Jump to content

Systeem voor auto in de zon


Mythbuster

Recommended Posts

Jullie kennen allemaal de krantenberichten van baby's en honden die in een snikhete auto vergeten worden en daardoor een verschrikkelijke, horror-film achtige dood sterven... Iedereen denkt bij zichzelf "wat stom, dat zal mij nou nooit overkomen".. Zo dacht ik ook, tot vandaag.

Vandaag is mijn eigen hond overleden doordat iemand van ons gezin(ik niet, daar ben ik al heel dankbaar voor, anders had ik mezelf wat aangedaan..) hem vergeten is uit de auto te halen in de brandende zon... Oud papier-bakken werden eerst even binnen gezet, en toen is de hond vergeten.. 10 minuutjes later wilden we naar de mediamarkt gaan en lag mijn lieve Dodger dood op de voorstoelen. Zelf raakte ik helemaal in paniek, en zo voel ik me nog steeds. Verschrikkelijk... Ik ben er kapot van, dat onze hond zo heeft moeten lijden. Waarom post ik dat hier?

Ik heb hierover een vraag... Bestaat er een systeem dat dit tegengaat? Bijvoorbeeld iets dat controleert of er een gewicht op de stoelen rust, en als je met dat gewicht op de stoel de auto uit zet (of eventueel als hij afsluit), er een alarm buiten de auto gaat loeien, en daarbij(nog belangrijker): de airco gelijk inschakelt, zodat de temperatuur in de auto niet boven bijvoorbeeld 23 graden stijgt...

Lijkt me dat zoiets moet bestaan(want zo moeilijk is het niet), maar ik kan er niets over vinden op Google...

EDIT: Neem het me overigens niet kwalijk als dit verkeerd staat of zo... Ik ben best wel in de war hierdoor, omdat ik natuurlijk zielsveel van mijn hond hield en ik niet kan geloven dat hij nu weg is, op een verschrikkelijke manier...

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

De technologie van deze tijd is hier allang toe in staat, alleen de reden dat dit niet gedaan word is eigenlijk voor de hand liggend, het zuigt als een malle de accu leeg, doodsoorzaak nummer 1 van oudere auto's. Ook hebben andere mensen een kratje bier op hun stoel staan, wat toch al wel wat weegt, moet dan die airco als een malle gaan draaien om je kratje bier koel te houden?

In onze auto hebben wij een alarm systeem dat werkt d.m.v warmte sensoren, komt er een dief in de auto zitten terwijl die op slot (met alarm aan) staat, dan gaat het alarm af. Deze alarmsystemen bestaan dus wel, alleen zitten meestal niet bij de 'basis' versies van auto's maar zijn meerprijs. Aangezien er niet genoeg vraag naar is, zit het dus niet standaard in een auto.

Gecondoleerd voor je hond trouwens ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Zeg nou zelf... Heb jij liever dat je systeem de accu leeg zuigt om een kratje bier, en vervolgens, na veel gedoe om de accu op te laden, jouw baby of hond redt...

Of dat jou airco niet aanslaat bij je kratje bier en vervolgens jou baby laat stikken.... Ik zou toch liever 6 keer per jaar de accu opladen om niets en dat de 7e keer mijn kind gered zou worden met dit systeem dan dat ik m'n kind zou verliezen...

Daarbij zet je je kratje bier meestal achterin, en niet op de achterbank. Achterin zou een systeem met warmtesensor(die dus kijkt of er een levend wezen in de achterbak zit) in combinatie met druksensoren dus ook gewoon werken...

Best raar dat dit niet bestaat....

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om nieuwe ramen in de auto te laten plaatsen die beslist geen warmte doorlaten, waardoor de auto nog bijna even koel is als toen je hem een uur geleden in de zon liet staan. Maar ik weet niet of dit mogelijk is, mijn fantasie is best groot, maar je weet maar nooit met de technologie van tegenwoordig. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om nieuwe ramen in de auto te laten plaatsen die beslist geen warmte doorlaten, waardoor de auto nog bijna even koel is als toen je hem een uur geleden in de zon liet staan. Maar ik weet niet of dit mogelijk is, mijn fantasie is best groot, maar je weet maar nooit met de technologie van tegenwoordig. :Y

Is niet of nauwelijks mogelijk. Het grootste gedeelte van een auto is metaal, dat neemt heel goed de warmte op.

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom leg je niet op de ruit zo'n zonnescherm en lak je je auto wit? Dan is de warmte toch wel een beetje minder.

Dat zou je dan elke keer (dat er een dier/baby o.i.d. bij is) moeten doen. Plus dat je dat ook kan vergeten.

Link to comment
Delen op andere websites

Precies, zoiets is ook te vergeten. Ik weet zelf ook zeker dat ik zonder systeem om dit te voorkomen nooit meer een hond zou willen, omdat er anders nog steeds de kans bestaat dat dit nog een keer gebeurd, en dat vind ik gewoon te erg... Sowieso heb ik nu een beetje zoiets dat als dit je overkomt, dan ben je het niet waard om nog een keer een hond te bezitten...

Vind het ook verschrikkelijk dat ik dit niet goed kan maken met m`n hond, zo gek als het ook klinkt... Voel me als deel van dit gezin echt schuldig, omdat ik gewoon niet wil weten hoe hij zich gevoeld moet hebben in de auto. Waarschijnlijk is dat niet echt te begrijpen als je dit zelf niet meegemaakt heb...

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Hou oud is die hond eigenlijk? Kan het niet gewoon een combinatie van warmte + ouderdom zijn geweest ofzo? 10 minuten vind ik namelijk nogal kort om iemand de dood in te laten branden (bij wijze van spreken dan).

En die systemen die jij bedoelt, die kan je vast wel in je auto laten monteren, de technologie is al zo ver, maar het kost je wel veel geld. En het gebeurd zoooo vaaak dat mensen een kratje bier (of iets anders dat zwaarder/even zwaar is als een hond) gewoon op de stoel neerzetten. Een hond en een baby kunnen in sommige gevallen vele male lichter zijn dan een kratje bier, dus dan moet je met hitte gevoelige shit gaan werken, en dat kost geld.

Kortom: Het bestaat vast wel, je moet er alleen wat flappen voor neerleggen.

Link to comment
Delen op andere websites

Nou ja het punt is dus dat hij pas 4 jaar oud was, en hij was perfect gezond. Auto stond echter in de volle zon... Misschien was het langer dan 10 minuten, maar echt niet meer dan 20... Temperatuur was waarschijnlijk al snel naar de 50-60 graden gegaan...

zal toch nog is verder zoeken naar zo'n systeem.. Het gaat er eigenlijk meer om of het bestaat of niet omdat het zo vaak voorkomt dat er zoiets gebeurd, aangezien wij voorlopig geen hond meer nemen zullen wij het niet kopen...

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, er is geen systeem voor, teminste, daar speciaal voor

Eigenlijk is het vrij simpel, koop een Auto-Alarm met Interieur Sensor

Dat heeft m'n vader ook op de auto, zodra de auto dicht gaat, en die sensor ziet iets bewegen, gaat het auto-alarm meteen af ^_^

Wij hebben ook honden, maar moeten dus van te voren eerst het alarm uitzetten als ze even in de auto moeten blijven wachten..

En jah, we zijn wel eens vegeten het alarm eraf te halen met die beesten erin, ahum, dan loop je zo --> :$ naar buiten

Link to comment
Delen op andere websites

gecondoleerd met je hond, erg kut om te horen, zeker om zoiets. Het is niet jou fout, houd dat maar in je achterhoofd

Er zijn wel manieren ter isolatie, maar laten we bij het begin beginnen.

Metaal neemt heel goed warmte op uit zichzelf, deze warmte(wet van behoud van energie) moet er uiteindelijk ook weer uit, dit gaat naatr het interieur van de auto, door dit blijft de temperatuur daar binen oplopen, airco zal nouwelijks helpen op deze hoge temperaturen, de lucht word toch verwarmt door het metaal. Ik heb zelf een filmpje van top gear op mijn hyve staan

http://www.youtube.com/watch?v=ekjbc9I2yjQ

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ekjbc9I2yjQ"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ekjbc9I2yjQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Hierbij gebruiken ze zelfs nog de airco erbij die ze op zijn warmst zetten, de temperatuur is binnen no time op de 60 graden. Na 10 minuten is de temperatuur al zo hoog door heet metaal dat een airco dit niet meer tegen kan gaan, het opwarmen zal steeds sneller gaan. Om dit tegen te gaan zul je isolatiemateriaal tussen de bekleding en metaal moeten stoppen.

Deze oplossing is echter neit uti te voeren, het voegt een enorm gewicht toe aan de auto, het is duur om in een auto te stoppen(het is ahndwerk, je moet het op maat zagen en in de auto stoppen) en afaik is het vlambaar, zoiets is dus een no-go

Link to comment
Delen op andere websites

Rot voor je man. Ik heb zelf ook een hond en zou ook helemaal gek worden als hij zo'n langzame dood zou sterven. Ik kan er niet aan denken.. Héél veel sterkte en als je maar weet dat het niet jou schuld is.

Verder heb ik er echt geen verstand van eerlijk gezegd. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...