Ottoman 47 Geplaatst: 2 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 2 augustus 2011 Mijn moeder zegt altijd als ik te lang achter de computer zit dat mijn ogen zo stuk kunnen gaan. Ik speel sinds mijn 7'de minimaal elke dag 4 uur computer. Ik heb er zelf nooit iets veel aan gemerkt, en heb er ook nooit bij stilgestaan, maar dit vraag schoot zomaar in mijn hoofd. Wat als het waar is, en dat ik later wel een bril kan dragen (aangezien het ook niet bij mij mooi staat)? Reageren
Dr.Oppai Geplaatst: 2 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 2 augustus 2011 Ik zit sinds ik klein was ook best veel op de pc maar ik heb er geen last van en merk er ook niets van. Reageren
Bassieboy35 Geplaatst: 2 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 2 augustus 2011 Het is volgensmij niet echt een probleem het is meer als je in een donkere kamer zit zonder lamp en dus alleen op een fel computer scherm kijkt dan krijg je er gauw last van en ga je echt 'turen' als je dit voorkomt moet het niet echt een probleem zijn maar het ligt er ook gewoon aan hoe goed je ogen zijn want als je gewoon kijkt zou je dan eigenlijk ook wel een oogbeschadiging op moeten lopen. Het is ook niet anders maar de meeste Nederlanders en Belgen krijgen later wel een bril of lenzen ook al zijn we een welvarend land je kan het niet voorkomen maar er kan wel iets aangedaan worden. Reageren
Ottoman 47 Geplaatst: 2 augustus 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 2 augustus 2011 Zijn er ook beeldschermen die weinig of zelfs geen oogbeschadigingen kunnen laten oplopen. Niet omdat ik er zo eentje wil, maar gewoon om de nieuwsgierigheid. Reageren
Bassieboy35 Geplaatst: 2 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 2 augustus 2011 Weet ik zo gauw niet Maar dit is meestal ook een smoesje van de ouders om je erachter weg te sturen. Maar er zitten ook voordelen aan: -sneller reactie vermogen (in het verkeer handig en een nood situatie zoals een gevecht of als je moet ontsnappen) -je neemt sneller visuele informatie op -meer dingen tegelijk in de gaten houden De hertz lager zetten kan ook altijd maar dit kan juist ook weer slecht zijn Reageren
3LOPIX Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 (bewerkt) Als er snelle beelden zijn die je moet volgen krijg je er inderdaad na een tijdje last van. Sinds ik klein was en ik een eigen PC kreeg zat ik er zo lang mogelijk op en nu ik ouder ben de hele dag zolang het kan. Ben zelfs haast niet meer buiten Maar er mankeert niets aan me ogen. @bassieboy35: ik tuur soms ook Bewerkt: 3 augustus 2011 door Deltab Reageren
vice Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik heb ook al heel lang een computer, ik heb nu al wél een aantal jaren een bril (die ik trouwens alleen voor school of tv ofzo aan heb), maar ik weet niet of het aan het computerscherm ligt. Ik heb er ooit een test van gezien op TV, volgens die test zou naar het scherm kijken (was in een donkere kamer), je ogen wel sneller vermoeid maken, maar niet schadelijk. Hoe het zit met een verlichte kamer weet ik niet, maar dat lijkt me dan zelfs nog beter. Reageren
BV_1993 Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Zijn er ook beeldschermen die weinig of zelfs geen oogbeschadigingen kunnen laten oplopen. Niet omdat ik er zo eentje wil, maar gewoon om de nieuwsgierigheid. Volgens mij bestaan zo'n schermen niet omdat je ogen geen schade oplopen van het kijken naar een scherm. Je ogen worden er wel moe van, het enige dat je kan doen is in een goed verlichte kamer op de juiste afstand van je scherm zitten, iets van een 50 cm dacht ik. En uiteraard regelmatig een pauze inlassen helpt ook om de ogen even te ontspannen Reageren
Zombiespeed Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Je moet het scherm natuurlijk niet voor je ogen staan, dat had ik vorig jaar dus, na 6 uurtjes waren mn ogen helemaal rood en jeukten een beetje, maar ik heb geen oogbeschadeging zover ik weet. Heb mijn scherm nu gewoon 40-60cm van me af staan en geen last. Reageren
Kloep Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Lijkt me niet. Ik computer al jaren elke dag een aantal uur, en mijn ogen zijn de beste van m'n hele familie. Reageren
Hayte Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Zelfs al zou het slecht zijn voor je ogen dan draag je toch gewoon lenzen? Het is overigens niet slecht voor je ogen dus. Wel voor je sociaal leven, maarja... Reageren
ikt Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 1. Als je onder slechte lichtomstandigheden computert (alleen het scherm is fel in het donker) zullen je ogen snel vermoeid raken. 2. Als de monitor te dichtbij staat zul je later bijziend worden omdat je ogen zich zo gaan afstellen dat je op die afstand niet hoeft te focussen. Er zijn geen schermen die beter voor je ogen zijn. Het beste is gewoon om niet te lang achter de computer te zitten, of als je dat toch wel doet, je een goede positie moet innemen (op een afstand waar je relaxed zit en niet hoeft te focussen op het scherm met voldoende belichting). Grote schermen zijn daarom wat beter als je veel werkt, mits je het scherm wat verder naar achteren plaatst. De verversingssnelheid heeft alleen invloed op je hersenen, als de verversingssnelheid te laag is zul je hoofdpijn krijgen omdat je hersenen het veranderende informatiespul zelf moeten invullen. (Maar dat merk je niet bij internetten, enkel bij films en spellen). Belangrijkste zijn lichtomstandigheden en afstand. Als die goed zijn, zit je wel goed. Het beste is nog steeds om gewoon wat minder te computeren en wat meer buiten te zijn (als het licht is). Een boek lezen is slechter dan goed computeren. Ohja, over dit: Maar er zitten ook voordelen aan:-sneller reactie vermogen (in het verkeer handig en een nood situatie zoals een gevecht of als je moet ontsnappen) -je neemt sneller visuele informatie op -meer dingen tegelijk in de gaten houden Sneller reactievermogen krijg je alleen als je spellen zoals Quake of Call of Duty speelt in donkere omgevingen. Je contrastherkenningsvermogen wordt beter met first-person shooters in het donker. Sneller visuele informatie opnemen en meer dingen in de gaten kunnen houden mag dan wel handig zijn, het kan ten koste gaan van het echt nadenken. Vroeger was dat wel handig, als je holbewoner was en je eten zocht terwijl je leeuwen ook controleert. Je bent vooral bezig met het verwerken van informatie in plaats van het analyseren van informatie. Je hersenen zijn dan wat ineffectiever met het doen van alles. Vooral integratie van interactieve elemenen in een webpagina activeren het primitieve, verwerkende gedeelte van de hersenen. Reageren
GuitarGuy666 Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Soms krijg ik van veel computeren hoofdpijn, en stop ik ermee (dan pak ik een boek of ga ik naar buiten). Reageren
.Senne Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Als dit waar was, dan was ik al lang blind. Reageren
MidnightMayhem Geplaatst: 3 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 3 augustus 2011 Zelfs al zou het slecht zijn voor je ogen dan draag je toch gewoon lenzen? Het is overigens niet slecht voor je ogen dus. Wel voor je sociaal leven, maarja... +1 Ga naar buiten ! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.