Jump to content

USB in de wasmachine


NickyHendriks

Recommended Posts

Hallo,

Zojuist toen ik mijn broek in de droger wilde doen vanuit de wasmachine zie ik spontaan mijn USB stick en mijn sleutels liggen in de wasmachine, blijkt dus dat me moeder me zakken niet heeft leeggehaald in een broek die niet eens de was in hoefde :duh: Maar nu blijkt dus dat mijn USB stick het heeft begeven, Windows detecteert hem wel maar herkent er verder niets aan en in Computer verschijnt ie ook niet :(

Is er een mogelijkheid om mijn bestanden terug te krijgen? Er staan namelijk back-ups op, veel dingen voor school, en nog een hoop programma's.... Ik hoop dat het kan natuurlijk anders ben ik alles kwijt, en het ergste is dus dat ik in het examenjaar zit en ik me het niet kan veroorloven om al me bestanden kwijt te raken (zoals me een half jaar terug ook al gebeurde met mijn laptop :@).

Maar is er dus nog een manier? Ben best wel chagrijnig nu omdat ik dus alles kwijt ben en dat terwijl ik er zo'n zin in had vandaag :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Ur screwd

Je had eigenlijk beter eerst op het internet moeten kijken voor je hem je in je pc douwde. Ik lees namelijk dingen van "voor je hem voor het eerst in de pc steekt, maak hem dan even open om alle zeepresten eruit te spoelen met gedestilleerd water" en zulk soort dingen. Maar ik denk dat er nog weinig kans tot hoop is. Je zou hem nog schoon kunnen maken, of speciale software gebruiken die ook "verwijderde" bestanden weer terug kan halen, maar ik heb er weinig hoop voor. Waarom sla je zulk soort dingen dan ook niet gewoon op op het internet, bijvoorbeeld hotmail?

Link to comment
Delen op andere websites

Probeer eens een paar programma's van deze site: http://www.associatedcontent.com/article/836377/how_to_recover_data_from_a_damaged.html

Verder heeft Hayte wel gelijk, je USB was nog wel min of meer oke, maar toen je hem in je PC plugde was die waarschijnlijk nog nat, en water + zeep is een gigantisch goede geleider, dus is er op het moment dat je je USB in de PC deed waarschijnlijk kortsluiting ontstaan. Misschien is die nog heel, spoel hem bijvoorbeeld met gedestilleerd water (water alleen geleidt niet, alleen water met verontreiniging/zeep/zouten geleidt), en laat hem helemaal drogen.

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt hem l in je PC gepropt, dit wil zeggen dat er 9 kansen op 10 kortsluiting zal geweest zijn in de stick, in de connector of weet ik veel wat.

Beste had je hem gewoon enkele dagen in een kamer gelegd waar er een stabiele temperatuur is en een lage luchtvochtigheid.

@folkerthoog: NOOIT USB op de kachel legen, daarvan gaan de interne circuits smelten.

@ikt: het zijn de zuren in water en andere stoffen die geleiden.

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet je moeder niet de schuld geven, maar jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je spullen. Je moeder kan ook niet weten wat je zoal nog in je broekzakken hebt zitten.

Beetje zorgvuldiger worden joh. Kan je nu wel weer zien wat er kan gebeuren. Verder zou ik belangrijke documenten zoals schoolspul niet alleen op de USB stick zetten, maar ook op je computer. Zo heb je altijd je bestanden nog, mocht er wat mis gaan. Zo sloeg ik mijn school documenten op een aparte partitie.

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet je moeder niet de schuld geven, maar jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je spullen. Je moeder kan ook niet weten wat je zoal nog in je broekzakken hebt zitten.

Beetje zorgvuldiger worden joh. Kan je nu wel weer zien wat er kan gebeuren. Verder zou ik belangrijke documenten zoals schoolspul niet alleen op de USB stick zetten, maar ook op je computer. Zo heb je altijd je bestanden nog, mocht er wat mis gaan. Zo sloeg ik mijn school documenten op een aparte partitie.

yeah, ik zou ze toch liever opslaan op een externe hrddisk, want als je PC crasht of begint te fikken, heb je die ene partitie ook niet meer he

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet je moeder niet de schuld geven, maar jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je spullen. Je moeder kan ook niet weten wat je zoal nog in je broekzakken hebt zitten.

Beetje zorgvuldiger worden joh. Kan je nu wel weer zien wat er kan gebeuren. Verder zou ik belangrijke documenten zoals schoolspul niet alleen op de USB stick zetten, maar ook op je computer. Zo heb je altijd je bestanden nog, mocht er wat mis gaan. Zo sloeg ik mijn school documenten op een aparte partitie.

Ik geef me moeder nooit ergens de schuld van :7 Maar ik ga nog een extra externe harde schijf halen van 500gb en dan zet ik hele belangrijke bestanden op me USB en die hou ik thuis en me HDD neem ik gewoon overal mee naar toe in me schooltas, en dan zet ik dingen als programma's (word enzo) gewoon op een andere stick zodat ik die overal mee naar toe kan nemen.
Link to comment
Delen op andere websites

Je moet je moeder niet de schuld geven, maar jezelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor je spullen. Je moeder kan ook niet weten wat je zoal nog in je broekzakken hebt zitten.

Beetje zorgvuldiger worden joh. Kan je nu wel weer zien wat er kan gebeuren. Verder zou ik belangrijke documenten zoals schoolspul niet alleen op de USB stick zetten, maar ook op je computer. Zo heb je altijd je bestanden nog, mocht er wat mis gaan. Zo sloeg ik mijn school documenten op een aparte partitie.

yeah, ik zou ze toch liever opslaan op een externe hrddisk, want als je PC crasht of begint te fikken, heb je die ene partitie ook niet meer he

Bij crashen maakt het niet uit, dan is die partitie er nog. Bij brand is het een ander verhaal ja, maar meestal bij een brand wordt de HDD niet meegenomen. Behalve als je de boel lekker laten branden, ja dan vraag je er om.

Eerste wat bij een brand in de fik gaat is de voeding en moederbord. Meestal ontstaat de brand ook bij de voeding. Moederbord is dan zo goed als onbruikbaar wanneer de brand hier over slaat (meestal via de 24 pins stekker), maar de rest is dan nog wel in orde. Een harde schijf zelf heeft ook niet het eeuwige leven en kan eens keer de geest geven (HDD begint te tikken en ratelen) Ook dan is de data nog te redden (nachtje in de vriezer en dan via een seriële kabel data eraf halen) Bij een extern apparaat gaat dit wat moeilijker dan intern. Extern is over het algemeen OS afhankelijk. Een interne is dat niet. Ik zou toch liever op de interne HDD plaatsen dan op een externe.

Overigens heb ik nu zelf 2 harde schijven erin, waarbij de 1 dienst doet als backup.

Link to comment
Delen op andere websites

ik heb dit gehad, en me HDD was wel aan het smelten toen ik me pc van het stroomnbet haalde enzovoorts om de brand te stoppen.

candesco, ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als je iets op een andere partitie zet, staat dat nog steeds op eenzelfde schijf (tenzij je 2 schijven in je pc steekt), als je schijf crasht maakt het dus niet veel uit of die data nu op een andere partitie staat of niet, de data heeft evenveel kans om corrupted te zijn.

En een schijf in de vriezer??? ik weet niet waar je vandaan haalt, maar als je een schijf in de vriezer steekt, kan je hem direct wegsmijten, want dan is er 90 procent kans dat er vocht inzit, de motor van de leeskop beschadigd zal zijn of dat de schijf zelf gewoon beschadigd is.

Een interne schijf en een externe schijf zijn gewoon hetzelfde, terzij dat het 2.5" schijf is, maar die vind ik totaal niet goed en overpriced of dat er in je eigen pc nog zo'n ouwe IDE schijf hebt zitten. zijn allebei gewone schijven.

Externe schijven zijn totaal niet OS afhankelijk. misschien dat je hem niet op een Mac kan aansluiten, maar tussen gelijk welke windows sinds 200 en windows 7 zijn alle schijven onderling uitwisselbaar (USB sticks kan je wel niet gebruiken op een windows ouder dan XP want USB sticks zijn nu geformatteerd onder FAT32, ouder dan XP is nog de gewone FAT). Dit is doordat alle schijven sinds 95 onder NTFS worden geformatteerd, dit type word gelezen door zowel Windows als linux, bij Mac's ben ik niet zeker, daar denk ik dat het een soort van FAT32 woord gebruikt ...

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...