Jump to content

beelscherm voor editing


hermancat

Recommended Posts

hoi,

ik ben op zoek naar een rustig en stabiel beeldscherm, 22/24 inch, vnl bedoeld voor video-editing.

welk soort scherm (merk) en techniek is hiervoor het meeste geschikt? ik noem maar wat: full HD (pixels), LCD, LED?

en is het af te raden een combinatie monitor - tv te nemen?

met groet, catherman

Link to comment
Delen op andere websites

Hebben we het hier over professioneel video-editen waarbij elk verschil tussen super duper zwart en ultra super duper zwart zichtbaar moet zijn, of is dit voor plezier? Als dit voor plezier is voldoet elk normaal scherm wel, mits van een bekend bedrijf zoals Samsung. Een budget is ook wel leuk.

Overigens; voor de mensen die momenteel aan het zoeken zijn. Kijk en vergelijk bij de contrast ratio's wel de normale, en dus niet de Dynamic Contrast Ratio's. Dynamic contrast werkt namelijk zeer irritant, vooral bij donkere plaatjes. Dan lijkt alles dezelfde tint zwart te hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Als het, zoals Hayte al zei, voor het plezier is raad ik je aan om een naar een scherm uit de Samsung Syncmaster 2494 serie te kijken. Vorig jaar heb ik een Samsung Syncmaster 2494HM gekocht voor €260,- incl. verzendkosten. Ik heb er nog nooit wat mee gehad, hij heeft een 1080P resolutie verspreidt over een 24'' scherm, HDMI, DVI, VGA, ingebouwde speakers, Pivot (= kantelbaar), een ingebouwde USB-hub en contastverhouding van 1000:1 bij statisch (wat een prima beeld geeft) of 50000:1 bij dynamisch. Mooi beeld en toegankelijk voor veel apparaten vanwege de vele verschillende soorten aansluitingen.

:tu:

EDIT:

O, ja ik wou nog even zeggen dat van de contrast-ratio's vaak weinig klopt. Zo kan ik me een test van een PC-blad herrineren waarbij ze dat gingen testen met professionele apparatuur daarvoor, en meestal was het veel, maar dan ook veel lager dan wat er gezegd werd.

Bewerkt: door gta master 1
Link to comment
Delen op andere websites

ik ben even weg geweest om de plantjes water te geven. bedankt voor jullie reacties.

professioneel? ik ben bang dat dat niet in mijn butged past (pm 300,- dus die samsung past daar wel in). het zou wel wenselijk zijn. maar ik stel me al tevreden als het zwart nog voldoende nuances heeft en tekening geeft. belangrijk is een rustig beeld, anders krijg ik pijn im m'n hoofd.

je bent natuurlijk ook afhankelijk van de pixelgrootte waarmee je werkt (max toch 1900-1220). een te groot scherm heeft weinig zin want dan moet je meer afstand nemen en in een klein scherm heb je weinig overzicht. het dilemma tussen 22" en 24"?

is het een idee om met drie beeldschermen te werken: een voor de tijdlijn (breedbeeld want breed), links het preview venster en rechts de diverse hulpvensters zodat je niet telkens dat wat je nodig hebt naar 'boven' moet halen? en welke hrd/sftware heb je daar voor nodig?

zoals jullie lezen ben ik technisch niet zo op de hoogte en heb ook niet veel ervaring met deze manier van editen op beeldschermen. misschien dat iemand mij daarover nog iets meer kan adviseren?

Link to comment
Delen op andere websites

Als 300 euro het maximale budget is, dan gaat 3 schermen niet lukken. Ik zou gewoon 1 goed scherm adviseren, een 24" met minstens een Full HD resolutie.

Ik heb zelf deze; Samsung SyncMaster T240 met een resolutie van 1920*1200. Nevermind, is er kennelijk niet meer.

Link to comment
Delen op andere websites

Als 300 euro het maximale budget is, dan gaat 3 schermen niet lukken.

dat begrijp ik, ik bedoel nu een scherm voor pm 300,- maar later evt, als 3 schermen een goede werksituatie blijkt te zijn, uitbreiden. ik vroeg me af of mensen daar in het algemeen en in het bijzonder met SV, ervaring mee hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe video editing op een 24" iMac en dat lukt redelijk goed, die heeft een ingebouwd scherm. Toch is er een schermvariant, op de online Apple Store kan je schermen vinden met een hoge resolutie en goede beeldkwalitiet.

Hier heb je de link(s), want België heeft een andere versie:

België: http://www.apple.com/benl/index.html

Nederland: http://www.apple.com/nl/index.html

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...