Jump to content

Laptop formateren


R-fl3x

Recommended Posts

Hallo,

ik ben van plan mijn computer te formateren, omdat ik gewoon véél te veel programma's heb die teveel plaats pakken.

Laat ik het kort houden; hoe formateer je, en als ik het doe verlies ik dan ook mijn OS?

Toen ik m'n laptop heb gekocht, kreeg ik er geen OS CD bij, Vista was al geïnstalleerd.

Alvast bedankt!

R-fl3x

Bewerkt: door R-fl3x
Link to comment
Delen op andere websites

Als je gaat formatteren ben je inderdaad alles kwijt. Niet alleen je Windows, maar gewoon alles wat op je schijf staat.

Bij elke nieuwe PC word meestal wel een recovery CD geleverd. Hierop staat het OS plus eventuele OEM programma's. Kijk dus even goed of je die CD toch niet ergens hebt. Die CD heb je namelijk nodig om überhaupt te kunnen formatteren en ook om daarna Windows op je PC te zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ook hebben sommige pc's op de HDD zelf een recovery partitie zitten, mocht je Vista naar de fabrieks instellingen willen herstellen. Ik weet niet of dat ook zo is op laptops, maar ik zie geen reden waarom niet. Wat is het merk van je laptop?

Link to comment
Delen op andere websites

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Ik twijfel nu nog altijd... Mijn merk? Een HP Pavilion Notebook :puh:

EDIT: ik zou misschien het geen dat Ricovs zei doen, maar als ik nu

Computer > Rechterklik > Lokaal Station C > Formateren

doe, verlies ik dan ook mijn OS?

Bewerkt: door R-fl3x
Link to comment
Delen op andere websites

Je kan toch wel ff een windows bootdisk lenen van iemand? Of brand er eentje die je verkregen hebt op minder legale manieren. Zolang jij gewoon een legale code hebt op die sticker onderop je laptop maakt het niet uit waar je de windows vandaan hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

dat doe je bij Deze Computer rechter muisknop op de hdd die je wilt formatteren.

maar vista gaat er dan wel af idd.

Groeten, Ricorvs

Knul, je kan geen opdracht geven om Windows eraf te gooien als je dat vanuit Windows doet.

Je hebt wel een cd nodig om te formatteren, de Vista cd in dit geval.

Tegenwoordig leveren ze bij laptops geen cd's meer. In plaats daarvan maakt men een verborgen partitie waar alle installatiebestanden op gezet worden. Verder wordt Windows er op gezet in de winkel.

Wil je Windows opnieuw erop zetten, dan kun je een aantal dingen doen:

1. draai de recovery programma. Deze vind je als het goed is onder start. Je kunt daarmee Windows min of meer weer terug zetten naar de fabrieksinstellingen.

2. Formatteer met een vista cd en maak een backup van de installatiebestanden van die partitie.

Je kan ook alles formatteren, ook die verborgen partitie, en dan de drivers ophalen van de site van de fabrikant. Je moet dan wel weten wat er zoal in je laptop zit, omdat er soms meerdere versies van een driver zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt zo'n computer:

*plaatje*

En is het formatteren gelukt?

Ik denk dat hij zelf wel weet hoe z'n laptop eruit ziet...

On-Topic; ik hoop dat je Engels kan. Link

Heb trouwens wel een random laptop uitgekozen omdat ik niet weet welke jij precies hebt. Staat hij er niet bij, dan moet je deze link even volgen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...