Jump to content

[UPG] Een nieuwe all-round computer upgrade


Flitskikker

Recommended Posts

Hey,

Ik ben van plan om in de zomervakantie een nieuwe computer aan te schaffen, aangezien mijn huidige z'n laatste pufjes begint uit te spugen.

Een budget heb ik nog niet in gedachten, maar ik gok dat de max rond de 500€ ligt. Dit gaat om een upgrade, dus sommige onderdelen kan ik nog hergebruiken.

Hierbij het lijstje:

Budget: Ik schat max. 500€

Doel: Een betaalbare all-round pc upgrade waar ik ook redelijk op kan gamen. De games hoeven niet op de allerhoogste instellingen speelbaar te zijn. Bijvoorbeeld een HD 5970 hoeft niet, een HD 5750 zou volstaan.

Desktop of laptop: Desktop

Merk pc of samengesteld: Samengesteld

Benodigde randapparatuur: Niets

Besturingssysteem: Regel ik zelf

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: 1 TB harddisk, DVD brander en randapparatuur (muis, toetsenbord), en, indien dat verstandig is (ik denk het niet), mijn MicroATX systeemkast, met crap voeding en geen casefans.

Voorkeuren voor merk ATi/NVIDIA of AMD/Intel: Het goedkoopste (dus ik denk ATI, AMD)

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Zelf

Extra koeling (voor overklokken)?: Nee

In de vakantie zal ik nog wel een lijstje aanvragen, omdat dan natuurlijk de ontwikkelingen weer verder zijn. Dit kan ik als goede richtlijn gebruiken.

Alvast bedankt! :)

EDIT: MicroATX blijkt niet verstandig. Dat wordt dus ook een nieuwe kast. Verder ligt bij mij de prorioriteit bij de processor en de videokaart. Super-premium geheugen bijvoorbeeld draait het mij dus niet erg om (Valueselect werkt vast ook goed).

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

Ik begrijp dat je een snelle all-round PC wilt. Om die reden heb ik gekozen voor een snelle Dual Core processor, de AMD Phenom II X2 555. Deze processor is uitermate geschikt voor all-round gebruik zoals internetten, werken en zo nu en dan gamen. Als je ook aan videobewerking en/of photoshoppen doet, of écht zwaar wilt gaan gamen zou je kunnen gaan voor een Phenom Quad Core. Als grafische kaart heb ik gewoon jouw vraag megenomen, een HD5750. Het moederbord is een uATX (MicroATX) ASrock met AMD 785G chipset. Het geheugen bedraagd 4 GB en is van Kingston ValueRAM. Dit geheugen volstaat bij deze doeleinden perfect. Als laatste heb ik gekozen voor een voeding waar ik zelf goede ervaring mee heb en erg goedkoop is, de OCZ StealthXtream 500 Watt. Dan heb je nog ruimte om te upgraden over een tijdje.

post-35628-1272975966,2.png

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

wat ik zelf eigenlijk dacht is om gewoon een pc samen te stellen die langer mee kan gaan en ook upgradebaar is, dus een ATX moederbord waar je bijvoorbeeld op crossfire zou kunnen draaien en ook waar later een cpu upgrade geen probleem is. en ook als je nu een setup neemt met 2x2GB is later hoger upgraden makkelijker want oude hoeven niet vervangen te worden(FK draait 64 bit if im correct). In dat geval is Sprunks samenstelling dus goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is een uATX moederbord. Op zich is daar niet mis mee als je een normaal all-round systeem wilt. Het formaat wat een uATX moederbord is kleiner dan een ATX bord, dus er is minder ruimte om dingen op te plakken. Echter heb je in een systeem als dit voldoende aan een uATX bord aangezien het voornamelijk extra stuff en overclock opties/chips zijn die worden weg gelaten. Ook is er selchts ruimte voor één PCI-e slot en 2 of 3 PCI sloten op dit kleinere formaat moederbord. Als jij (Flitskikker) wel van plan bent zwaar te gaan overclocken of crossfire/SLI wilt draaien kun je beter een ATX kast en bord overwegen.

EDIT: 4000ste post! :dans:

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik bewerk wel eens video's dus misschien is een Quad Core toch niet zo'n slecht idee.

Verder lijkt me gewone ATX inderdaad toch beter (meer uitbreiding en futureproof), als dat niet ten koste van de prijs gaat.

Is Azerty trouwens niet goedkoper?

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

nou ten koste van de prijs gaat het wel want je hebt een nieuwe kast nodig.

En een quad core cpu gaat denk ik niet in je budget passen, dan moet je kijken naar een X3 of een athlon, dan wil het misschien nog net, het is trouwens mogelijk om bij sommige x3 processors de 4e core te unlocken, maar die is bij vele niet voor niks gelockt, namelijk omdat die kapot is.

Een dual core voldoet voor jou doeleinden nog steeds ruim schoots, en mocht je toch de nood vidnen voor een nieuwe cpu dan kun je altijd nog upgraden.

Link to comment
Delen op andere websites

Even voor de conclusie, wat is het beste om de laatste 50 € speling vol te maken om het beste eruit te krijgen?

  • Niets, zo laten
  • Quadcore of Triplecore processor
  • ATX Kast & Moederbord

Alvast bedankt weer! :)

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat een Quad Core pakken de beste oplossing is. De Phenom II X4 955 kost 149 euro, dat is precies 50 euro meer t.o.v. de X2 555 die 99 euro kost.

Mocht je dan in de verre toekomst Crossfire ofzo willen gaan draaien kun je dan gewoon een nieuwe mamaplaat halen. Voor nu is dat niet nodig terwijl een Quad Core wel nodig is eigenlijk bij video rendering.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij Azerty lijk ik iets goedkoper uit te komen, met quadcore, alleen een andere videokaart:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B262840%5D=1&product%5B58761%5D=1&product%5B213070%5D=1&product%5B251552%5D=1&product%5B236334%5D=1

Een goede richtlijn dus om te zien dat je voor €500 toch een aardige upgrade kunt krijgen. In de zomervakantie als ik het geld heb, zal ik vragen of het lijstje bijgewerkt zou kunnen worden t.o.v. nieuwe onderdelen. :)

Mvg,

Flitskikker

Link to comment
Delen op andere websites

Niet alleen de videokaart is anders, je hebt ander geheugen en een ander moederbord genomen.

Azerty is vaak, niet altijd, maar vaak iets goedkoper dan Alternate. Persoonlijk ga ik liever voor Alternate omdat ze daar bijna alles direct op voorraad hebben en je dus binnen 1 dag je spullen hebt. Bij Azerty hebben ze vaak veel minder producten op voorraad. Niets van jou samenstelling hebben ze op voorraad namelijk. Maargoed, niet iedereen is zo ongeduldig als ik ben. :puh: Je kan ook nog kijken bij 4lauch of Salland.

Tegen de zomer kunnen we inderdaad weer opnieuw kijken. Het is niet geheel ondenkbaar dat de processor en/of videokaart dan iets goedkoper zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...