Jump to content

[TUT|VBS] VBS tutorial - De basis


Casss

Recommended Posts

VBS

de basis

Inleiding In deze tutorial leer ik je de basis van VBS scripten.

Benodigd Kladblok

Lampje Kladblok kan je vinden in: Menu Start -> Alle programma's -> Bureau-accesoires -> Kladblok

Een MsgBox maken

Stap 1 Start Kladblok, als het goed is heb je nu een leeg tekstvlak

Stap 2 Typ deze code, het maakt niet uit welk lettertype of grootte enz. Code van stap 2

MsgBox ("Hallo wereld, dit is mijn eerste VBS programma.")

Wat doet deze code

Deze code laat een MsgBox/MessageBox zien, dat is een klein venster met een bericht en de knoppen Ok/Ja Nee/Ja Nee Negeren enz Als je op het moment dat het programma werkt op OK klikt, sluit het programma! Code in stukjes

MsgBox: Geeft aan dat er een MsgBox moet komen ("Tekst"): Dit moet achter MsgBox, op de plek waar Tekst staat kan je het bericht typen dat de MsgBox moet laten zien. De code die gebruikt was bij het voorbeeld van de MsgBox is dus:

MsgBox ("Hello World!") 

MsgBox voorbeeld msgbox2.png

Je script opslaan

Om je script op te slaan klik je bij kladblok (en bij de meeste andere tekst bewerkers) op Bestand -> Opslaan als... Je moet het bestand opslaan als een .vbs bestand, dus moet je bij het filter Alle Bestanden kiezen en je bestand: jebestandsnaam.vbs noemen. Ga nu naar de bestandslocatie van het bestand en open het doormiddel van 2 keer klikken of rechtermuisknop -> Openen. Het programma zal starten en je MsgBox met titel en icoon zal opkomen. Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan deze tutorial, niet weggaan zonder reactie nosmile.gif

Bewerkt: door Casss
Link to comment
Delen op andere websites

Leuke tutorial ^^. Nog voordat ik in Visual Basic (2006 / 2008) begon te werken had ik veel dingen geprobeerd hierin. Maar uiteindelijk ben ik naar Visual Basic (programma) overgeschakeld omdat er veel meer mogelijkheden zijn. Alsnog een leuke tutorial ^^.

Link to comment
Delen op andere websites

Nice!

Misschien handig om erbij te zetten, dat 'een ander tekst bewerk programma' alleen de tekst op moet slaan, zoals in het txt tekst formaat. Voor je het weet denkt iedereen 'oh leuk, ik gebruik M$ Word'.. gaat niet goed komen :bonk:

RoL0

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...