Jump to content

John Entwistle


Puma

Recommended Posts

Eén van de besten bedoel ik, "de beste" bestaat niet.

John Alec Entwistle (Londen' date=' 9 oktober 1944Las Vegas, 27 juni 2002) was een Engelse bassist, songwriter, zanger en hoornspeler, die vooral bekend is geworden als bassist van de Britse rockband The Who. Hij wordt beschouwd als één van de grootste, meest gewaardeerde en invloedrijkste rockbassisten aller tijden, vooral omdat hij een agressieve en leidende rol had in de nummers die hij speelde. Hij beïnvloedde zowel generatiegenoten en jongere bassisten onder wie Les Claypool, Steve Harris, Lemmy Kilmister, Geddy Lee, Phil Lesh, Noel Redding, Billy Sheehan, Chris Squire en Mike Watt.

Entwistle ontwikkelde met zijn stijl het potentieel van de basgitaar als een leidend muziekinstrument, gebruikmakend van felle pentatonische lead lines en een 'hoog' geluid dat vrijwel niet eerder te horen was in de vroege sixties. Hij pioneerde met het gebruik van rondgewonden stalen bassnaren, die voor hem werden gemaakt door de firma RotoSound. Op zoek naar een geluid dat door de muzikale razernijen van The Who moest snijden, experimenteerde Entwistle met talloze basgitaren. Op het moment van zijn overlijden bestond Entwistles collectie uit meer dan 200 exemplaren. De zoektocht had zijn hoogtepunten op het moment dat Entwistle gebruikmaakte van de bassen van Alembic in de jaren zeventig en de Status Graphite-bassen in de jaren negentig en nul. Dit zijn de gitaren, die hij in zijn latere carrière het meest gebruikt heeft. Hij stond sinds de beginjaren van The Who bekend om zijn typerende geluid en zijn virtuositeit als bassist. "Entwistle was eigenlijk de eerste bassist die 'loskwam' van het traditionele boem-boem-ritme", zo zei Pete Townshend (gitarist van The Who) ooit in een interview. Ook Glyn Johns, geluidstechnicus van The Who van onder andere Who's Next was lovend over Entwistle: "Hij speelt zuiver met de zang mee".

20px-Cquote1.svg.png "Wat Hendrix voor de gitaar deed, deed Entwistle voor de bas."20px-Cquote2.svg.png

Omdat hij zo een geweldige bassist is, wou dit met jullie delen :bier:.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind Entwistle top. Ik ben sowieso wel liefhebber van The Who, dus dat draagt daar ook aan bij. Hij stond er altijd zo relaxed en nonchalant bij, alsof het hem geen enkele moeite kostte. En dat contrasteerde altijd zo mooi met de overige bandleden, die erbij stonden alsof hun leven er vanaf hing. De nummers waarbij hij de zang voor z'n rekening nam vind ik vaak wat minder, maar als basgitarist is hij geweldig. _O_

Link to comment
Delen op andere websites

Geweldige bassist. Toch vind ik Les Claypool nog steeds de beste.

Jij hebt duidelijk geen idee waar je over praat :puh:. Een artiest is niet "het beste", een artiest is "goed" of "een van de besten".

Zoals John Entwistle bas speelt, leggen ze prachtig uit in die eerste video, een stukje biografie. John Entwistle was de eerste die geen "boem-boem" basritme speelde op de bas, maar het als lead-instrument bespeelde. Aangezien The Who geen toetsenist bijvoorbeeld hadden, heeft ieder bandlid meer werk te doen om de 'ruimte' op te vullen. John Entwistle speelt op zijn bas niet alleen 'bas', maar nam in zijn spel ook de achtergrondinstrumenten voor zijn rekening, zoals blaas- en strijkinstrumenten, piano en achtergrondzang. En dát is het aparte aan zijn spel: hij speelt niet alleen bas, hij speelt meerdere instrumenten tegelijk ná op één bas. Hij was een revolutionair.

Link to comment
Delen op andere websites

Geweldige bassist. Toch vind ik Les Claypool nog steeds de beste.

Jij hebt duidelijk geen idee waar je over praat :puh:. Een artiest is niet "het beste", een artiest is "goed" of "een van de besten".

Imho is er niemand zo goed als les claypool.

Als bijvoorbeeld Jimi Hendrix wordt verkozen tot beste gitarist aller tijden dan is hij volgens velen toch ook de beste. Het is niet dat hij dan ''een van de beste gitaristen aller tijden'' is. Ik snap op zich wel wat je bedoelt, maar het is toch niet zo raar dat je een bassist gewoon beter vindt dan alle anderen?

Link to comment
Delen op andere websites

Geweldige bassist. Toch vind ik Les Claypool nog steeds de beste.

Jij hebt duidelijk geen idee waar je over praat :puh:. Een artiest is niet "het beste", een artiest is "goed" of "een van de besten".

Imho is er niemand zo goed als les claypool.

Als bijvoorbeeld Jimi Hendrix wordt verkozen tot beste gitarist aller tijden dan is hij volgens velen toch ook de beste. Het is niet dat hij dan ''een van de beste gitaristen aller tijden'' is. Ik snap op zich wel wat je bedoelt, maar het is toch niet zo raar dat je een bassist gewoon beter vindt dan alle anderen?

Dat klopt, maar ik zei dat er geen "beste" bassist is. De een is beter dan de andere, goh. Maar je kunt sommige bassisten gewoon niet vergelijken, omdat ze totaal verschillende stijlen spelen. Die Les Claypool van jou speelt slappend en vooral funk. Entwistle is 'van de jaren 60' en was met zijn revolutionaire spel dé Jimi Hendrix op de bas in de rock. Dat kun je van Les Claypool niet zeggen :puh:. Ik bedoel, hij is wel goed en zal ook 'een van de besten' zijn, maar revolutionair?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...