Jump to content

PC Word steeds slomer?


DennOOOtje

Recommended Posts

Heey,

De laatste tijd heb ik steeds gezeik met m'n pc.

Ten eerste, hij word steeds slomer, lijkt wel of het met de dag erger word.

Heb al reinstall gedaan (Draai nu XP Professional, met alle drivers, blabla)

In games ook steeds minder performance.

Ten tweede, mijn hardeschijf maakt de laatste tijd heel veel lawaai (rammelen)

Is nu ook al weer wat ouder, is t normaal dat dat dan gaat rammelen? :puh: Weet niet precies welke t is, t enige wat ik weet is dat het een SATA 7200 RPM is van 200 gb :puh:

Ten derde, gister sloeg die helemaal vast in ene keer. Kon niks meer, geen CTRL + ALT + DELETE, m'n muis kon ik niet bewegen, niks.

Is m'n pc een beetje aan het overlijden, of wat?

Alvast bedankt,

DennOOOtje

Link to comment
Delen op andere websites

En je weet zeker dat je een schone installatie van Windows XP draait? Windows XP is ondanks zijn leeftijd nog altijd geen slecht OS, en een schone XP zou gewoon feiloos moeten werken.

Misschien is je harde schijf een beetje in zijn laatste fase beland. Die dingen gaan ook geen jaren mee en zullen door de beweegbare onderdelen uiteindelijk gaan slijten.

Een PC die compleet vastslaat is verder natuurlijk vervelend, maar niet uitzonderlijk. Waar Windows 7 zich vaak weet te redden als de boel vast loopt, blijft het bij XP vaak inderdaad echt helemaal hangen en moet je je systeem resetten o.i.d.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb eens een keer een harde schijf uitelkaar gehaald, en dat deel dat beweegt is de laser, die leest je harde schijf, dus een zeer belangrijk onderdeel. Het kan zo zijn dat deze versleten is, aangezien je PC vaak vastloopt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een HDD heeft geen laser. Het valt me op dat iedere keer als ik dit subforum bezoek de lokale garde minder competent wordt.

Uit welk jaar is je systeem? Heb je harde bewijzen dat je performance omlaag gaat (opstattijd metingen, FPS metingen..) of zou dat gewoon tussen je oren kunnen zitten? Als Windows XP die een keer vastslaat klinkt nou niet echt als een chronisch probleem. In mijn XP-tijd deedtie dat na 3 maanden dagelijks, omdat ik zoveel met Windows zat te kloten. Kan je sowieso je specs eens posten en benoemen welke games je wilt spelen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb eens een keer een harde schijf uitelkaar gehaald, en dat deel dat beweegt is de laser, die leest je harde schijf, dus een zeer belangrijk onderdeel. Het kan zo zijn dat deze versleten is, aangezien je PC vaak vastloopt.

Er draaien meer dingen dan alleen dat pennetje zeg maar dat leest/schrijft, want de platters zelf draaien ook ;)

In je cd speler draait je cd toch ook? want een hardeschijf werkt op een vergelijkbare manier ;)

OT, zijn je temperaturen gezond? als je Cpu te warm wordt gaat ie zich terugclocken(en wordt dus langzamer).

Hardeschijf gezondheid kun je testen met CrystalDiskInfo.

Hardeschijf kan na verloop van gebruik slingeren, kan zijn dat de interne lagers stuk aan het gaan zijn en dus een onbalans veroorzaken, vanaf daar wordt het alleen maar erger.

Zou als ik jou was alvast belangrijke spullen backuppen, en evt. een andere hardeschijf regelen.

Ik heb hetzelfde als jou gehad, had een kapotte hardeschijf, XP liep continu en compleet vast en in Vista merkte ik dat de hardeschijf uitviel(werd traag, in deze computer zag ik de hardeschijf niet meer), alleen Vista kan doorgaan omdat ie half vista in het geheugen heeft staan enkel slaat ie vanaf dat moment niks meer op.

Ik heb de hardeschijf nog wel in gebruik, maar continu lezen/schrijven kan ie niet overweg, maar ik hou me bereid dat ie binnenkort sterft(heeft al 10.500 uur erop staan waarvan zeker 6.000 met die fout erin, wss nog meer).

Link to comment
Delen op andere websites

Een HDD heeft geen laser. Het valt me op dat iedere keer als ik dit subforum bezoek de lokale garde minder competent wordt.

Uit welk jaar is je systeem? Heb je harde bewijzen dat je performance omlaag gaat (opstattijd metingen, FPS metingen..) of zou dat gewoon tussen je oren kunnen zitten? Als Windows XP die een keer vastslaat klinkt nou niet echt als een chronisch probleem. In mijn XP-tijd deedtie dat na 3 maanden dagelijks, omdat ik zoveel met Windows zat te kloten. Kan je sowieso je specs eens posten en benoemen welke games je wilt spelen?

Uit welk jaar mijn systeem? Geen idee, denk een jaartje of 4 oud. Het is een Acer Aspire X1700, hardeschijf komt uit een Acer Aspire E500. Ik zal even Flitskikker infotool draaien :)

EDIT:

Rapport van Dennis's computer

Uitgevoerd op 25-8-2011, 14:03:37

[table=border] computer.gifComputer|Fabrikant:|Acer

|Computermodel:|Aspire X1700

|Computernaam:|DENNIS-PC

|Systeemtype:|x86 (32-bits) systeem

empty.gif

motherboard.gifMoederbord|Fabrikant:|Acer

|Model:|Aspire X1700

|BIOS Fabrikant:|American Megatrends Inc.

|BIOS Model:|Default System BIOS, versie R01-B0

|Aansluitingen:|PCIE (Vrij), PCIE (Vrij)

|Poorten:|J1A1 (Muis), J1A1 (Toetsenbord), J2A2 (USB), J2A2 (USB), J2A1 (Serieel), J6A1 (Audio), J6A1 (Audio), J6A1 (Audio), J5A1 (USB), J5A1 (Netwerk)

empty.gif

processor.gifProcessor|Model:|Pentium® Dual-Core CPU E5200 @ 2.50GHz (Dual Core)

|Kloksnelheid:|2500 MHz

|Socket & Cache(s):|CPU 1, 2048 KB L2 Cache

empty.gif

memory.gifGeheugen|Grootte:|3071 MB RAM

|Type(s):|2048 MB RAM (DDR2-667 PC2-5300 333 MHz, Onbekend), 1024 MB RAM (DDR2-667 PC2-5300 333 MHz, Onbekend)

empty.gif

harddisk.gifHardeschijf|Bestandstype(s):|NTFS (C:)

|Grootte:|186,30 GB (186,30 GB (C:) )

|Vrije ruimte:|83,32 GB (83,32 GB (C:) )

empty.gif

drives.gifStations|Type(s):|C: Lokale vaste schijf, E: Verwisselbare schijf

|Model(len):|C: ST3200826AS IDE, E: Onbekend

empty.gif

soundcard.gifGeluidskaart|Fabrikant:|Realtek

|Model:|Realtek High Definition Audio

empty.gif

videocard.gifVideokaart|Model:|ATI Radeon HD 5570

|Beeldprocessor:|ATI Radeon Graphics Processor (0x68D9)

|Geheugengrootte:|1024 MB VRAM

|Stuurprogramma:|ati2dvag.dll, versie 6.14.10.7213

empty.gif

display.gifBeeldscherm|Fabrikant:|(Standaardbeeldschermtypen)

|Model:|Plug en Play-monitor

|Schermresolutie:|1600x900 (Breedbeeld 16:9 WSXGA)

|Kleurdiepte:|32-bits

|Frequentie:|60 Hz

empty.gif

mouse.gifMuis|Fabrikant:|Microsoft

|Model:|HID-compliant muis

|Aantal knoppen:|16

|Aansluiting:|USB

empty.gif

keyboard.gifToetsenbord|Model:|USB-HID

|Type:|Uitgebreid (101 of 102 toetsen)

|Functietoetsen:|12

empty.gif

networkcard.gifNetwerkkaart|Model(len):|1394-netwerkkaart (Ethernet 802.3), 802.11n Wireless PCI Express Card LAN Adapter (Ethernet 802.3)

|Adressen:|IP: 10.0.0.9, MAC: 00:22:5F:55:C3:63, DHCP: 10.0.0.1

empty.gif

directx.gifDirectX|Versie:|9.0c

empty.gif

operatingsystem.gifBesturingssysteem|Naam:|Microsoft Windows XP Professional

|Versie:|5.1.2600

|Service Pack:|Service Pack 3 [/table]

info.gifGegenereerd door fkinfotl.gifFlitskikker InfoTool (Versie 3.1.0.136)

Bewerkt: door DennOOOtje
Link to comment
Delen op andere websites

Je kan verder nog testen of de PC niet gewoon te warm wordt (zoals Golf G60 al zei). Ook je disk tjekken is niet verkeerd. Alles wat Golf G60 zei is best nuttig om even te doen. Download HWinfo, zet hem aan, ga lekker gamen en kijk achteraf wat de hoogste temps zijn, en post die even. Of maak gewoon een screenshot van het hele programma na het gamen. Iig zouden de max temps heel leuk zijn om te weten.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan verder nog testen of de PC niet gewoon te warm wordt (zoals Golf G60 al zei). Ook je disk tjekken is niet verkeerd. Alles wat Golf G60 zei is best nuttig om even te doen. Download HWinfo, zet hem aan, ga lekker gamen en kijk achteraf wat de hoogste temps zijn, en post die even. Of maak gewoon een screenshot van het hele programma na het gamen. Iig zouden de max temps heel leuk zijn om te weten.

Temps komen nooit boven de 50 graden. Ik zal dat programmatje zo is proberen, ben alleen niet thuis nu.

Link to comment
Delen op andere websites

Niemand?

Btw, MTA doet het al iets beter. Heb Windows 7 geïnstalleerd en loop MTA nu op max settings (1600x900x32, Anti Aliasing op 3, FX Quality op Very high met Dynamic shadows op on en draw distance op 100%) terwijl ik met XP maar op 1280x720x32 en low draaide.

Maar ik zie ook dat ik nu voor m'n hardeschijf een 5.3 heb bij Windows prestatie index. Dat was voorheen een 5.9 :O

Dus m'n hardeschijf is toch aan het overlijden?

Link to comment
Delen op andere websites

't is al opgelost denk ik!

Had een oude pc in de schuur staan zonder ramgeheugen (die pc deed het voorheen al niet meer), wou 'm gister nog is één keer proberen voor ik 'm weg ging gooien, doet ie 't weer!

Dus ik doe er ramgeheugen in(1 reepje uit mijn pc), installeren enzo, kom ik terug boven bij mijn pc, ik zet 'm aan, merkte ik al dat ie veel sneller was dan voorheen (Xfire opstarten, Skype opstarten, MTA/GTA) dus ik denk dat dat reepje ramgeheugen gewoon sloom was ofzo :)

Dus, ik kijk nog wel ff wat ik hiermee doe. Ik ga denk ik gewoon ff door op 2 GB :)

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...