te rekenen hoeveel leds je op 1 weestand kunt aansluiten en welk type weerstand (aantal Ohm) je nodig hebt.

Let wel op, want als je leds verkeerd om aansluit werken ze niet. Het aansluiten zonder weerstand of met een verkeerde weerstand kan ze om zeep helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 8 maanden later...

Oke misschien ben ik een beetje laat maar dit kan ook nog handig zijn voor de gene dit die nog moeten doen;

Vergeet die voeding want mensen je gaat geen ( als die er is ) een weerstand kopen van 230 naar 3 V....

Ik neem aan dat je gewone ledjes heb gekocht die gaan op 2,2 V, je kan 2 dingen doen:

( Deze heb ik gebruikt )

Op de HD

- Op je moederbord zit er ergins in een hoek een paar pinnen waar plugjes opzitten, en van deze gaat naar de HD Led, die 2~3 V is, knip deze door en zet er een 2 pin connector op ( mannelijk, wat je wilt ) en draai/soldeer alle draaden weer samen en doe er een krimpkous over heen.

Sluit alle + en - aan elkaar en klaar is kees.

de ledjes gaan wel aan als de HD een berekening maakt, geeft een leuk effect

4 pin molex

- Inderdaad wat sommige al zeiden op een 4 pin molex aansluiten, nu staan de leds altijd aan, zo moet het:

Als je even naar het plaatje kijk die iemand anders heeft gepost, zie je dat je:

- Rood 5 V

- Geel 12 V

- Zwart Aard

- Zwart Aard

Als je ze op de Rode aansluit heb je een weerstand van 200 Ohms nodig, zet je ze op de Gele dan heb je een weerstand nodig van 440 Ohms.

Echter als je ervoor kiest om ze op de 12 V te zetten kan je net zo goed een strip van Ledtjes kopen.

Ook verschilt de kleur van de ledjes er!!!

Ik hoop dat ik alle vragen heb beantwoord en zo niet, vraag het gerust

M.v.g.

Bob

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...