Jump to content

Mijn processor overclocken

Recommended Posts

Geplaatst:

Beste,

Ik zou graag mijn processor overclocken, maar ik weet niet goed hoe.

Dit zijn de systeem eigenschappen die de pc heeft die ik wil overclocken.

Rapport van Steve's computer

Uitgevoerd op 4/06/2010, 1:34:40

[table=border] computer.gifComputer|Fabrikant:|System Manufacturer  

|Computermodel:|System Name  

|Computernaam:|STEVE-6DFCA1E54  

|Systeemtype:|x86 (32-bits) systeem  

empty.gif   

motherboard.gifMoederbord|Fabrikant:|ASUSTeK Computer INC.  

|Model:|A7V8X-X  

|BIOS Fabrikant:|Award Software, Inc.  

|BIOS Model:|Award Modular BIOS v6.0, versie ASUS A7V8X-X ACPI BIOS Revision 1008  

|Aansluitingen:|PCI 1 (Vrij), PCI 2 (Vrij), PCI 3 (Vrij), PCI 4 (Vrij), PCI 5 (Vrij), PCI 6 (Vrij), AGP (Gebruikt)  

|Poorten:|PRIMARY IDE/HDD (Geen), SECONDARY IDE/HDD (Geen), FLOPPY (Geen), USB1 (USB), USB2 (USB), USB3 (USB), USB4 (USB), USB5 (USB), USB6 (USB), PS/2 Keyboard (Toetsenbord), PS/2 Mouse (Muis), Parallel Port (Parallel), Serial Port 1 (Serieel), Serial Port 2 (Serieel), Joystick Port (Joystick), MIDI Port (Midi), Line In Jack (Audio), LAN-000EA6739A41S (Netwerk)  

empty.gif   

processor.gifProcessor|Model:|AMD Athlon XP 2600+  

|Kloksnelheid:|1150 MHz  

|Socket & Cache(s):|SOCKET A, 512 KB L2 Cache  

empty.gif   

memory.gifGeheugen|Grootte:|768 MB RAM  

|Type(s):|256 MB RAM (DRAM, DIMM), 256 MB RAM (DRAM, DIMM), 256 MB RAM (DRAM, DIMM)  

empty.gif   

harddisk.gifHardeschijf|Bestandstype(s):|NTFS (C:)  

|Grootte:|76,32 GB (76,32 GB (C:) )  

|Vrije ruimte:|62,25 GB (62,25 GB (C:) )  

empty.gif   

drives.gifStations|Type(s):|A: 3,5-inch diskettestation, C: Lokale vaste schijf, D: CD- of DVD-ROM station, E: CD- of DVD-ROM station  

|Model(len):|A: Onbekend, C: Maxtor 6Y080P0 IDE, D: HL-DT-ST CD-RW GCE-8525B, E: AOPEN CD-RW CRW4048  

empty.gif   

soundcard.gifGeluidskaart|Fabrikant:|Realtek  

|Model:|Realtek High Definition Audio  

empty.gif   

videocard.gifVideokaart|Model:|NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)  

|Beeldprocessor:|GeForce4 MX 440 (0x0171)  

|Geheugengrootte:|64 MB VRAM  

|Stuurprogramma:|nv4_disp.dll, versie 6.14.10.5673  

empty.gif   

display.gifBeeldscherm|Fabrikant:|(Standaardbeeldschermtypen)  

|Model:|Plug en Play-monitor  

|Schermresolutie:|1152x864 (Normaal 4:3 XGA+)  

|Kleurdiepte:|32-bits  

|Frequentie:|60 Hz  

empty.gif   

mouse.gifMuis|Fabrikant:|(Standaard-systeemapparaten)  

|Model:|USB-HID  

|Aantal knoppen:|3  

|Aansluiting:|USB  

empty.gif   

keyboard.gifToetsenbord|Model:|Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord  

|Type:|Uitgebreid (101 of 102 toetsen)  

|Functietoetsen:|12  

empty.gif   

networkcard.gifNetwerkkaart|Model(len):|VIA Compatable Fast Ethernet Adapter (), TL-WN321G USB Wireless Adapter (Ethernet 802.3)  

|Adressen:|IP: 78.21.249.33, MAC: 00:25:86:EB:E8:71, DHCP: 195.130.137.1  

empty.gif   

directx.gifDirectX|Versie:|9.0c  

empty.gif   

operatingsystem.gifBesturingssysteem|Naam:|Microsoft Windows XP Home Edition  

|Versie:|5.1.2600  

|Service Pack:|Service Pack 3     [/table]

info.gifGegenereerd door fkinfotl.gifFlitskikker InfoTool (Versie 3.1.0.136)

M.v.g

Geplaatst:

waarom zou je die uberhaupt willen overclocken?

Eigenlijk gewoon voor de fun, zodat ik weet of het ook echt werkt en veilig is, zodat ik het binnenkort misschien bij een andere pc ga doen :)

Maar binnenkort ga ik een nieuwe behuizing + moederbord kopen, waarop ook een AMD Athlon X3 processor zit, dus die moet eigenlijk niet meer overclocked worden, dus ik wil het gewoon bij deze uit verveling doen :)

Geplaatst:

Je moet gewoon in het BIOS van je computer gaan, en daar de FSB snelheid verhogen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog die is bij een Athlon. Ik zou beginnen met stapjes van 5 Mhz omhoog. Elke keer nadat je 5 Mhz omhoog bent gegaan op de FSB zal je processor enkele tientallen Mhz sneller zijn. Maar ook je geheugen e.d. zal sneller zijn, omdat het allemaal is aangesloten op de "base clock".

Je zal elke keer nadat je een dergelijke verhoging hebt toegepast de computer moeten testen op stabiliteit. Download het programma prime95, samen met een temperatuur sensor zoals bijvoorbeeld SIW, Speedfan of Corefan en houd de temperatuur in de gaten. Max 55/60 onload prime. Draai prima 95 eerst maar voor een half uur á drie kwartier. Als je het eerste half uur doorkomt met prime, is je systeem 9 van de 10 keer stabiel.

Doe dit net zo lang tot de computer niet meer stabiel is en hij uitvalt, of een error/BSOD geeft en ga dan weer een stapje van 5 Mhz terug. Nu zul je Prime95 zeker 10 uur moeten laten draaien om er echt helemaal zeker van te zijn dat je systeem stabiel loopt. Is je PC ook dan nog niet helemaal stabiel, zul je weer een stapje terug moeten gaan.

Zoek anders eens op google naar meer en uitgebreide tutorials specifiek voor jouw processor.

BTW: Als je een merk PC hebt, kun je niet overclocken. Dat is namelijk door de fabrikant (Acer, Dell etc.) beveiligd.

Geplaatst:

Je moet gewoon in het BIOS van je computer gaan, en daar de FSB snelheid verhogen. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog die is bij een Athlon. Ik zou beginnen met stapjes van 5 Mhz omhoog. Elke keer nadat je 5 Mhz omhoog bent gegaan op de FSB zal je processor enkele tientallen Mhz sneller zijn. Maar ook je geheugen e.d. zal sneller zijn, omdat het allemaal is aangesloten op de "base clock".

Je zal elke keer nadat je een dergelijke verhoging hebt toegepast de computer moeten testen op stabiliteit. Download het programma prime95, samen met een temperatuur sensor zoals bijvoorbeeld SIW, Speedfan of Corefan en houd de temperatuur in de gaten. Max 55/60 onload prime. Draai prima 95 eerst maar voor een half uur á drie kwartier. Als je het eerste half uur doorkomt met prime, is je systeem 9 van de 10 keer stabiel.

Doe dit net zo lang tot de computer niet meer stabiel is en hij uitvalt, of een error/BSOD geeft en ga dan weer een stapje van 5 Mhz terug. Nu zul je Prime95 zeker 10 uur moeten laten draaien om er echt helemaal zeker van te zijn dat je systeem stabiel loopt. Is je PC ook dan nog niet helemaal stabiel, zul je weer een stapje terug moeten gaan.

Zoek anders eens op google naar meer en uitgebreide tutorials specifiek voor jouw processor.

BTW: Als je een merk PC hebt, kun je niet overclocken. Dat is namelijk door de fabrikant (Acer, Dell etc.) beveiligd.

Bedankt :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...