Jump to content

Eigen gitaar bouwen.


Exoit

Recommended Posts

Een gitaar zelf bouwen? :7 Dat is heel veel lastiger dan het lijkt. Instrumenten bouwer is ook een apart vak. Als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen wel een eigen gitaar bouwen en zou je geen jarenlange opleiding nodig hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Een gitaar zelf bouwen? :7 Dat is heel veel lastiger dan het lijkt. Instrumenten bouwer is ook een apart vak. Als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen wel een eigen gitaar bouwen en zou je geen jarenlange opleiding nodig hebben.

Ik weet dat het lastig is. Mijn hele famillie zit in de muziek ik heb mensen om het mee te doen. Maak je daar maar niet druk om ;).

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij kan je het beste eerst zo'n gitaarbouw pakket kopen. Die zijn niet duur en je krijgt er een handleiding bij. Het wordt dan geen top gitaar volgens mij, maar het gaat er denk ik meer om dat je een beetje ermee kan oefenen. Hier zijn wel een aantal goede pakketten.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij kan je het beste eerst zo'n gitaarbouw pakket kopen. Die zijn niet duur en je krijgt er een handleiding bij. Het wordt dan geen top gitaar volgens mij, maar het gaat er denk ik meer om dat je een beetje ermee kan oefenen. Hier zijn wel een aantal goede pakketten.

Ja dat is het juist. Dat hout zou ik graag willen, maar dan los het hout. Graag zou ik dan zelf de elementen kopen. Dit is misschien standaard hout met een redelijke klank maar dan kun je door er de juiste elementen er in te zetten, toch nog een heerlijk geluid krijgen.

Solid select Maple neck with a fretted rosewood fingerboard and a paddle head design peghead, ready for final shaping

dat heeft mijn gitaar ook. Les Paul

Bewerkt: door Exoit
Link to comment
Delen op andere websites

Een gitaar zelf bouwen? :7 Dat is heel veel lastiger dan het lijkt. Instrumenten bouwer is ook een apart vak. Als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen wel een eigen gitaar bouwen en zou je geen jarenlange opleiding nodig hebben.

Een standaard model als een Les Paul junior, een Strat of een Tele valt nog mee. Gewoon goed meten. De nek is nog het moeilijkste imo. Maar die kan je b.v. ook kant en klaar bestellen bij Warmoth.

Welk hout je nodig hebt ligt eraan wat je wilt. Moet hij licht zijn? Wil je een lange sustain? Vol geluid? Een scherpe toon?

Daarnaast heb je veel gereedschap nodig. Een freesmachine, vijltjes en nog wl meer.

Link to comment
Delen op andere websites

Een gitaar zelf bouwen? :7 Dat is heel veel lastiger dan het lijkt. Instrumenten bouwer is ook een apart vak. Als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen wel een eigen gitaar bouwen en zou je geen jarenlange opleiding nodig hebben.

Een standaard model als een Les Paul junior, een Strat of een Tele valt nog mee. Gewoon goed meten. De nek is nog het moeilijkste imo. Maar die kan je b.v. ook kant en klaar bestellen bij Warmoth.

Welk hout je nodig hebt ligt eraan wat je wilt. Moet hij licht zijn? Wil je een lange sustain? Vol geluid? Een scherpe toon?

Daarnaast heb je veel gereedschap nodig. Een freesmachine, vijltjes en nog wl meer.

Ik zal elke vorderingen posten! Ookal zijn het mailtjes of telefoontjes over iets. Het wordt gepost!

Link to comment
Delen op andere websites

Danku!

Ik zat te denken aan deze pick up:

245334.jpg

http://www.thomann.de/nl/emg_set_sa_x_sa_x_85_x.htm

1 Humbucker

en

2 Single coils voor een perfect gemixt geluid van heavy en licht.

Lovely pickup!

Voor betere ideeen ring my bell!

En dan natuurlijk deze vette knobs:

218344-80.jpg

Ben van plan een vrij apart model te nemen! Voor modellen graag ideas tonen!

Snel een ideetje gepaint!

gitaar.png

Bewerkt: door Exoit
Link to comment
Delen op andere websites

Weet je zeker dat je dat soort knobs wilt? Ik heb wel eens een zelfgebouwde gitaar bij iemand gezien, en die had er ook soortgelijke op zitten, maar ik moet zeggen dat het geheel er nogal plastic en goedkoop uit zag. Ik zou het persoonlijk gewoon strak houden, het moet geen circusrekwisiet worden. En als je dan toch voor die schedeltjes gaat, dan zou ik een andere vorm voor je gitaar kiezen. Ook iets ongewoons. Daarin is een Flying V natuurlijk een beetje afgezaagd, dus misschien kun je eens op de grotere gitaarfora kijken. Ik ben daar al heel wat vreemde gitaren tegengekomen. Nadeel is natuurlijk wel dat zoiets moeilijker te realiseren is en meer gaat kosten, maar dan heb je tenminste wel een unieke gitaar. :puh:

En verder ben ik er nog steeds niet uit wat ik verkeerd doe bij het D akkoord. Ik druk de snaren even hard in als bij akkoorden, en die klinken gewoon zoals ze moeten klinken. Afzonderlijk klinken de snaren ook oke, dus het is mij echt een raadsel.

Link to comment
Delen op andere websites

Weet je zeker dat je dat soort knobs wilt? Ik heb wel eens een zelfgebouwde gitaar bij iemand gezien, en die had er ook soortgelijke op zitten, maar ik moet zeggen dat het geheel er nogal plastic en goedkoop uit zag. Ik zou het persoonlijk gewoon strak houden, het moet geen circusrekwisiet worden. En als je dan toch voor die schedeltjes gaat, dan zou ik een andere vorm voor je gitaar kiezen. Ook iets ongewoons. Daarin is een Flying V natuurlijk een beetje afgezaagd, dus misschien kun je eens op de grotere gitaarfora kijken. Ik ben daar al heel wat vreemde gitaren tegengekomen. Nadeel is natuurlijk wel dat zoiets moeilijker te realiseren is en meer gaat kosten, maar dan heb je tenminste wel een unieke gitaar. :puh:

En verder ben ik er nog steeds niet uit wat ik verkeerd doe bij het D akkoord. Ik druk de snaren even hard in als bij akkoorden, en die klinken gewoon zoals ze moeten klinken. Afzonderlijk klinken de snaren ook oke, dus het is mij echt een raadsel.

Ja die knobs twijfelde ik ook over maar wat zou jij dan aanraden als jij op deze site moet kijken? : http://www.thomann.de/nl/potiknoppen.html

Ja ik wil er dus geen kermisrekwisiet maken. Daar heb je gelijk in. Maar dan krijg je dat idee ook al snel als je een heel ander model neemt en die model ben ik echt wel verliefd op hoor. En ik wil hem grijsig maken en dan die schedel beetje zwartwittig, dat alles heel erg grauw is.

Over die akkoorden. Zet je je vingers wel dicht genoeg bij de frets? Want als je ze er ver vanaf zet dan krijg je alsnog een mislukt geluid.

Mvg,

Exoit

Edit: Ben van plan simpelere knobs er dus op te zetten ipv. dat ik er een kermisrekwisiet van zou maken.

Bewerkt: door Exoit
Link to comment
Delen op andere websites

Die zien er wel vrij fragiel uit.... Alsof ze tijdens het spelen en je draait er te hard aan dat ze af zouden breken.. Zelf zou ik dan meer zoiets kiezen: http://www.thomann.de/nl/fender_potiknoepfe_american_telecaster.htm lekker simpel en gewoon maar dan zou ik ze in het zwart of dergelijke nemen ;)

En zeker weten dat je deze gitaar niet wilt:

big-foot-guitar.jpg

Bewerkt: door Zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

Die zien er wel vrij fragiel uit.... Alsof ze tijdens het spelen en je draait er te hard aan dat ze af zouden breken.. Zelf zou ik dan meer zoiets kiezen: http://www.thomann.de/nl/fender_potiknoepfe_american_telecaster.htm lekker simpel en gewoon maar dan zou ik ze in het zwart of dergelijke nemen ;)

Die heb ik op mijn gitaar zitten. Ze glimmen mooi, zijn stevig, en zien er ook niet zo fragiel uit. Nadeel is alleen wel dat je niet kunt zien op welk niveau je volume, toon, etc. staan, omdat er geen cijfertjes op staan. Op zich niet zo'n groot probleem, maar het is toch handig als je dat in één oogopslag kunt zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...