gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 (bewerkt) Heey allemaal, ik heb laatst samp opnieuw gedownload omdat ik het had verwijdert maar als ik een server kies en dan op connect klik gebeurt er niks? is dit een voorkomend probleem? VRAAG 2: Ik ben samen met een vriend een server begonnen en we hebben natuurlijk scripts nodig dus ik wil leren scripten om bewegende poorten te maken enz. Ik heb het topic al gezien van hek CMD ofzo iets maar van leren scripten is daar al ergens een tut van? Groeten Max Bewerkt: 30 juni 2010 door gamermax Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Heb je je GTA versie wel gedown/upgrade? Misschien kan je niet connecten omdat je versie van GTA.SA en de vereiste versie niet met elkaar overeenkomen. Je hebt voor SA-Mp. Versie 1.0 nodig. Je kan deze patch downloaden op: http://www.sa-mp.com/download.php . Ik heb leren scripten (voor zover ik het nu heb geleerd) door gewoon simpele dingetjes te doen. Begin bijvoorbeeld bij het lezen van script snippets (kan je vinden op de sa-mp wiki. Die tijdelijk uit de lucht is trouwens, maar hier is een back-up: http://forum.sa-mp.de/wiki_backup/wiki/Main_Page.html ). Probeer bijvoorbeeld eens een command te maken die je 10 HP geeft, of een andere skin geeft? Je hebt genoeg tutorials hier op het forum om je de basis te leren, dus lees die tutorials door, het is het zeker waard! Reageren
gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Ik heb gedowngrade ff samp getest werkte niet samp verwijdert geinstalleerd werkt ook niet En hoe moet je dan beginnen bij een HP script? Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 (bewerkt) Gebeurt er echt helemaal niks? Geen error, geen ''retrieving information'' in het spel ofzo? Raar.. Nou, om bijvoorbeeld een echt heeeel simpel commandje te maken die je HP op een bepaald cijfer zet (0-100, 0 is dood en 100 is gewoon 100% vol leven). Je hebt bijvoorbeeld: if(strcmp(cmd, "/killme", true) == 0) { if(IsPlayerConnected(playerid)) { SetPlayerHealth( playerid, 0.0 ); } return 1; } if(IsPlayerConnected(playerid)) Deze lijn kijkt of jij (player, ID is het ID dat je hebt als je in game bent bijv. 0) wel connected bent, oftewel. Ben jij wel in game? Nou natuurlijk ben jij dat, anders had jij deze command niet kunnen invoeren. Dus, gaan we naar: SetPlayerHealth( playerid, 0.0 ); Hier weer die playerid, oftewel JOU ID (bijv. 0) word op 0.0 gezet (dood dus). Dit is echt een heeel makkelijk commandje, maar het is leuk om mee te beginnen en dan steeds een stapje meer te doen. Dus bijvoorbeeld: if(strcmp(cmd, "/volhp", true) == 0) { if(IsPlayerConnected(playerid)) { new hptje; hptje = GetPlayerHealth(playerid) if(hptje < 100) { SetPlayerHealth( playerid, 100.0 ); } else { SendClientMessage(playerid, color, "Je hebt al 100% HP!"); } } return 1; } Hier kijk je of de speler (playerid = diegene die het commandje invoert) al een volle HP heeft (100%HP = 100) new hptje; hptje = GetPlayerHealth(playerid) if(hptje < 100) Zoniet, dan word je hp op 100.0 gezet. Als je al 100% hp hebt, dan zegt de console dat je al 100% HP hebt!. else { SendClientMessage(playerid, color, "Je hebt al 100% HP!"); } Bewerkt: 30 juni 2010 door 1112rutger Reageren
gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 (bewerkt) Gebeurt er echt helemaal niks? Geen error, geen ''retrieving information'' in het spel ofzo? Raar.. Nou, om bijvoorbeeld een echt heeeel simpel commandje te maken die je HP op een bepaald cijfer zet (0-100, 0 is dood en 100 is gewoon 100% vol leven). Je hebt bijvoorbeeld: if(strcmp(cmd, "/killme", true) == 0) { if(IsPlayerConnected(playerid)) { SetPlayerHealth( playerid, 0.0 ); } return 1; } if(IsPlayerConnected(playerid)) Deze lijn kijkt of jij (player, ID is het ID dat je hebt als je in game bent bijv. 0) wel connected bent, oftewel. Ben jij wel in game? Nou natuurlijk ben jij dat, anders had jij deze command niet kunnen invoeren. Dus, gaan we naar: SetPlayerHealth( playerid, 0.0 ); Hier weer die playerid, oftewel JOU ID (bijv. 0) word op 0.0 gezet (dood dus). Dit is echt een heeel makkelijk commandje, maar het is leuk om mee te beginnen en dan steeds een stapje meer te doen. Dus bijvoorbeeld: if(strcmp(cmd, "/volhp", true) == 0) { if(IsPlayerConnected(playerid)) { new hptje; hptje = GetPlayerHealth(playerid) if(hptje < 100) { SetPlayerHealth( playerid, 100.0 ); } else { SendClientMessage(playerid, color, "Je hebt al 100% HP!"); } } return 1; } Hier kijk je of de speler (playerid = diegene die het commandje invoert) al een volle HP heeft (100%HP = 100) new hptje; hptje = GetPlayerHealth(playerid) if(hptje < 100) Zoniet, dan word je hp op 100.0 gezet. Als je al 100% hp hebt, dan zegt de console dat je al 100% HP hebt!. else { SendClientMessage(playerid, color, "Je hebt al 100% HP!"); } Ik begin het al een beetje te snappen maar waar staat if dan voor en hptje? en deze tekens ;EDIT: kan dit ook? money = GetPlayerCash(playerid) Bewerkt: 30 juni 2010 door gamermax Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 (bewerkt) Hptje is in mijn voorbeeld een ''variabele'' een variabele kan eigenlijk... Tsja alles wel zo'n beetje zijn. Je ziet: new hptje, oftewel ik heb een nieuwe (new) variabele aangemaakt. Deze variabele word in het voorbeeld gewoon gebruikt als woord. Je ziet : Hptje = GetPlayerHealth(playerid); Wat hier gebeurt is: Er word een soort informatie in hptje gestopt namelijk de health (HP) van playerid (jij). Dus nu is hptje in eens de health van jou. If's is als in het Engels, dus ''als'' er /killme of /volhp word ingevoert, DAN word de command uitgevoert. De ;'s staan als een soort afsluiting van de zin, deze staan meestal alleen achter variabelen zoals hptje dus, maar ook achter functions (zoals GetPlayerHealth(playerid). De ;'s staan nooit achter een if zin, omdat hier de variabele(n) worden afgesloten door de haakjes ( ( en ) ). EDIT: money = GetPlayerCash(playerid) kan ook ja, maar letop: Je hebt wel een variabele voor money nodig dus dan word het: new money; money = GetPlayerCash(playerid); . Let op de ;'s . EDIT EDIT : GetPlayerCash(playerid); bestaat niet, woops. Het moet zijn: GetPlayerMoney(playerid)); Dus: new money; money = GetPlayerMoney(playerid)); Bewerkt: 30 juni 2010 door 1112rutger Reageren
gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 (bewerkt) tog geen dubbelpost oke ik d8 eerst money ja logisch maar cash kan ook Bewerkt: 30 juni 2010 door gamermax Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Een lijst met alle functies die je kan gebruiken staat hier: http://forum.sa-mp.de/wiki_backup/wiki/Category_Scripting_Functions.html Reageren
gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Een lijst met alle functies die je kan gebruiken staat hier: http://forum.sa-mp.de/wiki_backup/wiki/Category_Scripting_Functions.html Oke meschien is dit een rare vraag maar ik wil in samp dat er ineens ergens een brand is en dat er een oproep is voor een brand en een brandweerwagen erop af gaat zou dat kunnen? Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Oke meschien is dit een rare vraag maar ik wil in samp dat er ineens ergens een brand is en dat er een oproep is voor een brand en een brandweerwagen erop af gaat zou dat kunnen? Ehm, dit kan niet denk ik, althans. Je kan niet ''zomaar'' ergens brand hebben volgens mij, en als je er dan een brandweerwagen heen wilt hebben dan zal je deze zelf moeten besturen want met een bot zou dit heel lastig worden. Als ik jou was zou ik echt ff bij het begin beginnen en niet als een dolle met moeilijke scripts gaan werken . Reageren
gamermax Geplaatst: 30 juni 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Oke meschien is dit een rare vraag maar ik wil in samp dat er ineens ergens een brand is en dat er een oproep is voor een brand en een brandweerwagen erop af gaat zou dat kunnen? Ehm, dit kan niet denk ik, althans. Je kan niet ''zomaar'' ergens brand hebben volgens mij, en als je er dan een brandweerwagen heen wilt hebben dan zal je deze zelf moeten besturen want met een bot zou dit heel lastig worden. Als ik jou was zou ik echt ff bij het begin beginnen en niet als een dolle met moeilijke scripts gaan werken . das waar XD Reageren
Big Boss Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 if(IsPlayerConnected(playerid)) Deze lijn kijkt of jij (player, ID is het ID dat je hebt als je in game bent bijv. 0) wel connected bent, oftewel. Ben jij wel in game? Nou natuurlijk ben jij dat, anders had jij deze command niet kunnen invoeren. Wat is dan het nut van IsPlayerConnected in dat command? Over dat vuur; je kan wel explosies creëeren (CreateExplosion) en met een hoopje fakkel objecten wel een kampvuurtje maken, maar daar houdt het dan ook op. Je kan een bot ook wel een firetruck laten besturen, maar die zal dan altijd dezelfde weg afleggen, omdat je geen dynamische paden kunt maken. En dan nog een kleinigheidje: het is GetPlayerMoney i.p.v. GetPlayerCash. Reageren
1112rutger Geplaatst: 30 juni 2010 Rapport Geplaatst: 30 juni 2010 Wat is dan het nut van IsPlayerConnected in dat command? Over dat vuur; je kan wel explosies creëeren (CreateExplosion) en met een hoopje fakkel objecten wel een kampvuurtje maken, maar daar houdt het dan ook op. Je kan een bot ook wel een firetruck laten besturen, maar die zal dan altijd dezelfde weg afleggen, omdat je geen dynamische paden kunt maken. En dan nog een kleinigheidje: het is GetPlayerMoney i.p.v. GetPlayerCash. Gewoon om te proberen uit te leggen dat 'if' een alsje is, dus als dit, als dat enz. Had logischer wijs wel wat anders kunnen zijn jah . Reageren
gamermax Geplaatst: 1 juli 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 1 juli 2010 Wat is dan het nut van IsPlayerConnected in dat command? Over dat vuur; je kan wel explosies creëeren (CreateExplosion) en met een hoopje fakkel objecten wel een kampvuurtje maken, maar daar houdt het dan ook op. Je kan een bot ook wel een firetruck laten besturen, maar die zal dan altijd dezelfde weg afleggen, omdat je geen dynamische paden kunt maken. En dan nog een kleinigheidje: het is GetPlayerMoney i.p.v. GetPlayerCash. Gewoon om te proberen uit te leggen dat 'if' een alsje is, dus als dit, als dat enz. Had logischer wijs wel wat anders kunnen zijn jah . Zijn cmd commands eigenlijk moeilijk want ik weet dat je poorten open en dicht kan laten gaan met bijv. /poortopen en /poortdicht maar als je dat wil dan moet je de cordinaten hebben en dan het commandje Reageren
1112rutger Geplaatst: 1 juli 2010 Rapport Geplaatst: 1 juli 2010 Zijn cmd commands eigenlijk moeilijk want ik weet dat je poorten open en dicht kan laten gaan met bijv. /poortopen en /poortdicht maar als je dat wil dan moet je de cordinaten hebben en dan het commandje Commands zijn moeilijk, als je er nog nooit een gemaakt heb. Gewoon oefenen. Er zijn goede tutorials te vinden om te beginnen, bijvoorbeeld met /poortopen en /poortdicht. Dat staat allemaal uitgelegt. Alle gtaforum tutorials: http://www.gtaforum.nl/topic/101202-pawn-master-tutorial-list/ Tut van Sandra over poortopen/dicht: http://www.gtaforum.nl/topic/61139-tutorialobjects/ Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.