Jump to content

Grafische kaart specs?


goudewup

Recommended Posts

Bij een processor is het de snelheid, bij een harde schijf is het de grootte, maar waaraan zie je nou hoe goed een grafische kaart is?

Ik wil zelf een nieuwe computer gaan kopen om op te gamen, dat ik een goeie processor nodig heb weet ik wel. Maar waaraan zie je nou of een grafische kaart goed is?

Link to comment
Delen op andere websites

Allereerst moet je kijken naar het videogeheugen. Als je tenminste je games op een hoge resolutie wil spelen. Verder weet ik er niet zo heel veel van af.

Bewerkt: door pietervandieren
Link to comment
Delen op andere websites

Bullcrap, videogeheugen is pas belangerijk bij grotere resoluties. Er bestaan grafische kaarten met 1GB geheugen die ik "zelfs" kan pwnen met mijn 9800GT.

Bij ATi en NVidia zijn er verschillende systemen, al is het niet zo'n heel groot verschil. ATi heeft bijvoorbeeld net een nieuwe serie kaarten uitgebracht, de 5*** serie. Het eerste sterretje, wordt gebruikt om te zeggen welke "factor" hij hoort; 8-9 is high-end, 7 is mid-end, 6 en lager is budget. Het sterretje daarna is gewoon om te zeggen dat bijvoorbeeld een 5770 beter is dan een 5750. Het laatste sterretje wordt vrijwel nooit gebruikt. Soms zie je er ook een x2 achterstaan, dit betekent dat hij twee grafische processoren heeft, wat dus vergelijkbaar is met twee grafische kaarten.

Bij NVidia is er (sinds de GT1** serie) alleen een nummertje achter om te zeggen welk beter is. Een 295 is bijvoorbeeld dus beter dan een 260.

Ik zou wel in details kunnen gaan, maar daar weet ik niet zo heel veel van af, en is eigenlijk ook niet zo heel belangerijk als je een computer gaat bouwen.

Overigens zeggen snelheden bij processoren niet alles (L3 cache en aantal kernen is ook wel handig), en bij HDD's is er ook nog iets als buffer enz.

Bewerkt: door Hayte
Link to comment
Delen op andere websites

allereerst moet je kijken naar het videogeheugen. Dat is erg belangrijk. Verder weet ik er niet zo heel veel van af.

Ja tuurlijk joh. Je hebt dit prulletje met 1GB VRAM of deze überkaart die 50x sneller is dan dat prulletje. Er spelen nog veel meer aspecten bij, hoor.

Bij een videokaart zijn er meerdere aspecten waar je op moet letten:

- Graphics Processing Unit

- Core Clock

- VRAM snelheid

- VRAM soort(ddr2,gddr3,gddr4,gddr5)

- Hoeveelheid VRAM(al maakt dit niet heel veel uit, je hebt ook goede kaarten met maar 512MB VRAM.)

- Soort aansluiting voor in kast( PCI, PCI-e, AGP)(PCI-e is het nieuwst)

En dit zijn een paar van de belangrijke aspecten.

En als je een nieuwe kaart wilt kiezen en je komt er niet uit dan kan je het altijd aan ons in de hardware fora vragen om een goede uit te kiezen.

Bewerkt: door Djmaddox
Link to comment
Delen op andere websites

Ja tuurlijk joh. Je hebt dit prulletje met 1GB VRAM of deze überkaart die 50x sneller is dan dat prulletje. Er spelen nog veel meer aspecten bij, hoor.

Ik had ook niet voor niks gezegd: Verder weet ik er niet zo heel veel van af. :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Ja tuurlijk joh. Je hebt dit prulletje met 1GB VRAM of deze überkaart die 50x sneller is dan dat prulletje. Er spelen nog veel meer aspecten bij, hoor.

Ik had ook niet voor niks gezegd: Verder weet ik er niet zo heel veel van af. shiny.gif

Post dan niet? shiny.gif

ik dacht elk kleine beetje aan tips helpt :*D

Link to comment
Delen op andere websites

Djmaddox heeft het al voor het grootste deel uitgelegd, maar waar veel mensen ook de fout in gaan is, vooral bij nVidia, te naamgeving.

De de 9600GT bijvoorbeeld is niet beter dan een 8800GT, ook al is het nummer hoger. Bij de laatste series van nVidia is dit al aardig rechtgetrokken, maar over het algemeen is het 1e cijfer van nVidia de generatie kaart, en het 2e cijfer op welke snelheid deze BINNEN de huidige generatie draait.

Link to comment
Delen op andere websites

Of je zoekt gewoon een benchmark op.

Goed idee. Ga maar benchmarks zoeken voor alle nieuwste generatie grafische kaarten, en de generatie daarvoor om zeker te zijn. Is het niet veel makkelijker om gewoon te weten welke beter is dan wat? :7

@Taartje, aangezien hij vroeg om een nieuwe grafische kaart had ik express die informatie weggelaten, omdat dat niet echt relevant is, weten dat de 2** series het nieuwste is is genoeg imo.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...