Jump to content

Bomauto op Times Square


Cylas

Recommended Posts

Bomauto op Times Square

NEW YORK - De politie in New York heeft zaterdagavond een auto met daarin explosief materiaal aangetroffen op Times Square, het bekende uitgaansgebied in de Amerikaanse metropool.

ANP

Times Square ontruimd

In de zwarte SUV hebben bomexperts flessen met het uiterst brandbare propaan, consumentenvuurwerk, benzine, draden en twee tijdsmechanismen aangetroffen.

De politie in New York heeft bevestigd dat het om een autobom gaat. Een robot van de explosievenopruimingsdienst heeft het explosieve materiaal in het voertuig ontmanteld en het voertuig is inmiddels weggesleept.

Politiebureau

Op televisie was te zien hoe de wagen op een vrachtwagen werd geladen en naar een politiebureau werd gebracht, waar hij nader zal worden onderzocht.

Times Square is inmiddels weer open voor publiek.

De politie kwam volgens burgemeester Michael Bloomberg zaterdagavond (plaatselijke tijd) in actie, nadat een verkoper van T-shirts en veteraan uit de oorlog in Vietnam ''een verdacht voertuig zonder inzittenden'' had waargenomen.

Rook

Hij waarschuwde een agent van de bereden politie. Die signaleerde dat er rook uit de achterkant van het voertuig kwam. Ook rook hij een kruitlucht. Eerder zou een man zijn weggerend uit het voertuig, dat geparkeerd was voor een theater.

De politie is in de omgeving op zoek naar mogelijk andere verdachte voertuigen.

Times Square is op zaterdagavond altijd vol met mensen, die onder meer naar het theater gaan. Duizenden mensen, onder wie tal van toeristen, moesten het gebied verlaten.

''Wij zijn erg blij dat wij hebben voorkomen wat een zeer dodelijke gebeurtenis had kunnen zijn'', zei de burgemeester tijdens een inderhaast georganiseerde persconferentie. Hij voegde er direct aan toe dat het explosief het werk van een amateur lijkt te zijn geweest.

Obama

De Amerikaanse president Barack Obama is inmiddels op de hoogte gebracht. Hij prees de agenten om hun snelle reactie. Ook heeft hij antiterrorisme-adviseur John Brennan opgedragen de politie van New York te helpen waar dat nodig is.

Times Square ligt ongeveer zes kilometer ten noorden van het World Trade Center, dat bij de aanslagen van 11 september 2001 werd vernietigd. De FBI neemt de zaak serieus.

Busje

In december werd de omgeving ook ontruimd. Een busje zonder kentekenplaten wekte argwaan toen het dagenlang geparkeerd stond. Een politierobot vond toen alleen kleren in het busje. Het busje bleek van een instelling die toestemming had het busje daar te plaatsen.

In maart 2008 gooide een fietser een explosief naar een gebouw waar militairen worden gerecruteerd. Het explosief veroorzaakte een flits en rook, waarop de hulpdiensten ook uitreden. Er vielen geen gewonden. Een verdachte is nooit opgepakt.

© ANP/Novum

Bron: nu.nl

Beter bericht: NYtimes(wel in Engels!)

Wat denken jullie, komen er meer grote terroristische aanslagen? Wanneer? Hoe erg? Waar? Hoe?

Link to comment
Delen op andere websites

Waar gaat dit toch allemaal heen in de wereld :duh: . Welke gigantische [...] zou dit nou willen aandoen aan onschuldige mensen die nog wél familie, vrienden, kinderen etc. hebben.

OT. Ik denk dat het niet meer zo lang gaat duren voordat de Erasmusbrug opgeblazen wordt, of dat er een vliegtuig in het John Hancock Centre (hoe je 'et ook schrijft :puh: ) knalt.

BTW. Er staan nu al twee auto's op de zwarte lijst;

-Een zwarte Suzuki Swift

-En nu ook een donkergroene/zwarte Nissan Pathfinder :puh:

Bewerkt: door LSDesign
Link to comment
Delen op andere websites

Wat denken jullie, komen er meer grote terroristische aanslagen? Wanneer? Hoe erg? Waar? Hoe?

Leuk, ik zet €50 in op: Vast wel. Op 16 juni 2010. Dit keer niet zo heel erg. In de Atlantische Oceaan. Door middel van een bom.

Als het allemaal klopt, krijg ik dan mijn inzet 50x uitbetaald?

Alsof iemand serieus antwoord kan geven op al die vragen, en het lijkt me ook niet de bedoeling dat we allemaal gaan lopen gissen naar wanneer en waar de volgende eventuele aanslag plaats zou vinden en wat voor impact die dan zou hebben. Speculeren of een discussie voeren over de dreiging van een nieuwe aanslag is prima, maar zulke specifieke vragen zijn onzinnig. Daarom haal ik bij deze maar een streep door je vragen heen.. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zal zelf ook eens wat meer zeggen dan een nieuwsbericht:

Eigenlijk zijn er elke dag wel aanslagen met autobommen (Irak bijvoorbeeld). Nou New York, natuurlijk een grote stad met veel mensen, maar zo speciaal is het niet. Een grote aanslag komt er nog wel (niet denken dat ik er op zit te wachten :eten:), ik weet niet of ie 09/11 zal overtreffen, maar er zullen veel doden vallen.

Link to comment
Delen op andere websites

De Amerikaanse opsporingsdiensten beschikken over "goede aanwijzigingen" in het onderzoek naar de mislukte autobomaanslag op Times Square in hartje Manhattan. Dat liet de Amerikaanse minister van Justitie, Eric Holder, vandaag weten.

De politie is op zoek naar een blanke man van in de veertig die mogelijk betrokken is bij de mislukte aanslag. Op vrijgegeven camerabeelden is te zien hoe de man zich verdacht gedraagt in omgeving van de bomauto.

Holder laat weten dat het te vroeg is om verband te leggen tussen de mislukte aanslag en terreurorganisaties als Al-Qaeda of de Taliban. Deze laatstgenoemde terreurbeweging heeft de verantwoordelijkheid voor de mislukte aanslag opgeëist, maar Holder twijfelt daaraan. "Ik weet dat deze organisatie in het verleden de verantwoordelijkheid heeft geclaimd voor incidenten, waarna uiteindelijk bleek dat ze er niets mee te maken hadden."

Klik

Welke incident zou hij bedoelen waar Al-Qaeda niks mee te maken had? 9/11

Link to comment
Delen op andere websites

Er zal vast wel een komen, ik hoop niet in Nederland. Ik denk in Parijs of Madrid..

Al-Qaeda heeft vooral hekel aan Amerikanen, dus je zal ze niet vinden in Parijs of Madrid.

Welke incident zou hij bedoelen waar Al-Qaeda niks mee te maken had? 9/11

TWA800 werd ook opgeëist als bomaanslag, later bleek het vliegtuig neergestort te zijn door kortsluiting in de brandstoftank. En dat van Oklahoma City is ook niet door Al-Qaeda of de Taliban gedaan, maar door iemand die wraak wilde voor een incident twee jaar eerder.

Link to comment
Delen op andere websites

Holder laat weten dat het te vroeg is om verband te leggen tussen de mislukte aanslag en terreurorganisaties als Al-Qaeda of de Taliban. Deze laatstgenoemde terreurbeweging heeft de verantwoordelijkheid voor de mislukte aanslag opgeëist, maar Holder twijfelt daaraan. "Ik weet dat deze organisatie in het verleden de verantwoordelijkheid heeft geclaimd voor incidenten, waarna uiteindelijk bleek dat ze er niets mee te maken hadden."

Klik

Welke incident zou hij bedoelen waar Al-Qaeda niks mee te maken had? 9/11

Hij bedoelt geen incident waar Al-Qaeda niks mee te maken had, aangezien de "laatstgenoemde terreurbeweging" in dit geval de Taliban is.

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het best wel verschrikke;ijk. maarja volgens de experst was de bom door een amuteur gemaakt.

dus volgens mij is dit niet door de Moslim terroristen gedaan

Dude, dat is dan juist meer reden om ze te verdenken. Er zijn zat Moslims opgepakt waarvan hun bom niet afging, waarom zou dat hier anders zijn?

Link to comment
Delen op andere websites

Wat denken jullie, komen er meer grote terroristische aanslagen?

Het is slechts een kwestie van tijd voor ze een aanslag plegen in/op Brussel.

Hoofdstad van Europa, hoofdkwartier van de NAVO, Europees parlement en noem maar op. Er zijn bovendien ook al aanslagen geweest in Madrid en London.

Link to comment
Delen op andere websites

Er zal vast wel een komen, ik hoop niet in Nederland. Ik denk in Parijs of Madrid..

Al-Qaeda heeft vooral hekel aan Amerikanen, dus je zal ze niet vinden in Parijs of Madrid.

Welke incident zou hij bedoelen waar Al-Qaeda niks mee te maken had? 9/11

TWA800 werd ook opgeëist als bomaanslag, later bleek het vliegtuig neergestort te zijn door kortsluiting in de brandstoftank. En dat van Oklahoma City is ook niet door Al-Qaeda of de Taliban gedaan, maar door iemand die wraak wilde voor een incident twee jaar eerder.

En toch is er in Madrid een aanslag geweest, waar ze Al-Qaeda van verdacht hebben gemaakt. Maar het zal wel de ETA zijn die erachter zit.

Link to comment
Delen op andere websites

er komt een aanslag in het WK wedstrijd US - UK heeft al Qaida gezecht dat hij grag wilde zien hoe er live op tv over de hele wereld dode mensen en bommen ontpolften

Iedereen denkt mss dat de beveiliging in Zuid-Afrika niet serieus zal genomen worden maar volgens mij zullen ze gedwongen worden om heel strikt op te treden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...