Casss Geplaatst: 2 april 2010 Rapport Geplaatst: 2 april 2010 (bewerkt) VBS de basis Inleiding In deze tutorial leer ik je de basis van VBS scripten. Benodigd Kladblok Lampje Kladblok kan je vinden in: Menu Start -> Alle programma's -> Bureau-accesoires -> Kladblok Een MsgBox maken Stap 1 Start Kladblok, als het goed is heb je nu een leeg tekstvlak Stap 2 Typ deze code, het maakt niet uit welk lettertype of grootte enz. Code van stap 2 MsgBox ("Hallo wereld, dit is mijn eerste VBS programma.") Wat doet deze code Deze code laat een MsgBox/MessageBox zien, dat is een klein venster met een bericht en de knoppen Ok/Ja Nee/Ja Nee Negeren enz Als je op het moment dat het programma werkt op OK klikt, sluit het programma! Code in stukjes MsgBox: Geeft aan dat er een MsgBox moet komen ("Tekst"): Dit moet achter MsgBox, op de plek waar Tekst staat kan je het bericht typen dat de MsgBox moet laten zien. De code die gebruikt was bij het voorbeeld van de MsgBox is dus: MsgBox ("Hello World!") MsgBox voorbeeld Je script opslaan Om je script op te slaan klik je bij kladblok (en bij de meeste andere tekst bewerkers) op Bestand -> Opslaan als... Je moet het bestand opslaan als een .vbs bestand, dus moet je bij het filter Alle Bestanden kiezen en je bestand: jebestandsnaam.vbs noemen. Ga nu naar de bestandslocatie van het bestand en open het doormiddel van 2 keer klikken of rechtermuisknop -> Openen. Het programma zal starten en je MsgBox met titel en icoon zal opkomen. Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan deze tutorial, niet weggaan zonder reactie Bewerkt: 28 april 2010 door Casss Reageren
vice Geplaatst: 2 april 2010 Rapport Geplaatst: 2 april 2010 Leuke tutorial ^^. Nog voordat ik in Visual Basic (2006 / 2008) begon te werken had ik veel dingen geprobeerd hierin. Maar uiteindelijk ben ik naar Visual Basic (programma) overgeschakeld omdat er veel meer mogelijkheden zijn. Alsnog een leuke tutorial ^^. Reageren
RoL0 Geplaatst: 2 april 2010 Rapport Geplaatst: 2 april 2010 Nice! Misschien handig om erbij te zetten, dat 'een ander tekst bewerk programma' alleen de tekst op moet slaan, zoals in het txt tekst formaat. Voor je het weet denkt iedereen 'oh leuk, ik gebruik M$ Word'.. gaat niet goed komen RoL0 Reageren
Casss Geplaatst: 2 april 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 2 april 2010 (bewerkt) Dankjewel :} Ik denk dat ik nog wat meer info ga maken en voorbeeld scripts. Bewerkt: 10 mei 2010 door Casss Reageren
Casss Geplaatst: 28 april 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 28 april 2010 Bump! Ik heb de tutorial wat aangepast Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.