Jump to content

Grafische kaart kapot?


Hayte

Recommended Posts

Beste,

I haz problem. Ik startte mijn pctje op, en hij ziet er uit als het plaatje hier beneden. Klein. Ik weet niet of jullie dat kunnen zien, maar er zijn ook bijna horizontale golvende streepjes te zien, de meesten zijn blauw, maar op zwarte gedeeltes wordt hij rood. Het ziet er heel vaag uit. Eerst deed hij het soms bij het opstarten nog wel goed, maar toen ik bijvoorbeeld wou gaan Far Cry 2én kreeg ik de streepjes weer en krijg ik ook een BSoD, met de melding dat nvlddmkm.sys niet werkt. Dus ik deïnstalleer de driver volledig, verwijder dat bestandje voor de zekerheid, herinstalleer de nieuwste drivers (het betreft trouwens een GeForce 9800GT 512MB), werkt hij nog steeds niet fatsoenlijk.

Kan iemand mij helpen? Die krijgt een koekje

vaagheid.jpg

Edit; wat hoort er dus niet op dat plaatje? Nou, Aero staat uit, de resolutie hoort op 1920*1200 te zijn ipv 800*600 of zo (en ja, dat is irritant tijdens het schrijven van een topic), en op mijn beeld zijn er gare golvende lijntjes.

Ik denk zelf dat mijn graka gewoon naar de klippen is en dat ik een nieuwe moet kopen, maar hopelijk hoeft dat niet :puh:

Bewerkt: door Hayte
Link to comment
Delen op andere websites

Beste,

I haz problem. Ik startte mijn pctje op, en hij ziet er uit als het plaatje hier beneden. Klein. Ik weet niet of jullie dat kunnen zien, maar er zijn ook bijna horizontale golvende streepjes te zien, de meesten zijn blauw, maar op zwarte gedeeltes wordt hij rood. Het ziet er heel vaag uit. Eerst deed hij het soms bij het opstarten nog wel goed, maar toen ik bijvoorbeeld wou gaan Far Cry 2én kreeg ik de streepjes weer en krijg ik ook een BSoD, met de melding dat nvlddmkm.sys niet werkt. Dus ik deïnstalleer de driver volledig, verwijder dat bestandje voor de zekerheid, herinstalleer de nieuwste drivers (het betreft trouwens een GeForce 9800GT 512MB), werkt hij nog steeds niet fatsoenlijk.

Kan iemand mij helpen? Die krijgt een koekje

[afbeelding]

Edit; wat hoort er dus niet op dat plaatje? Nou, Aero staat uit, de resolutie hoort op 1920*1200 te zijn ipv 800*600 of zo (en ja, dat is irritant tijdens het schrijven van een topic), en op mijn beeld zijn er gare golvende lijntjes.

Ik denk zelf dat mijn graka gewoon naar de klippen is en dat ik een nieuwe moet kopen, maar hopelijk hoeft dat niet :puh:

Het kan ook je monitor zijn.

Misschien is je monitor niet goed aangesloten.

Link to comment
Delen op andere websites

Als een andere monitor hetzelfde vertoond, heb je grote kans dat je graka kapot is :cry:

Als je graka kapot is. Koop dan een ATI Radeon hd ****. De krachtige kaarten van de 6-serie zijn niet zo duur meer. nVidia is over het algemeen veel duurder.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet zeker dat het probleem niet bij mijn monitor ligt, anders zou mijn computer geen BSoD's vertonen, zou de resolutie niet verlaagd worden, en ook zou ik dan gewoon fatsoenlijk Far Cry 2 kunnen spelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had voor dit probleem geen last van artefacts, en ook tijdens het "normale" gebruik van Windows (voor zover dat kan) krijg ik ook geen artefects (als dat überhaupt kan in Windows). Tijdens het spelen van Far Cry 2, wat ik tijdens dit probleem voor een klein minuutje kon doen voor hij weer een BSoD vertoonde zag ik ook geen artefacts.

Maar vaagheid heerst, hij schijnt het nou weer normaal te doen? Al is hij volgens mij wel iets trager dan normaal. Ik zie ook dat er geen vage streepjes zijn in mijn plaatje die hieronder staat afgebeeld. Als dit probleem zich nog een keer voordoet (wat hij mijn pc kennende zal doen) post ik wel een plaatje van hoe het er uit zag in Far Cry 2, en ook nog eens een plaatje van de BSoD.

Link to comment
Delen op andere websites

De BSoD geeft inderdaad een probleem met de driver aan. Maar ik heb dat bestandje verwijdert, mijn grafische kaart via Apparaatbeheer gedeïnstalleerd, drivers vanaf mijn origineel CD'tje geprobeerd, nieuwste drivers van NVidia geprobeerd, een speciaal driver verwijderings programma (Driver Cleaner Pro, geen idee of het goed is of niet), niks helpt. Of nja, hij lijkt nou normaal te werken. Durf hem alleen niet uit te doen, voor het geval hij niet gerepareerd is :7

Link to comment
Delen op andere websites

Beste,

I haz problem. Ik startte mijn pctje op, en hij ziet er uit als het plaatje hier beneden. Klein. Ik weet niet of jullie dat kunnen zien, maar er zijn ook bijna horizontale golvende streepjes te zien, de meesten zijn blauw, maar op zwarte gedeeltes wordt hij rood. Het ziet er heel vaag uit. Eerst deed hij het soms bij het opstarten nog wel goed, maar toen ik bijvoorbeeld wou gaan Far Cry 2én kreeg ik de streepjes weer en krijg ik ook een BSoD, met de melding dat nvlddmkm.sys niet werkt. Dus ik deïnstalleer de driver volledig, verwijder dat bestandje voor de zekerheid, herinstalleer de nieuwste drivers (het betreft trouwens een GeForce 9800GT 512MB), werkt hij nog steeds niet fatsoenlijk.

Kan iemand mij helpen? Die krijgt een koekje

[afbeelding]

Edit; wat hoort er dus niet op dat plaatje? Nou, Aero staat uit, de resolutie hoort op 1920*1200 te zijn ipv 800*600 of zo (en ja, dat is irritant tijdens het schrijven van een topic), en op mijn beeld zijn er gare golvende lijntjes.

Ik denk zelf dat mijn graka gewoon naar de klippen is en dat ik een nieuwe moet kopen, maar hopelijk hoeft dat niet :puh:

Het kan ook je monitor zijn.

Misschien is je monitor niet goed aangesloten.

Een monitor kan bij iets geks de resolutie nog aanpassen. Aero is software matig gestuurd en dit kan een beeldscherm bij lange na niet veranderen.

Als een andere monitor hetzelfde vertoond, heb je grote kans dat je graka kapot is :cry:

Als je graka kapot is. Koop dan een ATI Radeon hd ****. De krachtige kaarten van de 6-serie zijn niet zo duur meer. nVidia is over het algemeen veel duurder.

AMD fanboy spotted?

nVidia mag duur wezen maar daar betaal je ook qua specificaties/prestaties voor. Laat in ieder geval het groene en rode kamp uit het topic.

@ Topic starter,

Ga naar nVidia site, download daar een nieuwe driver, laat de nieuwe driver de oude driver verwijderen.

Vervolens start je, je pc opnieuw op en kijk dan of Aero weer aan gaat en of je resolutie weer beter staat.

Link to comment
Delen op andere websites

Even opgezocht: nvlddmkm.sys is ongeveer hetzelfde als atikmpag.syts/atikmdag.sys bij Ati. Nou had ik zelf een probleem met die drivers, hield niet op na driver updates (en downgrades), Windows updates, BIOS updates en zelfs een complete reïnstall (van Vista naar 7). Ik had zelf last van streepjes (horizontaal) en andere rare kleuren over het scherm. Ziet dit topic.

Mijn probleem was dat de videokaart gewoon defect was. RMA en een nieuwe (loopt nog steeds..). Aangezien de kaart van jou al wat ouder is neem ik aan dat je geen garantie meer hebt.

Ik zou eerst proberen nieuwere drivers te installeren, al dat niet lukt: oudere drivers installeren (tip: driver sweeper in veilige modus!) van toen het nog wel goed was, en om andere problemen uit te sluiten (indien mogelijk) een andere videokaart proberen. Wordt het bij de eerste opties niet beter en bij de derde wel, dan ben ik bang dat je een nieuwe kaart uit moeten zoeken. (en ik moet die rooie wel een beetje gelijk geven, qua prestaties/prijs is Ati nog wel op veel plekken beter (met dezelfde kwaliteit, die is niets slechter of beter), hoewel ik zelf op dit moment ook naar een nVidea kijk..)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Zo, oude grafische kaart eruit gesloopt en een nieuwe voor in de plaats geduwd. Mijn AMD HD5670 is nu wel een tikkeltje langzamer dan mijn 9800GT was, maarja. Misschien dat ik hem nog over klok of zo, als dat überhaupt wel nut heeft bij een grafische kaart.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had er zo eentje van Sapphire en die had best een leuke prestatiewinst bij een overclock van ong 50 MHz. Ik heb overclocked met MSI afterburner, en daar alle balkjes tot het einde getrokken. Hij overleefde vervolgens furmark prima, dus daar heeftie op gedraaid. Ik weet niet of hij dan in de buurt komt van de 9800GT, maar tblijft een mooi kaartje.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...