Jump to content

Batch file tutorial


R-fl3x

Recommended Posts

In deze tutorial zullen we leren hoe we een "Hello world!" laten verschijnen d.m.v. een batch bestand. Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat een batchbestand gewoonweg een simpel tekstbestand is, met batch commando's erin diens uitgevoerd wordt door een Commandprompt. Samengevat: Batch schrijven heeft niks met programmeren te maken.

Wat heb je nodig om een batchbestand te schrijven?

*Een Windows OS (maakt niet uit welke versie)

*Een Tekst Editor

Hierboven staat een "Tekst Editor" vermeldt. Dit mag MS kladblok zijn, zolang het maar geen tekstverwerker is. Ook kun je batchbestanden schrijven d.m.v.

Windows logo + R --> cmd --> edit (let echter op: dit maakt gebruik van een ander toetsenbord, namelijk qwerty!)

Nu zullen we de nodige commando's leren om Hello world! te schrijven.

CLS

cls is een commando dat vraagt om het DOS-venster volledig te clearen alvorens het volgende commando verschijnt. In praktijk verwijderd het dus alle overige woorden die niet bij het bestand horen.

Syntaxis:

cls

PAUSE

pause is het meest gebruikt als het 'einde' van een ander commando. Het laat de tekst "Druk op een toets om verder te gaan..." verschijnen en dwingt de gebruiker dit te doen.

Syntaxis:

pause

ECHO, @ en Off

Echo betekent eindelijk dat alles die erna komt afgedrukt moet worden op het scherm. Je kunt het wat vergelijken met de opdracht 'Cout' uit C++.

@ zegt de lijn niet te 'echoën' (As simple as that?).

Off weigert de gebruiker te laten kijken naar hoe het programma zich uitvoert.

Neem dat allemaal te samen, en je krijgt;

@echo off

Nu hebben we alle commando's om ons eerste programma te beginnen!

Open nu maar Kladblok of *edit.exe uit DOS-prompt.

Typ de volgende code:

@echo off

cls

echo Hello world!

pause

Sla dit op als (in kladblok, voor edit.exe, zie onderaan deze pagina) /zonder de aanhalingstekens!!/ "hello.bat" en zet 'opslaan als' op 'alle bestanden'.

Open nu een DOS-venster en typ het pad (tenzij je het in je thuismap-) waar je je bestand hebt opgeslagen.

Als alles goed gaat, krijg je nu Hello World! op je scherm getoverd.

NOTES

*EDIT.EXE:

wanneer je deze, simpele DOS text editor wil gebruiken, open je het DOS-venster en typ je;

edit hello.bat (doe maar, hij creeërt automatisch de bestandsnaam).

Wacht even, en dan krijg je een meer uitgewerkte, grafische omgeving dan het originele venster.

Merk op dat het toetsenbord verschilt (--> qwerty) van het onze (--> azerty). Als je wilt weten hoe je het qwerty tablet gebruikt, raad ik je aan om op Google afbeeldingen eens te surfen. Typ de code die je daarstraks gekregen hebt. Nu doe je

file --> save

Doe dan de rest van de stappen onder de code uit Kladblok.

Succes!

I-cer

Link to comment
Delen op andere websites

Als je de batch runt, komt er dan geen antivirus melding?

Heb jij dit?

ik niet, maar ik heb alleen maar een free-versie van AVG.

Ik heb nog geen antivirus melding gehad ;)

Wees wel zeker dat je je bestand een naam geeft die bv. nog nergens in je computer is voorgekomen.

Qwerty is hier in Nederland redelijk normaal hoor. :puh:

Belgen hebben vaak wel Azerty xD

Idd, ik ben degelijk een Belg :puh:

Bewerkt: door I-cer
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...