Jump to content

Nieuwe 'hauptwerk' pc


Ymosky

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil graag advies bij het samenstellen van een pc, welke onderdelen kan ik het beste gebruiken en wat gaat dit me in totaal (ongeveer) kosten.

De pc is bestemd voor Hauptwerk software, dit is een virtueel pijporgel.

Kort gezegd komt het erop neer dat er meerdere klavieren op de computer worden aangesloten, de software werkt met geluidsfragmenten (sample's) die bij het indrukken van een toets worden afgespeeld.

Voor jullie ook eens wat anders dan altijd maar game-pc's samenstellen.. :D

Budget: nvt

Desktop of laptop: Desktop

Besturingssysteem: Windows 7 (Home Premium?), 64 bit, Nederlands of Engels

Voorkeuren voor merk ATi/NVIDIA of AMD/Intel: mogen jullie me vertellen.

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Liefst in elkaar zetten door een bedrijf, ik heb totaal geen ervaring met zelf in elkaar zetten en wil niet het risico lopen dat ik dure onderdelen kapot maak.

Processor: Intel® Quad of Dual Quad Core

Geheugen: minimaal 16 GB, en als het kan de mogelijkheid om later nog uit te breiden naar bijvoorbeeld 24 of 32 GB.

Ik denk zelf aan DDR3-2133 geheugen, ECC zou nog beter zijn (maar dat word wel erg duur geloof ik?)

Harde Schijf: een snelle hdd van 160 GB of hoger misschien is een SSD schijf een optie? Graag zou ik meerdere optie's naast elkaar zien.

Videokaart: moeten twee 17" touchscreen schermen op kunnen, (iets als dit) en de resolutie moet minimaal 1280 x 1024 zijn, de rest mogen jullie me vertellen.

Geluidskaart: Er moet een goede geluidskaart in, (iets als dit). Zal denk ik niet bij alternate/azerty te bestellen zijn, maar eventueel wel rekening houden met voeding, en ruimte in de kast.

Behuizing: Zo goedkoop mogelijk, zo klein mogelijk maar alles moet er wel inpassen. Uiterlijk maakt helemaal niets uit, de pc is niet zichtbaar.

Stilte!: De pc moet zo stil mogelijk zijn. Als het geluid van de pc boven het geluid uit de speakers uitkomt is hij niet stil genoeg..

Overige:

- Een lijst met systeem-eisen is >>> hier <<< (link 3) te vinden. De bedoeling is dat ik met deze pc de "aanbevolen" eisen haal, of hoger :puh:

- Een uitgebreide omschrijving in PDF van alle benodigde onderdelen is >>> hier <<< (link 4) te downloaden

Suggestie's en tips zijn van harte welkom!

groetjes, Ymosky

Link to comment
Delen op andere websites

Meer dan 16GB aan RAM heb je echt niet nodig hoor. :7 Met 8 GB heb je al lang genoeg. Een PC met jou eisen zal ongeveer tussen 1000-1200 euro liggen denk ik.

Het is geen game-pc he :puh:

De grotere sample-sets eisen ergens tussen de 6 en 20,4 GB aan geheugen. Die 20,4 GB is met hoogste geluidskwaliteit.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb geprobeerd om een systeem voor je samen te stellen. Het grootste struikelblok was het geheugen aangezien de meest gangbare modules per 1GB of 2GB gaan. Hier dus een systeem met 4 x 4GB modules. Daarnaast heb ik weinig kaas gegeten van geluidskaarten en aangezien dat één van de belangrijkste onderdelen wordt in jouw PC heb ik die achterwege gelaten, uiteraard is er voldoende plek voor een geluidskaart. Daarnaast weet ik ook niet zeker of je die touch-screens al hebt of dat je ze nog moet kopen. Ik heb er iig alvast twee bij gedaan.

  • i7-860 (Quad Core) - 1156 Socket (dual channel)
  • Windows 7 Home Premium 64-bit OEM
  • 16GB geheugen (4 x 4GB) - niet ECC (met ECC ondersteuning wordt de prijs ongeveer €1420 i.p.v. €620); het moederbord ondersteunt maximaal 32GB, ze zijn dus te vervangen door 4 x 8GB - 8GB modules zijn echter (nog) geen gangbare geheugen-modules.
  • 160GB SSD
  • een simpele en goedkope DVD-brander
  • een simpele en goedkope miditower
  • 700W voeding zou ruim voldoende moeten zijn
  • ATI Radeon HD 4870 met 1GB geheugen en 2 aansluitingen voor de touch-screens
  • 2x touch-screens

Ik hoop dat je >>hier<< wat mee kan Ymosky. :{ Ik heb m'n best gedaan, zoals ik al zei zit daar dus nog geen geluidskaart bij. Ik hoop dat je portemonnee goed gevuld is.

@ hieronder: ik heb lang getwijfeld over welke video-kaart te nemen, ik dacht dat ik een goede keuze had gemaakt. Misschien is jouw optie beter. ^_^

@ Hayte: Dat was een verzoek van Ymosky, ook vroeg hij om meerdere opties / keuzes. Dus wat let je om ook wat samen te stellen. :{

Bewerkt: door _KoE_Mzungu
Link to comment
Delen op andere websites

Als je het mij vraagt, is het verstandiger om een SSD van 60 GB te nemen, en dan een 1TB SpinPoint F3 te nemen (welke, als ik het goed heb, de snelste HDD is op dit moment, en niet zo gek veel achter een SSD aan waggelt).

Link to comment
Delen op andere websites

Is een nVidia Quadro kaart misschien op zijn plaats voor dit werk?

Maakt in principe niks uit. Quadro kaarten van nVidia en FireGL kaarten van ATi zijn geoptimaliseerd voor het draaien van OpenGL en halen daar dus betere prestaties mee, maar dat is niet nodig voor Hauptwerk.

Link to comment
Delen op andere websites

@ Hayte: Dat was een verzoek van Ymosky, ook vroeg hij om meerdere opties / keuzes. Dus wat let je om ook wat samen te stellen. :{

Ik weet, net als jij, vrij weinig van geluidskaarten, en de rest van de setup ziet er zover ik kan zien er goed uit. Ik stel alleen voor of het niet beter is om te gaan voor een kleinere SSD met een grotere (en redelijk snelle) HDD erbij.

Link to comment
Delen op andere websites

ik ben het met Hayte eens, aangezien die stukken muziek van hoge kwaliteit zijn zullen ze dus ook veel ruimte innemen, kortom dan kom je met een 160GB SSD al snel te kort op ruimte, de software enzo is op de SSD te installeren en alle data is op de harde schijf op te slaan, dat is goedkoper en werkt stukken beter

Link to comment
Delen op andere websites

Woei! zeer goed werk :)

Ik heb wel een paar vragen/opmerkingen:

- De touchscreens heb ik nog niet, maar dit worden heel waarschijnlijk 2 inbouw-schermen van het merk Elo.

In ieder geval ga ik ze niet tegelijk met de pc kopen, dus die kan nog even uit het 'winkelmandje' :puh:

- Ik weet eigenlijk niet of de i7-860 processor goed genoeg is. Op verschillende website's word een "Core 2 duo" of "Core 2 Quod" geadviseerd.

Ikzelf kwam uiteindelijk uit op een "Intel Core 2 Quad Q9650" processor. Is wel iets duurder, maar daarmee weet ik 100% zeker dat het werkt.

- En hoe zit het met koeling bij de processor? Graag heb ik er een koeler bij die zo stil mogelijk is.

- De SSD van 160 is volgens mij een prima optie. Ik denk dat ik die voorlopig niet vol ga krijgen namelijk. In principe komt het volgende erop te staan: Windows 7, Hauptwerk sofware, 1 sample-set.

Maar dan staat er wel voor ongeveer (hou je vast..) 1500,- euro op dat schijfje. Voorlopig heb ik toch geen geld om er meer op te zetten..

Mocht ik later dan toch nog ruimte tekort dan kan ik er alsnog een extra HDD bijzetten, of een extra SSD die tegen die tijd ook vast wel goedkoper is.

- Wel zou ik graag willen weten wat het prijsverschil is ten opzichte van andere (snelle) schijven. Wat kost bijvoorbeeld 1 HDD van 80 GB samen met eentje van 260? En wat kost het voorstel van Hayte?

- Bij de pc op tweakers.net had ik het idee dat er wat meer is gekeken naar een stille pc. Wat ook wel belangrijk is natuurlijk.

Ik heb geprobeerd alle adviezen, en tips uit dit topic te combineren met de pc op tweakers.net en heb >>> =1&product[207704]=1&product[242980]=1&product[242662]=1&product[230178]=1&product[192772]=1&product[226632]=1&product[235982]=1&product[225953]=1&product[258638]=1&product[88938]=1"]dit winkelmandje <<< samengesteld. Volgens mij heb ik dan een vrij aardige pc?

Als laatste nog een paar 'algemene' vragen: Zoals het er nu naar uitziet gaat het best nog even duren voordat ik de pc ga bestellen. Het totale project kost bar veel geld en daarvoor zal ik toch nog even moeten sparen.

- Hoe hard gaan eigenlijk de ontwikkeling wat betreft onderdelen voor pc's? Zou deze pc er over 2 of 3 maanden hetzelfde uitzien of zijn er tegen die tijd alweer betere onderdelen?

- Is het een optie om de onderdelen voor die pc via verschillende website's bij elkaar te verzamelen om zo goedkoop mogelijk te zijn of scheelt dat nauwelijks ten opzichte van in 1 keer bestellen via azerty?

groetjes, Ymosky

Link to comment
Delen op andere websites

Een i7 860 is beter dan de doorsnee Core 2 Quad, het is zeg maar de opvolger. :) Een koeling is niet echt nodig als je niet gaat overclocken, en de standaard koeler is normaal gezien wel stil genoeg.

Best neem je voor je besturingssysteem en zware programma's een SSD, en voor massa-opslag een gewone HDD. Dus dan heb je twee schijven in je PC: ééntje met je Windows/programma's op, en ééntje met al je data. Ik zou dus een kleinere SSD (80 gig ofzo, scheelt best veel qua prijs) nemen, en dan een extra HDD erbij van 500 gig bijvoorbeeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...