Jump to content

Spotify


Hayte

Recommended Posts

Spotify, een gratis muziek service wat al heel lang verkrijgbaar was in Engeland, Zweden, Frankrijk, en een handvol andere landen, is nu (eindelijk) ook verkrijgbaar in Nederland!

Maar wat is Spotify dan?

Spotify is een gratis muziek service, wat eigenlijk best vergelijkbaar is met YouTube. Je maakt hier een account aan, volgt de stappen, downloadt Spotify hier, en start het programma op. Dat is het moeilijkste wat je hoeft te doen. Voor de rest is het een simpele kwestie van in de searchbar de naam van de band/liedje/label (zo lang je niet fan bent van Nederlandse artiesten als Marco Borsato, is er genoeg keuze) waar je naar wilt luisteren, dubbel klik op het liedje, en zo goed als onmiddellijk start het liedje op, en komt de muziek die je wilt in hoge kwaliteit uit je speakers. Daarna kan je playlists maken van je favoriete liedjes, of volledige albums afluisteren, alles.

Er moeten toch wel wat nadelen aan zitten?

Helaas zitten er wel wat nadelen aan; zo kan je met een gratis account maar 20 uur per maand muziek luisteren (al zal dit waarschijnlijk wel veranderen in de toekomst, Spotify zit namelijk nog in een bèta fase), zit natuurlijk niet elke label op Spotify, krijg je om de ongeveer 4 liedjes een reclame (afhankelijk van de lengte van de liedjes), en kan je het niet exporteren naar je MP3 speler (niet gratis, in ieder geval).

Ja, dan hoeft het niet meer van mij.

Voordat je stopt met lezen en het doorgaat met downloaden via één of andere illegale site of het beluisteren via YouTube, of wat je dan ook doet, wil ik nog wel even zeggen, doe dat vooral niet. Zo steun je de muziek maatschappijen totaal niet, en kan je ze net zo goed op de straat beroven. Met Spotify, worden ze betaald voor elke keer dat iemand naar hun muziek luistert (vandaar ook de reclame). Overigens kan je ook muziek vanaf je harde schijf importeren naar Spotify, waardoor je het als een gewone muziek speler kan gebruiken (uiteraard gaat er niks van de 20 uur luistertijd af).

Ik gebruik zelf deze fantastische stuk software elke dag, en start deze ook meestal op als ik mijn pc aan doe. Heb er totaal geen klachten over, en geniet er elke dag van. Overigens heb ik een Free versie en geen Open versie (waar jullie het helaas mee moeten doen), omdat ik al langer een account heb (via trucjes die ik hier niet mag noemen). Ik hoop dat jullie deze ook zullen gebruiken, en er ook zoveel houden als ik doe. Mochten er hierna nog vragen/opmerkingen bestaan, hoor ik deze graag, en hoop jullie ook te helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik dit zo lees heb ik toch nog steeds niet het gevoel dat dit iets als Youtube kan verslaan qua mogelijkheden. Ik bedoel enige voordeel wat ik hierin zie is betere muziekkwaliteit, Maar dat vind ik zelf niet zo heel erg. En op Youtube heb je tenminste echt alle muzieksoorten die er zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb in het jaartje wat ik Spotify nu heb, maar een handjevol, maximaal 10 bands gevonden die ik kende (en ook echt naar wou luisteren) die er niet opstonden, en dat waren ook redelijk niet-mainstream muziek. Overigens is er meer moderne muziek te vinden dan oudere muziek (dus meer Lady Gaga dan The Beatles), omdat het nog een redelijk jonge service is, en veel labels nog willen zien of het het waard is.

Het problem wat ik vaak met Youtube is, is dat alles gewoon willekeurig op een stapeltje is gegooid, moet je soms wat langer zoeken tot je een goede versie hebt van de muziek die je zoekt, en niet even verder kan luisteren in het album. Bij Spotify lukt dat dus wel. Je hoeft niet bang te zijn dat het te hard of te zacht is, of dat het een live versie is, opgenomen door iemand die een kilometer ver weg staat met een slechte microfoon, als je op het liedje klikt, weet je gewoon zeker dat het een goede versie is, van goede kwaliteit.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind dit programma juist wel heel erg handig. Er staat juist heel veel muziek op, die je nergens op youtube kan vinden. Verder is het ook wel mooi dat de artiesten er ook nog wat aan verdienen.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk gewoon een soort GoEar maar dan met reclame, moet je er voor downloaden, en kan je maar maximaal 20 uur luisteren. Nee dank je. Dan gebruik ik liever youtube of GoEar.

Btw, je moet het ook nog gaan cracken wil je het in NL gebruiken. Spotify = baggerzooi!!!

Bewerkt: door Flashingdemon666
Link to comment
Delen op andere websites

Volgens deze site is dit programma sinds 19 mei 2010 (vandaag dus) volkomen legaal en met toestemming van de Buma/Stemra te gebruiken en hoeft dat kraken dus niet (meer) te gebeuren. Of je er gebruik van wilt maken of niet is ieders eigen beslissing maar volgens mij is er niets illegaals aan.....

Link to comment
Delen op andere websites

Btw, je moet het ook nog gaan cracken wil je het in NL gebruiken. Spotify = baggerzooi!!!

Dat nieuwsbericht is uit 2009! Het is nu 2010. Toen had Spotify nog geen overeenkomst met Buma/Stemra. Dat alles qua muziek/film in Nederland zo laat of niet wordt ingevoerd ligt niet aan bedrijven zoals Spotify, maar door het zeer kromme en verouderde 'belangen-' en rechtenorganisaties zoals Buma/Stemra.

Officieel moet ik als ik aan dit forum werk en toevallig de radio aan heb staan op 3FM (waar ik al belasting voor betaal en tevens reclame luister) ook nog eens rechten geld betalen aan Sena. :-(

Een kennis van me poeiert ze steeds af door te zeggen dat hij enkel Noord-Koreaanse muziek luistert (waar dus geen rechten over hoeft te betalen). :puh:

Kortom zijn muziek/video diensten nog niet in Nederland beschikbaar neem dan is contact op met je politieke partij of ze niet eens druk kunnen zetten op Buma/Stemra en Sena zodat ze eens een beleid maken wat meer bij de tijd past en artiesten zelf ook wat aan hebben.

Zelf weet ik niet of ik Spotify ga gebruiken, 10 euro per maand om op je telefoon te luisteren vind ik aan de dure kant. Gebruik nu al Last.FM waar ik minder voor betaal.

Link to comment
Delen op andere websites

Proxies zijn dus niet meer nodig (had ze zelf ook gebruikt).

@Flashingdemon, wat is het hele probleem van downloaden? Je hebt het programma niet eens gebruikt, noemt wat mislukte "feiten" op, en concludeert daarmee dat het een baggerzooi is...?

Maar als je vaak naar chart-muziek luistert, kan je bij Spotify inderdaad ook terecht. De meeste liedjes die in de Engelse Top 20 staan (waat meestal net de Nederlandse is, maar dan een paar weken in de toekomst), staan ook op Spotify.

Link to comment
Delen op andere websites

@Flashingdemon, wat is het hele probleem van downloaden? Je hebt het programma niet eens gebruikt, noemt wat mislukte "feiten" op, en concludeert daarmee dat het een baggerzooi is...?

Die 'mislukte feiten' komen anders wel van jouw beginpost van daan. Wie is hier dus nou mislukt? Spotify is gewoon troep en je weet dat zelf ook wel. Er zijn zat alternatieven die meer muziek hebben, je niets voor hoeft te downloaden, oneindig aantal uren per maand mag luisteren, en geen reclame hebt. Overigens heb ik ook grote twijfel of dat geld van de advertenties ook wel echt naar de artiesten/platenmaatschappijen gaat.

Bewerkt: door Flashingdemon666
Link to comment
Delen op andere websites

@Flashingdemon, wat is het hele probleem van downloaden? Je hebt het programma niet eens gebruikt, noemt wat mislukte "feiten" op, en concludeert daarmee dat het een baggerzooi is...?

Die 'mislukte feiten' komen anders wel van jouw beginpost van daan. Wie is hier dus nou mislukt? Spotify is gewoon troep en je weet dat zelf ook wel. Er zijn zat alternatieven die meer muziek hebben, je niets voor hoeft te downloaden, oneindig aantal uren per maand mag luisteren, en geen reclame hebt. Overigens heb ik ook grote twijfel of dat geld van de advertenties ook wel echt naar de artiesten/platenmaatschappijen gaat.

Ik snap niet wat het nadeel is van het downloaden, en ook de proxy "argument" is een verouderd argument, wat dus niet meer klopt. En ja, natuurlijk, elk programma wat ik troep vind ga ik dagelijks zo'n 3 uur gebruiken, aanraden, en een topic over maken. Het verschil met Spotify en al die browser troep zit hem in de geluids kwaliteit en gebruikersvriendlijkheid. En natuurlijk gaat dat geld naar de artiesten en platenmaatschappijen. Anders zou het toch nooit goedgekeurd worden door Burna/Sterna?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb het programma laatst gedownload en ik ben er echt positief over te spreken. Het is echt goed hoor. En wat maakt dat uit dat max per maand. Ik denk niet dat je zomaar 20 uur gaat luisteren. En je krijgt trouwens toch 5 uur per week erbij. Mooi toch? Ik gebruik het vaak als ik een nieuw nummer wil opzoeken om te downloaden, eerst luisteren op Spotify en de rest mogen jullie zelf invullen bloos.gif Het grote voordeel is dat je niet van die crap hebt zoals bij Youtube. Geluidskwaliteit is ook geweldig.

Ook krijg je mooie covers van andere bands, zoals deze toen ik Guns N Roses op zocht

Bewerkt: door Gijsso
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...