Jump to content

Nieuwe notebook

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

@megapilot

Het punt is dat GTA IV geen flauw benul heeft (en jij schijnbaar ook niet) dat de CPU zichzelf kan overclocken.. Met mijn i7 staat hij ook op 90%..

Een klasgenoot heeft een MSI met een Radeon HD 6870M en een i5 2410M en hij speelt GTA IV gewoon op high (en dat zijn dus ook de CPU intensieve opties). Dat verhaal wat je dus vertelde slaat helemaal nergens op. Gta IV is goed te spelen op High met een i5. Je hebt duidelijk niet door dat bij bijna alle laptops de GPU altijd de bottleneck is.

@sprunk

Ik heb me nog wel ingehouden hoor :D En ik vermelde ook dat ze allebei warm werden.. Alleen dat de harde schijf niet geweldig is.. Thats all..

Maarja, aangezien Giggity al een mooie combi heeft gevonden lijkt me dat inderdaad een goede laptop. En zoals bij (bijna) alle laptops zal deze wel warm worden bij GTA IV.

Bewerkt: door Maikle

Ik heb schijnbaar wel door dat de CPU zichzelf overclockt, waarom vermeld ik anders dat de mijne zich overclockt tot 2.9 GHz? Logica..

Voor de rest heb je gelijk, maar een i7 + 540M verkies ik boven een i5 + 555M. Omdat mijn i5 nogal hoge tempraturen maakt en intensief gebruikt wordt, raadde ik een i7 aan. Dat heet logica, maar logica kent GTA:IV niet, zoals je zelf zei(jouw i7 draait ook rond de 90 procent).

Bewerkt: door MegaPilot

Ik bedoel dat jij niet doorhebt dat GTA IV niet kan zien dat de CPU zich kan overclocken; als deze dus 90% aangeeft is dat van zijn huidige capaciteit, Als deze hoger komt zal de software zelf de CPU waarschijnlijk overclocken (waardoor het percentage weer lager komt te liggen terwijl performance omhoog gaat). Ik moet toegeven dat als ik mijn zin overnieuw lees het verkeerd geformuleerd is :D

En persoonlijk als ik voor gamen zou gaan zou ik de i5 met de betere GPU kiezen omdat ik weet dat GPU de bottleneck in die combinatie is. Maar omdat ik meer converteer dan game, gebruik ik vooral de CPU (omdat mijn gpu geen convert ondersteuning bied). En in principe zou de i7 minder warmte genereren in verhouding met zijn performance (omdat de i5 2410M 2 cores gebruikt en de i7 26xx 4), maar als je i7 maximaal gaat overbelasten heb je zelfs nog meer last van warmte omdat 4 chips op de maximum snelheid draaien en dus meer weerstand bieden. Wat duidelijk is, is dat de warmte productie nog steeds zo hoog is bij gta IV dat een normaal persoon niets zou merken in het verschil.

Bewerkt: door Maikle

Dus als er 93 procent staat, bedoelt ie 93 procent van de 2.3 GHz terwijl m'n CPU 2.9 GHz staat? Kan ik maar moeilijk geloven, want in geen enkel programma herkent ie de 2.9 GHz wanneer ie zo geclockt staat op dat moment.

Trouwens, mijn dualcore 2.9 GHz processor draait volgens mij op 93 procent van de 2.9 GHz, niet vergeten dat het een dualcore is én laptop hardware. IV is een zwaar spel hoor. Morgen zal ik het wel eens testen met Windows taakbeheer, maar die zal zo goed als zeker ook 90-93 procent CPU gebruik tonen.

Edit: Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb! :puh:

Deze discussie gaat ook weer werkelijk nergens over. De laptop in zijn geheel is namelijk een grote bottleneck. Die dingen zijn in de regel helemaal niet gemaakt om te gamen, op een paar €1500+ exemplaren na. De nieuwste laptops zijn uiteraard wel sneller geworden dan een paar jaar terug en daarom zijn er steeds meer laptops die GTA IV kunnen draaien. Maar houd wel in gedachten dat het nog steeds een laptop is en de game ervaring in mijn ogen in schil constrast staat met een echte game PC.

Tuurlijk speel je hetzelfde spel, maar je moet hoe dan toch inleveren op prestatie en game ervaring. Je kan GTA spelen op medium settings, maar als je kijkt naar de relatief lage resolutie op een relatief klein scherm, valt het in het niet bij een gaming desktop met groot beeldscherm. Vervolgens worden laptops in de regel ook erg heet tijdens zware gaming, als gevolg dat je je laptop het beste maar kan aansluiten op een koeler. Ook vind ik toetsenborden in laptops ongeschikt voor gamen. Het zijn vaak kleine toetsjes waar je niet zo lekker op kan rammen als op een echt keyboard. Dit is mijn mening.

Verder ben je zelf vrij in het kiezen van een laptop naar je eigen smaak. Een iets sterkere GPU met een wat mindere CPU, of een wat snellere CPU met een wat mindere GPU. Die keuze moet je niet maken op basis van gamen alleen. Er zijn vast méér dingen die je met je laptop wilt gaan doen. Internetten bijvoorbeeld, of misschien veel office werk. Of misschien ga je zwaar aan de slag met programmeren of videorendering. Leg eerst naast elkaar welke dingen je wilt gaan doen met je laptop. Bepaal aan de hand daarvan of je juist wat meer CPU, of wat meer GPU kracht kan gebruiken.

Wat beter is voor GTA IV... Stja. Laten we voorop stellen dat je met elke configuratie (i5 of I7/ GT540 of GT555) GTA IV kan draaien. Met een snellere CPU gaan de CPU intensieve funties wat beter draaien, met een snellere GPU zijn dat de GPU instellingen. Het zal elkaar ook niet zo gek veel ontlopen schat ik zo in.

Bewerkt: door Sprunk

Ik gebruik een extern toetsenbord, anders zit ik te dicht bij m'n 17 inch scherm. 17 inch vind ik fijn om GTA: IV en GTA: San Andreas op te spelen, maar da's eigen smaak natuurlijk. :puh: Ik heb een draadloos toetsenbord en een draadloze muis van Logitech, gekocht voor €20. Deze werkt verrassend fijn(ook voor GTA:IV, waar ik vaker muis + toetsenbord gebruik dan mijn controller, die ik zowat altijd in SA gebruik). :D

Geplaatst:

Ik gaf dan ook enkel mijn mening en advies aan de topic starter. Maar wat jij zegt, iedereen zijn eigen smaak natuurlijk. Er zijn er ook bij die nog op 1024x768 gamen bijvoorbeeld, omdat die dat juist fijn vinden. Ik zou het niet kunnen, maar ja, daar hebben hun geen boodschap aan.. :puh:

Geplaatst:

1024x768 is de resolutie van mijn desktop. Een pentium 4 die supersnel is 8), tevens de videokaart ook (welk ik niet meer welke deze is omdat het niet op de kaart zelf staat en ik de pc niet meer aan kan krijgen omdat hij blijft laden :klap: ) Kon elke game aan (over de fps hoeven we niet te praten, zo goed :zz: ).

Ik vind persoonlijk het toestenbord met wat ruimte er tussen op die laptops heel fijn om mee te typen, en ik kan sneller typen zonder fouten te maken. Maar je koopt een laptop natuurlijk voor mobiliteit, en dat lijdt onder je performance ja, maar als je de mobiliteit echt nodig hebt en hij kan gta iv aan is dat mooi mee genomen.. En als je dan ook nog videos gaat downloaden/converteren is een i7 en een beste gpu verrekte handig :D

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...