Jump to content

Format

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hey,

ik ga nu m'n pc herinstalleren. Ik ben het beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu dat m'n laptop traag is. Ik ga 'm formateren. C'est fini!

- Mijn C schijf wordt de installatieschijf, hier is 18,5 GB ruimte. Is dit genoeg om XP te installeren? Met al die updatecrap enzow..

- Hoe formateer ik? Gewoon die XP cd erinpleuren en vanaf die schijf opstarten ofzo?

- In mijn bios staat ingesteld dat wanneer er een schijfje in m'n laptop zit, er vanaf die schijf opgestart wordt(dit leid ik af uit het feit dat wanneer ik m'n laptop wil opstarten terwijl er een DVD inzit, ik in de bios terechtkom).

- Hoe gaat dit dan in z'n werk? Kan ik dan via die schijf m'n C schijf formateren? Dus gewoon ergens klikken op formateer C schijf terwijl ik opgestart zit met die cd van XP?

- Daarna gewoon XP installeren?

- Als XP geïnstalleerd is, via Windows Update alle updates binnenhalen? (Is dit nog mogelijk? Want Windows had toch gezegd geen ondersteuning meer te geven voor Windows XP?) Als ik niet kan updaten, lees dan niet de shit die hierop volgt! Daarna met een driverprogramma alle beschikbare drivers installeren?

- Daarna m'n programma's die ik nodig heb installeren? :)

- Daarna tweaken voor extra snelheid en vista skin installeren. Dit kan ik.

- Wordt het register ook geformateerd? Ja toch? :)

- Ziet een XP code er zo uit?

XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

4 keer 5 tekens met daartussen een streepje?

Dus als ik dit allemaal doe, is m'n PC dan klaar? De D schijf blijft gewoon bestaan hé? Voor de zekerheid backup ik deze(er staat niet meer zoveel op, lang leve externe HDD!!!).

Mvg,

MP

Ik ben nu m'n knoppen aan het herstellen(losgekomen kutlaptopklavier), als dit klaar is ga ik formateren. Desnoods laat ik dit prutswerk aan m'n pcboer over.

NOTE!

- Het is van XP Pro naar XP Pro. ;)

- Op de D schijf staan geen programma's geïnstalleerd, alleen een paar games die ik gewoon ga verwijderen voor de format.

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst:

Als je 2 fysieke harde schijven hebt zal de D schijf inderdaad blijven bestaan, anders niet. En gezien het om een laptop gaat denk ik niet dat je 2 fysieke schijven hebt. Als het goed is kan je tijdens de installatieprocedure wel partities maken, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Geplaatst:

Fysiek gezien heb ik 1 schijf, ik heb deze virtueel in 2 gedeeld. Er werd me gezegd dat de D schijf bleef bestaan?

Geplaatst:

Hey,

ik ga nu m'n pc herinstalleren. Ik ben het beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu, beu dat m'n laptop traag is. Ik ga 'm formateren. C'est fini!

Je laptop kan ook traag zijn omdat de hardware traag is.

Je laptop kan ook traag zijn omdat de hardware traag is.

Neehoor! Flitsdinges..

Rapport van Lapage's computer

Uitgevoerd op 5/07/2010, 22:41:42

[table=border] computer.gifComputer|Fabrikant:|Sony Corporation

|Computermodel:|VGN-N31M_W

|Computernaam:|BRECHT

|Systeemtype:|x86 (32-bits) systeem

empty.gif

motherboard.gifMoederbord|Fabrikant:|Sony Corporation

|Model:|VAIO

|BIOS Fabrikant:|Phoenix Technologies LTD

|BIOS Model:|Phoenix NoteBIOS 4.0 Release 6.1 , versie R0100J4

|Aansluitingen:|

|Poorten:|

empty.gif

processor.gifProcessor|Model:|Intel® Core™2 CPU T5300 @ 1.73GHz (Dual Core)

|Kloksnelheid:|1729 MHz

|Socket & Cache(s):|N/A, 2048 KB L2 Cache

empty.gif

memory.gifGeheugen|Grootte:|3062 MB RAM

|Type(s):|2048 MB RAM (Onbekend, SO-DIMM), 2048 MB RAM (Onbekend, SO-DIMM)

empty.gif

harddisk.gifHardeschijf|Bestandstype(s):|NTFS (C:), NTFS (D:), FAT32 (H:)

|Grootte:|810,25 GB (18,54 GB (C:) + 93,25 GB (D:) + 698,46 GB (H:) )

|Vrije ruimte:|60,56 GB (5,00 GB (C:) + 54,89 GB (D:) + 0,67 GB (H:) )

empty.gif

drives.gifStations|Type(s):|C: Lokale vaste schijf, D: Lokale vaste schijf, E: CD- of DVD-ROM station, F: CD- of DVD-ROM station, H: Lokale vaste schijf

|Model(len):|C: Hitachi HTS541612J9SA00 IDE, D: Packard Bell Carbon USB Device USB, E: QSI DVD-RAM SDW-086, F: GLOLY EZ4DMFS1 SCSI CdRom Device

empty.gif

soundcard.gifGeluidskaart|Fabrikant:|Realtek

|Model:|Realtek High Definition Audio

empty.gif

videocard.gifVideokaart|Model:|Mobile Intel® 945GM Express Chipset Family

|Beeldprocessor:|Intel® GMA 950 (0x27A2)

|Geheugengrootte:|128 MB VRAM

|Stuurprogramma:|ialmrnt5.dll, versie 6.14.10.4543

empty.gif

display.gifBeeldscherm|Fabrikant:|(Standaardbeeldschermtypen)

|Model:|Plug en Play-monitor

|Schermresolutie:|1280x800 (Breedbeeld 16:10 WXGA)

|Kleurdiepte:|32-bits

|Frequentie:|60 Hz

empty.gif

mouse.gifMuis|Fabrikant:|Alps Electric

|Model:|Alps Pointing-device for VAIO

|Aantal knoppen:|8

|Aansluiting:|Overig

empty.gif

keyboard.gifToetsenbord|Model:|Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord

|Type:|Uitgebreid (101 of 102 toetsen)

|Functietoetsen:|12

empty.gif

networkcard.gifNetwerkkaart|Model(len):|1394-netwerkkaart (), LAN-Express AS IEEE 802.11g PCI-E Adapter (Ethernet 802.3), Hamachi Network Interface (), Marvell Yukon 88E8036 PCI-E Fast Ethernet Controller (Ethernet 802.3)

|Adressen:|lalalalalala IP lalalalalalalalalala MAC en dergelijke

empty.gif

directx.gifDirectX|Versie:|9.0c

empty.gif

operatingsystem.gifBesturingssysteem|Naam:|Microsoft Windows XP Professional

|Versie:|5.1.2600

|Service Pack:|Service Pack 3

empty.gif

[/table]

info.gifGegenereerd door fkinfotl.gifFlitskikker InfoTool (Versie 3.0.0.133)

Een perfect functionerende laptop. :) De installatie van XP is gewoon verouderd. ^^

Geplaatst:

7 kan ie niet aan(videodinges), 7 zou ik moeten downloaden. Vista suckt, Vista heb ik op CD. XP ownt, heb ik op CD.

Geplaatst:

- Mijn C schijf wordt de installatieschijf, hier is 18,5 GB ruimte. Is dit genoeg om XP te installeren? Met al die updatecrap enzow..

Ja, dat moet meer dan genoeg zijn.

- Hoe formateer ik? Gewoon die XP cd erinpleuren en vanaf die schijf opstarten ofzo?

(...)

- Hoe gaat dit dan in z'n werk? Kan ik dan via die schijf m'n C schijf formateren? Dus gewoon ergens klikken op formateer C schijf terwijl ik opgestart zit met die cd van XP?

Zorg ervoor dat de computer van de CD/DVD opstart (dat lijkt goed te staan en anders merk je het vanzelf). Bij het selecteren van de partitie waarop je Windows XP wilt installeren, verwijder je de partitie en maak je van de nieuw vrij gekomen ruimte een nieuwe partitie (zie bijvoorbeeld deze video). Vervolgens ga je erop installeren en vraagt hij vanzelf of je de partitie wil formatteren in het NTFS bestandssysteem. Ik raad je de gewone formatteeroptie aan, niet de snelle. Daarna zal vanzelf XP worden geïnstalleerd als je de stappen goed doorloopt (altijd goed lezen en niet te snel drukken!).

- Als XP geïnstalleerd is, via Windows Update alle updates binnenhalen? (Is dit nog mogelijk? Want Windows had toch gezegd geen ondersteuning meer te geven voor Windows XP?) Als ik niet kan updaten, lees dan niet de shit die hierop volgt! Daarna met een driverprogramma alle beschikbare drivers installeren?

Windows XP krijgt ondersteuning 2014 (8 april 2014 volgens Wikipedia) en zelfs daarna zijn alle updates nog te downloaden. Vanaf die datum worden echter geen nieuwe updates meer uitgegeven. Zorg wel dat je uiteindelijk bij SP3 terecht komt, want ondersteuning voor SP2 wordt deze maand beëindigd (SP1 wordt al niet meer ondersteund). Gewoon kijken wat je dus via Windows Update krijgt aangeboden. Het installeren van al die updates kan wel een lange tijd in beslag nemen; je doet het niet allemaal op avondje, vrees ik.

- Daarna m'n programma's die ik nodig heb installeren? :)

Ja.

- Daarna tweaken voor extra snelheid en vista skin installeren. Dit kan ik.

Mooi.

- Wordt het register ook geformateerd? Ja toch? :)

Ja, de gehele partitie wordt gewist.

Ja, maar het blijft vijf keer vijf tekens.

Dus als ik dit allemaal doe, is m'n PC dan klaar? De D schijf blijft gewoon bestaan hé? Voor de zekerheid backup ik deze(er staat niet meer zoveel op, lang leve externe HDD!!!).

Regelmatig een backup maken is altijd goed en zeker voor zo'n ingrijp.

Geplaatst:

... en vista skin installeren. ...

Tenzij je enkel een Visual Style bedoelt, heb ik hier slechte ervaringen mee. De PC werd traag en ik kreeg allemaal meldingen dat essentiële systeembestanden waren overschreven (door versies met Vista-icoontjes).

Ja, maar het blijft vijf keer vijf tekens.

Tellen tot 5 is nooit m'n sterkste kant geweest..:engel: De rest van je post begrijp ik, morgen begin ik er wrs aan.

... en vista skin installeren. ...

Tenzij je enkel een Visual Style bedoelt, heb ik hier slechte ervaringen mee. De PC werd traag en ik kreeg allemaal meldingen dat essentiële systeembestanden waren overschreven (door versies met Vista-icoontjes).

BricoPacks, m'n beste. Alles is dan Vista, en je kan het nog terugdraaien. ^_^ Goed, nu nog even naar de lokale pcboer om m'n toetsenbord te laten herstellen(3 knopjes erin klikken) en dan begin ik er wrs morgen aan. :)

EDIT

Bij nader inzien zal ik moeten wachten tot zondag, pas zaterdag krijg ik mijn nieuwe externe HDD om een backup te maken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...