Jump to content

Plasma TV aansluiten op computer


Tjapie

Recommended Posts

Ik heb van mijn oude werk twee 43'' plasma schermen van Pioneer (PDP-43MXE1) gekregen. Één hiervan wil ik aansluiten op mijn PC en een soort van race-hoekje maken, zodat ik niet elke keer met stuurtje/pedalen/shifter hoef te lopen zeulen.

Ik heb naast mijn normale PC scherm, ook mijn TV (Samsung LE32A457) aangesloten op mijn computer. Vroeger gebruikte ik hier een VGA kabel voor (analoog beeld) waardoor ik elke keer mijn resolutie moest veranderen om beeld op mijn TV te krijgen, want deze was niet gelijk aan die van mijn computerscherm (1920x1080 vs. 1366x768). Ik heb de schermen namelijk als kopie van elkaar ingestelt staan, en niet als doorlopend beeld, waardoor ze niet tegelijkertijd op hun beste resolutie kunnen worden ingesteld. Sinds een paar maanden ben ik overgestapt op een DVI naar HDMI kabel, oftewel digitaal beeld. Dit zorgt ervoor dat het beeld automatisch word gedownscaled naar een resolutie die mijn TV wél aankan.

Nou hoopte (lees: verwachte) ik dat dit ook zou gelden voor de Pioneers (resolutie 1024x768), maar hier werkt het niet! Ik heb het voor een proef opstelling aangesloten via de kabel die ik eigenlijk voor mijn TV gebruik, alleen wel met een adapter van HDMI naar DVI ertussen. De Pioneers hebben namelijk alleen twee VGA ingangen en één DVI ingang, want ze zijn al 6 jaar oud ofzo en toen was HDMI helemaal niet gebruikelijk.

Bij mijn configuratiescherm van nVidia staat wel dat het Pioneer scherm niet HDCP ondersteunt. Heeft dit er misschien iets mee te maken, want tot zover ik begreep is dat een soort beveiliging voor HD content? Of zou de adapter die er op dit moment tussen zit (uiteindelijk wil ik de Pioneer aansluiten op een directe DVI naar DVI kabel) voor problemen zorgen?

Elke hulp/tips/ideeen zijn welkom!! _O_

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat je geen problemen zou moeten krijgen als je gewoon via een DVI kabel je scherm aansluit.

HDCP is encryptie voor beeld en geluid die gebruikt word bij HDMI, Display Port en DVI zodat je niet zomaar de kabel zou kunnen aftappen of data zou kunnen onderscheppen. Dit word voor zover ik weet standaard met HDMI mee gezonden en als je TV daar niet mee om kan gaan krijg je dus geen beeld. Maar volgens mij heeft het gros van de computer schermen geen HDCP en die kan je wel gewoon aansluiten op een videokaart die wel HDCP ondersteund.

Bewerkt: door Galiorix
Link to comment
Delen op andere websites

Okee! Ik heb nog even gekeken, en bij mijn Samsung TV staat ook dat het geen HDCP ondersteunt, terwijl die het daar wel doet. Dus dat HDCP heeft er uiteindelijk niks mee te maken ja.

Ik heb met nog meer instellingen zitten kloten, maar tot nu toe nog geen succes :N Ik hoop dat een directe DVI verbinding wel werkt, maar DVI en HDMI is toch gewoon hetzelfde signaal? Alleen bij HDMI zit ook audio. Zou het misschien kunnen dat de techniek van downscaling pas later kwam? En bijvoorbeeld alleen bij HD (Ready) TV's kan? Het gaat immers wel om oude TV's..

Link to comment
Delen op andere websites

Bump! :clown:

Ik heb nog even verder gezocht, en dat downscalen gebeurt in de TV door een zogenaamde 'scaler'? Zou het miss kunnen dat dit niet in de TV's zit waardoor ze niet downscalen naar een passend beeld? En als dat zo is, is dat dan miss extern te koop?

En aangezien er in totaal drie schermen op mijn PC worden aangesloten, en ik maar twee DVI uitgangen heb op mijn videokaart, wou ik dit gebruiken. Er staat alleen wel bij dat de aangesloten apparaten elkaar kunnen storen?

Link to comment
Delen op andere websites

Met zon splitter heb je volgens mij wel uit beide schermen hetzelfde beeld.

Ja? Zou er dan miss zo'n soort scaler in die splitter zitten? Dat zou wel fijner werken, i.p.v. elke keer achter de computer kruipen om kabels om te wisselen. Op de splitter wil ik de Pioneer en mijn Samsung TV aansluiten, maar die zet ik toch niet tegelijk aan, dus dan zou dat eventuelen storen ook geen probleem zijn toch?

Link to comment
Delen op andere websites

Die splitter heeft sowieso geen scaler aanboord: het is gewoon een gesplitte kabel, niet meer dan dat. Hij zend hetzelfde signaal naar beide uiteindes dus het beeld is precies gelijk qua resolutie, kleur diepte etc. Je hebt wel splitters waarbij je weer los de resolutie kan regelen e.d., zogeaamde Matrox Dual/Triplehead To go's, maar die zijn prijzig.

Link to comment
Delen op andere websites

ik zou m niet te lang op plasma aansluiten, vooral omdat plasma erg gevoelig is voor inbranding.

Als het een ouder scherm is wel, maar bij hedendaagse schermen is dat nauwelijks een probleem.

Link to comment
Delen op andere websites

Met zon splitter heb je volgens mij wel uit beide schermen hetzelfde beeld.

Ja? Zou er dan miss zo'n soort scaler in die splitter zitten? Dat zou wel fijner werken, i.p.v. elke keer achter de computer kruipen om kabels om te wisselen. Op de splitter wil ik de Pioneer en mijn Samsung TV aansluiten, maar die zet ik toch niet tegelijk aan, dus dan zou dat eventuelen storen ook geen probleem zijn toch?

Ik d8 dat je uit elk scherm wat anders wou. :$

Link to comment
Delen op andere websites

Die splitter heeft sowieso geen scaler aanboord: het is gewoon een gesplitte kabel, niet meer dan dat. Hij zend hetzelfde signaal naar beide uiteindes dus het beeld is precies gelijk qua resolutie, kleur diepte etc. Je hebt wel splitters waarbij je weer los de resolutie kan regelen e.d., zogeaamde Matrox Dual/Triplehead To go's, maar die zijn prijzig.

Ja, ik had gehoord over die Matrox, en das idd een vrij prijzig apparaatje :D Maar dat word pas 'noodzakelijk' voor mij als ik een triplehead wil opzetten voor gamen ofzo, en ik wil eigenlijk 3x een kopie van hetzelfde beeld, al dan niet gedownscaled. Vind het een beetje onzin om nu 3 meier (of wat die krengen kosten) uit te geven om te voorkomen af en toe een kabeltje te verwisselen en een knopje in te drukken :schater:

ik zou m niet te lang op plasma aansluiten, vooral omdat plasma erg gevoelig is voor inbranding.

Als het een ouder scherm is wel, maar bij hedendaagse schermen is dat nauwelijks een probleem.

Klopt, het zijn al wat oudere schermen en die zijn idd al een beetje ingebrand. De één wat erger dan de andere, maar ik heb de beste uitgekozen voor aan de muur en het is niet/nauwelijks storend.

Ik d8 dat je uit elk scherm wat anders wou. :$

Nee, ik kan (bij deze opstelling) maar naar één beeldscherm tegelijk kijken, tenzij ik rondjes ga draaien op m'n stoel :D

Ik heb me er nu maar bij neer gelegd datie niet uit zichzelf downscaled, maar dat dat dan maar met de hand moet gebeuren :N Maar het probleem is, dat de Pioneer alleen werkt bij doorlopend beeld. Als ik kopie doet word mijn eigenlijke PC scherm ook de resolutie van de Pioneer, terwijl mijn PC scherm wél als hoofdscherm staat aangevinkt? Is hier een oplossing voor? Anders heeft het weinig zin om die splitter sowieso aan te schaffen.

En nog een vraagje: ik wil ook een aparte geluidsset aansluiten voor de Pioneer, omdat ik anders alleen geluid van rechts heb (daar staat mijn PC). Ik heb een SoundBlaster X-Fi Titanium waar al een setje op staat aangesloten op de groene ingang. Kan ik in een andere ingang het setje voor de Pioneer aansluiten? Of zijn hier ook van die splitters voor?

Link to comment
Delen op andere websites

Die resolutie word natuurlijk omlaag gegooid als je Panasonic scherm die resolutie niet aan kan.

Over de geluidskaart:

Ik neem aan dat je in de software wel kan kiezen wat voor geluid er uit elke uitgang moet komen, dus moet je gewoon de 2e set in een willekeurige ingang steken en de input selecteren.

Link to comment
Delen op andere websites

Die resolutie word natuurlijk omlaag gegooid als je Panasonic scherm die resolutie niet aan kan.

Over de geluidskaart:

Ik neem aan dat je in de software wel kan kiezen wat voor geluid er uit elke uitgang moet komen, dus moet je gewoon de 2e set in een willekeurige ingang steken en de input selecteren.

Ja, dat is het vreemde. Ik had met de oude VGA verbinding tussen PC en TV, dat als de resolutie van mijn PC scherm was gekozen, de TV simpelweg aangaf 'geen signaal'. Omdat hij met die analoge verbinding niet overweg kon met die resolutie. Maar die Panasonic Pioneer (;)) knalt hem koppig op z'n eigen resolutie, terwijl die niet eens als hoofdscherm staat aangegeven?

Over dat geluid; ik wist niet dat dat gewoon software matig gehandeld kon worden? Dat is wel handig! Daar moet ik nog even mee rommelen dan.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...