R-fl3x Geplaatst: 13 mei 2010 Rapport Geplaatst: 13 mei 2010 (bewerkt) *Perl Tutorial* beste leden, zoals je misschien al weet is Perl een zeer eenvoudige programmeertaal. Perl wordt voornamelijk gebruikt om bijvoorbeeld; -CGI scripts te maken -Bestaande tools samensmelten voor een verbeterde functionaliteit -Gebruik voor server-side includes en serverpush In deze tutorial leer ik jullie de basis van Perl, namelijk een simpel programma schrijven en je programma uitvoeren. *Benodigdheden* -Windows OS (je kunt het ook op een Mac, maar hiervoor zal ik later meer info toedienen) -Kladblok (Geen tekstverwerker zoals Wordpad of Word, deze slaan namelijk codes op die voor Perl onbekend zijn) -Perl (download: Klik) Wanneer je al deze dingen hebt, kun je eindelijk aan de slag. *Een simpel programma schrijven* Laten we eens beginnen met een programma te schrijven dat voor vrijwel vele programmeertalen de eerste oefening is, namelijk "Hello world!". Allereerst moet je kladblok openen, met een kale pagina. Daarna typ je zorgvuldig de volgende regel over: (zonder de nummers aan de linkerkant en zonder de "|") 1| #!/usr/bin/perl 2| 3| print "Hello world!\n"; Wanneer je dat gedaan hebt, is het tijd om eens de codes uit te leggen. regel #1: regel 1 geeft de locatie weer van de "Perl interpreter". deze voert de code uit wanneer je je programma uitvoert in "DOS prompt". regel #3: regel 3 geeft de interpreter de opdracht om de tekst Hello world! weer te geven. de aanhalingstekens zijn vereist, anders zal Perl denken dat de teks een opmerking is. De letters \n vertellen Perl om een lijn over te laten. Je kunt dit ook proberen zonder, het enige verschil zal zijn dat perl na de laatste tekst geen lijn zal overlaten. De ; functioneert als een soort van scheidingsteken. Wanneer je dit niet ingeeft, zal perl je een "Syntax Error" vertellen, omdat Perl dan niet weet waar het commando eindigt. Als je zeker bent dat je de tekst correct heb ingetypt, is het tijd om hem op te slaan. In XP, Vista en Windows 7 moet je hem opslaan in je thuismap, en hem de naam geven; (het vetgedrukte deel kies je zelf) "hello.pl" Wanneer je het bestand niet de extensie ".pl" geeft, zal Kladblok hem automatisch tot .txt vernoemen, wat straks voor problemen kan zorgen. *Je programma uitvoeren* Als je bestand is opgeslagen, is het tijd om eens te testen of hij werkt. Dit doe je door naar de volgende locatie te gaan: Start-->Bureau Accessoires-->OpdrachtPrompt nu krijg je je DOS-prompt. Typ hierin het volgende: (als je hem in je thuismap hebt opgeslagen) perl hello.pl Heb je het bestand opgeslagen naar je bureaublad? Typ dan de volgende locatie: C:\gebruikers\JOUWNAAM\Bureaublad\hello.pl Krijg je de tekst "Hello world!"? Gefeliciteerd! Uw eerste Perl programma is af! Onthou goed hoe dit in mekaar zat, want deze 2 regels keren heel veel terug wanneer je dieper duikt in perl! Errors? Check onderstaande lijst of jouw error er tussen zit. 'Wordt niet herken als commando, programma of batchbestand' *Als u dit krijgt, dan staat het programma niet in het uitvoerpad. U moet achterhalen waar het programma zich juist bevindt, en die locatie intikken in uw DOS prompt. 'Syntax Error' *Wanneer deze error plaatsvindt, dan wordt uw programma wel gevonden maar begrijpt Perl niet wat er precies in staat. De oorzaak kan mogelijk een typfout zijn, zoals de ; vergeten. Zo, dit is dan de eerste stap van de tutorial. Nu weet je al wat meer over Perl, en misschien is dit wel iets voor jou! In de toekomst, als iedereen het goed vindt, zal ik er nog wat maken over Perl. Voor vragen mag je mij gerust altijd een PM sturen. Met vriendelijke groet, I-cer Bewerkt: 13 mei 2010 door I-cer Reageren
R-fl3x Geplaatst: 14 mei 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 14 mei 2010 *Deel 2* Wanneer je deel 1 voltooid hebt en denkt dat Perl iets voor jou is, kunnen we door oefenen. Voor deze tutorial heb je niks anders nodig dan de lijst van Benodigdheden uit deel 1. Een graden Celcius-Fahrenheit rekenmachine maken In deze tutorial gaan we een Graden rekenmachine maken. Door deze oefening zullen jullie kennismaken met getallen en strings. Om te beginnen doen we zoals altijd, we openen kladblok met een lege pagina. Hiering mag je alvast het pad van jouw Interpreter tikken. Voor degene die het alweer vergeten zijn, les leren ! #!/usr/bin/perl daarna zullen we de eerst volgende tekst eraan toevoegen met de volgende vraag: Wat is de code om een tekst weer te geven? print "..."; tussen de aanhalingstekens typen we de volgende tekst: Hoeveel graden Celcius wilt u in Fahrenheit berekenen?; op het einde typen we geen \n, omdat we op dezelfde lijn gaan kennismaken met een nieuwe functie, namelijk "STDIN". de uitleg over deze "string" (wat we vroeger codes noemden) is heel simpel. Het maakt plaats voor een regelinvoerteken waar de gebruiker getallen of woorden kan intikken. Om de code te gebruiken, zullen we kennismaken met een nieuwe variabele, namelijk "$". Deze variabel is een type-identifier, dat betekent dat de variabele scalaire gegevens bevat. Nu kunnen we de string STDIN vervolledigen. als voorbeeld zal ik de volgende zin geven van ons programma: $C=<STDIN>; Hierin zien we alle elementen die we tot nu toe gegeven hebben, o.a. de scalaire variabele "$" en de string voor een regelinvoerteken. !OPMERKING! De letter 'C' na de variabele $ kies je zelf, dit kan een letter, cijfer of woord zijn, zolag u maar wil. Dit is ons script tot nu toe: #!/usr/bin/perl print "Hoeveel graden Celcius wilt u in Fahrenheit berekenen?; $C=<STDIN>; Wanneer u nu uw nieuw programma opstart, krijgt u simpelweg de 1ste tekstregel en dan gevolgd door een regelinvoerteken. Merk op dat u hierin al letters enz. kunt typen, maar wanneer u ENTER drukt er nog niets gebeurt. Als uw script tot nu toe naar behoren werkt, kunnen we verdergaan. Nu gaan we even een uitbreidinggeven, die nog van pas kan komen. Misschien vind je het nogal storend dat je regelinvoerteken blijft pinken als je je tekst hebt ingevoerd. Dit kan men oplossen door de operator "chomp $C" (merk weer op dat de C niet verplicht is, maar je moet de naam van je scalaire waarde uit de vorige regel behouden en de operator "$" behouden) in het spel zetten. als we het toevoegen ziet onze code er nu als volgt uit: #!/usr/bin/perl print "Hoeveel graden Celcius wilt u in Fahrenheit berekenen?; $C=<STDIN>; chomp $C; Nu kunnen we beginnen aan onze formule om de Fahrenheit te bereken. De officiële formule is; graden celcius maal 5/9 + 32 Als wij het kunnen in de wiskunde, waarom zou Perl het dan niet kunnen? Wel, in Perl is dit mogelijk, met een heel korte en simpele zin, namelijk: $F= $C * 9/5 + 32; Om te beginnen is de eerste waarde "$F" een nieuwe waarde. Verdere uitleg zul je straks krijgen. De zin $C * 9/5 + 32 bevat nieuwe strings. Met $C in te voeren zal Perl automatisch weten dat dit de waarde is die je in regel 4 van je script hebt ingevoert. Het deel "* 9/5 + 32" vat perl op als "Vermenigvuldig met 9/5 plus 32". Hoe je de uitkomst ziet, krijg je nu te horen. Nu zal je hele script weten wat te berekenen, maar de uitkomst zal nog niet worden getoond. dit doe je door de volgende regel toe te passen: print "Het is bij u $F graden Fahrenheit warm. De waarde $F is de uitkomst van de 6de regel. De uitleg is hetzelfde zoals die van hierboven. Als alles af is, moet je script er zo uitzien: #!/usr/bin/perl print "Hoeveel graden Celcius wilt u in Fahrenheit berekenen?"; $C=<STDIN>; chomp $c; $F= $C * 9/5 + 32; print "Het is bij u $F graden Fahrenheit warm.\n"; Sla alles op en test. Probeer eens of je als je 25 graden C intikt 77 graden Fahrenheit bekomt. Wanneer je de test hierboven hebt doorstaan, mag je jezelf prijzen. je eerste nuttige programma is af! Je kunt hierop oefenen door je formule aan te passen zodat je de graden Celcius niet in Fahrenheit bekomt, maar in Kelvin, als je weet dat de formule hiervoor; Graden Celcius - 273.15 is. Hier is ook nog eens de lijst van wiskundige operatoren: 5 + $t = Optellen: Som van 5 en $t. $y - $x = Aftrekken: Verschil tussen $y en $x. $e * $pi = Vermenigvuldigen: Product van $e en $pi. $f / 6 = Delen: Quotiënt van $f en 6. 4 ** 2 = Machtsverheffen: 4 tot de macht 2. Succes! mvg, Ice Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.