Jump to content

Windows XP installeert niet


Sentasi

Recommended Posts

Hoi. :)

Ik heb een andere HDD in mijn laptop gestoken, en daar wou ik graag XP op installeren.

Echter, na op enter gedrukt te hebben om te installeren, geeft hij de melding:

"Setup kan geen vaste-schijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat vaste-schijfstations zijn ingeschakeld en op de juiste wijze zijn verbonden met uw computer en dat de hardwareconfiguratie voor schijven correct is ingesteld. U dient hiervoor mogelijk een door een Fabrikant geleverd diagnostisch of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten."

Vista en 7 worden gewoon zonder problemen geïnstalleert.

Iemand enig idee hoe ik er toch XP op kan krijgen?

Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik je RAID?

__

(RAID is een afkorting van Redundant Array of Independent Disks, ook bekend als Redundant Array of Inexpensive Disks (of Drives) en is de benaming voor een set methodieken voor fysieke data-opslag op harde schijven waarbij de gegevens over meer schijven verdeeld worden, op meer dan 1 schijf worden opgeslagen, of beide, ten behoeve van snelheidswinst en/of beveiliging tegen gegevensverlies. Voor gamers wordt meestal RAID-0 gebruikt door de toename van snelheid. Servers gebruiken Raid1 of Raid5 voor betrouwbaarheid.)

Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik je RAID?

__

(RAID is een afkorting van Redundant Array of Independent Disks, ook bekend als Redundant Array of Inexpensive Disks (of Drives) en is de benaming voor een set methodieken voor fysieke data-opslag op harde schijven waarbij de gegevens over meer schijven verdeeld worden, op meer dan 1 schijf worden opgeslagen, of beide, ten behoeve van snelheidswinst en/of beveiliging tegen gegevensverlies. Voor gamers wordt meestal RAID-0 gebruikt door de toename van snelheid. Servers gebruiken Raid1 of Raid5 voor betrouwbaarheid.)

Je kan RAID uitschakelen in het BIOS Setup scherm (volgens mij bij Storage Controllers).

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is RAID dan precies? Het moet iig uitstaan om XP te kunnen installeren begrijp ik?

RAID is een functie om meerde harde schijven te combineren voor prestaties of data integriteit, en daarvoor moet je eerst een RAID stuurprogramma van het moederbord laden. Vista en 7 hebben meer van die stuurprogramma's standaard aanwezig.

Link to comment
Delen op andere websites

Ah, en XP heeft dat dus niet, en daarom ziet ie de schijf niet?

RAID staat los van het besturingssysteem, maar de hardware veranderd z'n gedrag, waardoor het standaard stuurprogramma van XP niet kan communiceren met de "Storage Controller". Als je het stuurprogramma kan vinden, dan werkt ie wel in XP onder RAID modus, maar dat heb je als thuisgebruiker toch niet nodig.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar hoe kun je nou als je 1) niet zo weet wat RAID inhoud en 2) bij het invoegen van 1 andere HDD ineens RAID hebben, dat komt er ook niet vanzelf op! Het lijkt mij dus wat anders. BTW: Als je RAID0 uitzet ben je volgens mij je data kwijt. (je data saat namelijk gespreid over 2 disks)

Bestaan er trouwens weleens laptops met RAID? Meestal heeft een laptop toch maar 1 HDD..

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...