Jump to content

Democratie in Nederland

Recommended Posts

Geplaatst:

[table=header]Opmerking vooraf[/table]Onderstaande post plaatste ik zojuist in het Bildenberg-topic, maar aangezien het totaal niet over de Bildenberg-meeting gaat, lijkt het me beter op z'n plek in een nieuw topic. Ben benieuwd hoe jullie tegen de democratie in Nederland aankijken.

De hele discussie over de Bildenberg-meeting vind ik niet bijster interessant: ik kan me er simpelweg niet druk om maken. Maar onderstaande uitspraak, daar wil ik wel even graag op reageren.

Je ziet politici als managers van het land? Daar zit je dus al fout. Dit is een democratie, wij, alle 16.531.294 (2009) Nederlanders, wij zijn de managers van het land! Vinden wij een regeltje niets, dan protesteren wij, vinden wij dat er een regeltje moet komen of moet worden gewijzigd, dan protesteren wij. Protesteren in de vorm van een grote groep de straten op, of protesteren in de vorm van een eigen politieke partij maken. Zijn de mensen het met je eens, kom je hoog, ben je een ramdebiel met flut voorstellen, dan lachen ze om je. Dat is nou democratie. Democratie is niet dat 'alle politici', alle 150 leden van de tweede kamer en alle 75 leden van de eerste kamer, die door ons worden gekozen, zijn geen managers. Godzijdank niet. Vele politici zitten uit hun neus te eten in de 2e kamer en steken hun handje op wanneer het moet (als voorbeeld dan).

Jij gelooft dus dat we in een absolute democratie leven? Dat we het als 16,5 miljoen Nederlanders voor het zeggen hebben? Dat we elke regel of beslissing met succes kunnen aanvechten? Dacht het dus niet hè. Ja, we kiezen eens in de 4 jaar de leden van de Tweede Kamer. En dan? Dan houdt onze invloed he-le-maal op. Neem als voorbeeld eens de koopzondagen, iets waar de VVD, als liberale partij, groot voorstander van was. Maar, nu puntje bij paaltje komt, leveren ze dat punt graag in om de steun van de SGP te ontvangen. Wat voor democratie is dat dan? Stel, ik heb gestemd op de VVD, omdat ik als eigen ondernemer graag meer koopzondagen wil. Wat gebeurt er dan met mijn stem? Juist, die is volkomen zinloos geweest.

En protesteren tegen beslissingen...? Kom op, volg je de actualiteit wel? De bezuinigingen in de kunstsector, daar is hevig tegen geprotesteerd. Wordt er dan afgezien van die bezuinigingen? Nee, natuurlijk niet. Neem de maatregelen die in het hoger onderwijs gaan komen. Daar is ook hevig tegen geprotesteerd. Worden de maatregelen dan geschrapt? Nee, natuurlijk niet.

Oh, en roepen dat wij de Eerste Kamer kiezen...moet ik daar op ingaan?

Geplaatst:

[table=header]Opmerking vooraf[/table]Onderstaande post plaatste ik zojuist in het Bildenberg-topic, maar aangezien het totaal niet over de Bildenberg-meeting gaat, lijkt het me beter op z'n plek in een nieuw topic. Ben benieuwd hoe jullie tegen de democratie in Nederland aankijken.

De hele discussie over de Bildenberg-meeting vind ik niet bijster interessant: ik kan me er simpelweg niet druk om maken. Maar onderstaande uitspraak, daar wil ik wel even graag op reageren.

Je ziet politici als managers van het land? Daar zit je dus al fout. Dit is een democratie, wij, alle 16.531.294 (2009) Nederlanders, wij zijn de managers van het land! Vinden wij een regeltje niets, dan protesteren wij, vinden wij dat er een regeltje moet komen of moet worden gewijzigd, dan protesteren wij. Protesteren in de vorm van een grote groep de straten op, of protesteren in de vorm van een eigen politieke partij maken. Zijn de mensen het met je eens, kom je hoog, ben je een ramdebiel met flut voorstellen, dan lachen ze om je. Dat is nou democratie. Democratie is niet dat 'alle politici', alle 150 leden van de tweede kamer en alle 75 leden van de eerste kamer, die door ons worden gekozen, zijn geen managers. Godzijdank niet. Vele politici zitten uit hun neus te eten in de 2e kamer en steken hun handje op wanneer het moet (als voorbeeld dan).

Jij gelooft dus dat we in een absolute democratie leven? Dat we het als 16,5 miljoen Nederlanders voor het zeggen hebben? Dat we elke regel of beslissing met succes kunnen aanvechten? Dacht het dus niet hè. Ja, we kiezen eens in de 4 jaar de leden van de Tweede Kamer. En dan? Dan houdt onze invloed he-le-maal op. Neem als voorbeeld eens de koopzondagen, iets waar de VVD, als liberale partij, groot voorstander van was. Maar, nu puntje bij paaltje komt, leveren ze dat punt graag in om de steun van de SGP te ontvangen. Wat voor democratie is dat dan? Stel, ik heb gestemd op de VVD, omdat ik als eigen ondernemer graag meer koopzondagen wil. Wat gebeurt er dan met mijn stem? Juist, die is volkomen zinloos geweest.

En protesteren tegen beslissingen...? Kom op, volg je de actualiteit wel? De bezuinigingen in de kunstsector, daar is hevig tegen geprotesteerd. Wordt er dan afgezien van die bezuinigingen? Nee, natuurlijk niet. Neem de maatregelen die in het hoger onderwijs gaan komen. Daar is ook hevig tegen geprotesteerd. Worden de maatregelen dan geschrapt? Nee, natuurlijk niet.

Nandrodavids ben het helemaal met je eens ik kan nu niet uitgebreid antwoorden typ het namelijk via mobiel.

Geplaatst:

[table=header]

Vele politici zitten uit hun neus te eten in de 2e kamer en steken hun handje op wanneer het moet (als voorbeeld dan).

Dit beeld is pertinent onjuist! Ik ken veel Kamerleden en kan je vertellen dat die echt wel de benen onder hun lijf uit lopen. Sterker nog, ik ken een oud Kamerlid (nu lid in het kabinet), die op een zondag in het reces mij mailde over een bepaald dossier waar die persoon op dat moment hard voor aan het werk was. Deze zelfde persoon belde mij op een zondagmorgen op het moment dat deze in het kabinet zat om te overleggen over een bepaald dossier. Hoezo neuspeuteren? En zo kan ik nog wel wat gevallen opnoemen.

Ik heb laatst een leuke quote gelezen waar ik me wel bij aan kan sluiten:

Ze zeggen dat democratie de wil van het volk is, iedere morgen lees ik in de krant stomverbaasd wat ik nou weer wil

Geplaatst:

Ik geloof ook niet in dat zogenoemde ''democratie'' waarbij we bijna geen privacy meer hebben, luisteren moeten naar wat de tweede kamer ons verteld. Het wordt bijna een politiestaat hier en geloof me dat wil je niet.

Het is zo dat elk minister in de tweede kamer een aantal ambtenaren achter zich heeft. Net zoals Obama. Brezenski, David Rockefeller en nog paar andere bankiers die Obama financieren en achter hem staan.

Die ambtenaren bepalen uiteindelijk wat er werkelijk gebeurd en de minister hoort het te presenteren aan de grote menigte.

Het is jammer dat men zich hier totaal niet in verdiept. Jullie hebben vaak een ander beeld over de politici dan het echt in elkaar steekt.

Geplaatst: (bewerkt)

Leuk, een topic met een quote van mij in de hoofdpost :) Ik zie het dan maar niet als persoonlijke aanval of dergelijke, maar ik dien er niet van wanneer mensen hier op gaan bashen. Dan ben ik weg namelijk.

Ook wil ik gelijk zeggen dat ik midden in de toetsweek zit die redelijk belangrijk voor mij is, niet dat een iets zeggend argument is, maar ik had op het moment van schrijven geen zin en motivatie om echte feiten te gaan zoeken en schreef zo wat me was bijgebleven van het vak maatschappijleer van 1 jaar geleden alweer.

Ik geloof inderdaad in de democratie in Nederland, dat had je goed opgemerkt. Natuurlijk laat de democratie her en der wel eens een puntje vallen, maar, wanneer puntje bij paaltje komt, blijven het de basis principes van een democratie.

Eens in de 4 jaar (de uitzonderingen laat ik dan meer even liggen) kiezen wij inderdaad de tweede kamer, kunnen wij kiezen waar 150 mensen plaats mogen nemen. Waar jij zegt dat onze invloed dan ophoud, heb je deels gelijk in. De fout ligt dan echter niet bij de 2e kamer, maar bij jezelf, dan moet je jezelf de vraag stellen of het komende kabinet wel iets is wat jijzelf wilt, iets wat je zelf graag voor ogen hebt om Nederland te regeren. Wanneer dit niet het geval is moet jezelf aanhang zoeken, zelf een partij maken of via enig andere vorm invloed zien te krijgen. Dit mag namelijk in Nederland, luxe he.

Om een land te regeren heb je trouwens een meerderheid nodig, ons aller bekend mag ik hopen; dit houdt in dat je minimaal 76 mensen nodig hebt om een kabinet te starten (dit jaar is dan weer iets anders, gedoogsteun van de PVV). Het is bijna onmogelijk om met één partij een meerderheid te vormen, vandaar dat er meerdere partijen samenwerken. Natuurlijk hebben die partijen niet dezelfde ideologie, anders waren ze immers niet verschillend geweest. partij A zou dus moeten samenwerken met B (C, D etc..) die andere plannen heeft. Door deze kabinetsformatie gaat er wel eens een plannetje gesneuveld inderdaad, anders zouden die partijen niet willen samen werken. Het is jammer wanneer een individu daar de sjaak van word, maar een individu in Nederland zegt niet veel. Hoe hard het ook klinkt, maar een simpele burger zoals ik, zoals jij en zoals je vader en moeder (als voorbeeld dan, misschien is jouw vader Rutte himself wel) stellen niet veel voor in Nederland, je moet aanhang zien te krijgen die je willen helpen om een regel anders te krijgen.

Dus om terug te komen op je vraag, ja, ik geloof in de democratie maar nee, niet iedere Nederlander heeft het voor het zeggen, als individu ben je niets, maar met een groep sta je sterker.

De actualiteiten volg ik deels ja, maar dat is aan mij of ik het wel of niet wil volgen. Het is inderdaad zo dat het kabinet soms geen gehoor aan een protest geeft, bevalt dit niet, stem je de volgende keer op een andere knar. Zo simpel is het. Het klinkt heel dubieus ja, en dat weet ik zelf ook wel. Ik vind die bezuinigingen namelijk een goed punt, maar dat is mijn mening en staat buiten deze discussie. Wanneer een protest niets opleverd hebben wij gelukkig altijd nog de luxe om niet meer op die persoon/partij te stemmen bij de verkiezingen. Dan mogen wij zeggen dat de ideologie van die partij/persoon jou niet bevalt en dat je dus op een andere partij stemt. Ja het is lullig voor diegene wiens protest geen gehoor heeft gekregen, maar deze denkt in het vervolg dan 2 keer na bij het stemmen en overweegt andere partijen erin. In een land als Noord Korea dromen ze van een democratie, maar daar hebben ze het niet, je kan blij wezen dat je in een democratie leeft, helaas doen sommige dat niet.

Nee hoor, ik wil gerust toegeven dat ik hier fout zit. Die kies je indirect, en deze heeft ook een minder belangrijke politieke functie.

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten. De vorm is die van getrapte verkiezingen: de burgers kiezen Provinciale Staten en de leden van Provinciale Staten kiezen op hun beurt de leden van de Eerste Kamer.

Doordat de Eerste Kamerleden niet rechtstreeks door de burgers worden gekozen, staan ze wat verder van de dagelijkse politiek af. Zij voeren bijvoorbeeld geen verkiezingscampagne.

bron.

[table=header]

Vele politici zitten uit hun neus te eten in de 2e kamer en steken hun handje op wanneer het moet (als voorbeeld dan).

Dit beeld is pertinent onjuist! Ik ken veel Kamerleden en kan je vertellen dat die echt wel de benen onder hun lijf uit lopen. Sterker nog, ik ken een oud Kamerlid (nu lid in het kabinet), die op een zondag in het reces mij mailde over een bepaald dossier waar die persoon op dat moment hard voor aan het werk was. Deze zelfde persoon belde mij op een zondagmorgen op het moment dat deze in het kabinet zat om te overleggen over een bepaald dossier. Hoezo neuspeuteren? En zo kan ik nog wel wat gevallen opnoemen.

Ik heb laatst een leuke quote gelezen waar ik me wel bij aan kan sluiten:

Ze zeggen dat democratie de wil van het volk is, iedere morgen lees ik in de krant stomverbaasd wat ik nou weer wil

het was een ietwat extreem voorbeeld, toegegeven. Zelf weet ik ook wel dat kamerleden hard werkende mensen zijn net als bijna ieder andere werkende Nederlander is. Het is een baan die meer dan Full Time is en in mijn ogen vaak niet het begrip dat het verdient krijgt. Ik stelde een, achter af gezien, fout voorbeeld.

Hetzelfde beeld hebben mensen overigens ook bij directeuren bij bedrijven, mensen die andere aan het werk zetten en zelf nooit een flikker doen, ik spreek uit ervaring dat dit niet het geval is en dat zo'n baan ook meer dan full time is (om het even te vergelijken ed). Mocht ik hierbij een gevoelige snaar o.i.d. hebben geraakt, mon excusez.

Bewerkt: door flippie13
Geplaatst:

Thomas Jefferson zei ooit.

When the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty

Daar ben ik het wel mee eens, Uiteindelijk zitten we toch met een regering die door en van het volk is. Maar ik snap dat de regering niet alles goed kan doen maar ik ben allang blij dat we niet met een dictatuur zitten.

Geplaatst:

Thomas Jefferson zei ooit.

When the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty

Daar ben ik het wel mee eens, Uiteindelijk zitten we toch met een regering die door en van het volk is. Maar ik snap dat de regering niet alles goed kan doen maar ik ben allang blij dat we niet met een dictatuur zitten.

Wat versta jij onder dictatuur?

Geen privacy

Verplicht ID

Telefoons afluisteren

Vingerafdrukken in een internationale databank

Opgepakt worden zonder enig bewijs

Dat noem ik geen democratie.

Ik geloof er ook niet in. Het is een illusie alleen is het een kwestie van tijd dat men eens wakker wordt en ziet hoe hard ze genaaid worden door een systeem wat meer dan 30 jaar bestaat.

George Carlin beschrijft het heel erg netjes hier:

Geplaatst:

Misschien lichtelijk offtopic, maar wat moeten we continu met die filmpjes van jou(Ferrigno, want je vorige naam was MrApollo ofniet)?

Je probeert je bericht sterker te maken door een filmpje van gemiddel 8 of 9 minuten te posten, sorry hoor, maar de meeste bekijken dat filmpje niet eens.

Om toch maar inhoudelijk op je bericht te reageren, wat versta jij onder privacy?

Tuurlijk, telefoontjes en smsjes etc. worden gescanned/afgeluisterd, deels om bv. criminaliteit tegen te gaan maar ook voor je eigen veiligheid.

Maar zoverre heb jij gewoon alle privacy in je eigen huis, kun je gaan en staan waar je wilt.

Verplicht ID, wat is daar fout aan?

Vingerafdrukken opzicht ook geen probleem mee, of ben je van plan om ramkraken te gaan doen?

Zolang je niks fouts doet, doen ze niks met je vingerafdrukken, dus is er een probleem?

Opgepakt worden zonder enig bewijs, ik heb er geen ervaring mee, maar meestal als je netjes gedraagt, heb je er geen last van?

Geplaatst:

Als je verdacht word kunnen ze je oppaken zonder bewijs, als dat niet kon waren er heel veel misdaden niet opgelost, dat geld voor bijna al je andere punten. Een dictactuur is iets anders, al eens gehad op school watr de verschillende staatsvormen zijn? Anders moet je die eens opzoeken op wikipedia, staat daar heel mooi uitgelegd. Voor de rest denk ik wel dat Nederland een redelijk fijn land is hoor, opveral valt wel iets te klagen maar we hebben het lang niet zo erg en hebben wel degelijk invloed als we dat willen én er moeite voor zouden doen( met uitzonderingen)

Geplaatst:

Als je verdacht word kunnen ze je oppaken zonder bewijs, als dat niet kon waren er heel veel misdaden niet opgelost

Jij wil dus zeggen dat de politie zomaar iedereen mag aanhouden? Ik citeer even uit artikel 27 uit het Wetboek van Strafvordering:

Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
Om iemand tot verdachte te maken, moet er al sprake zijn van bepaalde feiten of omstandigheden, die je als bewijs kan zien. Een aanhouding is dus nooit onrechtmatig, maar kan wel onterecht zijn. Direct na de aanhouding wordt alles getoetst door een hoge politiefunctionaris om te voorkomen dat iemand onrechtmatig is aangehouden.

Ontopic.

Met het verhaal van NandroDavids over democratie ben ik het wel eens. Bij diverse verkiezingen (gemeenteraad, provinciale staten en tweede kamer) kiezen wij wie er mogen besturen. Maar zodra dat is gedaan, hebben de bestuurders het voor het zeggen. Eens in de zoveel jaren is er een referendum, wat dan weer betekent dat wij enige inspraak hebben, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Als je zelf echt meer invloed wil op de politiek, moet je zelf de politiek in. Of je moet in Zwitserland gaan wonen, daar zijn ze dol op referenda.

Geplaatst:

Als je verdacht word kunnen ze je oppaken zonder bewijs, als dat niet kon waren er heel veel misdaden niet opgelost

Jij wil dus zeggen dat de politie zomaar iedereen mag aanhouden?

Nee, wel dat ze je mogen opakken zonder bewijs dat jij de dader bent, toch? Niet dat ik er veel van weet.

Geplaatst: (bewerkt)

Jij wil dus zeggen dat de politie zomaar iedereen mag aanhouden? Ik citeer even uit artikel 27 uit het Wetboek van Strafvordering:

Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
Om iemand tot verdachte te maken, moet er al sprake zijn van bepaalde feiten of omstandigheden, die je als bewijs kan zien. Een aanhouding is dus nooit onrechtmatig, maar kan wel onterecht zijn. Direct na de aanhouding wordt alles getoetst door een hoge politiefunctionaris om te voorkomen dat iemand onrechtmatig is aangehouden.

Ontopic.

Met het verhaal van NandroDavids over democratie ben ik het wel eens. Bij diverse verkiezingen (gemeenteraad, provinciale staten en tweede kamer) kiezen wij wie er mogen besturen. Maar zodra dat is gedaan, hebben de bestuurders het voor het zeggen. Eens in de zoveel jaren is er een referendum, wat dan weer betekent dat wij enige inspraak hebben, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Als je zelf echt meer invloed wil op de politiek, moet je zelf de politiek in. Of je moet in Zwitserland gaan wonen, daar zijn ze dol op referenda.

Helemaal mee eens en als je eens veel dieper verdiept in de politiek dan weet je dat er altijd mensen achter bepaalde ministers staan en de ministers voorduwen om hun standpunten bekend te maken.

Bijvoorbeel dat Breznski Obama verteld wat hij wel en niet moet doen.

Het zijn simpel weg marionetten die men het beeld geven dat zij in een democratie leven. Als je in deze materie verdiept en ziet wie of wat bepaald of regelt dan zie je dat wat ik zojuist opnoem heel erg logisch klinkt. En dat is het punt wat vele vaak bedoelen met '' wakker worden ''.

De meeste mensen/jongeren die hier op het forum een discussie hierover willen voeren of denken alles te weten halen vaak hun informatie bij het acht uur journaal en denken een of andere hooggeleerde te zijn die je wel even vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Net zoals dat post van ''flippie'' en zodra iemand met harde teksten komst zoals '' Nandrodavids '' dan kruipen ze terug en hebben ze examens of wordt het gesprek gemanipuleerd.

Bewerkt: door Ferrigno
Geplaatst:

Ik ben het met Nandrodavids eens. Maar een ander frappant punt vind ik ook nog 'vrijheid' in Nederland. Ik hoor mensen, waaronder dus ook politici, wel eens roepen dat we in een vrije democratie leven. Oftewel, volgens zulk volk hebben we hier én vrijheid én democratie. Terwijl dit per definitie niet kan. Een democratie kan geen vrij land zijn, en een vrij land geen democratie. Een democratie beperkt per definitie de vrijheden van de minderheden. Als de meerderheid bepaalt dat koopzondagen afgeschaft moeten worden, dan kan dat in een democratie, maar daarmee beperk je onmiddellijk de vrijheid van een individu om op zondag te gaan winkelen (of z'n winkel te openen), dat individu heeft dus niet de vrijheid om dat te doen.

Ik vind sowieso de begrippen vrijheid en democratie onzinnig, vrijheid noch democratie bestaat in een moderne samenleving. Als je vrijheid en democratie wilt moet je ergens op mars gaan wonen ofzo.

Geplaatst:

Is een echte volledige democratie wat we willen? Ik denk het niet, de meeste mensen weten niet eens wat goed voor iemand is. Ik studeer economie, weet meer dan de gemiddelde mens van economie en al helemaal op fiscaal gebied, maar van andere vlakken heb ik geen kaas gegeten. Dan dénk ik dat ik doe wat het beste voor mij is, maar is dat ook altijd zo? Daar ben ik niet van overtuigd. En dan lees ik nog in ieder geval de standpunten voor de verkiezingen door, er zijn genoeg mensen die zo maar wat stemmen vanwege een uitlating van bijvoorbeeld een Wilders of CDA stemmen omdat jij (en/of ouders) dat altijd gedaan hebben...

Niet dat politici altijd alles weten, ook al doen ze alsof, maar die hebben in ieder geval vaak een team onder zich die er wel verstand van hebben. En je kunt ergens mee eens zijn of niet, maar dan moet je wel de feitelijke achtergrond ervan weten. De meeste mensen weten dat niet of interesseert het zelfs geen moer, en dan heb ik liever dat mensen die daar dagelijks mee bezig zijn en alles tot op de bodem uitzoeken de keuzes maken.

Winston Churchill: "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.".

Geplaatst:

Is een echte volledige democratie wat we willen? Ik denk het niet, de meeste mensen weten niet eens wat goed voor iemand is. Ik studeer economie, weet meer dan de gemiddelde mens van economie en al helemaal op fiscaal gebied, maar van andere vlakken heb ik geen kaas gegeten. Dan dénk ik dat ik doe wat het beste voor mij is, maar is dat ook altijd zo? Daar ben ik niet van overtuigd. En dan lees ik nog in ieder geval de standpunten voor de verkiezingen door, er zijn genoeg mensen die zo maar wat stemmen vanwege een uitlating van bijvoorbeeld een Wilders of CDA stemmen omdat jij (en/of ouders) dat altijd gedaan hebben...

Niet dat politici altijd alles weten, ook al doen ze alsof, maar die hebben in ieder geval vaak een team onder zich die er wel verstand van hebben. En je kunt ergens mee eens zijn of niet, maar dan moet je wel de feitelijke achtergrond ervan weten. De meeste mensen weten dat niet of interesseert het zelfs geen moer, en dan heb ik liever dat mensen die daar dagelijks mee bezig zijn en alles tot op de bodem uitzoeken de keuzes maken.

Winston Churchill: "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.".

We, of iig ik, willen geen democratie. Ik wil vrijheid. Dat betekent het onmiddellijk verbranden van alle wetboeken, het opheffen van landen of staten. Terug na hoe het 10.000 jaar was, toen iedereen nog vrij was om te gaan en de staan waar hij wou, en toen iedereen nog mocht doen waar hij zin in had.

Democratie is weinig anders dan een dictatuur in een ander jasje.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...