Jump to content

Banksy


Puma

Recommended Posts

Banksy

Banksy is het pseudoniem van een wereldbekende Britse kunstenaar. Hoewel er weinig zekerheid is over de ware identiteit van Banksy en de meeste bronnen aangeven dat zijn echte naam Robert of Robin Banks is, heet hij waarschijnlijk Robin Gunningham. Hij zou in 1974 geboren zijn in Bristol. Zijn kunstwerken zijn vaak politiek en humoristisch van aard. In zijn straatkunst combineert hij graffiti met een hem kenmerkende sjabloontechniek. Zijn straatwerk is te vinden in verschillende Europese steden maar ook buiten Europa zoals in de Palestijnse gebieden en de Verenigde Staten.

Werk

Banksy startte als een graffiti-artiest. Later is hij steeds meer gebruik gaan maken van sjablonen zodat het minder tijd zou kosten om een werk af te maken. Banksy beweert zelf dat hij is overgestapt op het werken met sjablonen terwijl hij onder een treinstel schuilde omdat de politie hem op de hielen zat.

Zijn werk op straat trok al snel de aandacht van de media. Banksy's werk karakteriseert zich door zijn pakkende en humoristische beelden, in combinatie met slogans. De boodschap is doorgaans pacifistisch, anti-kapitalistisch, anti-gevestigde orde en voor vrijheid. Hij schildert vooral beesten (zoals apen en ratten) en mensen (onder anderen politieagenten, soldaten, ouderen, kinderen). Hij maakt daarnaast stickers, sculpturen en cd-hoesjes (onder andere voor het Blur-album Think Tank). Een terugkerend thema in zijn werk is verder het aanpassen van bestaande kunst waardoor de aard van het stuk radicaal verandert.

Banksy's eerste film, Exit Through the Gift Shop wordt beschouwd als "the world's first street art disaster movie" en ging in première op het Sundance Film Festival [1] in de Amerikaanse staat Utah.

Stunts

Banksy heeft regelmatig projecten die de publiciteit halen. Hieronder staan enkele voorbeelden:

  • In de London Zoo klom hij in het pinguïngebied. Hij schilderde er We're bored of fish op de muren in twee meter hoge letters.
  • In Bristol Zoo schreef Banksy een boodschap in het olifantenhok: I want out. This place is too cold. Keeper smells. Boring, boring, boring.
  • Maart 2005: Banksy plaatste zijn werken ongezien in het Museum of Modern Art, het Metropolitan Museum of Art, het Brooklyn Museum, en het American Museum of Natural History, alle in New York City.
  • Mei 2005: Banksy schilderde een primitieve rotstekening waarop een menselijke figuur is afgebeeld terwijl deze een winkelwagentje voortduwt. Het lukte hem het schilderij ongezien op te hangen in het British Museum in Londen. Na ontdekking voegde het museum het schilderij toe aan de permanente collectie.
  • Augustus 2005: Banksy schilderde negen werken op de Palestijnse zijde van de muur tussen Israël en de Palestijnse gebieden, waaronder een schilderij van een ladder die helemaal tot bovenaan de muur doorloopt en een schilderij waarin kinderen een gat graven door de muur.
  • Juni 2006: Banksy schilderde een naakte man hangend uit het raam van een slaapkamer op een muur in het centrum van Bristol (zie foto).
  • Augustus/september 2006: Banksy verving ongeveer 500 kopieën van Paris Hiltons debuut-cd, in 48 verschillende winkels in Groot-Brittannië. Op de cd's die hij er voor terug plaatste stonden zijn eigen kunstwerken en muziekremixen van Danger Mouse. De nummers op de cd droegen namen als "Waarom ben ik beroemd?", "Wat heb ik bereikt?" en "Waarom besta ik?". Nog voor de winkels de cd's konden verwijderen waren er al verschillende gekocht door klanten. Op veilingwebsites zijn sommige exemplaren voor £750 verkocht.
  • September 2006: Banksy hield een tentoonstelling genaamd Barely Legal, aangeprezen als een "three day vandalised warehouse extravaganza" in Los Angeles. In de tentoonstelling figureerde ook een goud-roze levende olifant.
  • September 2006: Banksy verkleedde een opblaasbare pop als Guantánamo Bay-gevangene en plaatste de pop bij een attractie in het Disney-themapark in Anaheim, Californië. Hierdoor werd zelfs de achtbaan, waar de aangeklede opblaaspop stond, stil gezet.

Bron: Wikipedia

Wat werk van hem:

mondays.jpg

artists.jpg

rickshaw2.jpg

riotcoppers.gif

3xsculpt.jpg

plate01.jpg

Site:

http://www.banksy.co.uk/

Video (AANRADER!):

http://www.dumpert.nl/mediabase/1359561/da78db96/kijktip_.html


Wat vinden jullie ervan? Ik vind 't echt megavet!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had nog nooit van hem gehoord, maar toen ik even verder keek bleek ik sommig werk van hem wel te kennen. De afbeeldingen die hierboven gepost zijn zijn niet echt dingen waar ik warm voor loop, ik houd meer van dit soort dingen:

banksysback1.jpg

De stunts die hij uithaalde vind ik erg gewaagd en origineel.

Link to comment
Delen op andere websites

Leuk dat je hier een topic over opent. Ergens vorig jaar bekeek ik de filmdocumentaire over Banksy 'Exit Through the Gift Shop' waar ik erg naar uit keek. Niet alleen omdat ik geïnteresseerd ben in Art, het is ook een soort van bron waar ik zelf inspiratie uit kan halen. Ik raad daarom ook iedereen, die op gebied van kunst bezig is of het een interessant onderwerp vind, die film te bekijken. Banksy heeft na zijn graffiti 'carrière' zichzelf noemenswaardig weten te ontwikkelen tot een echte kunstenaar. Ik vind het prachtig om te zien dat achter zijn kunst vaak een betekenis zit en hij zijn werk een eigen identiteit heeft kunnen geven.

banksy-palestine-wall-graffiti.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...