Jump to content

Tutoyeren

Dutchy3010

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik spreek mijn ouders aan met papa en mama, maar de rest van mijn familie spreek ik aan met jij, maar met mijn opa en oma's wisselt het wel eens, ligt eraan wat ik wil zeggen.

Op school zeg ik ''meneer [naam]'' of ''mevrouw [naam]''. Wij praten, behalve bij de talen, vaak met de docent Limburgs als hij die taal beheerst. Sowieso zegt onze wiskundedocent vaak ''jong'' of ''meid'', en Limburgs praten met hem vind hij geen enkel probleem. Zelf met mijn mentor praat ik Limburgs, ik vind dat gewoon veel makkelijker spreken dan Nederlands. :puh:

En nog iets: U (met hoofdletter) gebruik je alleen als je een bericht aan God richt. Voor de rest wordt het met een kleine letter geschreven.

En bij het aanspreken van leden van het koningshuis. Bron

• Reacties 44
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Teh_Ninja

4

• Jowx

3

• Dutchy3010

3

• Dotz

3

Geplaatst:
Familie aanspreken met 'u' doen we niet. Wij zien elkaar vaak genoeg. Toch handig als je hele familie in hetzelfde dorp woont. ;)

Ik zie mijn familie ook erg vaak, dat is imo geen criterium om wel of niet "u" te zeggen.

Geplaatst:

Heerlijk dat de Engelsen dit probleem zo eenvoudig hebben opgelost met 'You'. Geen gemuts over wanneer je 'u' of 'je' (zou) moet(en) gebruiken. Wat mij betreft is het een grote onzin, zowel het 'u' zeggen uit respect als het 'u' zeggen omdat het moet. Hoewel het 'u' zeggen uit 'respect' nog niet zo heel hinderlijk is, het 'u' zeggen omdat het moet is gewoon klinkklare nonsens. Of een klant koning is moet niet uit 'je' of 'u' blijken. Dat het er aan bijdraagt kan ik helaas niet ontkennen, maar dat komt meer door wat als 'normaal' ervaren wordt. Ofwel; 'omdat het hoort'. Wie heeft bepaald dat dat hoort en hoe spreken we die aan? Het zou gewoon zo veel eenvoudiger zijn om een van deze twee worden af te schaffen en met een van beide woorden verder te gaan. Voorkomt misverstanden, niemand is op zijn/haar teentjes getrapt vanwege de verkeerde woordkeuze en niemand hoeft meer af te wegen welk van deze woorden te gebruiken in een conversatie. Maar goed, over het algemeen spreek ik mensen aan met 'je', tenzij ze mij aanspreken met 'u'. Dan gaat het meer automatisch. Op mijn werk kan ik niet anders dan klanten met 'u' aanspreken, maar dat komt dan ook omdat het binnen de bank als 'normaal' gezien wordt. :cab:

Geplaatst: (bewerkt)

Heerlijk dat de Engelsen dit probleem zo eenvoudig hebben opgelost met 'You'. Geen gemuts over wanneer je 'u' of 'je' (zou) moet(en) gebruiken.

Je hebt daar het probleem met ''can'' en ''could''. ''Could'' is netter dan ''can''.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Geplaatst:
Je hebt daar het probleem met ''can'' en ''could''. ''Could'' is netter dan ''can''.

Ze hebben daar wel meer problemen in de taal, net als wij overigens. Het gaat erom dat ze dit probleem niet hebben, wat wij ook simpel de wereld uit kunnen helpen..

Geplaatst:

Ze hebben daar wel meer problemen in de taal, net als wij overigens. Het gaat erom dat ze dit probleem niet hebben, wat wij ook simpel de wereld uit kunnen helpen..

Mijn punt is dus dat zij een soortgelijk probleem hebben. Die andere problemen zijn (volgens mij) totaal anders.

Geplaatst:
Mijn punt is dus dat zij een soortgelijk probleem hebben. Die andere problemen zijn (volgens mij) totaal anders.

Ik begrijp je punt. Maar imo is dat niet hetzelfde probleem. Zo is bijvoorbeeld 'eten' netter als 'vreten'. Of iets formeel of informeel, netter of minder net is staat los van dit probleem. Je hebt zoveel woorden in zoveel talen die netter of minder net zijn dan het alternatief. Het gaat om het je/u probleem, dat hebben ze in UK niet.

Geplaatst:

ik gebruik altijd gewoon formeel U of meneer / mevrouw, wanneer degene het op prijs stelt noem ik hem / haar anders ( je,jij,"voornaam", " voornaam achternaam " enz.)

Geplaatst:

Heerlijk dat de Engelsen dit probleem zo eenvoudig hebben opgelost met 'You'. Geen gemuts over wanneer je 'u' of 'je' (zou) moet(en) gebruiken. Wat mij betreft is het een grote onzin, zowel het 'u' zeggen uit respect als het 'u' zeggen omdat het moet. Hoewel het 'u' zeggen uit 'respect' nog niet zo heel hinderlijk is, het 'u' zeggen omdat het moet is gewoon klinkklare nonsens. Of een klant koning is moet niet uit 'je' of 'u' blijken. Dat het er aan bijdraagt kan ik helaas niet ontkennen, maar dat komt meer door wat als 'normaal' ervaren wordt. Ofwel; 'omdat het hoort'. Wie heeft bepaald dat dat hoort en hoe spreken we die aan? Het zou gewoon zo veel eenvoudiger zijn om een van deze twee worden af te schaffen en met een van beide woorden verder te gaan. Voorkomt misverstanden, niemand is op zijn/haar teentjes getrapt vanwege de verkeerde woordkeuze en niemand hoeft meer af te wegen welk van deze woorden te gebruiken in een conversatie. Maar goed, over het algemeen spreek ik mensen aan met 'je', tenzij ze mij aanspreken met 'u'. Dan gaat het meer automatisch. Op mijn werk kan ik niet anders dan klanten met 'u' aanspreken, maar dat komt dan ook omdat het binnen de bank als 'normaal' gezien wordt. :cab:

Het verschilt natuurlijk ook wat voor verwachtingen je van de medewerkers hebt van de organisatie waar jij als klant binnenkomt, van een bouwmarkt heb ik hele andere verwachtinge dan van een advocatenkantoor ;) .

Ik heb altijd op de basisschool "jij" gezegd, maar nu spreek ik docenten/docentes altijd aan met "u" aan. Bij ons op school spreken we de docenten/docentes altijd aan met "meneer/mevrouw [achternaam]". :)

Overigens spreek ik familie altijd aan met "jij". Niemand in de familie zegt ooit "u" tegen elkaar. :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Voor docenten moet je respect hebben, dus je gebruikt standaard u vind ik. Echter tegen het einde van het schooljaar zijn er leerkrachten die het liever hebben dat je jij zegt omdat je ze al beter kent. Daarnaast gebruik ik tegenover volwassen vreemden steeds u omdat jij direct zo persoonlijk gaat. Dat ervaar ik ook in mijn echte leven. Als een persoon mij direct aanspreekt met jij komt dat nogal onrespectvol over.

Geplaatst:

16 jaar en al met u willen worden aangesproken? :cab: Maar ja, het valt me toch altijd al wel op dat Belgen met betrekking tot dit onderwerp (u zeggen) veel beleefder zijn.

Geplaatst:

Meestal spreek ik mensen aan met 'jij', maar dna omdat de mensen waar ik tegen praat mensen zijn die ik goed ken. Onbekenden ga ik gewoonweg automatisch met 'u' aanspreken... uit respect maar misschien gewoon meer uit automatisme, want is er eigenlijk een rede om dit te doen? Nee zeker, dus het zal wel een automatisme zijn. Tegen mijn leraren zeg ik ook gewoon 'u', ook meer omdat ik op school wat beschaafder/beleefder probeer te zijn, uit respect voor de docent etc.

Maar buiten dit kan ik me perfect vinden in wat Jowx zegt, wie heeft dit bepaald?

'Ik zou iets kunnen proberen' is ook misschien netter als 'Ik kan iets proberen'

Het zijn in feite 2 verschillende tijden, de een misschien wat netter dan de ander, maar het 'probleem' is zowel hetzelfde in het Enges als in het Nederlands. Ik snap wat je bedoelt, maar je voorbeeld klopt niet helemaal. (Excuses op voorhand voor de 'bump' van deze quote)

Geplaatst:

Heerlijk dat de Engelsen dit probleem zo eenvoudig hebben opgelost met 'You'. Geen gemuts over wanneer je 'u' of 'je' (zou) moet(en) gebruiken.

Neen. Could is kon Can is kan. Vt en tt.

Neen. Could is kon Can is kan. Vt en tt.

Is ook niet zo, could is geen vt hoor. Kijk maar: 'Could you do my homework?' is in het Nederlands 'KUN jij mijn huiswerk doen?'

EDIT: Could kan wel vt zijn maar dat hoeft het niet te zijn.

Bewerkt: door MostWantedKid

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...