Jump to content

[TUT]Windows 7 installeren op een virtuele hardeschijf


Crypteq

Recommended Posts

win7logo.png

In deze tutorial ga ik uitleggen hoe je Windows 7 kan installeren in een virtuele harde schijf.

Waarom Windows 7 installeren in een virtuele harde schijf?

Windows 7 heeft de mogelijkheid om geinstalleerd te kunnen worden in een virtuele harde schijf (een .vhd bestand)

Het voordeel hiervan is, is dat je geen partitie's hoef te maken of aan te passen om Windows te installeren. Windows 7 kan je

nu gewoon in 1 bestand installeren op je harde schijf.

Het enige nadeel hiervan is dat je geen gebruik kan maken van de sluimerstand in Windows 7. Dat maakt ook niet zoveel uit

want alleen Notebooks maken hier gebruik van.

Let op!

Je huidige bootmanager word geüpdatet naar de bootmanager van Windows 7!

Dit moet worden gedaan omdat alleen de bootmanager van Windows 7 VHD boot ondersteund.

Je hebt hier geen last van, want je reeds geinstalleerde xp/vista/7 installatie komt ook in het bootmenu te staan.

Eigen risico!

Op eigen risico!

Ik ben niet verantwoordelijk als er iets fout gaat met je bootmanager/installatie!

Benodigdheden:

- Windows 7 installatie disc

Windows 7 installeren op een virtuele harde schijf

Ik ga uitleggen hoe je windows kan installeren door middel vanaf de DVD/usb te booten.

1. Start Windows 7 vanaf de installatie dvd

2. Druk op: Shift+F10. De command prompt word gestart.

windows7ultimate2010031.png

3. Type: Diskpart om Diskpart te starten.

4. Type het volgende:

create vdisk file=locatie maximum=grootte

locatie is de locatie waar je de virtuele harde schijf wilt maken. bijvoorbeeld: C:\Windows7.vhd

Grootte is de grootte in megabytes hoe groot de schijf moet worden, let op 16 GB is nodig om in te installeren!

5. Wacht totdat de Virtuele harde schijf gemaakt is en type dan:

select vdisk file=locatie

locatie is waar je net je vhd gemaakt hebt.

6. Type:

attach vdisk

7. Type:

exit diskpart

Om diskpart af te sluiten.

8. Sluit de command prompt en ga verder met de installatie

9. Selecteer Aangepaste installatie

windows7ultimate2010031.png

10. Selecteer je Virtuele harde schijf de je net hebt gemaakt en druk op volgende.

windows7ultimate2010031.png

Wanneer Windows volledig geïnstalleerd is, en je hebt het goed gedaan dan is je bootmanager automatisch geüpdatet naar die van Windows 7.

Met daarin je Net geïnstalleerde Windows 7 en de andere Windows installaties die al waren geïnstalleerd.

Veel suc6 met installeren in je VHD!

BC7 :cya:

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial! Maar het is wel grappig want bij het laatste plaatje zie je twee partities, maar geen van de twee heeft genoeg ruimte voor een instalatie :puh:

Dankje _O_

en... de 1e partitie is wel groot genoeg is 38 GB groot, en 5 GB vrij.

de 2e (vhd) partitie is 15,6 GB,Windows 7 zal er op geïnstalleerd kunnen worden, want Windows zelf neemt ongeveer 10 a 12 GB in. Maar voor updates e.d. moet er nog extra ruimte vrij zijn.

vandaar dat 16 GB aanbevolen word

+ deze screenshots zijn gemaakt in een virutele machine. ;)

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

één vraagje, stel nou ik zet dit op mijn USB Stick, hoe kan ik dit dan op school in Windows XP openen? :engel:

En dan hoe zit dat dan met de drivers? :puh:

Als je windows 7 in een vhd installeert en via een usb probeert te booten heb je de volgende problemen:

1. Windows ondersteund geen USB boot, daarom zal je bij het booten een BSOD o.i.d. krijgen. dit is echter wel op te lossen door een zogenaamde "usbwatcher" te installeren. maar ik weet niet zeker of ik daarover hier mag praten, dus google is je vriend ;).

2. De bootmanager op de andere pc is waarschijnlijk geen Windows 7 bootmanager, en als dat wel zo is dan bevat die geen gegevens van jou vhd om te booten.

Dus je zou dit wel kunnen toepassen op je eigen pc.

En over de drivers:

Omdat je het op de ene pc installeert met bepaalde hardware, kan je niet zomaar op een andere pc met andere hardware je windows booten. De hardware moet het hetzelfde zijn.

Echter is daar (volgens mij) ook al wat op gevonden. Dus zoals ik al eerder zei: google is je vriend ;).

Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial! Maar het is wel grappig want bij het laatste plaatje zie je twee partities, maar geen van de twee heeft genoeg ruimte voor een instalatie :puh:

Dankje _O_

en... de 1e partitie is wel groot genoeg is 38 GB groot, en 5 GB vrij.

de 2e (vhd) partitie is 15,6 GB,Windows 7 zal er op geïnstalleerd kunnen worden, want Windows zelf neemt ongeveer 10 a 12 GB in. Maar voor updates e.d. moet er nog extra ruimte vrij zijn.

vandaar dat 16 GB aanbevolen word

+ deze screenshots zijn gemaakt in een virutele machine. ;)

Dat wist ik niet bloos.gif

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...