Jump to content

CPU overklokken.


Mr-HocusPocus

Recommended Posts

Goedenavond, ik heb een pc die ik graag zou willen overklokken, ik had deze vraag wel eerder gesteld maar dan om een andere computer.

Ik weet zelf dat deze computer niet de aller nieuwste of beste is.

Dus graag geen reacties van het is aan vervanging toe of de onderdelen zijn oud.

Misschien tips zoals koeling zou wel fijn zijn want case koelings passen niet meer.

op dit moment heb ik al eventjes een beetje overgeklokt dat zullen jullie zo zien in mijn specificaties van everest ultimate edition maar ik post alvast eerst even de temperaturen die ik normaal gesproken heb ONGEVEER.

Idle (na ongeveer 3 uurtjes youtube,msn soms klein game zoals black & white 2) 47/50 graden.

Idle: (net opgestart) ongeveer 47 graden.

Overklok: (7% overgeklokt) 51 graden.

specificaties:

CPU FSB 177.9 MHz (origineel: 166 MHz, overclock: 7%)

Multiplier 9x

DRAM:FSB verhouding 1:1

Moederbordnaam ASRock K7VT4A+ (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, LAN)

Sensortype Winbond W83697HF (ISA 290h)

Moederbordnaam ASRock K7Upgrade-600 / K7VT4A / K8S8X

Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen OP DIT MOMENT

Moederbord 35 °C (95 °F)

CPU 50 °C (122 °F)

Hitachi HDS721616PLAT80 47 °C (117 °F)

Koelingsventilatoren

CPU 2482 RPM

Spanningswaarde

CPU Core 1.60 V

+3.3 V 3.20 V

+5 V 4.89 V

+12 V 12.02 V

+5 V Standby 4.78 V

alvast bedankt

Bewerkt: door Mr-HocusPocus
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe weet jij dat de Vcore te hoog is zonder te weten om welke CPU het gaat?

1,6vcore is voor zover ik weet te veel voor elke CPU.

Dat is bull, AMD Atlon 64 (x2) kunnen dat soort voltages makkelijk aan.

mijn cpu is een amd sempron

Link to comment
Delen op andere websites

Een Sempron is eigenlijk gewoon een waardeloze budget processor. Je kan hem het beste vergelijken met een Intel Celeron. Overclocken van die CPU is wel mogelijk, maar je PC zal hier weinig sneller van worden. Misschien is het een beter plan om eens op te zoeken welk processor socket je hebt en te kijken voor een leuke CPU upgrade. Ik vermoed dat je AM2 hebt dus je zou dan heel goedkoop 2e hands voor een Athlon X2 Dual Core processor kunnen gaan. Levert veel meer snelheidswinst op dan het overclocken van je huidige processor.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe weet jij dat de Vcore te hoog is zonder te weten om welke CPU het gaat?

1,6vcore is voor zover ik weet te veel voor elke CPU.

Dat is bull, AMD Atlon 64 (x2) kunnen dat soort voltages makkelijk aan.

De Athlon is dan ook een redelijke uitzondering in die regel, het is net een soort tank, niet kapot te krijgen.

Maar als je dan aan een 2e hands Athlon kunt komen, dan nog speelt je mobo een grote rol, ik kan mijne (@2.9GHz) niet veel hoger dan 3.1GHz krijgen. Ook is bij mij de BIOS gelimiteerd op 1.4V, maar die 3.14GHz kreeg ik al voor elkaar op 1.25V

Link to comment
Delen op andere websites

Een Sempron is eigenlijk gewoon een waardeloze budget processor. Je kan hem het beste vergelijken met een Intel Celeron. Overclocken van die CPU is wel mogelijk, maar je PC zal hier weinig sneller van worden. Misschien is het een beter plan om eens op te zoeken welk processor socket je hebt en te kijken voor een leuke CPU upgrade. Ik vermoed dat je AM2 hebt dus je zou dan heel goedkoop 2e hands voor een Athlon X2 Dual Core processor kunnen gaan. Levert veel meer snelheidswinst op dan het overclocken van je huidige processor.

bedankt voor de tips, voor om mijn cpu/moederbord te upgraden.

Anders was ook de topictitel: ''hulp bij upgraden'' (niet om kattig te doen hoor).

Mijn vraag is eigenlijk: ''tot hoever kan ik deze amd sempron 2200+ overklokken? zou het betere prestaties geven? niet kapot gaan? over overheat gedoe? of gewoon laten staan zoals hij is (zie paar specifiaties en temperaturen 1e post)

nog extra specificaties:

Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Enterprise

OS Service Pack Service Pack 2

CPU Type AMD Sempron, 1500 MHz (9 x 167) 2200+

Systeemgeheugen 1024 MB (PC2700 DDR SDRAM)

Link to comment
Delen op andere websites

hoever etc. kunnen we niet beantwoorden omdat het per processor verschilt. De performance winst zul je amper gaan merken

dus jij zegt niet overklokken?

Met goeie koeling is het overclocken van een oude CPU altijd leuk, niet voor de prestatie winst maar gewoon voor de hoogste kloksnelheid die je kunt halen.

Link to comment
Delen op andere websites

hoever etc. kunnen we niet beantwoorden omdat het per processor verschilt. De performance winst zul je amper gaan merken

dus jij zegt niet overklokken?

Met goeie koeling is het overclocken van een oude CPU altijd leuk, niet voor de prestatie winst maar gewoon voor de hoogste kloksnelheid die je kunt halen.

mijn computer stond vandaag bijvoorbeeld bijna hele dag aan ookal was ik buiten of niet hele tijd achter pc: wegens download.

zijn dit de temperaturen:

Moederbord 36 °C (97 °F)

CPU 49 °C (120 °F)

Hitachi HDS721616PLAT80 43 °C (109 °F)

en de cpu is eigenlijk hele tijd al zo het wordt niet lager of hoger

het blijft hele tijd 49/50 of 51. en soms 52 graden.

maar eigenlijk de meeste keren toen ik keek vandaag 49 of 50 graden.

beetje overklokken of laten staan zo?

EDIT: nu zie ik dat het 48 en 49 graden is.

Bewerkt: door Mr-HocusPocus
Link to comment
Delen op andere websites

hoever etc. kunnen we niet beantwoorden omdat het per processor verschilt. De performance winst zul je amper gaan merken

dus jij zegt niet overklokken?

Met goeie koeling is het overclocken van een oude CPU altijd leuk, niet voor de prestatie winst maar gewoon voor de hoogste kloksnelheid die je kunt halen.

Zelf zonder goede koeling is dat mogelijk. Ik zit het op een AMD x4 prosessor met een standaard koeler. hij is nu van 2.9 naar 3.2 stabiel en zon boost voel je wel in het gamen.

Verder als je dan toch vanplan bent om te gaan overcloken is om na elke keer dat je hem omhoog doet grondig te testen. En als je dan op een gewenste hoogte zit. een nacht laten lopen zodat je 100% zeker weet dat alles goed gaat. en niet 10 min even een 100% coreload progje aan maar gewoon overnight aan laten staan want dat is vooral met een standaard koeler héél belangrijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...