Sprunk Geplaatst: 1 maart 2010 Rapport Geplaatst: 1 maart 2010 (bewerkt) Mijn ervaring: Toen ik vanmiddag even aan het rommelen was in het nVidia Control Pannel, kwam ik iets van Stereoscopische 3D tegen. Ik had geen idee waar het voor was, dus nieuwsgierig dat ik ben klikte ik erop. Het bleek een tooltje te zijn die games 3D kan maken. Ik dacht, laat ik het eens proberen, en ik startte de 3D installatie wizzard. Nadat alle instellingen goed waren gezet, heb ik een game gestart. De game was GTA IV. Ik had nooit eerder spellen in 3D gespeeld, sterker nog, ik had nog nooit een 3D foto of Video gezien. Toevallig had mijn broertje ergens een 3D bril liggen, zodat ik GTA IV in 3D kon spelen. Het was even moeilijk in het begin om af te stellen met je ogen, maar als dat eenmaal gelukt is. Wow, Nico Bellic in 3 Dimensionaal. Vooral auto rijden is erg leuk. Als je bijvoorbeeld een lantaarnpaal omver rijdt, vliegen er vonken vanaf. Deze vonken vliegen nu echt letterlijk in je gezicht. Ik heb zelfs een motorkap tegen mijn hasses gekregen vandaag. Het klinkt misschien onduidelijk, maar het is echt super tof. Voor even... Na een half uurtje heb je het wel weer gehad namelijk. De kleuren kloppen namelijk voor geen meter in 3D. VB: lichten van auto's zijn nu paars/blauw achtig. Dit komt omdat het beeld maar in 2 kleuren word uitgezonden, een rode laag en een cyaan laag. Ook gaat de framerate flink omlaag. Waar ik normaal ongeveer 50 FPS haal, haal ik met 3D slechts 25/30 FPS. Dus voor even is het leuk, maar niet om elke dag uren te doen. Zijn er hier nog meer mensen die ervaring hebben met 3D gaming? Vond je het leuk of vond je het waardeloos. Ik kan in ieder geval iedereen aanraden om eens te kijken of zijn of haar videokaart ook 3D ondersteund. Ik heb een GTS250 wat inmiddels een verouderde kaart is, dus ik neem aan dat nieuwere videokaarten (in ieder geval van nVidia) deze technologie ook hebben. Praat hier over 3D. Ervaringen, meningen, vragen, alles mag hier worden besproken. NB: Helaas geen 3D screen van GTA IV, dat lukte niet met PrintScreen. Misschien later screens met Fraps Bewerkt: 1 maart 2010 door Sprunk Reageren
Thundercover Geplaatst: 1 maart 2010 Rapport Geplaatst: 1 maart 2010 Wellicht moet je een wat betere 3D-bril aanschaffen als je echt 3D wilt gaan gamen. Ik vrees dat mijn 8600GT het niet aan kan (zeker niet met GTA4). Ik heb nooit geweten dat het al standaard bij je nVidia-software zat, dus wie weet betekent het de doorbraak als iedereen dat beseft. Reageren
Kryziek Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Ik heb een 9800GTX+ en daar zit het ook in. Ik had het laatst zelf ook geprobeerd alleen ik heb geen bril Reageren
Hayte Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Ik heb hier een bril, maar wat voor soort bril moet het zijn? Zo'n oude met een rood en blauw plastic vliesje achtig iets, of iets wat lijkt op een zonnebril? En waar staat dat, ik kan het niet vinden (voor een 9800GT) :$ Reageren
TomFurga Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 3D was vorige week op meerdere sites in het nieuws, zoals bijvoorbeeld onderstaand artikel op nu.nl Uitgegeven: 26 februari 2010 11:57 Laatst gewijzigd: 26 februari 2010 12:33 Eén op de vijf mensen krijgt hoofdpijn van 3D-film EINDHOVEN - Ongeveer een op de vijf mensen heeft een oogafwijking die hoofdpijn kan veroorzaken bij het kijken naar driedimensionale (3D) films, zoals de zeer succesvolle film Avatar. Onderzoekers hebben een simpele leestest ontwikkeld waarmee mensen kunnen vaststellen of zij tot die groep behoren. Dat maakte de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) vrijdag bekend. Mensen met een mindere oogsamenwerking hebben meer moeite om één beeld te vormen in de hersenen van wat ze met hun twee ogen zien. De onderzoekers van de TU/e hebben aangetoond dat die groep flink meer klachten ondervindt bij het zien van 3D-films en -computerspelletjes. De combinatie van extreme diepte en beweging leidt bij hen, maar ook bij sommige mensen met een normale oogsamenwerking, tot problemen. Instellingen De test die de wetenschappers hebben ontwikkeld, voorspelt aan de hand van de snelheid waarmee zijn in 2D en in 3D een tekst kunnen lezen, of mensen een grotere kans hebben op visuele klachten bij het kijken naar 3D-beelden. Aan de hand van de uitslag kunnen ook de instellingen van het beeldscherm zo worden aangepast dat de kans op hoofdpijn kleiner wordt. © ANP Reageren
Sprunk Geplaatst: 2 maart 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Een 3D bril ziet er zo uit: De instellingen voor 3D kun je vinden door het nVidia Control Pannel te openen. Daar moet in het menu links staan Stereoscopische 3D: Als je dat niet kan vinden, dan ondersteund je videokaart geen 3D weergave. Ik denk dat een 9800GT het wel moet kunnen, aangezien de 9800GTX+ van Kryziek deze funtie ook heeft. GTA SA en GTA VC kun je ook in 3D draaien btw. Reageren
Hayte Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Je hebt ook andere 3d brillen, zoals deze Zou het hiermee ook werken? Naja, voor mij maakt het toch niet uit, mijn 9800GT ondersteunt dat helaas niet Reageren
Kryziek Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Mischien heb je de nieuwste drivers nog niet. Reageren
ikt Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 (bewerkt) OP/MOD: Bewerk de eerste post met deze info toegevoegd: Als je geen kaart van nVidia hebt, kun je ook lekker iZ3D gebruiken om Stereoscopic 3D te krijgen. Gewoon een drivertje downloaden, installeren en je kunt gaan. Het programmaatje legt zichzelf al uit, dus er is niets toe te voegen. Activatiestappen: Driverprogramma installeren Installatiemodus kiezen (kies de versie met alleen Stereoscopic als je geen iZ3D scherm hebt) Als je in het programma bent, kies dan links voor DirectX en selecteer 'Enable'. Zelfde met OpenGL. Als je nu een spel laadt, moet je even ingame gaan (zodat er 3D objecten zijn), een brilletje opzetten en de aanwijzingen op het scherm volgen. Deze post heeft een aantal links/acronyms, dus kopieer de hele tekst d.m.v. een quote in plaats van gewoon. Of je zet het er zelf bij. Ohja, belangrijke tip voor 3D Games: Ik raad het jullie aan om Depht of Field uit te zetten. Dat is een effect dat ervoor zorgt dat dingen waarop je niet focust onscherp zijn. Wanneer je naar iets kijkt is dat gene scherp in het echt. Als DoF aan staat in een game en je focust op een object dat niet scherp gerendered is, proberen je ogen zich tervergeefs aan te passen. Dit leidt tot hoofdpijn. Dit is ook een van de oorzaken van hoofdpijn bij films. Ook belangrijk is om op lage seperatie te beginnen. Dus dat het beeld minder ver uit elkaar staat. Is vooral handig voor het correct zien van 3D. Maar dit moet tijdens het spelen in zijn te stellen. @ Hayte: Dat is een gepolariseerd glas. Volgens mij werkt die alleen als je scherm van een speciale soort is. Bewerkt: 2 maart 2010 door ikt Reageren
Hayte Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Kom ik via het internet inderdaad ook net achter. Overigens zijn de drivers die je hebt gepost niet gratis. Je kan alleen een 30-daags durende trial downloaden. En ik denk niet dat het programma zodanig populair is dat het op de betere torrentsites staat. Reageren
ikt Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 (bewerkt) Kom ik via het internet inderdaad ook net achter. Overigens zijn de drivers die je hebt gepost niet gratis. Je kan alleen een 30-daags durende trial downloaden. En ik denk niet dat het programma zodanig populair is dat het op de betere torrentsites staat. Wat? Programma is helemaal gratis als je anaglyph (stereoscopic met 2 kleuren) kiest. Bewerkt: 2 maart 2010 door ikt Reageren
Hayte Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Ik zie hier: All outputs in the iZ3D driver can be downloaded now and used in a 30-Day Trial mode. Staan dat je het maar voor 30 dagen kan gebruiken. Ik heb het programma zelf niet gedownload omdat ik niet zo'n brilletje had, en ook omdat het maar 30 dagen was zoals ik kon lezen in die zin. Lees ik dan verkeerd ofzo? Reageren
ikt Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 (bewerkt) Free = gratis Trail = 30 dagen proef ATI DLP = gratis indien je de juiste hardware hebt Bewerkt: 2 maart 2010 door ikt Reageren
Hayte Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Oh ja, je hebt gelijk Zoals ik al zei had ik het programmatje niet gedownload, dus moest ik afgaan van dat zinnetje welke wel betrouwbaar zou zijn, dacht ik dus. Reageren
Flashingdemon666 Geplaatst: 2 maart 2010 Rapport Geplaatst: 2 maart 2010 Ik heb nog een brilletje liggen voor 3D gaming. Maar sinds mijn video kaart zo crap is dat hij FarCry 1 niet eens wilt draaien hoef ik ook geen moeite te doen om een game te vinden die 3D ondersteunt. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.