Jump to content

Hoge temperaturen?


qbdown

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd een meting gedaan met CPUID HW Monitor aangezien mijn CPU ventilator echt heel erg hard gaat draaien soms.

Bijv. na een tijdje spelen van GTA IV Multiplayer of CoD4. De CPU ventilator gaat dan meestal naar 5000-5600RPM (volgens HW Monitor).

Zodra hij deze bereikt klinkt het net als een soort vliegtuig motor :puh: Echt heel erg hard ...

Dus nu heb ik de temperaturen eens gemeten (had ik eerst niet naar gekeken), en toen viel het me op dat deze best wel hoog waren. Ik heb een plaatje gemaakt van de temperaturen en ventilator snelheden.

Voor het spelen:

voorspelen.png

Tijdens het spelen:

tijdensspelen.png

Ik heb eerder ook gemeten dat de CPU cores 90°C ofzo werden (in ieder geval boven de 80°C).

Zodra ik de zijklep van de behuizing eraf haalde ging de CPU ventilator opeens 4x zo hard draaien en ging hij van 3000 opeens naar 5500. De temperaturen daalden wel.

Als ik nu GTA IV of CoD4 speel dan gaat de ventilator NIET harder dan 3500RPM (opeens?).

Weet iemand wat hier mis is? Het systeem is geassembleerd door Azerty.

Mijn vader heeft hun al een e-mail gestuurd en ze zeiden dat de ventilator vervangen kon worden als deze veel lawaai maakte... (door ventilators die maar tot 2000-3000RPM gaan ofzo)

Bedankt,

SilverShield

P.S. Ik heb zaterdag een nieuwe behuizing besteld namelijk de NZXT Guardian 921 (waarin al standaard 3 ventilators zitten), dit is natuurlijk alleen maar mooi en hopelijk helpt dit ook een beetje ? ;-)

EDIT: Ik lees net hetvolgende: "The Phenom II 955 is manufactured using a 45nm process, has 758 million transistors and has a maximum TDP of 125 watts, using a voltage of 0.875 - 1.5v with a maximum operating temperature of 68C degrees."

Bewerkt: door SilverShield
Link to comment
Delen op andere websites

Gebruik je de stock koeler?

Je kan beter een goede koeler kopen voor je CPU.

En kijken voor een goede airflow, kabels wegwerken of sleeven, ongeveer even veel toevoer fans als afvoer, dat in 'balans' scheelt ook veel, bij mijn GPU scheelde het ook al 5 tot 10 graden.

Beste is met een dichte kap, want zonder kap is je complete airflow pleiten.

Link to comment
Delen op andere websites

Stock koeler, ik koop liever geen nieuwe aangezien deze opnieuw aangebracht moet worden met koelpasta e.d. wat ik niet kan (en mijn vader waarschijnlijk ook niet).

Ik was dus ook niet van plan om nog eens 15 euro extra te gaan betalen voor een assemblage door azerty als deze ook al niet naar behoren werkt.

Ik spaar dan liever voor iets dat wel standaard in orde is en niet klinkt als een vliegtuigmotor.

Bewerkt: door SilverShield
Link to comment
Delen op andere websites

Stock koeler, ik koop liever geen nieuwe aangezien deze opnieuw aangebracht moet worden met koelpasta e.d. wat ik niet kan (en mijn vader waarschijnlijk ook niet).

Ik was dus ook niet van plan om nog eens 15 euro extra te gaan betalen voor een assemblage door azerty als deze ook al niet naar behoren werkt.

Ik spaar dan liever voor iets dat wel standaard in orde is en niet klinkt als een vliegtuigmotor.

Stock koelers zijn niet bedoeld voor gaming maar gewoon surfen en wat minder belastend spul etc.

Daarnaast is er niks moeilijks aan, koelpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen.

En de reden dat je koeler als een vliegtuigmotor klinkt is ook simpel, je koelblok is (te) klein en heeft (te) weinig heatpipes om de hoge temperaturen af te geven aan de koelvinnen.

Dus de fan gaat harder en harder draaien om toch zijn warmte kwijt te kunnen, en daardoor klinkt je fan als een vliegtuig.

Als je een fatsoenlijke en grotere koelblok erop zet, heb je meer heatpipes en meer koelvinnen(ligt eraan welke koelblok je pakt ofc. maar dit is normaal wel zo).

Dus hij kan meer en beter warmte afgeven, vaak zit er een grotere ventilator op die vaker stiller zijn en meer lucht verplaatsen dan kleinere ventilators omdat die meer toeren moeten maken voor een bepaalde snelheid om lucht mee te verplaatsen en een grotere minder toeren omdat ie een grotere oppervlakte heeft.

Een goede koeler maakt het verschil ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Liquid Nitrogen Cooling FTW! :clown::schater:

Je krijgt je CPU misschien wel op -200 graden, maar het kost klauwen vol geld om elk uur je reservoir bij te vullen :bonk:

Idd, en aangezien de TS zich afvraagt of ie koelpasta kan aanbrengen, vrees ik dat het niks wordt :clown:

Link to comment
Delen op andere websites

Had ik ook, ik haalde m'n computer open. En heel m'n fan zat onder LAPPEN stof.

Stofzuiger erbij, hij glimt weer. Lage temparaturen :)

Heb ook de deksel eraf gelaten, kan die beter ventileren aangezien hij vlak bij het raam staat :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...