Jump to content

Nieuwe 'hauptwerk' pc


Ymosky

Recommended Posts

64GB SSD en een Spinpoint F3 1TB zijn samen dus zo'n 230 euro, wat dus aanzienlijk goedkoper is dan een 320GB SSD.

In twee tot drie maanden tijd zal je winkelmandje echt niet beter gaan worden. Misschien een tientje eraf (of erbij), maar verwacht geen grote doorbraken. Ook is het het meest verstandige het in één site te bestellen, anders moet je het zelf in elkaar gaan zetten (of naar een pc-boer slepen), en zijn de verzendkosten (lijkt mij) wat lager (in totaal).

Link to comment
Delen op andere websites

De i7 860 eet de Q9650 voor ontbijt. Het is een van de beste processors op de markt op dit moment, veel beter dan de Q9650.

Autsj! en die Q9650 heeft nog wel meer Ghz en is duurder ook nog. Maargoed.. *gooit Q9650 uit z'n winkelmandje en stopt er een i7 860 in* :D

EDIT: wat betreft die harde schijf: er is geen sprake van 'massaopslag'. Als ik het besturingssysteem en zware programma's op de ssd zet houd ik verder niks meer over om op die gewone hdd te zetten :puh:

Bewerkt: door Ymosky
Link to comment
Delen op andere websites

Als je voor 1500 euro op die SSD plant zou ik sowieso gaan voor een RAID 1 configuratie. Als onverhoopt 1 van de schijven 'Aju Paraplu' zegt, heb je in ieder geval nog op de andere schijf je 1500 euro spullen staan. Met dit soort bedragen moet je imo op zeker spelen.

Als je dan nog een schijf wilt voor opslag kun je gewoon een normale HDD erin hangen. Voor opslag is bied een SSD geen voordeel terwijl het wel veel duurder is.

Link to comment
Delen op andere websites

De i7 860 eet de Q9650 voor ontbijt. Het is een van de beste processors op de markt op dit moment, veel beter dan de Q9650.

Autsj! en die Q9650 heeft nog wel meer Ghz en is duurder ook nog. Maargoed.. *gooit Q9650 uit z'n winkelmandje en stopt er een i7 860 in* icon_mrgreen.gif

Je kan die Q9650 er nu wel uithalen en een i7 860 erin duwen, maar je weet dat die CPU's verschillende sockets zijn en dat dus een i7 860 niet op het mobo wat je nu had past?

Link to comment
Delen op andere websites

De i7 860 eet de Q9650 voor ontbijt. Het is een van de beste processors op de markt op dit moment, veel beter dan de Q9650.

Mijn Q9650 kan anders zeer goed mee met de Nehalems en Lynnfields hoor. Ik ga dan ook pas upgraden als we rond de 22nm zitten en het echt een stap vooruit gaat zijn :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

- Ik heb besloten om in ieder geval de 160 GB SSD schijf erin te houden.

- De extra CPU-koeling heb ik van m'n verlanglijstje geschrapt.

Als onverhoopt 1 van de schijven 'Aju Paraplu' zegt, heb je in ieder geval nog op de andere schijf je 1500 euro spullen staan.

Zo heel erg is het ook niet, die software en samplesets worden op dvd's geleverd. Ik kan ze dus altijd opnieuw installeren.

Je kan die Q9650 er nu wel uithalen en een i7 860 erin duwen, maar je weet dat die CPU's verschillende sockets zijn en dat dus een i7 860 niet op het mobo wat je nu had past?

In het oorspronkelijke lijstje van Koe zat al een i7 860. Dit moederbord heeft LGA1156 Socket en de i7 heeft dat ook. Dus komt het er volgens mij op neer dat ik er met dit moederbord toch geen Q9650 in had kunnen stoppen.

Uiteindelijk zit ik nu met >>> =1&product[242980]=1&product[242662]=1&product[230178]=2&product[192772]=1&product[226632]=1&product[235982]=1&product[258638]=1&product[226358]=1"]dit boodschappenmandje <<<. Vind ikzelf al een heel redelijjke prijs. Vraag ik me alleen nog af of de componenten zoals ze daar staan goed bij elkaar passen. Misschien is een ander moederbord nog een optie en ook weet ik niet of de voeding zwaar genoeg is? of juist veel te zwaar?

Bewerkt: door Ymosky
Link to comment
Delen op andere websites

Qua geluidskaart zou ik net als bij tweakers voor een M-Audio kaart gaan, deze worden veel gebruikt in de kleinere studio's vanwege lage latency's, goede kwaliteit en meerdere in- en outputs (wat opzich niet zo heel belangrijk is in dit geval). De studio van de muziekschool waar ik wekelijks komt maakt ook gebruikt van een M-Audio kaart, en levert daar topprestaties :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zat zelf een beetje te denken aan de M-Audio Delta 1010 LT. Volgens mij een prima kaart voor een redelijke prijs. En staat ook bij de aanbevolen componenten op de Hauptwerk website.

Qua input heb ik niet veel nodig (alleen 1 midi-kabel voor zover ik weet). Waarschijnlijk komen er 4 (of 6, als ik geld over heb) active studio monitors in. Dan heb ik later nog zat mogelijkheden voor bijvoorbeeld een extra sub-woofer of wat extra speakers.

EDIT: Ik kwam er toevallig achter dat de 64-bit Home Premium van Windows 7 niet meer dan 16 GB geheugen ondersteund (volgens de Hauptwerk site tenminste..).

Misschien verstandig om gewoon Home Premium er op te zetten en pas te upgraden als er werkelijk meer geheugen in kan? Of gewoon gelijk de Professional versie erop..

Bewerkt: door Ymosky
Link to comment
Delen op andere websites

Als je met 'gewone versie' de 32-bits versie bedoeld, moet je die niet nemen. Die kan maar maximaal 4 GB geheugen aansturen. Als je denkt aan 16 GB niet genoeg te hebben, kun je beter gaan voor Windows 7 Professional of Ultimate. Daarmee kun je tot maximaal 192 GB aan geheugen aansturen. Ruim genoeg dus.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Woei! iets sneller dan ik gedacht had :puh: Ik wil de pc gaan bestellen! :)

maar voordat ik dat doe nog even een paar dingen:

@Sprunk hierboven (late reactie :puh:): Ik bedoelde de 64 bit versie, maar er zal voorlopig niet meer dan 16 GB geheugen in komen, mocht er echt meer nodig zijn dan is volgens mij vroeg genoeg om te upgraden naar professional of ultimate.

Ik ga toch voor een normale HDD in plaats van de SSD, scheelt toch wel behoorlijk veel. Ik denk daarbij aan de Spinpoint F3 1TB die Hayte noemde, maar misschien zijn er nog andere optie's? Een wat kleinere schijf vind ik ook prima, (1 TB krijg ik in geen 100 jaar vol) maar wel heb ik er graag eentje die zo snel mogelijk is.

Daarnaast, werd ik op het volgende idee gebracht: Is het een idee om in plaats van een 'gewoon' moederbord er eentje te gebruiken die voor een server bestemd is? Hier passen wat meerdere geheugenkaarten in, zodat ik bijvoorbeeld 8x 2 GB geheugen kan gebruiken in plaats van 4 x 4.

Dit heeft (volgens mij) als voordelen dat ik wat beter geheugen kan gebruiken (triple channel?), het komt wat goedkoper uit met geheugen van 2 GB per stuk. En bovendien is de Kingston ValueRAM van 4 GB niet echt vlug te leveren: bij Azerty meer dan 10 dagen en bij Alternate 'levertijd onbekend'. Komt er volgens mij op neer dat ik lang kan gaan zitten wachten als ik dat bestel :puh:

Ik heb hier zelf een en ander mee geprobeerd en dat leverde het volgende winkelmandje op: >> =3&product[97107]=1&product[210113]=1&product[207704]=1&product[242662]=1&product[192772]=1&product[235982]=1&product[258638]=1&product[225309]=1"]klikkie! <<<.

Er zullen ongetwijfeld een hoop verbeterpunten zijn. Maar dit is zo'n beetje het globale idee. Kunnen jullie hier iets mee?

groetjes, Ymosky

Bewerkt: door Ymosky
Link to comment
Delen op andere websites

De processor werkt niet op dat moederbord, je zult een Nehalem Xeon processor moeten nemen om überhaupt het spul werkende te zien te krijgen. Daarnaast heeft het geen zin om het geheugen in de 2e serie geheugenslots te pleuren als er geen processor in zit die de boel bestuurd. Daarnaast past dat moederbord niet eens in die kast. In geen een consumenten kast. Totaal onbruikbaar dus.

Bewerkt: door Galiorix
Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, en zijn er alternatieven die wel bruikbaar zijn? Zijn er 'gewone' moederborden met 8 geheugenslots? of is er geheugen van 4 GB wat wel fatsoenlijk leverbaar is? (Ik heb niks kunnen vinden maar misschien weten jullie is?)

EDIT: Ik heb op tweakers.net zitten zoeken, volgens mij is de 4 GB Kinston ValueRAM bij andere winkels nog wel leverbaar. Misschien kan ik dat geheugen dan beter gewoon ergens anders kopen en de rest van de pc bij Azerty bestellen?

Ik heb 2 optie's gevonden die (als ze mogelijk zijn...) volgens mij best aardig zijn:

- 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz (link)

- 8 GB KINGSTON DDR3 1333Mhz Registered-ECC (link)

Vooral die laatste lijkt me wel wat eigenlijk?

Overigens heb ik nog een andere vraag: Voorlopig komt er niet meer dan 16 GB geheugen in. Bij het moederbord wat ik nu heb staan kan er 32 GB geheugen in. Ik wil er daarom graag een (goedkoper) moederbord in met maximaal 16 GB geheugen. Welke kan ik dan het beste nemen?

EDIT2: Als laatste vraag ik me nog even af of de voeding (van 430 Watt) wel sterk genoeg is? Zo niet: welke kan ik dan nemen die sterk genoeg is, maar wel zo stil mogelijk?

Bewerkt: door Ymosky
Link to comment
Delen op andere websites

bedankt! :)

Dan heb ik nu, om het even samen te vatten het volgende:

Winkelmandje van Azerty: =1&product[242980]=1&product[242662]=1&product[192772]=1&product[235982]=1&product[258638]=1&product[226358]=1&product[225309]=1"]Klik!

Geluidskaart: M-Audio Delta 1010 LT

Geheugen: 4 x Kingston ValueRam 4 GB

Blijft alleen m'n laatste vraag nog over: Welk (goedkoper) moederbord past hier het beste bij?

groetjes, Ymosky

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...