Jump to content

Snelheidslimieten in Nederland


  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Vindt jij dat de snelheid op de Nederlandse wegen omhoog moet?

    • Ja, met hogere snelheden letten mensen beter op en het rijdt leuker.
      16
    • Nee, met hogere snelheden gebeuren er meer ongelukken en het is nergens voor nodig.
      16
    • Mij maakt het niks uit.
      8


Recommended Posts

Geplaatst:

Een beetje simpele wiskunde/natuurkunde als dit vind ik bij de algemene kennis van iedere nederlander thuishoren, maar daar zijn we nu niet mee bezig.

Dus ontopic: met dat verhaal van net wil ik zeggen dat de kans dat je geschept wordt met de maximum toegestane snelheid op die weg zeer klein is, en dat je met een snelheid van 80 km/u veel meer overlevingskans hebt dan bij een snelheid van 100 km/u. Omdat de auto bij 80km/u sneller en over een veel kortere afstand is afgeremd.

  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Nick_Kerkwijk

    19

  • Sentasi

    10

  • moechy

    9

  • End Of The Riot

    7

Geplaatst:

als men nou eerst die 80-kilometer zones rond de randstad opheeft dan scheelt het al een heel stuk (het leverde juist meer files op)

van mij zouden van 24:00 tot zo'n 05:00 de Snelheid op de snelwegen met 10 kilometer per uur verhoogd kunnen worden.

daar tegen over moet wel staan dan sommige boetes wat hoger moeten.

Geplaatst:

als men nou eerst die 80-kilometer zones rond de randstad opheeft dan scheelt het al een heel stuk (het leverde juist meer files op)

van mij zouden van 24:00 tot zo'n 05:00 de Snelheid op de snelwegen met 10 kilometer per uur verhoogd kunnen worden.

daar tegen over moet wel staan dan sommige boetes wat hoger moeten.

Die maximum toegestane snelheid verhogen op rustige tijdstippen is een goed idee, maar let hierbij wel op dat er ook veel vrachtverkeer over de snelweg rijdt. Vrachtwagens kunnen door het veel hogere gewicht en de grotere luchtweerstand niet veel harder rijden dan dat ze nu doen, en een te groot verschil in snelheid tussen het vrachtverkeer en de personenauto's lijdt tot gevaarlijke situaties.

Met de Regels van de Autobahn gebeuren weinig ongelukken,

Dus ze zouden op punten waar bijna nooit files zijn een snelheid van 130 toelaten.

Dat je nooit over verkeersongelukken hoort in Duitsland wil niet zeggen dat er ook, ik citeer, "weinig ongelukken gebeuren", In Duitsland zijn er per miljoen gemiddeld 71 verkeersslachtoffers, terwijl dit er in Nederland gemiddeld 50 per miljoen zijn(bron:Verkeersonveiligheid Europa, Wikipedia). En zoals ik hierboven zei is een te groot verschil te gevaarlijk, in Duitsland is op sommige wegen dit verschil in snelheid te groot. Mijn ouders rijden allebei motor, ik heb meerdere keren achterop de motor gezeten terwijl we in duitsland reden. Als er dan een Audi met meer dan 180 km/u langs scheurt, mede doordat je veel directer in contact bent met de omgeving op een motor, vraag ik me dan af of die bestuurder weet met wat voor gevaarlijke acties hij bezig is om andere voertuigen(lees: vrachtwagens, auto's met aanhangers e.d.) met een verschil van 80 km/u in te halen. met zulke snelheidsverschillen zie je een plotselinge manoeuvre van een medeweggebruiker waarschijnlijk niet snel genoeg, met alle gevolgen van dien.

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Kijk in duitsland, mensen rijden 260km/h en er is bijna nooit een ongeluk. Kijk in Nederland en daar rijden ze 90 km/h er zijn er veel ongelukken. Als je sneller rijdt, let je ook beter op en rijdt je beter. Natuurlijk is het ook leuk. :puh:

In Duitsland weinig ongelukken :7?

Daar gebeuren juist veel ongelukken, dat zijn dan voor jongeren die heel hard in hun auto gaan rijden vooral in Nedersaksen gebeuren veel ongelukken met jonge mensen :N

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Kijk in duitsland, mensen rijden 260km/h en er is bijna nooit een ongeluk. Kijk in Nederland en daar rijden ze 90 km/h er zijn er veel ongelukken. Als je sneller rijdt, let je ook beter op en rijdt je beter. Natuurlijk is het ook leuk. :puh:

In Duitsland weinig ongelukken :7?

Daar gebeuren juist veel ongelukken, dat zijn dan voor jongeren die heel hard in hun auto gaan rijden vooral in Nedersaksen gebeuren veel ongelukken met jonge mensen :N

FireFighter heeft hier inderdaad een klein puntje, een verbrandingsmotor heeft het beste rendement als hij op vol vermogen draait, dit betekent helaas niet dat hij op vol vermogen ook de minste uitstoot heeft (een stilstaande auto die de motor laat draaien heeft daarentegen dan weer een rendement van 0% aangezien uit de energie niet wordt gebruikt, alleen verbruikt). FireFighter vergeet hier echter dat een motormanagementsysteem in een auto van tegenwoordig zo is ingesteld dat de uitstoot zo laag mogelijk is, in combinatie met een katalysator worden de uitlaatgassen dan ook zo goed mogelijk verwerkt. Hij/zij vergeet ook dat een motor die niet op vol vermogen draait wel een volledige verbranding kan hebben.

En inderdaad zoals Metal-Bullets al zei, en ik ook heb gezegd dat er in Nederland relatief gezien minder ongelukken gebeuren dan in Duitsland.

Uit deze en de afgelopen drie posts zul je dan mij conclusie al wel hebben getrokken dat je best snel mag rijden, namelijk op een circuit, maar dat je je op de weg beter aan de maximum snelheid kunt houden in verband met de verkeersveiligheid.

Geplaatst:

100 km/h op de Nederlandse snelwegen, onbegrijpelijk. Dat is veels te langzaam. De Nederlandse regering wil dat de lucht schoner wordt, en als ze dan zo traag rijden, stoot je meer uit omdat je motor niet volledig kan draaien en bij onvolledige verbranding stoot je meer uit en je blijft langer op dezelfde plek.

Fout, dat is niet de reden waarom je op bepaalde stukken snelweg maar 100 mag. Op de meeste snelwegen in Nederland mag 120 gereden worden alleen in de buurt van (grote) steden is het maximum 100 km/h. De reden hiervoor is niet de uitstoot, maar het voorkomen van geluidsoverlast.

Geplaatst:

Sinds wanneer is 'de wet' geen geldig argument meer? Je mag niet harder rijden dan op die weg is toegestaan omdat het in de wet staat. Je mag niet door rood rijden omdat het in de wet staan. Als 'de wet' al geen geldig argument meer is, is het dus ook toegestaan om iemand te vermoorden. Het is verboden bij wet maar aangezien dat volgens jou geen geldig argument is... Wat is dan volgens jou een goed argument waarom je niet iemand mag vermoorden?

De wet moet ook beargumenteerd worden. Je kunt geen nieuwe wet instellen omdat je dat gewoon lachen vindt. En zo moet ook beargumenteerd kunnen worden waarom je op een bepaalde weg 80 km/h mag en niet 60 of 100. En dan niet over de mate van gevaar beginnen want dat is voor iedereen verschillend. De een vindt het bij 20km/h al te gevaarlijk terwijl de ander 890km/h nog niet gevaarlijk genoeg vindt.

Dus ja, de maximumsnelheid van een weg word imo bepaald door de mate van gevaar.

Lekker objectief criterium ook. Wat de een gevaarlijk vindt dat vindt de ander absoluut niet gevaarlijk.

Geplaatst:

Die wet is nou eenmaal gemaakt en diegene die dat gedaan hebben zochten een balans tussen veiligheid en doorstroming en kwamen uit bij 80 Km/h. Dat jij het vervolgens niet met hun eens bent omdat jij het niet gevaarlijk genoeg vind, zal hun een worst wezen. Feit blijft dat als je op wegen waar nu 80 km/h is toegestaan opeens 100 mag rijden, het in ieder geval niet ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Ook zullen andere criteria hebben meegespeeld in een besluit. Zo is er bij een hogere snelheid meer uitstoot van CO2, meer geluidsoverlast en dus minder woongenot voor mens en dier wat in de omgeving van een weg woont. Het is dus zeker niet zo dat alleen gevaar een rol heeft gespeeld bij het besluit dat op provinciale wegen maximaal 80 km/h mag worden gereden, al zal veiligheid wel de belangrijkste zijn geweest.

Geplaatst:

Lekker objectief criterium ook. Wat de een gevaarlijk vindt dat vindt de ander absoluut niet gevaarlijk.

We kunnen moeilijk met alle 17 miljoen Nederlanders om 1 tafel gaan zitten en met elkaar gaan beslissen wat de maximum snelheid moet worden. Alle besluiten die gemaakt worden zijn democratisch gekozen. Voordat iets veranderd mag worden, moet de meerderheid van de gemeenteraad, overheid of wie er dan ook over gaat het er mee eens zijn. Daar is deze hele samenleving op gebaseerd: Democratie.

Onze gemeenteraden, provinciale staten en tweede kamer worden democratisch gekozen. En binnen die organisaties worden de besluiten ook weer democratisch gekozen. Als de meerderheid voor een maximumsnelheid is van 80 km/h op een provinciale weg, dan is dat nou eenmaal zo of jij het er nou mee eens bent of niet.

Geen enkel besluit, regel, verandering of wat dan ook, kan 100% uit voorstanders bestaan. Er zullen altijd mensen zijn die het niet mee eens zijn.

Wees blij dat Nederland een land is waarbij de meeste stemmen gelden en geen dictatuur is zodat alle besluiten en regels door 1 persoon gemaakt worden maar.

  • 4 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...