cedrique Geplaatst: 11 november 2010 Rapport Geplaatst: 11 november 2010 (bewerkt) Hallo allemaal, ik ben al een tijdje bezig met het modden van GTA4. Ik heb ondertussen al quasi het hele wagenpark vervangen. Ik kies graag voor mods met behoorlijke graphics. De meeste wagen-textures & modellen (WFT & WTD bestanden) zijn dan ook groter dan 2MB. Nu merk ik echter een heel ambetant fenomeen. Waar ik me ook bevind op de map, ik zie héél veel dezelfde wagens. Rij ik zelf met wagen A, dan kom ik in 1 straat snel 10 wagens tegen zoals mijn huidige. Op die manier zie ik misschien 5 verschillende types wagens in 1 grote straat, op een totaal van 25 wagens. Geen realistische verdeling toch ? Ik weet dat GTA Vice City hier vroeger ook last van had. Is er toevallig iemand die hier een oplossing voor weet ? Ik kom graag veel verschillende wagens tegen, zoals in het echt. Zo kan ik tenminste al mijn mods bewonderen als ik het spel speel. Specs: Intel Core I7 920 Asus GTX260 TOP OCZ 6GB DDR3 Triple Channel Asus X58 moederbord GTA 4 Patch 1.0.7.0 Bewerkt: 11 november 2010 door cedrique Reageren
Jacky-2007 Geplaatst: 11 november 2010 Rapport Geplaatst: 11 november 2010 Dit is eigenlijk vrij normaal in GTA. Zoals je zelf aangeeft deed de engine waarop de III-era draaide dit ook (III, VC en SA) en de huidige engine doet hetzelfde. Het heeft te maken met het lekker laten doorlopen van de FPS. Wanneer er in een straat met 25 voertuigen 25 verschillende textures en models moeten worden ingeladen in het spel kost dat enorm veel meer grafisch vermogen dan wanneer hetzelfde model een paar keer wordt herhaald in "slechts" alleen een andere kleur, en dan maar 5 á 10 verschillende modellen. Ik heb zelf geen ervaring met het modden van IV, maar wel in GTA. Op de consoles zie je precies hetzelfde. In de singleplayer is het weliswaar minder erg dan in de multiplayer, maar je komt nooit meer dan 10 á 15 verschillende modellen tegen in één keer in de singleplayer. In de multiplayer staat in volle free mode games een straat soms zelfs volgeparkeerd met vijftien Infernussen. Zoals je zelf aangeeft gebruik je mods die veel ruimte innemen. Gezien het verschil tussen singleplayer en multiplayer verwacht ik dat wanneer je veel kleinere bestanden zou gebruiken, de variatie groter wordt en bij nog grotere bestanden de variatie nog verder afneemt. Het is de manier waarop de game zichzelf ervoor beschermt enorm te gaan laggen. Reageren
cedrique Geplaatst: 12 november 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 12 november 2010 Jammer genoeg blijkt dit fenomeen niet te verdwijnen met state-of-the-art hardware. Ik geef het voorbeeld van GTA Vice City : Als ik met mijn huidige (relatief nieuwe) hardware Vice City speel met mods, dan blijf ik dit fenomeen waarnemen. Alhoewel de grafische kaart gigantisch veel geheugen aan boord heeft voor dit spel, veel meer dan waarvoor dit spel ooit gemaakt was, neemt het spel niet de moeite om wat meer random wagens te genereren. Mag ik dan concluderen dat hiervoor geen oplossing bestaat ? Zelfs al koop ik een nieuwe GTX580 (1.5GB) of iets dergelijks, dit fenomeen zal altijd blijven ? Mag ik dan ook veronderstellen dat iedereen die het wagenpark mod hiervan last heeft ? Reageren
Beagle Geplaatst: 12 november 2010 Rapport Geplaatst: 12 november 2010 Je lost dit niet op door betere hardware. Dit is hardcoded, ofwel dat het zo geprogrammeerd is om zoals Jacky zegt betere prestaties te leveren. Reageren
cedrique Geplaatst: 12 november 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 12 november 2010 (bewerkt) Ik vraag me af of dit niet te tweaken valt met "vehicles.ide". Daar vind je een kolom "Freq" en "MaxNum". Freq betekend waarschijnlijk hoe frequent een bepaalt type voertuig verschijnt. MaxNum lijkt mij het maximale aantal wagens van dit type er mogen verschijnen in het spel. Als je nu de frequentie van alle normale wagens (dus geen taxi, vrachtwagen, politie, brandweer, ...) gelijk zet (bvb 100), zou dit dan niet zorgen voor een meer "eerlijke" verdeling ? En als je de MaxNum verlaagd (staat standaard op 999), zou dit dan niet betekenen dat er niet meer dan X aantal wagens van ditzelfde type mogen gegenereerd worden ? Met de combinatie van die 2 factoren lijkt het mij wel mogelijk tot een oplossing te komen, niet ? Bewerkt: 12 november 2010 door cedrique Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.