Jump to content

KiWi's Laptop


Hanneswasco

Recommended Posts

Hallo!

Ik ga vanaf eind deze maand beginnen aan m'n studies aan de universiteit. Ik ga voor de wetenschap Informatica, en ik heb daar waarschijnlijk dus een laptop voor nodig. Nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor goed(koop)e laptops. Eerst was m'n prijsklasse rond 400 euro, aangezien er niets speciaals op moet kunnen gebeuren maar nu zie ik in de Media Markt een promotie van een laptop van 599 euro, en die spreekt me eerlijk gezegd wel aan. Wat denken jullie van onderstaande laptop?

Samsung NP-RV720-S03be: €599,-

Intel Core i5 2410M @ 2.3 GHz

6 GB DDR3 RAM

nVidia GeForce GT 520M 1 GB DDR3

640 GB HDD

Het is een prijsklasse hoger dan ik in gedachte had (al vind je voor 400 euro eigenlijk niet echt iets deftigs, heb ik begrepen) en de laptop zal dan bijna beter zijn dan mijn huidige desktop. Ik wou m'n desktop eigenlijk zo rond deze tijd vernieuwen maar met de extra kost van een laptop zal het nog een (half) jaartje mogen wachten.

Mijn huidige desktop heeft deze specs btw: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4 GHz, 3 GB DDR2, ATI Radeon HD 5670, 320 GB HDD.

Ik zit dus eigenlijk ook een beetje met het dilemma: koop ik een laptop waarop ik kan programmeren en internetten of koop ik er één waarmee ik af en toe de nieuwste games kan laden en dus ook handig is voor zowat alles wat ik wil doen?

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is zeker een goede laptop maar aangezien ik veronderstel dat je die ook mee naar school zal meenemen zou je wel eens moeten nadenken over een 17 Inch laptop want qua mobiliteit is een 15 Inch of kleiner veel handiger als een 17 inch laptop maar die keuze is volledig aan jou. icon_mrgreen.gif

Maar als je toch een 15 Inch zou willen zou ik deze aanraden: Klik

De laptop kost een € 50 minder, de videokaart is beter als de Samsung en over de processor moet je u geen zorgen maken want de Intel Core i3-2310M is zwaar genoeg voor programmeren, internetten en zelf voor spellen is hij nog krachtig genoeg. thumbsup2.gif

Wat je ook kan doen een nog goedkopere laptop nemen waarop je vooral gaat programmeren en internetten en zo kan je die pc wat sneller kopen... icon_mrgreen.gif

Bewerkt: door woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Damn, wat een beest van een laptop voor 600 euro. 17 inch is inderdaad groot om mee te nemen, maar je neemt toch geen i3 wanneer je een i5 kan krijgen?

Voor 600 euro is dit dé perfecte laptop, ook al is 17 inch groot om mee te nemen. Maar, wees er wel van bewust dat je geen 15 inch/andere laptop vindt met deze specs voor 600 euro. Een i5 van de 2de generatie + een grafische chip als die + 15/17 inch + 6 GB RAM voor maar 600 euro man..Wat een koopje!

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Voor een kleine €100,- euro minder heb je 15 Inch modellen met dezelfde Intel Core i5 processor. Je hebt dan wel iets minder RAM geheugen, namelijk "slechts" 4 GB. Dat is overigens prima. Ik kan dit bijna niet zonder schaamte zeggen, maar mijn PC heeft slechts 2 GB geheugen... bloos.gif Verder zit er geen losse grafische chip meer in, maar dat heb je dan ook niet nodig voor schoolwerk.

Klik

Klik

Link to comment
Delen op andere websites

Door een kijkje te nemen op zijn profiel kan je al veel weten. bloos.gif:D

En die Hp valt eigenlijk al af want die heeft een QWERTY-layout en zoals je weet of niet weet gebruikt men in België AZERTY-layout. nope.gif

Bewerkt: door woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Ja zeg, dat weet ik ook niet wat voor toetsenbord indeling men in belgië gebruikt. Misschien kan een ander hem dan toch wat beter verder helpen dan ik dat kan met mijn kennis van ons buurland.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Die Intel HD 3000 grafische chip is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet onboard. Het is een losse GPU die geintergreerd is in de processor. De Intel HD 3000 is geschikt voor de meest moderne eisen, zoals het kijken van HD films het en spelen van wat simpelere games. GTA: San Andreas daait hij moeiteloos. Echter, hij is niet geschikt voor high end gaming, maar dat is dan ook niet je doel: Info HD 3000 + benchmarks. Met andere woorden: Als je doel niet gamen is, hoef je deze GPU echt niet te meiden.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij zit die chip ook op m'n i5. :puh: Ik weet wel dat ie in de processor geïntegreerd zit(een vriend van me wees me hier eens op), maar ik dacht dat dat gewoon onboard noemde, net als een onboard chip op het moederbord. Desondanks is een GT520M heel wat sterker dan een Intel HD Graphics..

De 15 of 17 inch keuze is hier wel zéér cruciaal..:D

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor de vele reacties, zoveel had ik echt niet verwacht. :puh:

Ik zit nu zelf nog wat te twijfelen tussen een laptop waarmee ik ook kan gamen of een laptop die gewoon goed is om te programmeren en internetten maar niets meer. Daarom zocht ik eerst in de prijsklasse +/- 400 euro.

Ik denk dat ik wel liever 60 euro meer betaal voor een laptop die ik in de winkel koop (dan moet ik bij breuk in garantie geen verzendkosten betalen), die een betere videokaart, meer RAM- en HDD geheugen heeft.

Mijn eerste voorkeur gaat eigenlijk uit naar een 17" scherm, maar past dit ook in je rugzak? Het verschil zit hem toch vooral in de breedte en niet zozeer in de hoogte, vermoed ik? De universiteit is hier eigenlijk vlakbij de deur, dus zo erg is het niet als ik mijn laptop-tas niet in m'n rugzak krijg maar het is toch altijd wel een voordeel.

Link to comment
Delen op andere websites

Hangt af van je type rugzak. Hier in Nederland is deze tas bijvoorbeeld heel populair, met standaard maten. Daar krijg je met wat wurgen een 15" in maar echt geen 17"

Overigens is een stap van 400 naar 460 euro ook niet zo groot dat er opeens stukken betere laptops in je prijsklasse komen met veel meer game capaciteit. Een laptop waar je echt serieus op kan gamen kom je in een prijsklasse van 1000+ euro aan. Voor 600-800 euro kun je ook al leuke laptops kopen die bekende spellen op medium aan kunnen. Maar veel goedkoper zal je geen laptops vinden met goede game capaciteit.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Het is wel iets groter dan een Eastpack, maar ik ga er maar vanuit dat er geen 17" in past. Goh, dan moet ik maar met een rugzak + laptopzak rondlopen, de universiteit is hier toch maar twee minuutjes met de fiets vandaan. ^^

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan een 17 inch wel in een grote tas krijgen, maar zon middelbare schooltas is meestal net iets te krap. Ik heb gewoon een laptoptas bij me waar ik alles in ram. Voor programmeren vind ik een 17 inch fijner omdat je dan meestal een numpad krijgt, en als je een hogere resolutie hebt kan je wat meer dingen naast elkaar zetten.

Persoonlijk vind ik een chiclet toetsenbord ook wat fijner werken (dat is een toetsenbord met wat ruimte tussen de toetsen) zodat je minder snel een verkeerde toets raakt.

Over de GT520, verwacht er geen wonderen van. Gamen op de laptop is meestal niet ideaal (en vooral niet in de klas) omdat hij erg warm wordt en meestal ook veel lawaai maakt (waardoor de leraar dus weet wat je aan het doen bent :D). Deze videokaart kan de meeste zware games wel in low/medium spelen. Als je echt goed wil gamen ben je meestal op de High end GPUS aangewezen (bv de GTX 460m of GTX 560m die redelijk duur zijn). Kortom, wil je echt hardcore gamen koop dat gewoon een goede desktop. Als je gewoon goed wil gamen en de mobiliteit wil hebben dan zal ik voor de laptop gaan. Eerlijk gezegd game ik niet zoveel op school, maar nu ik eenmaal aan een laptop gebonden zit stap ik minder snel over naar mn desktop omdat ik dan alle instellingen en programma's opnieuw moet installeren.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...