Mythbuster Geplaatst: 7 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 7 augustus 2011 (bewerkt) Rigs of Rods Ontwikkelaar: Pierre-Michel Ricordel (aka Pricorde) en Thomas. Uitgever: - Genre: Simulation/Free roam met voertuigen Platforms: PC Aantal spelers: 20 of zo...(Ja er is dus ook een online versie, maar daarbij kun je elkaar niet raken, zou je computer veel te erg vertragen*. ) Release: Niet, het spel is gratis te downloaden op dit moment, maar het is nog niet "af" Demo: Is een openbare beta goed genoeg? Website: www.rigsofrods.com Beschrijving: (vertaling vanaf de website) Rigs of Rods is een open source voertuig simulator. Rigs of Rods is anders dan andere simulators vanwege de soft-body physics, alle objecten, voertuigen, machines, objecten, zijn gesimuleerd in real-time als flexibele soft-body objecten, waardoor de simulatie extreem nauwkeurig is, alléén maar afhankelijk van hoe de voertuigen qua fysieke constructie gebouwd zijn. Features: -Soft-body physics. Objecten zijn heel afhankelijk van hun constructie en ophanging(bij voertuigen), maar ook van hun gewichtsverdeling die afhangt van hoe het object gebouwd is, in plaats van een paar nummertjes... -Een vlieg physics gebaseerd op de daadwerkelijke vormen van de vleugels. Hierdoor zal een vliegtuig een stuk realistischer vliegen, enkel afhankelijk van de fysieke dimensies en vleugelvormen, net zoals bij X-plane. -Een realistisch 'drijf' model gebaseerd op drukverschillen, waardoor boten met een complexe romp realistisch zullen bewegen in water. -Support voor dual-core processing. -Support voor AngelScript scripting -Gebaseerd op de OGRE graphics engine. Videos: Specs: CPU: P4 or equivalent AMD at 2GHz or more, better with HyperThreading technology or dual-core (RoR has dual-core support) RAM:512 MB of RAM Video Card: 3D Accelerated with 128MB of VRAM or more DirectX 9c on Windows, or GLX on Linux supports force feedback joysticks and wheels (except on Linux) supports 3D sound effects with multichannel sound cards (enable the hardware sound renderer) *Ik draai het spel zelf op een Phenom II X4 processor, 4Gb RAM en een ATI Radeon 4830HD videokaart. Als ik meer dan 6 voertuigen vlak bij elkaar zet(5 meter) en ik begin er met eentje op een paar meter afstand rond te rijden, dan lagged het verschrikkelijk, vooral als al die auto's beschadigd zijn. Probeer dus niet meer dan een paar voertuigen vlak bij elkaar te hebben als je van plan bent ergens er tegenaan te crossen, tenzij je écht een mega goede computer hebt. Download @ www.rigsofrods.com Menu in-game = met je muis naar bovenkant van 't scherm gaan, dan krijg je een uitrol menuutje. Dat is het menu, niets meer, niets minder(je kunt daarmee dus een auto spawnen, maar je kunt niet ingame van map wisselen...). Als je wagen wil spawnen, zorg dat je ten eerste bij het installeren het optionele "vehicles pack"(of iets wat ongeveer zo heet) erbij installeert, dan heb je veel meer voertuigen en maps. Het spawnen doe je normaal gesproken door het kantoortje/zijgebouwtje van zo`n blauw gebouw binnen te gaan, rig-a-deal heet zo`n gebouw/"bedrijf"... Als dit gebouwtje niet vlakbij staat waar je spawnt heb je grote kans dat de map die jij hebt gekozen géén rig-a-deal heeft. Ga dan met je muis naar links bovenaan het scherm, dan kies je het linkse menu, en dan staat er iets als "spawn new vehicle". Kies die en je kunt uit alle categorieën een voertuig kiezen. Loads kun je spawnen door bij de platformen bij het oranje soort van praatpaaltje te gaan staan, dan krijg je ook een menu waar je kunt kiezen. Je kunt ook loads spawnen als je het menu bovenaan gebruikt Controls zijn pijltjes en muis voor lopen en wsad/pijltjes voor rijden. Met de muis kun je tijdens het rijden ook je auto vastgrijpen en verslepen en zo, nogal handig als je vast komt te zitten . Verder: i= herinitialiseer voertuig(terug naar spawn), backspace=reset voertuig, numpad= camera, num+ en num- =tijd, o = load secure en l = load lock(bij een flatbed vrachtwagen bijvoorbeeld). F1 t/m f12 zijn functie-toetsen, b.v. deuren openen in meeste auto's of haken van een towtruck uitrollen. Op de website en op de wiki(zie website) staan verdere controls. Je krijgt in je installatiefolder ook een config bestandje waar je je graphics settings en controls kunt tweaken. Ik heb er zelf ook een autootje voor gemaakt, maar die is nog lang niet af. Hoe je zelf een simpele auto maakt kun je vinden op deze pagina en deze pagina(+in het menu rechts). Die eerste is erg outdated, maar ik heb `m in het begin gebruikt voor mijn autootje, maar ik waarschuw je, het is wel redelijk ingewikkeld, en als je niets van 3dmodelling af weet zul je niet wat mooiers kunnen maken dan een buizen-autootje zoals die eerste tutorial, dus geen flex-bodies en al die zooi. Bewerkt: 8 augustus 2011 door Mythbuster Reageren
GTA-top Geplaatst: 7 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 7 augustus 2011 Ziet er leuk uit ik download hem gelijk ! Reageren
rienie Geplaatst: 7 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 7 augustus 2011 Cool spel, heel uitgebreid als ik zo dat filmpje bekijk. Ben hem nu aan het installeren. Hopen dat mijn pc het aankan. Reageren
K1pc0rn Geplaatst: 7 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 7 augustus 2011 (bewerkt) Verwijderd. Bewerkt: 31 juli 2017 door K1pc0rn Reageren
Mythbuster Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 8 augustus 2011 (bewerkt) Ik heb het spel ook, maar ik snap er niks van. Hoe kom je naar het Menu in-game? hoe maak je een auto? waar kan ik zien wat de controls zijn? Menu in-game = met je muis naar bovenkant van 't scherm gaan, dan krijg je een uitrol menuutje. Dat is het menu, niets meer(je kunt daarmee dus een auto spawnen, maar je kunt niet ingame van map wisselen...). Een auto maken? Je bedoeld zoals ik heb gedaan? Dat staat op deze pagina(+in het menu rechts) en deze pagina. Die laatste is erg outdated, maar ik heb `m in het begin gebruikt voor mijn autootje, het is wel redelijk ingewikkeld. Als je bedoeld een wagen spawnen, zorg dat je ten eerste bij het installeren dat "vehicles pack"(of iets wat ongeveer zo heet) erbij installeert, dan heb je veel meer voertuigen en maps. Het spawnen doe je normaal gesproken door het kantoortje/zijgebouwtje van zo`n blauw gebouw binnen te gaan, rig-a-deal heet het "bedrijf"... Als dit gebouwtje niet staat waar je spawnt heb je grote kans dat de map die jij hebt gekozen géén rig-a-deal heeft. Ga dan met je muis naar links bovenaan het scherm, dan kies je het linkse menu, en dan staat er iets als "spawn new vehicle". Kies die en je kunt uit alle categorieën een voertuig kiezen. Controls zijn pijltjes en muis voor lopen en wsad/pijltjes voor rijden. Met de muis kun je tijdens het rijden ook je auto vastgrijpen en verslepen en zo, nogal handig als je vast komt te zitten . Verder: i= herinitialiseer voertuig(terug naar spawn), backspace=reset voertuig, numpad= camera, num+ en num- =tijd, o = load secure en l = load lock(bij een flatbed vrachtwagen bijvoorbeeld). F1 t/m f12 zijn functie-toetsen, b.v. deuren openen in meeste auto's of haken van een towtruck uitrollen. Op de website en op de wiki(zie website) staan verdere controls. Je krijgt in je installatiefolder ook een config bestandje waar je je graphics settings en controls kunt tweaken. Ik zal dat ook in de openingspost zeten Nogmaals, dit is een simulatie game. Ga dus niet zeuren dat er geen menu in zit en omdat de graphics lelijk zijn of zo, het is in principe niet echt bedoeld als game dus een menu is ook geen prioriteit. Bewerkt: 8 augustus 2011 door Mythbuster Reageren
K1pc0rn Geplaatst: 8 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 8 augustus 2011 (bewerkt) Verwijderd. Bewerkt: 31 juli 2017 door K1pc0rn Reageren
Mythbuster Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 8 augustus 2011 Niet alle auto's hebben dat. Vooral trucks hebben meestal geen soft-body physics. Bijna alle "Street cars" hebben dit wel, alleen je moet wel bedenken dat de auto's niet altijd op elkaar afgestemt zijn qua sterkte, de Lexus is bijvoorbeeld bijna onmogelijk echt in te deuken. Auto's waarvan ik uit m`n hoofd weet dat ze wel goed werken met elkaar: Burnside, Honda Accord, 1949 Ford Tudor, alle "Gavril" wagens(maar die moet je op de Repository en van het forum downloaden, zitten niet in de pack), Chevrolet S10 en nog wel meer. Nogmaals, de meeste wagens die hier voor gebouwd zijn, zijn te krijgen als je 't pack installeert waar om gevraagd wordt tijdens de installatie van het spel, en je kunt er zelf nog een hele boel downloaden van de Repository op de website en op het forum. Zonder het pack zitten er bijna geen goede street-cars in die soft-body physics gebruiken. Mijn Ibiza werkt nog niet goed genoeg, met muren wel, maar tegen andere auto's is hij veel te sterk op dit moment omdat ie nog lang niet af is. Beam strength staat op dit moment nog veel te hoog. Reageren
Dr.Oppai Geplaatst: 8 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 8 augustus 2011 Ik had dit spel een tijdje geleden. Is dit een nieuwe ofzo? Reageren
Mythbuster Geplaatst: 8 augustus 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 8 augustus 2011 Nee hoor, dit is nog hetzelfde spel, alleen waarschijnlijk zitten er nu wat meer features in aangezien er zo`n beetje elke week updates uitkomen... Reageren
moechy Geplaatst: 26 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 26 augustus 2011 Heb deze nu ook gedownload en hij is aan het installeren . Reageren
-TonyStark- Geplaatst: 26 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 26 augustus 2011 Ik heb hem ook gedownload en geinstalleert maar elke keer als ik een een voertuig ga, dan sluit het spel zichzelf af. Hoe komt dit ? Reageren
moechy Geplaatst: 26 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 26 augustus 2011 Vind het maar moeilijk om in rond te rijden . En zelf je auto maken is al helemaal moeilijk denk ik. Reageren
Mythbuster Geplaatst: 27 augustus 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 27 augustus 2011 Ik heb hem ook gedownload en geinstalleert maar elke keer als ik een een voertuig ga, dan sluit het spel zichzelf af. Hoe komt dit ? Misschien kan je computer het niet aan? Anders is er misschien iets verkeerd geïnstalleerd. Zou eerst eens in het RoRconfig bestand kijken in de Rigs of Rods map. Dan kun je je grafische instellingen veranderen en zo... Als 't niets helpt om alles op z`n laagst te zetten zou ik het spel eens opnieuw installeren... Vind het maar moeilijk om in rond te rijden . En zelf je auto maken is al helemaal moeilijk denk ik. Komt waarschijnlijk omdat je de physics niet gewent bent. Met een (goed) stuurtje (met goede force feedback) rijdt in mijn ogen best wel realistisch, maar realistisch op een andere manier dan race-simulators... Met een toetsenbord rijdt het inderdaad nogal raar, driften is dan erg moeilijk en b.v. de Burnside is bijna niet in een rechte lijn te houden soms... Zelf een auto maken is zowel moeilijk als makkelijk. Als je een simpele doos op wielen wil maken is het een stuk makkelijker dan je zou verwachten... Als je er dan een stuur inrichting in wil zetten die goed veert, en ook nog onafhankelijke achterwielophanging, tja, dan wordt het een stuk moeilijker, al blijft het principe gewoon hetzelfde. Je moet alles zelf uitdenken wat je maakt, en anders ideeën opdoen van andere wagens. 'T moeilijkste in mijn ogen was gewoon om die ophanging stevig en functionerend te maken. Even een crashcourse van hoe dat werkt: Alles wat de physics simuleert in Rigs of Rods bestaat uit beams en nodes(wat je ziet bestaat echter uit polygons waardoor 't er uit ziet als een auto enz). Beams zijn "stangen", nodes zijn zeg maar de uiteinden van die stangen, maar ze gedragen zich als een scharnier in alle richtingen zonder weerstand. Als je dus een auto wil die niet tot op de grond in elkaar zakt, zul je dus alles via driehoeken sterk moeten maken. Een gewone box zonder diagonale beams als versterkingen zal gewoon plat in elkaar zakken... Voor ophanging en stuurinrichting heb je eigenlijk 2 soorten beams die zich anders gedragen dan anderen: Beams die een demping en vering hebben(dus net zoals schokdempers met veren in een echte auto), en beams die langer en korter worden door middel van pijltje naar links en rechts in te drukken... Voor een ophanging verstevig je dus `n stuk niet met driehoeken, maar je hangt dus bepaalde delen op aan schokdemper beams... Daardoor zal 't wel kunnen bewegen, maar niet in elkaar zakken. Om zelf zo`n auto te schrijven moet je dus alle coördinaten van je nodes opgeven in x, y en z assen ten opzichte van 't middelpunt van je auto. Om beams tussen die nodes te maken geef je in een aparte sectie tussen welke 2 nodes je een beam wil. Een box kun je dus maken met 8 nodes maken en 24 beams(12 ribben, 12 diagonalen) als ik me niet vergis(kan zijn dat je er nog eens 4 moet toevoegen in 't midden omdat ie anders in elkaar zakt, maar je snapt wel ongeveer wat ik bedoel) Als je dan een hele auto wil maken ben je best wel even bezig... Bij mij had ik vooral 't probleem dat mijn voorwielophanging zichzelf kapot trok. Denk dat ik binnenkort maar weer eens verder ga. Reageren
-TonyStark- Geplaatst: 29 augustus 2011 Rapport Geplaatst: 29 augustus 2011 Ik heb hem vroeger gespeeld,maar toen had ik mijn pc geformateert en nu bolt hij niet meer dus mijn pc kan hem aan. Heb hem al een aantal keren herinstalleert zonder succes. Reageren
Mythbuster Geplaatst: 24 december 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 24 december 2011 Even schaamteloze zelfpromotie... Heb m`n Ibiza eindelijk klaar gemaakt voor een WIP release, net voor de kerst Klik voor download! Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.