_KoE_Mzungu Geplaatst: 31 januari 2010 Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Budget: n.v.t. Doel: algemeen gebruik, films, mogelijkheid om games (zoals GTA IV + TLAD + TBoGT) vlot en op z'n allerhoogste maximale settings soepel te kunnen spelen; met het oog op de komende 2 jaar (is lastig, weet ik, wij zijn geen profeten / toekomst-voorspellers) Desktop of laptop: geen van beide, het liefst een tower (groundtop?), dus niet op het bureau (desk) en niet op schoot (lap) Merk pc of samengesteld: geen voorkeur Benodigde randapparatuur: n.v.t. Besturingssysteem: Windows 7; indien OEM: 64bit Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: monitor, toetsenbord, muis en speakers ATi/NVIDIA: ik vind het lastig om nVidia en ATi met elkaar te vergelijken: zeg jij het maar , qua geheugen graag ruim voldoende (tussen de 1GB en 2GB??) AMD/Intel: Intel i7 (of beter) - 3GHz (of meer) Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: zelf in elkaar zetten is geen probleem, maar het gemak dient de mensch, dus kant & klaar is wel zo makkelijk Extra koeling (voor overklokken)?: indien nodig mag er een extra koeling in, maar overklokken is niet gewenst SDD: als opstart-medium (C:), alleen voor het besturingssyteem HDD: minimaal 2TB Drive: Blu-Ray brander RAM: minimaal 8GB, met mogelijkheid tot uitbreiding Voeding: indien 600W voldoende is hergebruik ik graag mijn huidige voeding Ik heb zelf al een bezoek gebracht aan Azerty en ik kwam tot dit winkelmandje: =1&product[79085]=1&product[232882]=1&product[248010]=1&product[224713]=1&product[246443]=1&product[212478]=1&product[7517]=1&product[230591]=1&product[251242]=1&product[201643]=1"]>klik< Graag uw (ongezouten) mening over mijn winkelmandje inclusief suggesties en/of aanbevelingen. Budget is geen issue, maar als het goedkoper kan is dat geen enkel probleem (duurder ook niet). Een vergelijkbaar of beter systeem voor minder poen is natuurlijk altijd welkom! Wat ik ook graag wil weten of de combinatie [moederbord + Processor + geheugen] goed samenwerkt en of hier nog verbetering in is aan te brengen. Reageren
Hayte Geplaatst: 31 januari 2010 Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Volgens mij heb je de duurste componenten gepakt die er zijn, of niet? Deze pc zal zeker een paar jaar meegaan, ik denk zelf 5-6 (als je genoeg neemt met Medium) jaar, minstens. Maar als je geld wilt besparen (zo'n 1100 euro) en genoeg neemt met 2-3 jaar, zou ik een AMD x4 nemen met een HD5870, 4 GB aan RAM, en OEM Windows 7. Er is ook nog geen enkel spel in de winkels wat op een BluRay zit, dus dat kan ook wel anders. Maar als je duurder wilt, een betere case kan nooit kwaad, ook kan er nog wel een SDD in waardoor Windows sneller laadt. Reageren
_KoE_Mzungu Geplaatst: 31 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Volgens mij heb je de duurste componenten gepakt die er zijn, of niet? Nee, van mijn selecties en eisen heb ik juist de goedkoopste genomen! Ik had overigens eerst een i7 Extreme 3,3GHz gekozen, die was nog duurder. ... Maar zoals ik al zei is het budget geen issue. Maar als je geld wilt besparen (zo'n 1100 euro) en genoeg neemt met 2-3 jaar, zou ik een AMD x4 nemen met een HD5870, 4 GB aan RAM, en OEM Windows 7. Er is ook nog geen enkel spel in de winkels wat op een BluRay zit, dus dat kan ook wel anders. Nogmaals: het budget is geen issue. Nee, ik wil geen AMD, alleen een Intel processor. Ik wil mijzelf niet te kort doen aan geheugen, i.m.o. zit ik dan met 4GB aan de lage kant. Ik zat nog te dubben over 12GB of meer, nee ik denk dat 8GB de lading zeker dekt, graag met mogelijkheden tot uitbreiding. En wat betreft BluRay, dat is niet alleen voor games, er bestaat ook nog zoiets als films. Dus aan mijn eis van een BluRay brander kan niet getornd worden. En ik ben ook tevreden als ik voor de komende 5-6 jaar gebeiteld zit. Wat is een OEM Windows 7? Maar als je duurder wilt, een betere case kan nooit kwaad, ook kan er nog wel een SDD in waardoor Windows sneller laadt. Wat is de toegevoegde waarde van een betere behuizing, behalve het cosmetische aspect? Wat is een SDD? Reageren
Hayte Geplaatst: 31 januari 2010 Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Een betere kast kan zorgen voor betere koeling. Een SSD (zei het verkeerd) is een nieuwe versie van een hardeschijf. Een Solid State Disk is simpel gezegd een grotere versie van de opslagruimte van je iPod. Het enige probleem is is dat hij redelijk duur is (al zeg je zelf dat budget geen probleem is) en dat er nog geen hele grote opslagruimtes zijn. Dus worden ze vaak gebruikt voor Windows, en wordt er een andere "normale" HardeSchijf toegevoegd. OEM Windows (ook wel bekend als SystemBuilder) is net als retail, alleen kan je het maar op één pc installeren, heb je niet de keuze tussen bits-versie (dit moet je bij het kopen al vaststellen) en kan je niet naar Windows toe als je een probleem hebt. Oh ja, en ze zijn voor onder de 100 euro verkrijgbaar. Er is (zover ik kan zien) niks mis met de samenstelling, al zou alles goedkoper kunnen. Maarja, het is aan jou de keus om het voor 2000+ te doen, als het voor de helft ook kan, met (op dit moment, en de komende jaren denk ik ook niet) dezelfde prestaties. Reageren
Sprunk Geplaatst: 31 januari 2010 Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Als je geen haast hebt met je nieuwe PC, kun je besluiten nog een aantal maanden te wachten met aanschaffen. Binnen enkele maanden komt nVidia namelijk op de markt met hun nieuwste videokaart, de Fermi. Deze schijnt, als we nVidia mogen geloven, stukken sneller te zijn dan de 5970 van AMD. Als je zoals jij, geen budget hebt en louter de snelste onderdelen wilt, is dat natuurlijk het overwegen waard. Een SSD zou ik, als ik jou was, zeker toevoegen. Mede forumgebruiker QinX heeft er ook een set van in zijn PC, en zijn ervaring met SSD's is erg goed. Eigenlijk kan een SSD niet ontbreken in een dergelijk systeem als wat jij wilt gaan aanschaffen. Reageren
_KoE_Mzungu Geplaatst: 31 januari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 31 januari 2010 Een betere kast kan zorgen voor betere koeling. Graag meer uitleg hierover, daar heb ik wel oren naar. Een SSD (zei het verkeerd) is een nieuwe versie van een hardeschijf. Een Solid State Disk is simpel gezegd een grotere versie van de opslagruimte van je iPod. Het enige probleem is is dat hij redelijk duur is (al zeg je zelf dat budget geen probleem is) en dat er nog geen hele grote opslagruimtes zijn. Dus worden ze vaak gebruikt voor Windows, en wordt er een andere "normale" HardeSchijf toegevoegd. Een SSD zou ik, als ik jou was, zeker toevoegen. Mede forumgebruiker QinX heeft er ook een set van in zijn PC, en zijn ervaring met SSD's is erg goed. Eigenlijk kan een SSD niet ontbreken in een dergelijk systeem als wat jij wilt gaan aanschaffen. Ik heb ook even op Azerty zitten neuzen naar die SSD's en dat klinkt heel interessant als opstart-medium (Windows only). Bedankt voor de tip: toegevoegd aan de beginpost. OEM Windows (ook wel bekend als SystemBuilder) is net als retail, alleen kan je het maar op één pc installeren, heb je niet de keuze tussen bits-versie (dit moet je bij het kopen al vaststellen) en kan je niet naar Windows toe als je een probleem hebt. Oh ja, en ze zijn voor onder de 100 euro verkrijgbaar. Klinkt leuk, maar dan wel de 64 bit versie. Er is (zover ik kan zien) niks mis met de samenstelling, al zou alles goedkoper kunnen. Maarja, het is aan jou de keus om het voor 2000+ te doen, als het voor de helft ook kan, met (op dit moment, en de komende jaren denk ik ook niet) dezelfde prestaties. Doe een suggestie, laat mij dat winkelmandje maar eens zien! Als je geen haast hebt met je nieuwe PC, kun je besluiten nog een aantal maanden te wachten met aanschaffen. Binnen enkele maanden komt nVidia namelijk op de markt met hun nieuwste videokaart, de Fermi. Deze schijnt, als we nVidia mogen geloven, stukken sneller te zijn dan de 5970 van AMD. Als je zoals jij, geen budget hebt en louter de snelste onderdelen wilt, is dat natuurlijk het overwegen waard. Nee, ik heb idd geen haast. Heb je bronnen die meer info hebben over die 'Fermi'? Reageren
Fedmas Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Hier zal vast wel wat tussen staan. Een OEM versie is gewoon goedkoper, en mag op own build PC's. Die is er ook in x64. Met jou budget zou je eventueel voor waterkoeling kunnen gaan. Dit kost wat meer, maar het is goed gekoeld, is stil, en ziet er nog vet uit ook. Ik zou dan wel een case met window nemen, zodat je je uber hardware kunt zien. Als je dan toch geen budget hebt. Misschien zit daar nog wat tussen. Bewerkt: 1 februari 2010 door Fedmas Reageren
dylijn Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 Waarom wil je geen AMD Phenom II quad core of een andere AMD processor ? Reageren
Fedmas Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 Dylijn, op het moment zijn de i7's van Intel stukken beter als AMD. En aangezien hij niet problemen heeft met het budget, kan hij daar beter voor gaan. Reageren
_KoE_Mzungu Geplaatst: 1 februari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 €9000 is mij toch echt te gortig. En ik verwacht niet dat de Fermi rond de €500 te koop zal zijn, op Azerty is de HD5970 wel voor die prijs te krijgen. Ik ben bang dat ik, nu ik die Ultimate PC gezien heb, toch maar een bepaald budget moet gaan invoeren. De volgende componenten wil ik sowieso in m'n PC hebben, weet nu ook dat de i7 een zogenaamde 'triple channel configuratie' nodig heeft (geheugen per 3 modules): Intel i7 950 (3,06GHz) - €500 op Alternate - (1366 socket) - (130Watt) 3x 4GB RAM -> graag een aanbeveling hiervoor, aub! (rekening houdend met de processor) 64GB SSD - €170 op Alternate - (serial ATA/300) (2Watt) 2TB HDD - €135 op Alternate - (serial ATA/300) (27,5Watt) Blu-ray brander - €160 op Alternate - (serial ATA/150) (vermogen onbekend) Windows 7 Professional 64-bit NL OEM - €125 op Azerty ATI Radeon HD 5970 PCI-e 2GB GDDR5 - €505 op Azerty - Volgens Azerty: aanbevolen 500Watt; volgens Alternate 300Watt bij max. gebruik. Waar ik nu nog hulp en advies voor nodig heb zijn: Kast / behuizing: rekening houdend met het feit dat de Radeon HD 5970 32cm lang is (320mm). Voeding: ik denk dat 700Watt het minimum zou moeten zijn, wat denk jij? Moederbord: rekening houdend met de aansluitingen, de grootte van de grafische kaart, de processor en het geheugen. Geheugen: rekening houdend met de processor. Reageren
Fedmas Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Nog steeds geen budget . Ik wil wel even naar een kast voor je kijken, in jou geval zou ik voor een Fulltower gaan. (Grote kast). Maar toch, de kast is toch een eigen keuze, qua smaak etc. Mobo en Geheugen moet je even aan ander vragen, ik kijk wel even naar je kast. Lijkt een waterkoeling je wat, of niet? Fedde Edit: De Silverstone Raven is een Geweldige Fulltower. Goede kwaliteit. Misschien iets voor jou? Prijzen en specs @ Tweakers Bewerkt: 1 februari 2010 door Fedmas Reageren
_KoE_Mzungu Geplaatst: 1 februari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Zo'n hele grote kast lijkt mij 'overkill' ook hoeft er geen door-kijk-venster in en geen neon o.i.d., m'n PC moet geen hoer worden - ook niet met blauw licht. Ik dacht eigenlijk eerst aan een midi-tower, het hoeft geen saai beesje te zijn, maar ook geen kermis, graag gewoon zwart - eventueel glanzend (Blu-ray is ook zwart). M'n totale budget moet je zoeken rond de €2000 met een tolerantie van 10%. Ik ben niet van plan om te gaan overklokken en ik hoef niet te kijken naar een waterkoeler (geen venster in de kast), dus heb ik die extra koeler nodig? edit: Laat ik voor de kast een max. budget instellen van €100 , moet waarschijnlijk wel ATX zijn. Die Silverstone is mij te patserig. Bewerkt: 1 februari 2010 door _KoE_Mzungu Reageren
Fedmas Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Die kast heeft een deurtje voor de voorkant, dus die kleur staat wel . Maar, okay, als je hem te duur vind, dan begrijp ik dat. Maar het is niet zo makkelijk een case uit te zoeken, dan pak je al snel je eigen smaak. Ik raad je aan zelf even te kijken, hierzo bijvoorbeeld. Als je een goede kast koopt (coolermaster, Antec, Silverstone ed.) dan zit dat met koeling wel goed. Edit: Ok, ik kijk even naar dat budget. Lancool Metal Boned K7 PC-K7 Bewerkt: 1 februari 2010 door Fedmas Reageren
_KoE_Mzungu Geplaatst: 1 februari 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Als >>deze<< goed genoeg is voor mijn eisen vind ik deze 'kermis' / 'hoer' wel mooi en volgens mij zitten daar bovenop nog functionele extra toetsen e.d. en voor die prijs kan ik 'm niet laten staan. Is dat goed genoeg voor mijn eisen? @ hierboven: te groot en eigenlijk weer veel te saai. Bewerkt: 1 februari 2010 door _KoE_Mzungu Reageren
Fedmas Geplaatst: 1 februari 2010 Rapport Geplaatst: 1 februari 2010 (bewerkt) Er zit 1 fan in, er kunnen nog 2 bij. Dus op zich zou die kunnen, maar waar ik wel over twijfel, is hoe het zit met je Videokaart. Weet niet of die helemaal lekker zit qua lengte. @hierboven: Het is ook nooit goed he ? Dit kan je er ook mee doen: Dan is ie niet meer saai Bewerkt: 1 februari 2010 door Fedmas Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.