Jump to content

Windows XP en 7

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo allemaal,

ik wil voor een nieuwe laptop gaan, want ik heb nu al een redelijk oude met Windows XP erop.

Natuurlijk weet ik wel dat Windows 7 het nieuwste besturingssysteem is, dat is uitgebracht door Microsoft en dat het nieuwere en meer opties heeft dan Windows XP, alleen weet ik niet precies wat allemaal. Daarom wil ik graag weten wat nou echt de grote merkbare verschillen zijn tussen beide besturingssytemen.

Alvast bedankt.

Bewerkt: door Mr-Triple-X
Geplaatst:

Op de site van Windows vind je alle informatie omtrent Windows 7. Je hebt ook de mogelijkheid om de 3 besturingssystemen, Windows XP, Vista en 7, met elkaar te vergelijken. Helaas weet ik niet meer wélke pagina dat was. Wel kan ik je deze link geven. Je kunt de functionaliteiten van Windows 7 bekijken. Windows 7 - Experience.

Geplaatst:

Ik heb beide windows gehad (heb nu 7) en ik zal hier de verschillen geven:

Windows 7 en XP

7:

Andere menu balk

Kunnen niet alle games op.

niet altijd handig bij problemen

Hangt niet vaak

XP:

Kunnen alle spellen op

Goed uitgelegde menu balk

Blijft heel vaak hangen, maar meestal komt dat als je geen geduld hebt en op alle knoppen drukt.

Met een goede processor kan je goed internetten.

Dit is het.

Misschien meer, maar sommige dingen kan ik vergeten.

MVG: supergtagamer

Geplaatst:

Ik heb beide windows gehad (heb nu 7) en ik zal hier de verschillen geven:

Is je post uberhaupt wel serieus?

Andere menu balk - Goed uitgelegde menu balk

Nou snap neit wat er uitgelegd is hoor? Er staat alleen 'start' bij en de namen staan erbij, na ruim 15 jaar zo denk ik wel dat de wereld snapt dat de cirkel rechts de startknop is en dat je kunt onderscheiden wat Internet Explorer en notepad is...

Kunnen niet alle games op. - Kunnen alle spellen op

Ik heb nog een spel uit het dos tijdperk liggen, wedden dat die neit op windows draait? Echt die opmerking is ook weer dikke onzin, vraag me af of je uberhaupt W7 wel hebt gehad, tot nu toe werkt het meeste nog, en ja updaten fixt ook vaak wel iets.

niet altijd handig bij problemen

Ow en XP is wel handig? Dat 90% van de gebruikers het nou gewoon weigeren de errorcode op te zoeken, is dat microsoft zijn fout?

Hangt niet vaak - Blijft heel vaak hangen, maar meestal komt dat als je geen geduld hebt en op alle knoppen drukt.

Ik wil niet weten wat jij met XP hebt gedaan dat die blijft hangen, serieus je vergelijking slaat nergens op

Met een goede processor kan je goed internetten.

Dat kan je bij XP op een slechte ook, ook weer een onzinopmerking.

Serieus, jou post slaat echt 4 keer nergens op, je punten van verschillen slaan nergens op en wijzen meer op jou luiheid en slecht computergebruik dan op windows zelf.

Maar nu even OT:

Een groot verschil tussen XP en 7 zijn de nieuwe looks. Zo is de taakbalk overhoop gehaald en zijn de knoppen ondergeschikt op programma, waar dan meerdere vensters onder staan. Ook kun je knoppen vastmaken aan de taakbalk. Wat ook nieuw is is de preview, zo kun je door over een venster te hangen een preview bekijken van dat venster. Ook kun je dmv de knop rechts onderin het bureaublad weergeven of 'aero peek' bekijken, waarbij de vensters transparant worden.

Geplaatst: (bewerkt)

Toevoegingen @ Wesley: Dingen onder de UI zijn ook belangrijk. Ik zal eens kijken welke ik me nog herinner :puh:

- Betere multicore-ondersteuning

- DirectX 11 (XP's maximale is 9.0c)

- Betere multimedia-ondersteuning: zo is de beruchte preview-fuckup met explorer.exe, shmedia.dll en mpeg4 gecodeerde video's weg.

- UAC, handig om je te beschermen tegen virussen die zichzelf willen installeren zonder jouw toestemming. In Vista kon dit op aan, of uit. In 7 heb je meer trappen, van streng naar uit.

- IE8 is beter geïntegreerd in Windows, je kunt de tabs bekijken via preview.

- Touchscreen ondersteuning

- Nog wat belangrijke tweaks onder de motorkap.

Windows 7 loopt als een trein als je hardware goed genoeg is. Nieuwe laptops hebben dat wel :) Windows 7 is eigenlijk Vista 2.0. Geen problemen, alles werkt vloeiend, gebruiksvriendelijker.

Bewerkt: door ikt
Geplaatst:

Hmm, oke.

Nog 1 vraag:

Is er ook een bepaalde doelgroep, waar Windows 7 handiger voor zou zijn dan XP?

Geplaatst:

Hmm, oke.

Nog 1 vraag:

Is er ook een bepaalde doelgroep, waar Windows 7 handiger voor zou zijn dan XP?

Alle doelgroepen, behalve wetenschappers die hun eigen apparaten hebben met eigen software ontwikkeld voor Windows XP. (Dus als je de leiding hebt bij CERN, of als je geregeld atoombommen test voor de Amerikaanse regering)

Geplaatst:

XP wordt vooral nog gebruikt door scholen etc. Maar ook door mensen die geen geld hebben om een nieuwe te kopen, die tevreden zijn of die XP nog gewoon geweldig vinden. Ik heb een laptop waar nog steeds XP op staat terwijl ik al lang de kans had om hem te upgraden, maar dat doe ik niet.

Geplaatst:

Ik zou zeggen: Wees blij met wat je hebt :Y

Hij zegt, toch: "Ik wil een nieuwe computer"

En bij een nieuwe computer hoort een besturingssysteem. Dus jou reactie heeft geen waarde.

Ontopic:

Als ik jou was dan zou ik voor Windows 7 gaan, mede omdat het fijner werkt, zoals andere al hebben gezegd, nieuwere technieken + het feit dat XP over een paar jaar niet meer ondersteund word, waardoor je geen updates meer krijgt. + nog eens het feit dat je niet snel een pc met nog XP zal aantreffen, alleen netbooks.

Dus gewoon met de tijd meegaan :)

Geplaatst:

Ja, windows 7 is nieuwer dan windows xp, dus heeft zeker een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van xp. Aan de andere kant wordt xp onder andere meer gebruikt dan 7, omdat het weer andere pluspunten heeft boven windows 7 (denk aan eenvoud, kosten, programma's, snelheid). (En inderdaad in bedrijven...)

Maar aangezien xp al bijna 10 jaar oud is, wordt tegenwoordige software eigenlijk steeds meer ontwikkelt voor windows 7. Het eerste voorbeeld dat ik tegenkwam is IE9, dat alleen uitkomt voor vista en 7. En vele zullen volgen. Ik zit er zelf ook aan te denken om xp hier af te halen en 7 er op te zetten. Want zeg nou zelf, je hebt nu ook je mobieltje van 5 jaar geleden niet meer, ookal werkte die misschien nog op en top.

PS: ja ik heb gemerkt dat deze post niet echt 100% aansluit op de vraag die de TS stelde, maargoed...

Geplaatst:

Ja, windows 7 is nieuwer dan windows xp, dus heeft zeker een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van xp. Aan de andere kant wordt xp onder andere meer gebruikt dan 7, omdat het weer andere pluspunten heeft boven windows 7 (denk aan eenvoud, kosten, programma's, snelheid). (En inderdaad in bedrijven...)

Maar aangezien xp al bijna 10 jaar oud is, wordt tegenwoordige software eigenlijk steeds meer ontwikkelt voor windows 7. Het eerste voorbeeld dat ik tegenkwam is IE9, dat alleen uitkomt voor vista en 7. En vele zullen volgen. Ik zit er zelf ook aan te denken om xp hier af te halen en 7 er op te zetten. Want zeg nou zelf, je hebt nu ook je mobieltje van 5 jaar geleden niet meer, ookal werkte die misschien nog op en top.

PS: ja ik heb gemerkt dat deze post niet echt 100% aansluit op de vraag die de TS stelde, maargoed...

:N Op XP werkt meer. O.A: Dos betsanden bijv: installatie's, en dat soort dingen.

Geplaatst:

Dos bestanden op XP, dan is dat ook meer geluk, echt pure dos programmas krijg je niet draaiende op XP, gewoon omdat DOS16 bits was en XP is 32 bits, dat is al 1 reden waarom het niet lukt, ook is de uitvoering totaal anders, het hele systeem is totaal anders, XP draait op de NT kernel, dat had je bij 95 t/m ME niet, dat waren hybride 32 bits kernels, kortom ze konden beiden draaien, 16 en 32 bits, ook waren deze nog grotendeels om DOS heen gebouwd die voor de communicatie tussen hard en software zorgde, om die reden kan het in die systemen wel(in ME niet meer want die bevat geen real time DOS meer) en XP heeft geen lijntje meer van DOS, je hebt cmd.exe die command.com vervangt, maar dat is ook de enige gwelijkernis, en dan is command.com 16 bit en cmd.exe 32 bit, kortom gaat neit werken, en als het al werkt is het vol met fouten.

Geplaatst:

:N Op XP werkt meer. O.A: Dos betsanden bijv: installatie's, en dat soort dingen.

Ik weet niet in welk tijdperk jij leeft, maar ik gebruik geen dosbestanden meer hoor. Misschien dat sommige mensen nog Dos spellen spelen, maar dat kan je gewoon doen in dosbox. Dus dat is zeker geen reden om bij XP te blijven.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...