Jump to content

Rockstar: 'Slechte ouders kopen onze games voor hun kinderen'


Cylas

Recommended Posts

Rockstar: 'Slechte ouders kopen onze games voor hun kinderen'

23 mei. 2010 13:44 / Gewijzigd 23 mei. 2010 14:16 / Door: Michel Musters / 24 reacties / Bron: BBC

Ouders die games van Rockstar kopen voor hun kinderen zijn slechte opvoeders. Dat meldt Lazlow Jones, een ontwikkelaar van Rockstar en tevens de stem van radio-dj Lazlow in de Grand Theft Auto-games.

Op de vraag hoe Jones het ervaart dat games zoals Grand Theft Auto beschuldigd worden van het opwekken van geweld bij jongeren, antwoordt hij: "Onze games zijn niet gemaakt voor jonge mensen. Als je een ouder bent en één van onze games voor je kinderen koopt, ben je een verschrikkelijke opvoeder. We maken onze games voor volwassenen omdat wij volwassen zijn. Er zijn al genoeg games voor kinderen die we niet willen spelen. We willen ook films en televisie zien met volwassen thema's en dat proberen wij ook te doen met onze games.

Sopranos

Jones denkt wel dat Rockstar-games het politiek correcte klimaat binnen de game-industrie veranderen. "Rockstar heeft een hoop grenzen verlegd door de kunst te maken die ze graag willen maken. Als je een donker misdaadverhaal maakt met geweld en slecht taalgebruik noem je het The Sopranos en krijg je een hoop prijzen. Maar als je hetzelfde met een game doet dan krijg je organisaties achter je aan. Sinds Grand Theft Auto IV uit kwam en er veel positieve recensies waren van grote uitgaves die meldden dat dit kunst is, zijn de morele restricties gaandeweg verdwenen."

Rockstar heeft afgelopen week hun nieuwe game, Red Dead Redemption, uitgebracht. In de game bevindt de speler zich in het Wilde Westen en is hij vrij om te kiezen hoe hij diverse opdrachten uitvoert. Spelers kunnen zowel een bejubelde als een gevreesde cowboy worden.

Bron: Gamer.nl

Leuk dat 'ze' dit zelf zeggen. Aangezien veel mensen die Rockstar games spelen jonger zijn dan 18. Denk je dat het moeilijker wordt om volgende gta's te krijgen?

Cylas

P.S. Waarom hier? veel mensen met gta

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 32
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Twister24

    2

  • vice infernusX

    2

  • Tommy-Vercetti

    2

  • Cylas

    2

Originele bron: http://news.bbc.co.uk/newsbeat/hi/technology/newsid_10130000/newsid_10136300/10136311.stm

Goed punt dat ook eens naar de ouders wordt gewezen. dat een 16 jarige GTA speelt kan nog. Maar soms zie ik echt 8 jarige met de meest verschrikkelijke spellen. Waarbij de ouders het dan hebben gekocht. Aangezien kinderen best wel beïnvloedbaar zijn, maar zeker ook nachtmerries kunnen krijgen, lijkt opvoeden/bescherming mij nog steeds een taak voor de ouders.

Zolang ze maar geen 'kinder'games (alle leeftijden) voor volwassenen verbieden ben ik blij. Kan ik lekker games als LittleBigPlanet met andere blijven spelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Originele bron: http://news.bbc.co.uk/newsbeat/hi/technology/newsid_10130000/newsid_10136300/10136311.stm

Goed punt dat ook eens naar de ouders wordt gewezen. dat een 16 jarige GTA speelt kan nog. Maar soms zie ik echt 8 jarige met de meest verschrikkelijke spellen. Waarbij de ouders het dan hebben gekocht. Aangezien kinderen best wel beïnvloedbaar zijn, maar zeker ook nachtmerries kunnen krijgen, lijkt opvoeden/bescherming mij nog steeds een taak voor de ouders.

Zolang ze maar geen 'kinder'games (alle leeftijden) voor volwassenen verbieden ben ik blij. Kan ik lekker games als LittleBigPlanet met andere blijven spelen.

Ik ben het er wel op zich mee eens, mits de 16 jarige nog verantwoordelijk gedrag vertoont (oftewel het gescheiden houden van acties, etc. in / uit GTA en real life).

Mijn ouders laten mij gewoon m'n gang gaan. Mij kennende zal ik nooit veranderen. ;)

Het viel wel te verwachten dat Rockstar dit ooit zou zeggen. Ze krijgen al best wel lang commentaar op hun spellen van (bezorgde) ouders en zo. Niet dat ze nu minder commentaar zullen krijgen...

Bewerkt: door SnelheidsManiak
Link to comment
Delen op andere websites

Mijn ouders hebben er geen moeite mee.

Want ik leef als een 18-jarige in het lichaam van een 14-jarige :7

Bovendien laat ik de verschrikkelijke dingen nooit aan mijn ouders zien :$ :7

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn ouders hebben er geen moeite mee.

Want ik leef als een 18-jarige in het lichaam van een 14-jarige :7

Bovendien laat ik de verschrikkelijke dingen nooit aan mijn ouders zien :$ :7

Zo ben ik ook :puh:

Ik kan me voorstellen dat 8 jarige kinderen(of jonger)van GTA nachtmerries kunnen krijgen

sommige ouders zijn dan ook heel onverantwoorelijk om hun kinderen zo'n spel als GTA IV te geven

Mijn ouders hadden er in het begin toen ik San Andreas wilde kopen ook problemen mee maar ik wist ze te overtuigen toen ik vertelde dat de meeste jongens in mijn groep wel San andreas speelden :*D

Ik wist wat er ging komen in de 2e missie van Stubbs met die piem...penis dus zorgde ik er exta goed voor dat mijn ouder die cutscene niet toevallig zouden zien

Link to comment
Delen op andere websites

Nu jullie het hebben over 8jarige kinderen, de overburen hebben 2 kinderen van 7 en die vinden GTA helemaal fantastisch. Ik heb niet het idee dat ze er nachtmerries van krijgen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het eigenlijk tamelijk hypocriet. Hun markt bestaat voornamelijk uit kinderen onder de 18. Ben het ermee eens dat je, als ouder zijnde, onder bijvoorbeeld 14 niet een GTA spel moet geven. Maar de markt van R* is voornamelijk tussen 14 en 20 schat ik zo (zie leeftijden op dit forum), dus dan is het in mijn ogen een beetje hypocriet om te zeggen "dat is niet onze doelgroep"...

Link to comment
Delen op andere websites

Andere kant van het verhaal is toch wel dat PEGI de games van Rockstar een rating meegeeft die vaak (GTA, MAX PAYNE, RDR) boven de 18 jaar grens ligt. Volledig terecht, als je kijkt naar de inhoud van de games. Maar daar stopt dan ook de verantwoordelijkheid van Rockstar zelf. Het is totaal onnodig om een artikel als dit uit te brengen.

In Nederland was de politiek op weg om PEGI als meer dan een richtlijn te gaan bestempelen. Dat is nu namelijk nog het geval; het is dan ook aan degene achter de kassa om te beslissen of jij een game meekrijgt of niet. De wat grotere winkelketens hebben alreeds in een convenant hierover afspraken gemaakt, en gaan PEGI wél als leidend hanteren. Zo komt het dat het meer moeite kost om een game met een 18+ rate bij Maxeda bedrijven zoals V&D, Dixons etc. en Bart Smit e.d. te kopen. Maar bijvoorbeeld Game Mania neemt geen deel in dit convenant, waardoor je daar als 13 jarige nog prima je GTA kan kopen.

Aangezien we nu een demissionair kabinet hebben, zal er hierover nu zo snel geen wetswijziging komen. Maar aangezien de game industrie inmiddels behoorlijk volwassen is geworden, is het een kwestie van tijd totdat PEGI hier in Nederland een in de wet voorgeschreven norm wordt. Vanaf dat punt gaat het strafbaar worden voor winkeliers om 18+ games aan minderjarigen te verkopen, en geen enkele winkelier die hiervoor een boete gaat riskeren.

Op zich is het niet zo vreemd dat Rockstar nu wel een uitspraak als dit durft te doen. Tenslotte is het lang geleden dat de eerste groep gamers verslaafd raakte aan hun grootste franchise "Grand Theft Auto". Het is dertien jaar geleden dat de eerste Grand Theft Auto uitkwam, dus de meeste hardcore fans zijn laten we zeggen al grofweg zo'n tien jaar bezig met de GTA games. Laat in die tijd de gemiddelde gamer rond de 10, 12 jaar zijn geweest: Dat betekent dat Rockstar er dus wel vanuit kan gaan dat de harde kern van de GTA fans inmiddels volwassen is geworden. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Ik speel al sinds mijn 8e GTA, en mijn broertje sinds zijn 6e, en we hebben nog nooit iets nagedaan, en er nog nooit nachtmerries van gekregen. Bij mij broertje is dat al helemaal speciaal omdat die een vorm van ADD heeft waardoor hij vlug iets nadoet.

Link to comment
Delen op andere websites

Persoonlijk vind ik het comment van Dutchy niet helemaal waar... (Sorry Dutchy :D)... Vind het een beetje raar om te zeggen: Als bepaalde mensen jou spel kopen dan is dat je doelgroep. Als ik een verslag schrijf en ik denk er vooral volwassenen er een plezier mee te doen, maar uiteindelijk kopen vooral jongeren het, dan betekend dat niet dat de jongeren mijn doelgroep zijn, het is in eerste instantie bedoelt voor de volwassenen...

Natuurlijk, Rockstar heeft als voornaamste klanten mensen tussen de 14 en 20, veel ouder zal het vaak(!) niet worden, jonger komt wel voor. Maar nu zeg jij, dat Rockstar dan maar moet zeggen dat hun doelgroep(waarmee ik de doelgroep bedoel waar zij zelf in eerste instantie hun games op richten en waar zij hun game eigenlijk voor maken) ook tussen de 14 en 20 jaar ligt. Ik vind dat niet echt redelijk.

Ik heb heel erg het gevoel dat Rockstar een van de weinige game producenten is die écht de bedoeling om een hele goede game neer te zetten, ook al proberen ze natuurlijk ook gewoon veel geld te verdienen... Je kunt veel van Rockstar vinden, maar ze hebben tot nu toe niet echt een game neergezet die echt een grote flop is geworden omdat ze er niet genoeg aandacht aan hebben besteed(Kijk naar Chinatown Wars en de Stories, meesterlijke spellen)...

Wat dat hiermee te maken heeft? Nou.. Ik vind het dus meer dan logisch als het echt zo is dat ze hun games(en dan bedoel ik vooral GTA en Red Dead Redemption) eigenlijk echt voor 18+ maken, maar dat die ouderen de games juist niet zo veel kopen. In Nederland is het zo dat de kopers vooral 14-20 jaar zijn, maar ik kom op Multiplayer voornamelijk mensen tegen van 17 tot 35...

Een doelgroep is voor mij iets anders dan de groep klanten die het spel echt kopen: Als doelgroep bedoeld Rockstar hier volgens mij meer dat ze het spel éigenlijk voor volwassenen maken(18-35 lijkt mij), maar dat die groep overstemt wordt door een jonger publiek... Dit kun je ook concluderen aan de vele verwijzingen naar sex in het spel. De meeste mensen van 12 tot 15 jaar zullen de meeste grapjes echt niet snappen, dus als Rockstar zich vooral op die groep zou richten "omdat dat lekker verkoopt", dan zouden die grapjes er niet ingestopt worden lijkt mij (zou namelijk tijdverspilling zijn)...

Ik ben het er ook volkomen mee eens dat ouders die GTA gaan kopen voor kinderen van 8 jaar(zie met welke leeftijd een paar mensen hierboven begonnen met GTA) echt slecht bezig zijn. 14 jaar is in mijn ogen over het algemeen(enkele uitzonderingen daargelaten) toch echt wel de minimum leeftijd waarbij je je kind zonder veel problemen GTA kan laten spelen... Ik speel het zelf trouwens vanaf m'n 10e ofzo, en ik denk niet dat het mij veel goed heeft gedaan: Ik ben veel minder vatbaar voor bepaalde dingen, en dat is op een bepaalde manier ook niet goed... (Bijvoorbeeld die reclames met verwaarloosde dieren in nood: Ik kan daar rustig naar kijken(wel met veel medelijden), maar of dat nou echt hoort te zijn bij een mens...)

@Hieronder: Ik zei ook de meeste grapjes... Waarmee ik dus ook bedoel "de meeste mensen" :puh:

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

@hieboven: Ik snap de grapjes dus echt wél :puh: .

Ik ben twaalf en ook ik speel zéér graag GTA. Mijn ouders weten gewoon dat ik niet snel beïnvloed ben. Ik zal echt niet de hele dag mensen willen vermoorden, of politie achter me aan willen krijgen (integendeel zelfs). En oorspronkelijk heb ik GTA alleen maar om te free-roamen, een beetje te rondrijden en te stunten. Maar het zou ook kunnen komen omdat ik een redelijk gezond verstand heb (VWO-niveau), want mijn vriend op het VMBO-Basis is zeer aggresief en hatelijk geworden nadat ie GTA kreeg aan het begin van het jaar. Ik zelf speel GTA al sinds mijn zevende en op mijn negende/tiende kwam ik er pas achter dat het een geweldspel is (ik deed ook nooit missies). En toen vond ik het ook niet meer zo leuk. Ik dacht namelijk dat GTA een racespel was :puh: . Maar na mijn verjaardag (11e) kreeg ik weer wat zin in GTA. Ik begon toen al een beetje een puber te worden (serieus, ik werd echt heel vroeg puber). En tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een hekel aan COD: MW2 of Battlefield: Bad Company, maar Just Cause 2 en Saints Row 2 vind ik wel leuk. Mijn genre is dus echt Free Roam Actie/Race.

Bewerkt: door LSDesign
Link to comment
Delen op andere websites

ik ben nu 15, ik kocht GTA SA eens een keer bij de media markt en me moeder stond achter me, ie vrouw achter de kassa, mag hij dit van u kopen, me moeder ja is goed hoor, ze wist niet echt wat gta was, en later was ik bezig met zo'n missie waarbij je met een mes kelen van mensen door snijdt enzo, dat vond ze dan een beetje vreemd, maar nu vind ze het zelf ook wel leuk om af en toe in GTA IV, een beetje mensen dood te schieten of dood te slaan, ik word er nou niet echt aggresief van ofzo, ik denk dat het echt aan de persoon zelf ligt, dat de ouders het spel kopen, dat snap ik dan niet helemaal,dan lijkt het alsof je je kind aanmoedigt ofzoiets, ik vind het wel leuk om mensen dood te schieten maar alleen in-game, in het echt zou ik zoiets nooit doen , maar je hebt altijd mensen die zo'n idee eigelijk wel spannend vinden, maar dan ben je niet helemaal goed in je hoofd,

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...