Jump to content

xp instaleren


bert.b

Recommended Posts

hallo

ik heb een windows vista maar ik wil er xp opzetten.maar als ik de cd er in doe en op xp installeren klik dan zegt ie : vanwege compatibiliteit problemen

kan dit niet uitgevoerd worden. of zo iets wat kan ik er aan doen?

Bewerkt: door bert.b
Link to comment
Delen op andere websites

Opstarten vanaf de CD rom en op die wijze XP installeren.

Je kunt opstarten vanaf een CD door deze in je PC te doen en hem opnieuw op te starten. Nu zal je een scherm krijgen met "Klik op een toets als u de computer van de CD wilt opstarten. Druk dan op een toets.

Krijg je dat scherm niet, moet je eerst de boot device priority in het BIOS instellen. Ga hiervoor in je BIOS (vaak met DEL of F5, direct zodra je de PC aanzet) en snuffel even rond tot je iets met boot prioriteit tegen komt. Zet dan je CD drive bovenaan, gevolgd door je HDD. Nu zal je computer eerst kijken of er een bootable CD in je station zit, in plaat van dat hij direct vanaf de HDD gaat booten.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Opstarten vanaf de CD rom en op die wijze XP installeren.

Je kunt opstarten vanaf een CD door deze in je PC te doen en hem opnieuw op te starten. Nu zal je een scherm krijgen met "Klik op een toets als u de computer van de CD wilt opstarten. Druk dan op een toets.

Krijg je dat scherm niet, moet je eerst de boot device priority in het BIOS instellen. Ga hiervoor in je BIOS (vaak met DEL of F5, direct zodra je de PC aanzet) en snuffel even rond tot je iets met boot prioriteit tegen komt. Zet dan je CD drive bovenaan, gevolgd door je HDD. Nu zal je computer eerst kijken of er een bootable CD in je station zit, in plaat van dat hij direct vanaf de HDD gaat booten.

dat werkt niet. ik wil hem gaan formateren met een ms dos opstartdiskette.als ik hem dan opstart dan moet je fdisk intypen. maar dan geeft hij aan : bad command or file name.hoe kan dat?

Bewerkt: door bert.b
Link to comment
Delen op andere websites

Opstartdiskette? Waar ben je toch allemaal mee bezig. Je hebt geen diskette nodig voor de installatie van XP. Leg eens duidelijk uit wat je gedaan hebt.

ik hed de xp cd er in gedaan.en de coputer opnieuw opgestart.er kwam geen scherm met de vraag of ik hem via de cd wilde opstarten.toen heb ik hem in het bios menu geprobeert als primary master toen gaf hij aan: primary master drive fails.toen dacht ik mischien kan ik hem met een opstartdiskette formateren.maar dat werkt ook niet het lijkt wel of die computer alles blokkeert als ik xp erop probeer te zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Heb je dan wel goed gekeken en inderdaad je CD drive als eerste gezet. Het kan best zijn dat je USB als eerste hebt gezet. Die worden vaak aangeduid met removable device en veel mensen denken dan (logisch) dat het de CD drive is. Een CD is immers ook removable.

Link to comment
Delen op andere websites

Heb je dan wel goed gekeken en inderdaad je CD drive als eerste gezet. Het kan best zijn dat je USB als eerste hebt gezet. Die worden vaak aangeduid met removable device en veel mensen denken dan (logisch) dat het de CD drive is. Een CD is immers ook removable.

[/

er stond cd rom en die heb ik toen als primary master gezet.

Link to comment
Delen op andere websites

Opstartdiskette? Waar ben je toch allemaal mee bezig. Je hebt geen diskette nodig voor de installatie van XP. Leg eens duidelijk uit wat je gedaan hebt.

ik hed de xp cd er in gedaan.en de coputer opnieuw opgestart.er kwam geen scherm met de vraag of ik hem via de cd wilde opstarten.toen heb ik hem in het bios menu geprobeert als primary master toen gaf hij aan: primary master drive fails.toen dacht ik mischien kan ik hem met een opstartdiskette formateren.maar dat werkt ook niet het lijkt wel of die computer alles blokkeert als ik xp erop probeer te zetten.

Jongeman, waar ben je mee bezig? Verander onmiddelijk de master/slave settings naar het origineel, en zoals hierboven al aangegeven, de boot order veranderen. Hier wat info over wat er mis kan gaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

Link to comment
Delen op andere websites

Primary master is volgens mij iets heel anders. Je moet "Boot Order" of "Boot Sequence" of iets in die richting hebben.

dat is gelukt ik heb hem op kunnen starten met de cd. toen heb ik een deel van de installatie gedaan maar toen moest hij opnieuw worden opgestart worden. het vervolg van de setup werd geladen en kwam er in beeld: onherstelbare fout.

Link to comment
Delen op andere websites

ik adviseer je gewoon om het door een expert te laten doen. Jij weet absoluut niet waar je mee bezig bent, je bent gewoon in staat om, terwijl je alleen maar xp aan het installeren bent, je huis in de fik te steken

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Wel, je kan xp niet installeren als er vista op zit, zonder eerst vista er volledig af te gooien, omgedraaid dan weer wel, als je xp erop hebt kan je er makkelijk vista op zetten.

ik heb een meesterlijk idee voor je. Lees god want hij is cht goed, oke hier komt hij...

lees het topic eens door

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...