Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo,

Een poos geleden heb ik een model gemaakt van de Burj Khalifa. Dat is die toren van 818 meter hoog in Dubai. Dat model heb ik gemaakt voor een MTA server. Met dat doel in gedachten heb ik de textures zo klein mogelijk gehouden. Dit om tijd te besparen met het laden van de files als je de server binnen komt.

Anyway, de texures zijn van TE lage kwaliteit en ik wil ze dus aanpassen.

Probleem: Ik heb al van alles geprobeerd (met Sketchup), maar ik krijg het niet voor elkaar om spiegelende/reflecterende en/of 50% transparante textures in-game te krijgen. Niet die textures die ze bijvoorbeeld voor het groen van de bomen gebruiken, maar gewoon textures die in het geheel 50% transparant zijn, zoals ramen van auto's bijvoorbeeld.

Ik heb al wat rond geneusd op het forum, maar verder dan dat het aan Sketchup ligt, omdat Sketchup zuigt kwam ik niet. Mijn ervaring met 3ds is eigenlijk 0. Het enige waar ik het tot nog toe voor heb gebruikt is het omzetten van de 3ds file naar een dff en col file. Maar ik ben bereid te leren.

Mijn vragen:

Hoe maak ik reflecterende oppervlakken (in 3ds mag ook).

Hoe maak ik (half) doorzichtig glas, waar niet de helft van de originele gta sa modellen mee verdwijnen als je er doorheen kijkt?

Bewerkt: door DondeRob
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Sorry voor de dubbel-post, maar ik dacht dit topic toch nog maar even een bump te geven.

Ook heb ik nog wat screenshots gemaakt om duidelijker te maken wat ik precies bedoel.

Burj.png

Dit is mijn model zoals het er nu ongeveer uitziet. Zoals je ziet zijn de textures mat. Zo zien ze er in-game ook uit.

shinybuilding.png

Dit gebouw staat origineel in Las Venturas noord oost. Zoals je ziet heeft dit gebouw een glimmende buitenkant. Zoiets wil ik ook op mijn model.

Iemand?

Geplaatst:

Volgens mij is het glimmende oppervlak van het gebouw simpelweg een texture. Voor zover ik weet is het wel mogelijk een glimmend oppervlak te maken in 3ds max, sketchup weet ik niet. Ik heb namelijk een filmpje gezien van iemand die in GTA SA een model met reflectie o.i.d had gemaakt. Hier is het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=KRHMsdvelPo

Je zou de uploader een berichtje kunnen sturen, voor de rest kan ik je niet helpen.

Geplaatst:

In 3DS Max met KAMS heb je een GTA Material, daar kan je reflecties en specular instellen (laatste is van toepassing bij dat gebouw uit het filmpje, denk ik). Ik weet niet of het werkt op instant objects, reflecties in ieder geval wel op andere objecten maar specular is alleen voor auto's dacht ik. Even experimenteren.

Geplaatst:

Dat van die reflecties heb ik net geprobeerd, maar als ik dat doe (eerst gta material, en dan die reflectiebox aanvinken en dan een bitmap laden als reflectie), maar mijn textures worden er juist doffer van. Moet de texture uit zichzelf al glimmen? Of is er iets anders dat ik verkeerd doe? Dit zijn overigens mijn eerste ervaringen met 3dsmax en het is niet echt noobvriendelijk, dus eventuele uitleg zo noobvriendelijk mogelijk alstublieft dankuwel.

Geplaatst: (bewerkt)

Zou je je GTA Material die je hebt met reflectie en dergelijke kunnen laten zien?

Dit is de normale texture:

blauw1a.jpg

Dit is de texture die ik gebruik voor de reflection:

reflection.jpg

Ik heb de .bmp's bewust zo klein mogelijk gehouden, omdat dit model in een mta server word gebruikt (scheelt downloadtijd als je connect).

Edit:

Volgens mij is op de volgende screenshots te zien wat ik verkeerd doe:

Hier heb ik de material editor geopend en "GTA Material" geselecteerd:

http://img842.imageshack.us/f/27804711.jpg/

Als ik een vinkje zet bij "export reflection section" en bij die rode pijl een klik, daarna bitmap selecteer en daarvandaan mijn reflectie.bmp probeer te selecteren, dan blijft de "Ok" knop greyed out.

Hier heb ik de bmp vanaf mijn bureaublad naar die eerste bol links bovenin gesleept:

http://img155.imageshack.us/f/94018071.jpg/

Daarna staat plots GTA material niet meer geselecteerd en de lijst met opties is geheel veranderd.

Volgens mij is het iets ontzettend simpels dat ik verkeerd doe, maar deze puzzel heb ik in mijn ééntje nog niet op kunnen lossen.

Bewerkt: door DondeRob
Geplaatst: (bewerkt)

Met alle beetjes info die ik van verschillende fora heb gehaald heb ik nu eindelijk mijn model goed getextured. Bedankt voor de hulp allemaal.

Geïnteresseerden kunnen me een pm sturen, dan zorg ik dat je het model krijgt.

Bewerkt: door DondeRob
Geplaatst:

Ik kan je niet helemaal volgen, gelukkig is het gelukt. Zo zou het moeten werken voor andere mensen:

-Druk op "standard", kies "GTA Material".

-Druk op het knopje "none" bij de eerste rij om een diffuse map in te stellen (zichtbare texture).

-Druk op het knopje "none" bij de sectie reflectie, kies daar een bitmap en vul daar bij diffuse map je reflectie texture in.

-Vink het hokje aan bij "export reflection section".

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...