Jump to content

Nadenkertje


Puma

Nadenkertje  

98 leden hebben gestemd

  1. 1. Vraag 1: Is het logisch dat je dankbaar bent aan het toeval?

    • Ja
      58
    • Nee
      40
  2. 2. Vraag 2: Wat denk je dat de gemiddelde forumganger hierboven (vraag 1) heeft gekozen?

    • "Ja"
      63
    • "Nee"
      35
  3. 3. Vraag 3: Hoe goed denk je dat de gemiddelde forumganger bovenstaande vraag (vraag 2) inschat?

    • Goed
      25
    • Gemiddeld
      59
    • Slecht
      14


Recommended Posts

Op zich is de vraag niet moeilijk, hij is gewoon wazig omdat hij op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden.

Voor sommigen is dat heel moeilijk. :clown:

Geweldig onderwerp, heerlijke filosofie. Laten we bovenaan beginnen, bestaat er toeval? Of is er een soort godheid die het al regeert? En als je in deze God gelooft ben je dan het toeval dankbaar, of niet?

In principe wel, maar als je gelooft in een god, noem je het geen toeval maar god. Dus ben je alsnog niet het toeval dankbaar, want dat bestaat dan niet in jouw ogen. Dus of er nou toeval bestaat of niet, het dankbaar zijn is zeker niet logisch.

Alhoewel, je zou natuurlijk heel blij kunnen zijn dat niet alles van te voren vast ligt of wordt bepaald, maar dat geluk, pech en toeval meespelen in het leven. Op die manier kan je het toeval wel weer dankbaar zijn, gewoon omdat het er is.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 46
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Amfetamientje

    6

  • TomHagen

    5

  • flippie13

    4

  • commando

    3

Maar ben je dan het toeval wel dankbaar? Want toeval is.. toeval, terwijl die god erover na heeft gedacht. Bij toeval bestaan onzinnige dingen, bij een God niet, want die denkt over over na. Dus ben je dan het toeval dankbaar? Ik geloof het niet.

Link to comment
Delen op andere websites

nee, ja en gemiddeld.

Niets is afhankelijk van het toeval, wat je als persoon als toeval ziet is gecreeert door gebeurtenissen die eerder voor zijn gekomen bijvoorbeeld, niks is werkelijk toeval, want voor alles is steeds weer een aanleiding, en zo gaat de cirkel gewoon rond, totdat ze bijvoorbeeld met elkaar een keer 'botsen' wat het toeval laat ontstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

1.Nee

2.Ja

3.Gemiddeld

Eerste: Als je dankbaar bent aan het lot, wat doe je dan zelf? Je wacht maar af wat er gaat gebeuren, maar zelf neem je geen enkel inititatief. Zo gaat er ook niets gebeuren.

Tweede: Ik denk dat er veel mensen bovenstaande doen.

Derde: Gegokt :)

Link to comment
Delen op andere websites

Niets gebeurt zomaar.

Laat maar zien waar dat staat dan ;) Ben benieuwt..

Natuurlijk "staat" dat nergens, het is gewoon het systeem van actie - reactie.

Geef jij mij maar een voorbeeld van iets dat zomaar gebeurt.

Een auto rijdt door de verbranding van benzine, een bal rolt omdat ik er een schop tegen aan geef, een poster hangt aan de muur omdat mijn plakband het op zijn plek houdt...

Link to comment
Delen op andere websites

1. Nee

2. 'Ja'

3. Gemiddeld

Dankbaar zijn aan iets waar je niet echt zeker bent van zijn bestaan? Ach bestaan is wel niet het goede woord maar je snapt het wel, daarbij vind ik het beste voorbeeld hoe wesley123 het zegt; Toeval gebeurt wanneer 2 cirkels van gebeurtenissen op mekaar botsen. Ik zou het niet bbeter kunnen zeggen, daarbij mooi topic, toch nog eens leuk om wat filosofisch na te denken ^_^ .

Link to comment
Delen op andere websites

Niets gebeurt zomaar.

Laat maar zien waar dat staat dan ;) Ben benieuwt..

Natuurlijk "staat" dat nergens, het is gewoon het systeem van actie - reactie.

Geef jij mij maar een voorbeeld van iets dat zomaar gebeurt.

Een auto rijdt door de verbranding van benzine, een bal rolt omdat ik er een schop tegen aan geef, een poster hangt aan de muur omdat mijn plakband het op zijn plek houdt...

Je geeft de bal een schop, schiet frontaal over het goal heen en raakt vervolgens een net langs fietsende fietser, toeval dat je die raakt of wat...?

Ik geloof wel in toeval eigenlijk, natuurlijk is alles met een logische wijze te verklaren, maar soms is het gewoon het tijdstip + de plek die het hem doen.

Bijv: Op TV zag je een fking vet horloge, maar er stond nergens bij waar je die kon kopen. Jij alle winkels af, en nergens was die te vinden. Opeens loopt er iemand langs met dat horloge die verteld waar je hem kan kopen, logische verklaring is er, maar wel toevallig dat ze elkaar wel treffen in een wereld van een x aantal miljard mensen

Link to comment
Delen op andere websites

Je geeft de bal een schop, schiet frontaal over het goal heen en raakt vervolgens een net langs fietsende fietser, toeval dat je die raakt of wat...?

Nee, die fietser was daar omdat die van plek A naar B moest.

De bal is daar omdat jij met een bepaalde kracht en richting trapt die weer worden beïnvloedt door andere factoren ( wind, draaiing van de aarde en weet ik het wel niet ).

"Perfect predictability implies strict determinism, but lack of predictability does not necessarily imply lack of determinism. Limitations on predictability could alternatively be caused by factors such as a lack of information or excessive complexity. An example of this could be found by looking at a bomb dropping from the air. Through mathematics, we can predict the time the bomb will take to reach the ground, and we also know what will happen once the bomb explodes. Any small errors in prediction might arise from our not measuring some factors, such as puffs of wind or variations in air temperature along the bomb's path."

Bewerkt: door Amfetamientje
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...