Jump to content

Killer's Overclocktopic


KillerZero86

Recommended Posts

Ik heb een geheel nieuwe PC gekocht en daarin een AMD Phenom II x2 555 Black Edition verwerkt, samen met een gigabyte GA-MA770T-UD3 moederbord, een ATI HD 5670 grafische kaart en 2x2GB Kingston ValueRAM. Black Editions zijn AMD processoren met vrijgegeven Multiplier, waardoor overclocken zo simpel wordt als aan je gat krabben. Om de vooruitgang te testen test ik eerst de stabiliteit met Prime95 en vervolgens benchmark ik alleen de CPU met 3DMark06. Ik begin met:

[table=header]Aantal kernen|kloksnelheid|CPU voltage|Punten

2|3,2 Ghz|1,350V|2538[/table]

Ik heb het ongelofelijke geluk gehad dat mijn processor is geleverd met 2 extra stabiele kernen, waardoor ik in totaal uitkom op een quadcore, terwijl ik voor een dualcore betaald heb. Klinkt prima, niet?[table=header]Aantal kernen|kloksnelheid|CPU voltage|Punten

4|3,2 Ghz|1,350V|4369[/table]

Dan kan nu het echte overclocken beginnen. Mijn BIOS staat me alleen toe om met stappen van 100 Mhz te overclocken, dus dat zijn de stappen die ik ga nemen. Hieronder alle volgende uitslagen:

[table=header]Aantal kernen|kloksnelheid|CPU voltage|Punten

4|3,3 Ghz|1,225V|4415

4|3,8 Ghz|1,400V|5347[/table]

Dit topic is een aanbouw..

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

Das dan ook een flut BIOS als je alleen in stappen van 100 Mhz kan overclocken. Bij de meeste BIOS'en kan je met stappen van 1 Mhz.

Hoe dan ook, heel veel succes. De prestatie winst van 2 naar 4 kernen is in ieder geval al heel mooi te noemen! Houd ons op de hoogte...

Link to comment
Delen op andere websites

Het komt in feite doordat ik alleen met de multiplier overclock en de FSB standaard staat afgesteld op 200 Mhz. De Multiplier gaat met halve vermenigvuldigingen (1x, 1,5x enz.) , dus 100 Mhz per stap. als ik aan de FSB ga zitten moet ik de voltages op automatisch inregelen zetten, anders blijft de BIOS zeuren dat de voltages niet optimaal ingesteld staan, wat ik ook doe. Automatisch inregelen kan betekenen dat de voltages te snel omhooggestuurd worden en dat wil ik voorkomen. Nog even kijken wat ik met het FSB ga doen, dus.

Maar ik kan dus in theorie wel met stappen van 1 Mhz overclocken.

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

Das dan ook een flut BIOS als je alleen in stappen van 100 Mhz kan overclocken. Bij de meeste BIOS'en kan je met stappen van 1 Mhz.

Een bios zou flut zijn omdat hij met stappen van 100 Mhz kan overclocken, 1 Mhz zou dan normaal zijn. Krjigen jullie nog logica op school? In stappen van 100 Mhz is toch logischer dan in stappen van 1 Mhz?

@ hieronder: Ty, nu snap ik het. :)

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Met 1 Mhz overclocken lijkt onlogisch, maar dat is het niet. Kijk: Meestal begin je bij een dergelijk AMD systeem als dit met de multiplier te verhogen. Elke keer als je dat doet krijgt de processor in totaal +100 Mhz. Dan loop je op een gegeven moment tegen een plafond aan, waarbij 100 Mhz erbij opeens te veel is. Dan zet je hem weer 100 Mhz lager. en dan ga je fine tunen. In dat geval ga je te werk met de FSB, die je met stappen van 10, 20 of zelfs 1 Mhz kan verhogen om zo precies mogelijk bij het maximale van je processor in de buurt te komen. De huis tuin en keuken overclocker zoals ik heb daar geen behoefte aan, maar doe je mee aan een competitie o.i.d. kan die ene enkele Mhz het verschil tussen winst en verlies zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Er is een bepaald punt waarop je configuratie instabiel wordt en dat punt wil je zo dicht mogelijk naderen, maar je wilt er niet overheen. Daarom: kleine stapjes.

Overigens heb ik al 0,1 volt CPU spanning minder zonder problemen op 3,3 Ghz.

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

Zeau, de tweede update! 3,3 Ghz is stabiel op 1,225 volt tegen 4415 3dMark06 CPU punten. Op naar de 3,4 Ghz!

Nice, van 2 naar 4 cores. :) En stabiel.

Domme vraag, maar kun je niet beter eerst het maximale opzoeken van je processor, daar dan wat onder zitten, kijken of dat stabiel is, en dan pas beginnen met MHz'en erbij gooien? :D Zo heb ik het gedaan.

Als dit slecht is, zeg het maar. Ik denk het niet, daarom heb ik dat gedaan =P

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

Nouja, op 1,4 volt was 3,9 Ghz nog niet stabiel. Wat is het plafon qua voltage voordat ik mijn processor in gevaar breng?

Hangt af per processor, maar daarvoor moet je de temperatuur weten....

Link to comment
Delen op andere websites

Dankzij Ikt zijn methode weer ik nu dat de muur voor mijn CPU op 3,8 Ghz ligt. Hoger is hij niet stabiel te krijgen, of ik er nu met FSB, multiplier of een combinatie daarvan naartoe klok. Best jammer, want er is nog voldoende koelcapaciteit. Wel in totaal meer dan een verdubbeling in punten t.o.v de startpositie. En da's dan wel weer lekker. Heeft iemand hier trouwens nog een goed GPU overclock programma? Want via ATI Overdrive heb je maar een beperkte ruimte.

[table=header]Aantal kernen|Kloksnelheid|CPU voltage|punten

4|3,8 Ghz|1,400V|5347[/table]

Bewerkt: door KillerZero86
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...