Jump to content

Snelheidslimieten in Nederland


  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Vindt jij dat de snelheid op de Nederlandse wegen omhoog moet?

    • Ja, met hogere snelheden letten mensen beter op en het rijdt leuker.
      16
    • Nee, met hogere snelheden gebeuren er meer ongelukken en het is nergens voor nodig.
      16
    • Mij maakt het niks uit.
      8


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Ik woon dan wel in België, maar ik kan er eigenlijk wel over meespreken.

Maar je geeft in de poll eigenlijk zelf een beetje het antwoord, als iedereen aan 160 km/u door de straat zou rijden, oké, dan letten de mensen misschien meer op de weg, maar gaat het remmen ook slomer, neem je scherper bochten (als je niet meer kunt remmen) en krijg je dus meer ongelukken. Dus als je dan wat trager rijdt, wat voor jou misschien saaier is, is het wel veiliger. En dat je dan wat vaker naar de natuur kijkt, tjah, wat maakt het uit. Je rijdt tenslotte toch veiliger. En op wegen waar je max. 60 km/u mag is dat wel bewust gekozen, en echt niet om mensen te pesten, maar eerder om te waarschuwen. Want een weg waar je 90 km/u mag betekend toch dat het daar wat rustiger is, dan ergens waar je max. 60 km/u kunt.

Daarbij is het voor voetgangers of fietsers ook lastiger als iedereen snel zou rijden, bijna niemand zou nog stoppen, want dat lukt ze of wel toch te laat, of ze hebben er gewoon geen zin in, omdat ze het snel rijden zo leuk vinden. Dus dat betekend dat voetgangers of fietsers misschien nog een minuut langer moeten blijven staan tot ze eindelijk eens kunnen oversteken.

Een auto is daarbij niet gemaakt om even lekker te "racen", daar heb je genoeg parcours voor. Maar als je op de weg bent moet je met iedereen rekening houden, en moet het ook een beetje fair blijven tegenover zwakke weggebruikers.

Maar wees gerust, die snelheidslimieten zijn écht wel bewust gekozen, en niet bedoeld om mensen te pesten.

Bewerkt: door vice
  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Nick_Kerkwijk

    19

  • Sentasi

    10

  • moechy

    9

  • End Of The Riot

    7

Geplaatst:

Snelheden verhogen lijkt mij geen goed plan in Nederland. Er gebeuren zoveel ongelukken omdat mensen te hard rijden. Veel mensen hebben geen idee hoe hun auto reageert als ze harder rijden. De snelheden eventueel verlagen gebeurd meestal omdat een stuk weg erg gevaarlijk blijkt, maar tegenwoordig ook steeds vaker omdat het beter voor het milieu zou zijn. Ik vind het wel prima zoals het nu is, en als ik dan op de snelweg door een coureur wordt ingehaald, denk ik bij mezelf: "ga dan lekker 10 minutern eerder van huis weg..." Want zoveel tijd win je er niet mee.

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Kijk in duitsland, mensen rijden 260km/h en er is bijna nooit een ongeluk. Kijk in Nederland en daar rijden ze 90 km/h er zijn er veel ongelukken. Als je sneller rijdt, let je ook beter op en rijdt je beter. Natuurlijk is het ook leuk. :puh:

Daarvoor hebben zo de versnellingsbak uitgevonden zodat je toerental aangepast is aan je snelheid, het is natuurlijk volledig aan de bestuurder hoe deze ermee omgaat.

Als je rijdt aan 50 km/h in 5de versnelling zal de motor inderdaad vierkant draaien als je me begrijpt.

Geplaatst:

Spreekt zichzelf tegen.

Met hogere snelheden beter opletten?

Nee, je reactietijd is groter, je remafstand word langer en je krijgt een tunnelvisie als je echt snel rijdt.

Dit alles zorgt voor een groter aantal ongevallen.

Ik heb overigens gestemd op maakt my niks uit aangezien ik niet in Nederland woon.

Geplaatst:

Spreekt zichzelf tegen.

Met hogere snelheden beter opletten?

Nee, je reactietijd is groter, je remafstand word langer en je krijgt een tunnelvisie als je echt snel rijdt.

Dit alles zorgt voor een groter aantal ongevallen.

Ik heb overigens gestemd op maakt my niks uit aangezien ik niet in Nederland woon.

Ik heb het wel over autowegen, en niet over wegen waar fietsers op rijden, die mogen natuurlijk langzaam zijn omdat dat veiliger is. Zoals vaker gezegd bedoel ik de wegen die echt lang zijn en snelwegen. Het ligt misschien aan mij maar als ik als bijrijder dan op een weg rijdt die leeg is en kilometers lang en dat je dan maar 60/80 mag, daar kan ik niet tegen. En ja misschien heb je dan meer ongelukken (lijkt mij niet) maar ga daar iets aan toevoegen aan de rijlessen dan ofzo..

Geplaatst:

@Sentasi: Op veel snelwegen in Duitsland geldt inmiddels al wel een snelheidslimiet.

Zou goed kunnen, het stuk wat ik regelmatig rijd is voor het grootste deel nog 'vrij', en ik vind het heerlijk om dan zo hard te rijden als ik zelf wil.

Dat wel, maar je bent maar tegen 160 Km/u verzekerd... Als je daarboven een ongeluk maakt heb je echt vette pech.

Geplaatst:

Variabele snelheidslimieten lijken mij de ideale oplossing. Als er 's avonds geen hond op straat is dan rij je lekker 140 over de autosnelweg en in het spitsuur 120 ofzo (al zal je dat niet eens halen in de spits).

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Kijk in duitsland, mensen rijden 260km/h en er is bijna nooit een ongeluk. Kijk in Nederland en daar rijden ze 90 km/h er zijn er veel ongelukken. Als je sneller rijdt, let je ook beter op en rijdt je beter. Natuurlijk is het ook leuk. :puh:

Daarvoor hebben zo de versnellingsbak uitgevonden zodat je toerental aangepast is aan je snelheid, het is natuurlijk volledig aan de bestuurder hoe deze ermee omgaat.

Als je rijdt aan 50 km/h in 5de versnelling zal de motor inderdaad vierkant draaien als je me begrijpt.

De beste motor prestaties worden rond de 140km/h behaalt, kan ik mij herinneren. Verbeter mij als ik het fout heb. :clown:

Geplaatst:

De beste motor prestaties worden rond de 140km/h behaalt, kan ik mij herinneren. Verbeter mij als ik het fout heb. :clown:

De meeste motoren zijn het zuinigst bij een snelheid van 110-120km/h heb ik wel is gehoord. Wat is dan beter, prestatie of verbruik?

En wat versta jij onder 'prestaties'? Dat je vanaf 140 snel doortrekt naar 180?

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Kijk in duitsland, mensen rijden 260km/h en er is bijna nooit een ongeluk. Kijk in Nederland en daar rijden ze 90 km/h er zijn er veel ongelukken. Als je sneller rijdt, let je ook beter op en rijdt je beter. Natuurlijk is het ook leuk. :puh:

Daarvoor hebben zo de versnellingsbak uitgevonden zodat je toerental aangepast is aan je snelheid, het is natuurlijk volledig aan de bestuurder hoe deze ermee omgaat.

Als je rijdt aan 50 km/h in 5de versnelling zal de motor inderdaad vierkant draaien als je me begrijpt.

De beste motor prestaties worden rond de 140km/h behaalt, kan ik mij herinneren. Verbeter mij als ik het fout heb. :clown:

De beste motorprestaties haal je (met een diesel) rond de 2000 toeren. Als jij met je auto dan 140 rijdt isdat goed ja, maar mijn auto, een golf 3 haalt in 5de 100 km/h rond de 2000 toeren. Als ik dan wil naar 140 wil gaan moet ik al 3500 toeren maken en dat is niet echt goed voor men verbruik hoor :N

Dus de beste motorprestaties hebben niks met je snelheid te maken maar met je toerental ;)

Geplaatst:

Als je harder gaat rijden ben je ook eerder bij de stoplichten en dus weer file.

|En het is slecht voor het millieu als je harder gaat rijden want je auto moet dan meer toeren maken, dus meer vervuiling.

(of je moet inmens veel versnelligen hebben)

De meeste auto's halen in hun 6 een hogere snelheid dan 120,

Dus dat van die toeren heb je niet juist, maar het hangt eigenlijk ook wel samen: Hoe harder je gaat hoe meer je vervuilt maar je bent wel sneller op je bestemming.

De snelheid van de autosnelweg mag wat mij betreft wel omhoog, de meeste mensen rijden daar al niet harder dan 110, als het hoger word gaan die misschien wat harder rijden.

Op de landweggetjes mag het wel zo blijven, die limieten zijn daar niet voor niks. Ik zou daar liever niet meet een snelheid van >80 over die hobbels stuiteren.

Geplaatst:

Als je harder gaat rijden ben je ook eerder bij de stoplichten en dus weer file.

|En het is slecht voor het millieu als je harder gaat rijden want je auto moet dan meer toeren maken, dus meer vervuiling.

(of je moet inmens veel versnelligen hebben)

De meeste auto's halen in hun 6 een hogere snelheid dan 120,

Dus dat van die toeren heb je niet juist, maar het hangt eigenlijk ook wel samen: Hoe harder je gaat hoe meer je vervuilt maar je bent wel sneller op je bestemming.

De snelheid van de autosnelweg mag wat mij betreft wel omhoog, de meeste mensen rijden daar al niet harder dan 110, als het hoger word gaan die misschien wat harder rijden.

Op de landweggetjes mag het wel zo blijven, die limieten zijn daar niet voor niks. Ik zou daar liever niet meet een snelheid van >80 over die hobbels stuiteren.

Maar niet alle auto's hebben 6 versnellingen :puh:

Geplaatst: (bewerkt)

Als het rustig is op de autosnelweg (midden op de dag en 's nachts) kan je best wat sneller rijden dan 120, geen probleem. Op een autoweg is 100 een prima maximum. Realiseer je dat je op een autoweg gelijkvloerse kruispunten en stoplichten kunt hebben. Het is niet fijn (en niet mogelijk) om met 100 km/u binnen 20 meter te stoppen.

Soms heb je wegen (in Utrecht althans) waar je dan binnen de bebouwde kom rijdt. Hier geldt dan dus een maximum van 50 km/u, op sommige plekken mag dit ook best wat omhoog. Ik rij hier zelf meestal 60-70 km/u (jammer dat ik dan nog een instructeur naast me heb zitten die je op de snelheid wijst), deze snelheid is prima te overzien en je kunt op tijd remmen mits je goed vooruit blijft kijken om te weten wat er gaat komen.

Op de meeste wegen binnen de bebouwde kom gelden naar mijn mening prima maximum snelheden. Variërend van 15, 30 en 50 km/u zijn hier in Utrecht naar mijn mening prima ingedeeld.

Om 'goed' voor het milieu te rijden, schakel je door bij de 2000 touren. Dit betekent dat je op de wegen binnen de bebouwde kom meestal in de drie rijdt.

Bewerkt: door Kloep
Geplaatst: (bewerkt)

Wat is dit echt voor dom topic? Jij hebt duidelijk nog geen rijbewijs. Als je dat wel had gehad, zou je beseffen dat de snelheden zo goed zijn. Op sommige plaatsen is deze zelfs te hoog: op sommige wegen mág je wel 50 rijden, maar haal je dat gewoon niet, doordat je bij een dergelijk 'hoge' snelheid niet goed op het verkeer kan letten dat jouw weg kruist (woonwijken, wegen waar je niet om de hoek kunt kijken etc.). Op andere wegen kun je misschien wel harder dan die 50 en lijkt dat ook erg logisch, maar er staat toch niet voor niets zo'n bord? Als er ergens ongelukken gebeuren, omdat er te hard gereden wordt, dan wordt daar de maximumsnelheid verlaagd. Op dat traject kun je dan misschien wel harder rijden, maar het is simpelweg onverantwoord om zo hard te rijden.

De aard van menige weggebruiker tegenwoordig is egoïstisch. Bijna niemand kijkt meer om als hij/zij de straat oversteekt. Het winkelcentrum bij ons in het dorp is in tweeën opgedeeld; tussen de twee delen loopt een weg die van het dorp naar de brug naar Arnhem gaat. Er zit een bussluis, dus denken de meeste mensen: "dan hoef ik niet meer uit te kijken". Nee, malloot, er fietst of brommert elke paar seconden wel iemand langs. Niemand kijkt daar uit. Ook zie ik zó vaak dat iemand zo maar van een fietspad die parallel aan de grote weg loopt, zomaar opeens linksaf dwars de rijbaan over gaan, zonder uit te kijken.

Ik heb echt het idee dat er nog maar weinig mensen zijn die de verkeersregels fatsoenlijk kennen én handhaven tegenwoordig. Laatst fietste ik ik in een woonwijk een gelijkwaardig kruispunt op en er kwam een auto van links. Zal wel, dacht ik, ik kijk die gast aan, hij kijkt mij terug, rijdt door en gaat dan vol op de rem. Kerel stapt uit en begint tegen mij te zeiken. What the fuck? Ik moet uitkijken?! Ik kom van rechts! What de heck is aan de hand met mensen tegenwoordig.. Ik kan hier nog alinea's over vol typen, maar dat heeft toch geen zin.

Ik vind dat iedereen die van de basisschool naar de middelbare gaat, een basis qua kennis van verkeersregels moet hebben die ook getoetst wordt. Dat is de enige manier om mensen er enigszins van bewust te maken dat er meer in de wereld is dan jíj en die auto in de verte.

Bewerkt: door Puma
Geplaatst:

Hey,

De meeste nieuwe auto's hebben al een 6 bak hoor. (Kan ook aan de categorie liggen, don't know.) Wij hebben 3 jaar een Ford S-max gehad, die had een 6 bak. De nieuwe BMW die we nu hebben ook.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...