Jump to content

Besturings systemen op cd tje


K1pc0rn

Recommended Posts

ik heb nu Windows Vista (niet op CD)

maar die wil ik dus op een CD branden en dan heb ik hem op CD :duh: (heb legale CD key)

en ik heb ook windows 7 home premium product code maar kan ik die ook op een CD tje branden en dan gewoon installeren over windows vista heen? en ook andersom?

of moet ik nog wat extra dingen doen?

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan gewoon een ISO file (als je die hebt) op DVD branden met eender welk brand programma.

Misschien moet je nog een optie aanvinken om ervoor te zorgen dat hij opstartbaar is, maar dat lijkt me niet.

Daarna even in de BIOS gaan en de CD-rom als eerste boot device zetten.

Als alles gelukt is, zou je bij het opstarten de tekst moeten zien: "Druk op een toets als u de computer vanaf CD wilt opstarten ..."

Je kan tijdens de installatie nieuwe partities maken op je schijf, waarop je het nieuwe besturingssysteem kan installeren. Je kan hierdoor een 'onbeperkt' (hangt af van de grootte van je harde schijf) aantal besturingssystemen op dezelfde PC zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan gewoon een ISO file (als je die hebt) op DVD branden met eender welk brand programma.

Misschien moet je nog een optie aanvinken om ervoor te zorgen dat hij opstartbaar is, maar dat lijkt me niet.

Daarna even in de BIOS gaan en de CD-rom als eerste boot device zetten.

Als alles gelukt is, zou je bij het opstarten de tekst moeten zien: "Druk op een toets als u de computer vanaf CD wilt opstarten ..."

Je kan tijdens de installatie nieuwe partities maken op je schijf, waarop je het nieuwe besturingssysteem kan installeren. Je kan hierdoor een 'onbeperkt' (hangt af van de grootte van je harde schijf) aantal besturingssystemen op dezelfde PC zetten.

dat snap ik niet helemaal.

hoe doe je dat?

ik heb ook gehoord dat ik eerst W vista moet formatteren ofzo (want die staat nu op mijn PC)

of verwijderd hij die automatisch?

Bewerkt: door lennart1995
Link to comment
Delen op andere websites

Je kan gewoon een ISO file (als je die hebt) op DVD branden met eender welk brand programma.

Misschien moet je nog een optie aanvinken om ervoor te zorgen dat hij opstartbaar is, maar dat lijkt me niet.

Daarna even in de BIOS gaan en de CD-rom als eerste boot device zetten.

Als alles gelukt is, zou je bij het opstarten de tekst moeten zien: "Druk op een toets als u de computer vanaf CD wilt opstarten ..."

Je kan tijdens de installatie nieuwe partities maken op je schijf, waarop je het nieuwe besturingssysteem kan installeren. Je kan hierdoor een 'onbeperkt' (hangt af van de grootte van je harde schijf) aantal besturingssystemen op dezelfde PC zetten.

dat snap ik niet helemaal.

hoe doe je dat?

ik heb ook gehoord dat ik eerst W vista moet formatteren ofzo (want die staat nu op mijn PC)

of verwijderd hij die automatisch?

Je hoeft helemaal niet je CD-ROM als eerste te zetten, vele computers hebben dat standaard al :) Indien hij toch niet je CD eerst pakt, moet je snel zijn: bij het opstarten van je computer zie je onderaan je scherm 'Press F10 to..'. Als je wat Engels kunt, zul je gauw begrijpen op welke knop je moet drukken om een lijstje te krijgen waarmee je wilt opstarten, tijdelijk.

Je moet gewoon Windows 7 installeren in de partitie waar Windows Vista op staat. In de installatiewizard kun je formatteren, het wordt daar gevraagd. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan gewoon een ISO file (als je die hebt) op DVD branden met eender welk brand programma.

Misschien moet je nog een optie aanvinken om ervoor te zorgen dat hij opstartbaar is, maar dat lijkt me niet.

Daarna even in de BIOS gaan en de CD-rom als eerste boot device zetten.

Als alles gelukt is, zou je bij het opstarten de tekst moeten zien: "Druk op een toets als u de computer vanaf CD wilt opstarten ..."

Je kan tijdens de installatie nieuwe partities maken op je schijf, waarop je het nieuwe besturingssysteem kan installeren. Je kan hierdoor een 'onbeperkt' (hangt af van de grootte van je harde schijf) aantal besturingssystemen op dezelfde PC zetten.

dat snap ik niet helemaal.

hoe doe je dat?

ik heb ook gehoord dat ik eerst W vista moet formatteren ofzo (want die staat nu op mijn PC)

of verwijderd hij die automatisch?

Je hoeft helemaal niet je CD-ROM als eerste te zetten, vele computers hebben dat standaard al :) Indien hij toch niet je CD eerst pakt, moet je snel zijn: bij het opstarten van je computer zie je onderaan je scherm 'Press F10 to..'. Als je wat Engels kunt, zul je gauw begrijpen op welke knop je moet drukken om een lijstje te krijgen waarmee je wilt opstarten, tijdelijk.

Je moet gewoon Windows 7 installeren in de partitie waar Windows Vista op staat. In de installatiewizard kun je formatteren, het wordt daar gevraagd. :D

dus als ik de CD erin doe dan kan ik gewoon installeren en dan formateerd ie vista automatisch?

en hoef ik alleen videokaart drivers te installeren of ook andere dinge?

Bewerkt: door lennart1995
Link to comment
Delen op andere websites

Zoals is dus al zei, kan je kiezen op welke partitie je het nieuwe OS installeert. Je kan tijdens de installatie ook je huidige Vista partitie formatteren en er nadien W7 op zetten.

Als Windows 7 geïnstalleerd is, ga je naar het Apparaatbeheer (Start » Typ devmgmt.msc in het zoekvak » Druk Enter) en kijk je of er ergens een geel vraagteken bij staat. Als er nergens een vraagteken bij staat zijn alle drivers juist geïnstalleerd.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals is dus al zei, kan je kiezen op welke partitie je het nieuwe OS installeert. Je kan tijdens de installatie ook je huidige Vista partitie formatteren en er nadien W7 op zetten.

Als Windows 7 geïnstalleerd is, ga je naar het Apparaatbeheer (Start » Typ devmgmt.msc in het zoekvak » Druk Enter) en kijk je of er ergens een geel vraagteken bij staat. Als er nergens een vraagteken bij staat zijn alle drivers juist geïnstalleerd.

maar ik kan toch kiezen tijdens de installatie van windows 7 om Vista eraf te gooien?

Link to comment
Delen op andere websites

maar ik kan toch kiezen tijdens de installatie van windows 7 om Vista eraf te gooien?

Als je in de instalatiewizard van Windows 7 bent kan je je Harde Schijf laten formatteren, waardoor automatisch Windows Vista (én al je bestanden!) verwijderd worden van een bepaalde partitie van je Harde Schijf. Formatteer je de harde schijf niet dan zal Windows 7 ook gewoon geïnstalleerd worden, maar er komt een extra map genaamd Windows.old op je harde schijf waar al je oude gegevens opstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

maar ik kan toch kiezen tijdens de installatie van windows 7 om Vista eraf te gooien?

Als je in de instalatiewizard van Windows 7 bent kan je je Harde Schijf laten formatteren, waardoor automatisch Windows Vista (én al je bestanden!) verwijderd worden van een bepaalde partitie van je Harde Schijf. Formatteer je de harde schijf niet dan zal Windows 7 ook gewoon geïnstalleerd worden, maar er komt een extra map genaamd Windows.old op je harde schijf waar al je oude gegevens opstaan.

dat ga ik doen

ik heb geen zin om al mijn bestanden weer opnieuw te installeren.

zal ik voor de zekerheid Vista op een USB tje zetten?

Bewerkt: door lennart1995
Link to comment
Delen op andere websites

dat ga ik doen

ik heb geen zin om al mijn bestanden weer opnieuw te installeren.

zal ik voor de zekerheid Vista op een USB tje zetten?

Als je denkt dat je dan niet je programma's opnieuw moet installeren dan heb je het mis. Want de verwijzingen die in het register staan, die staan alleen in het register van vista niet in die van winows 7. Dus je zult de meeste programma's opnieuw moeten installeren. Je kan echter ook via de Windows upgrade functie gebruiken, dan behoud je wel al je programmas/bestanden. Maar dit word niet aangeraden. Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

dat ga ik doen

ik heb geen zin om al mijn bestanden weer opnieuw te installeren.

zal ik voor de zekerheid Vista op een USB tje zetten?

Als je denkt dat je dan niet je programma's opnieuw moet installeren dan heb je het mis. Want de verwijzingen in het register die staan in het register van vista niet in die van win7. Dus je zult de meeste programma's opnieuw installeren. Je kan echter ook via de setup Windows upgrade, dan behoud je wel al je programmas/bestanden. Maar dit word niet aangeraden.

waarom is dat niet aangeraden?

Link to comment
Delen op andere websites

dat ga ik doen

ik heb geen zin om al mijn bestanden weer opnieuw te installeren.

zal ik voor de zekerheid Vista op een USB tje zetten?

Als je denkt dat je dan niet je programma's opnieuw moet installeren dan heb je het mis. Want de verwijzingen in het register die staan in het register van vista niet in die van win7. Dus je zult de meeste programma's opnieuw installeren. Je kan echter ook via de setup Windows upgrade, dan behoud je wel al je programmas/bestanden. Maar dit word niet aangeraden.

waarom is dat niet aangeraden?

Doet win7 niet veel goeds, na een clean install werkt je computer gewoon veel beter.

Link to comment
Delen op andere websites

dat ga ik doen

ik heb geen zin om al mijn bestanden weer opnieuw te installeren.

zal ik voor de zekerheid Vista op een USB tje zetten?

Als je denkt dat je dan niet je programma's opnieuw moet installeren dan heb je het mis. Want de verwijzingen in het register die staan in het register van vista niet in die van win7. Dus je zult de meeste programma's opnieuw installeren. Je kan echter ook via de setup Windows upgrade, dan behoud je wel al je programmas/bestanden. Maar dit word niet aangeraden.

waarom is dat niet aangeraden?

Doet win7 niet veel goeds, na een clean install werkt je computer gewoon veel beter.

ik heb hem nu al als upgrade uitgevoerd

kan ik het nog clean doen?

of Windows 7 formatteren ofzo.

Link to comment
Delen op andere websites

dus je gaat hem nu eerst als upgrade doen, volledig tegen wat hier gezegt is in, en vervolgens wil je hem nu toch clean?

Gewoon hetzelfde doen en dan de schijf formatteren.

dus gewoon weer windows 7 opnieuw installeren?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...