Jump to content

CPU temp uitlezen na 3th & 4th core unlock


KillerZero86

Recommended Posts

Ik heb zojuist mijn CPU een beetje overclocked en daarmee de 3e en de 4e kern geünlocked. Nu heeft dit 1 vervelend nadeel: ik kan in Windows in Speedfan, in SIW en in everest Home Edition niet meer de CPU temp uitlezen. Om de een of andere reden gaan die nu steeds alleen de temps van de 4 kernen opzoeken en die komen steenvast terug als 0. Als ik in mijn BIOS kijk kom ik wel een CPU temp tegen, deze is algemeen (en 35 graden). Weet iemand een dingetje of een programmaatje waarmee ik deze algemene CPU temperatuur wel weer in Windows zichtbaar kan krijgen?

Link to comment
Delen op andere websites

Kan niet. Nooit.

Wat Galiorix zegt.

Wat bedoel je KillerZero? Hoezo heb je cores zitten unlocken? Welke CPU heb je? Welk moederbord heb je? Zijn de overclocks stabiel? Waarom in godsnaam ga je tegelijk unlocken en overclocken?

Als ik jou was, zou ik eerst alles weer op default zetten (origineel aantal cores). Daarna even kijken welke CPU je hebt, en of die met een combinatie met een model moederbord kan worden geunlocked, als dat al mogelijk is. Als het mogelijk is, zou ik unlocken, en kijken met verschillende programma's of alle cores zichtbaat zijn. (Wel veel research doen, en zoeken naar welke symptomen goed, of slecht zijn). Dan lekker benchen, stresstest, om te controleren of de geunlockte cores stabiel zijn en goed werken. Daarna pas aan het overclocken gaan, waarbij je (vooral) let op de temperaturen van de heringeschakelde cores. En niet zo meteen HOPPA met 10000000% overclocken, eerst rustig stappen met de FSB van een paar MHz'tjes.

Link to comment
Delen op andere websites

AMD Phenom II x2 Black Edition, stabiliteitstest is al gedaan met prime95 en volledig goedgegaan , overclock met 500 Mhz idem dito. Max temp na 10 uur stressen is 42 graden celsius en de processor is van 2538 3DMark06 Benchmarks naar 4994 3DMark06 Benchmarks gegaan. Unlocken was mogelijk, anders had ik nu niet geünlocked, ieder programma verteld me nu dat ik 4 cores heb, inclusief de windows task manager. De cooler is een Scyte Mugen 2 Rev. B die op 1/3 van zijn max draait om deze temperatuur levend te houden, anders nog iets?

Oh ja: de multiplier is geünlocked en ik kan alleen met stappen van 100 Mhz overclocken. En Gigabyte GA-MA770T-UD3 = Mobo.

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

AMD Phenom II x2 Black Edition, stabiliteitstest is al gedaan met prime95 en volledig goedgegaan , overclock met 500 Mhz idem dito. Max temp na 10 uur stressen is 42 graden celsius en de processor is van 2538 3DMark06 Benchmarks naar 4994 3DMark06 Benchmarks gegaan. Unlocken was mogelijk, anders had ik nu niet geünlocked, ieder programma verteld me nu dat ik 4 cores heb, inclusief de windows task manager. De cooler is een Scyte Mugen 2 Rev. B die op 1/3 van zijn max draait om deze temperatuur levend te houden, anders nog iets?

Oh ja: de multiplier is geünlocked en ik kan alleen met stappen van 100 Mhz overclocken. En Gigabyte GA-MA770T-UD3 = Mobo.

Oh goed :) En de temps kun je nu wel lezen? :)

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Wel heb ik een sensor op het mobo zitten die constant 79 of 80 graden celsius aangeeft. Maargoed, ik heb gehoord dat anderen een dergelijke sensor hebben die constant -54 aangeeft, dus daar ga ik me geen zorgen over maken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 5 maanden later...

Nee. Wel heb ik een sensor op het mobo zitten die constant 79 of 80 graden celsius aangeeft. Maargoed, ik heb gehoord dat anderen een dergelijke sensor hebben die constant -54 aangeeft, dus daar ga ik me geen zorgen over maken.

Hey,

Zou je mij svp in stappen willen uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

Ik heb precies dezelfde setup, maar nadat ik in bios probeer te unlocken heeft dit geen resultaat. Het aantal cores blijft 2.

Alvast bedankt!

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Wel heb ik een sensor op het mobo zitten die constant 79 of 80 graden celsius aangeeft. Maargoed, ik heb gehoord dat anderen een dergelijke sensor hebben die constant -54 aangeeft, dus daar ga ik me geen zorgen over maken.

Hey,

Zou je mij svp in stappen willen uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

Ik heb precies dezelfde setup, maar nadat ik in bios probeer te unlocken heeft dit geen resultaat. Het aantal cores blijft 2.

Alvast bedankt!

Cores unlocken werkt niet altijd even succesvol bij elke CPU, voor zover ik weet.

Link to comment
Delen op andere websites

Cores unlocken werkt niet altijd even succesvol bij elke CPU, voor zover ik weet.

Dat weet ik, enige verschil in onze setup zou kunnen zijn is dat we een andere X2 processor hebben, ik heb namelijk de 555 versie.

Echter, als je

bekijkt valt deze processor wel degelijk te overclocken, echter gebruikt hij een ander Moederbord (Jetway HA08 AM3 socket ATX).
Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. X2's zijn in principe óf kapotte x4's of speciaal gemaakte x4's met twee cores uitgeschakelt. Als je een "kapotte" x4 hebt heb je pech en zal je de cores waarschijnlijk niet werkend krijgen. Als je een "gedowncorede" x4 hebt zal je ze wel kunnen unlocken.

Link to comment
Delen op andere websites

Problem solved :D

Ik moest in de bios bij EC Firmware Selection nog Hybrid selecteren, en Advanced Clock Calibration op Auto (laatste had ik al gedaan).

Net even Heaven gedraait, performance was al op het oog te zien bij het 'on the fly' inladen van nieuwe omgevingen, waar de X2 nogal op de kop ging (geen loading lag meer dus).

Daarna 3dMark11, dit vraagt meer van de processor dan Heaven. Temperatuur tijdens deze laatst test van de core was maximaal 42 graden celcius, mijn score is van P2808 (CPU 2330) naar P3161 (CPU 4102) gegaan. Een puntje om even te vermelden, ik heb een koeler van een X4 processor.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Wel heb ik een sensor op het mobo zitten die constant 79 of 80 graden celsius aangeeft. Maargoed, ik heb gehoord dat anderen een dergelijke sensor hebben die constant -54 aangeeft, dus daar ga ik me geen zorgen over maken.

Hey,

Zou je mij svp in stappen willen uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

Ik heb precies dezelfde setup, maar nadat ik in bios probeer te unlocken heeft dit geen resultaat. Het aantal cores blijft 2.

Alvast bedankt!

Cores unlocken werkt niet altijd even succesvol bij elke CPU, voor zover ik weet.

Klopt, meeste CPU's met 4 cores, worden gelocked omdat misschien 1 of 2 cores niet goed werken of niet stabiel zijn.

Soms heb je geluk en werkt ie naar behoren :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...