Jump to content

Red Bull verboden voor Den Haagse school


onbekendeIV

  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. moet energy drinks verboden worden op scholen?

    • ja!
      11
    • nee!
      22
    • maakt mij niets uit!
      16
  2. 2. En als het verboden werd zou je dat erg vinden?

    • ja!
      19
    • nee!
      18
    • maakt mij niets uit!
      12


Recommended Posts

Ik zeg dat je er niet futloos van wordt. Hoe de *** valt dit te onderbouwen? Ik ben btw niet verslaafd aan energydrink, maar ik drink het geregeld wel eens(de laatste tijd heb ik het blikje Red Bull vervangen door een blikje Jupiler..xD).

Waar baseer je het dan op dat je er niet futloos van word? Eigen ervaringen die dan uiteraard voor iedereen gelden en alle informatie die uit onderzoeken voortkomen onjuist maken. Hoe je dit kunt onderbouwen? Met sterretjes in je post in ieder geval niet. Je zou bijvoorbeeld een link kunnen geven naar een onderzoek waaruit dat blijkt.

Een energiedrank is een drank die een stimulerende werking op mensen kan hebben. Er zijn twee soorten energiedrankjes: de zogenaamde sportdrankjes en die welke bedoeld zijn voor het verbeteren van mentale prestaties.

Wikipedia.

Energiedranken als Red Bull voor mentale prestaties. Eigen ervaringen: 's Morgens drink ik bij m'n ontbijt steevast een glas cola gezien het feit ik heel moeilijk wakker word. Als ik zeer slecht geslapen heb, drink ik in de voormiddag vlug een Red Bull, wat me wakker houdt/oppept. Ikzelf voel een ongelofelijk verschil als ik dat drink. Natuurlijk is er een gevoel van gewoonte zodat je steeds meer zult moeten drinken om het gewenste effect te hebben(zoals roken bvb), maar voor mij is 1 Red Bull genoeg voor een paar uurtjes presteren/wakker blijven. Overigens, als ik Red Bull drink terwijl ik NIET moe ben, begin ik nogal hyperactief te doen. Ik persoonlijk merk er bijster weinig van, maar ik maak meer grove opmerkingen dan normaal. Persoonlijke aanrader: Red Bull mengen met Eristoff Lymskaya/Black, zéér lekker. :)

Energiedranken als AA Drink, Extran en al dat ander suikerwater waarvan je beter presteert op sportgebied. M'n broer dronk voor het sporten zo'n drankje en kon plots z'n limiet in heffen met 20 kilo verhogen, hoe verklaar je deze plotse toename van kracht? Oké, door het vele fitnessen kan z'n limiet wel eens met een kilootje of 5 stijgen, maar toch niet in 1 ruk(geen aftrekjokes plz :puh:) 20 kilo?!

De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo'n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrank. Vaak worden aan energiedrankjes stoffen toegevoegd die het effect van caffeïne versterken. Guarana bevat eveneens cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van caffeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken. Op sommige scholen zijn deze drankjes verboden omdat men vindt dat de kinderen er onrustig van worden.

Vanwege gezondheidsrisico's is Red Bull verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.

Wikipedia

Ikzelf voel het verschil, en ik ben denk ik niet de enige die het voelt. Het heet niet voor niets energiedrankjes, al zou ik geen Red Bull drinken om te gaan sporten, eerder een AA Drink..

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Teh_Ninja

    7

  • Dr.Oppai

    4

  • Jowx

    3

  • MegaPilot

    3

Energiedranken als AA Drink, Extran en al dat ander suikerwater waarvan je beter presteert op sportgebied. M'n broer dronk voor het sporten zo'n drankje en kon plots z'n limiet in heffen met 20 kilo verhogen, hoe verklaar je deze plotse toename van kracht? Oké, door het vele fitnessen kan z'n limiet wel eens met een kilootje of 5 stijgen, maar toch niet in 1 ruk(geen aftrekjokes plz :puh:) 20 kilo?!

Mij lijkt het sterk dat je broer door het drinken van zo een drankje in een keer 20 kilo meer kon heffen(met bankdrukken?). Als dat echt zo was zouden wel veel meer BB'ers en PL'ers het gebruiken.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

Slaat nergens op, dit ligt van persoon to persoon. Bij mij op school word het gewoon aan iedereen die het wil verkocht en niemand stuitert of klaagt erover.

Ik drink elke dag red bull en koffie maar ik blijf gewoon even rustig hoor.

Overigens vind ik het belachlijk dat sommige mensen zeggen dat er dan wel een leeftijds grens aan moet zitten zoals 16, als of dat wat zou uitmaken :cab: .

Link to comment
Delen op andere websites

Een energiedrank is een drank die een stimulerende werking op mensen kan hebben. Er zijn twee soorten energiedrankjes: de zogenaamde sportdrankjes en die welke bedoeld zijn voor het verbeteren van mentale prestaties.

Wikipedia.

Energiedranken als Red Bull voor mentale prestaties. Eigen ervaringen: 's Morgens drink ik bij m'n ontbijt steevast een glas cola gezien het feit ik heel moeilijk wakker word. Als ik zeer slecht geslapen heb, drink ik in de voormiddag vlug een Red Bull, wat me wakker houdt/oppept. Ikzelf voel een ongelofelijk verschil als ik dat drink. Natuurlijk is er een gevoel van gewoonte zodat je steeds meer zult moeten drinken om het gewenste effect te hebben(zoals roken bvb), maar voor mij is 1 Red Bull genoeg voor een paar uurtjes presteren/wakker blijven. Overigens, als ik Red Bull drink terwijl ik NIET moe ben, begin ik nogal hyperactief te doen. Ik persoonlijk merk er bijster weinig van, maar ik maak meer grove opmerkingen dan normaal. Persoonlijke aanrader: Red Bull mengen met Eristoff Lymskaya/Black, zéér lekker. :)

Energiedranken als AA Drink, Extran en al dat ander suikerwater waarvan je beter presteert op sportgebied. M'n broer dronk voor het sporten zo'n drankje en kon plots z'n limiet in heffen met 20 kilo verhogen, hoe verklaar je deze plotse toename van kracht? Oké, door het vele fitnessen kan z'n limiet wel eens met een kilootje of 5 stijgen, maar toch niet in 1 ruk(geen aftrekjokes plz :puh:) 20 kilo?!

De marketingboodschap van de energiedrankjes is dat het effect hoofdzakelijk komt van de toegevoegde cafeïne. De hoeveelheid suiker die in de drankjes zit kan ook de prestaties (echter kortdurend) verhogen. Daardoor zijn deze dranken ook echte "caloriebommen". Enkele merken komen daarom met een suikervrije variant. Ook de andere stoffen, zoals taurine, leiden volgens de fabrikanten tot een prestatieverhoging. Deze bewering is echter omstreden. In de regel is de hoeveelheid cafeïne in één blikje (250 ml) 80 mg/blik. Een kopje koffie bevat tussen de 40 - 100 mg cafeïne (gemiddeld zo'n 50 mg bij een normaal kopje gefilterde koffie en 70 - 100 mg bij een mok van +- 300 ml). Een mok kan vergeleken worden met ongeveer een heel blikje energiedrank. Een kopje thee bevat ongeveer 20-40 mg en sommige soorten thee, zoals groene thee, bevatten een zeer lage hoeveelheid cafeïne, die te verwaarlozen is in vergelijking met een blikje energydrank. Vaak worden aan energiedrankjes stoffen toegevoegd die het effect van caffeïne versterken. Guarana bevat eveneens cafeïne en aan cafeïne verwante stoffen heeft hetzelfde stimulerende effect. Ook taurine zou de effecten van caffeïne op het zenuwstelsel kunnen versterken.

De meeste energiedranken bevatten 320 mg cafeïne per liter. Enkele huismerken van supermarkten bevatten iets minder, 300 mg per liter, slechts een klein verschil met de andere merken.

Kortom energiedrankjes kunnen bevorderend zijn voor het leveren van prestaties, maar ook destructief werken, vooral in grote hoeveelheden. Op grond van de hoeveelheid cafeïne kunnen deze drankjes beter niet in grote hoeveelheden door kinderen worden gedronken. Op sommige scholen zijn deze drankjes verboden omdat men vindt dat de kinderen er onrustig van worden.

Vanwege gezondheidsrisico's is Red Bull verboden in Noorwegen, Uruguay en Denemarken.[1] In een aantal andere Europese landen wordt een energiedrankje gezien als een soort medicijn. Daarom was in Frankrijk verkoop via de supermarkt verboden. Frankrijk heeft dit verbod opgeheven in 2008.

Wikipedia

Ikzelf voel het verschil, en ik ben denk ik niet de enige die het voelt. Het heet niet voor niets energiedrankjes, al zou ik geen Red Bull drinken om te gaan sporten, eerder een AA Drink..

Zal even in het rood markeren wat in je quote ook wel van belang is. Want alleen de pluspunten uit een tekst vissen lukt mij ook met 3 blikjes Jupiler op.. :) Tevens hoop ik dat je het verschil tussen mentaal en fysiek begrijpt, want volgens mij verwar je een en ander met elkaar.. :)

Overigens vind ik het belachlijk dat sommige mensen zeggen dat er dan wel een leeftijds grens aan moet zitten zoals 16, als of dat wat zou uitmaken :cab: .

Ja, net zoals bij alcohol kan dat uit maken.. :) Verder is de rest van je post nogal kortzichtig, omdat het bij jou geen effect heeft (voor zover je weet iig) wilt niet zeggen dat het bij niemand effect heeft.. Als jij 10 glazen alcohol op hebt reageer je daar anders op dan iemand anders die hetzelfde opheeft.

Link to comment
Delen op andere websites

Het zou mij helemaal niets schelen als ze die drankjes gaan verbieden op scholen. Ik zelf drink het wel eens maar niet dagelijks, je ziet op veel verschillende scholen kinderen met die blikjes lopen. Ik vraag me wel eens af of ze wel weten wat ze daadwerkelijk drinken. Volgens mij denken veel kinderen dat ze na 1 blikje gelijk de hele dag door kunnen, dit geeft helemaal nog geen effect. Meestal voel je pas resultaat na 5 a 6 blikjes, dit kan voor iedereen natuurlijk verschillend zijn. Maar ja, de jeugd drinkt het tegenwoordig als water en hebben geen idee wat voor bende er in zit. Ik denk overigens dat veel mensen zich niet druk hoeven te maken, je kunt die troep gewoon bij elke supermarkt kopen en het lijkt me nou niet echt een grote ramp.

Link to comment
Delen op andere websites

nou als het bij ons verboden zou worden word het een behoorlijk probleem, wij drinken het bij ons op school ook regelmatig gewoon in de klas(en nee dat mag niet) en als het verboden zou worden breekt de hel los bij ons op school :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Zelf word ik met meer dan twee blikjes goedkope blikjes van de Lidl hyper, eentje drink ik zeer zelden, niet om het effect, maar omdat ik het wel lekker vind.

Energiedranken als AA Drink, Extran en al dat ander suikerwater waarvan je beter presteert op sportgebied.

Het enige wat in zo'n drankje zit (bv. Gatorade) is water, siroop/sap, een beetje suiker voor de smaak, en wat zout.

Het enige doel van zo'n sportdrank is het bijvullen van de lichaamszouten die je tijdens het zweten verliest. De rest aan zoetigheid die je proeft in zo'n drank zal weinig extra energie geven. Het komt erop neer dat het alleen de verloren zouten bijvult.


Wat ik wel vind, er zijn mensen die af en toe eens een blikje drinken en dat vind ik ook wel kunnen, maar de mensen die het drinken om stoer te doen en om expres hyper te worden dan vind ik dat wel overdrijven want dat zijn meestal van die stoertjes. Maar als je het bv. nodig hebt om normaal door de dag te komen dan vind ik het niet erg.

Link to comment
Delen op andere websites

Onzin. Ik drink regelmatig een blikje Red Bull, maar ik ben helemaal niet hyperactief of juist futloos voor of na het drinken. Ik blijf gewoon mijzelf. Het is alleen ''gevaarlijk'' voor kinderen die er gevoelig voor zijn.

Zelfde princiepe met games, sommigen willen dat verbieden alleenmaar omdat 1 op de miljoen gamers gestoord is en compleet doordraait.. :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Voor mij hoeft dat totaal niet verkocht te worden zelfs, een vuile plakerige shit is het vind ik :t. En wat ik niet snap is dat jongeren energydrink nodig hebben, dat zal toch niet zijn omdat ze moe zijn door op de schoolbanken en achter hun pc te zitten zeker. Ik ga naar school en werk daarna ook nog eens maar het komt totaal niet in me op dat ik iets nodig heb om me op te peppen hoor, dan heb ik nog liever een glas water.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat ik wel vind, er zijn mensen die af en toe eens een blikje drinken en dat vind ik ook wel kunnen, maar de mensen die het drinken om stoer te doen en om expres hyper te worden dan vind ik dat wel overdrijven want dat zijn meestal van die stoertjes. Maar als je het bv. nodig hebt om normaal door de dag te komen dan vind ik het niet erg.

Als je Energy nodig hebt om normaal de dag door te komen doe je iets grondig verkeerd. Zou je eens aan die mensen kunnen vragen of ze weten hoe een bed werkt en wat je er allemaal mee kan doen.

Mijn mening: red bull verbieden is bullshit, Nederland is een vrij land en dat bereik je niet door overal maar verboden op te gooien.

Link to comment
Delen op andere websites

Nederland is geen vrij land, het is een land met restricties. En dat is maar goed ook, een vrij land zou een land vol hel zijn, denk ik.

En die verboden gooien ze niet lukraak op dingen zonder ze eerst uitvoerig te onderzoeken en uit te testen. Dus misschien zijn energie dranken wel schadelijk? Misschien zijn ze verslavend? Misschien is dat de reden waarom je niet je dag normaal kan beginnen zonder een glaasje?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...